benzinemeter aanbrengen?

Ninj@9Man

MF'er
15 mrt 2002
50
0
Maassluis
Hoi techneuten, n.a.v een stukje in de M73 over iemand die een benzinemeter wil op zijn zx9r uit 1999.
Leeft bij mij dezelfde vraag ........... helaas wisten ze bij M73 geen antwoord te geven maar wie weet zijn er onder ons "knappe koppen" (tuurluk).
Voor wie het niet snapt/mijn vraag niet duidelijk is;
er zit geen benzinemeter op een zx9r uit 99. Dat is lastig want je loopt het risico onverwachts stil te staan omdat je het kraantje op reserve moet zetten. Wie weet of je een benzinemetertje of waarschuwingslampje kunt aanbrengen en hoe?
thnxs .....ik ben benieuwd!

Vandaag nog ff lekker :] zonder metertje!
 
Er zijn diverse sensoren te koop die als het vloeistof pijl beneden het oog komt een signaal geven en dus een lampje kunnen laten branden.
Deze sensoren zijn heel klein en in verschillende maten.
Dus heel simpel te monteren en aan te sluiten.
Wij werken er ook mee.
 
Er zijn diverse sensoren te koop die als het vloeistof pijl beneden het oog komt een signaal geven en dus een lampje kunnen laten branden.
Deze sensoren zijn heel klein en in verschillende maten.
Dus heel simpel te monteren en aan te sluiten.
Wij werken er ook mee.

en hoe monteer je dat in een bestaande tank??
gewoon een paar gaten boren in je tank en dan de boel dicht kitten????
 
Ik denk dat het het handigst is als je hem aan de flens van het bezinekraantje maakt, tenminste als die een flens heeft. Met een draadverbinding als benzine kraantje begin je dan weer niet zoveel.

Misschien is er ook wel het een en ander te doen met een T-stukje aan je ontluchtinsslang ofzo.
 
en hoe monteer je dat in een bestaande tank??
gewoon een paar gaten boren in je tank en dan de boel dicht kitten????

Tank leeg, zorgen dat er geen dampen meer inzitten, gat boren, als ie van staal is iets met schroefdraad erop lassen en sensor erin.
Wel zorgen dat ie de goede hoogte heeft om de reservestand aan te geven.

Ik vindt het een hoop werk wat je wilt proberen.
Er kan altijd wel een lek komen.
 
benzine meter is ook niet alles,ik heb er één die
als ie in het rood komt dan is er maar 10liter verbruikt als ie diep in het rood staat dan staat het kraantje nog steeds niet op reserve
dus doe ik het op de dag teller.
 
Hallo mensen.

Ik heb zelf een electronische benzinemeter ontwikkeld.
Hierbij is geen vlotter nodig.
Je hoeft dus geen gat in je tank te boren.

Het werkt met een drukmeter die aangesloten wordt via een T-stuk op de benzineleiding.
De druk is een maat voor de hoogte van de benzine in de tank.
Deze is ontwikkeld voor de Honda Valkyrie,maar met wat kleine aanpassingen werkt
het ook op andere motoren.

Ik produceer ze in een kleine oplage.
Hier staat de gebruiksaanwijzing:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Benzinemeter/Versie-2/Manual/Nederlands/

Groeten Joop....
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen.

Ik heb zelf een electronische benzinemeter ontwikkeld.
Hierbij is geen vlotter nodig.
Je hoeft dus geen gat in je tank te boren.

Het werkt met een drukmeter die aangesloten wordt via een T-stuk op de benzineleiding.
De druk is een maat voor de hoogte van de benzine in de tank.
Deze is ontwikkeld voor de Honda Valkyrie,maar met wat kleine aanpassingen werkt
het ook op andere motoren.

Ik produceer ze in een kleine oplage.
Hier staat de gebruiksaanwijzing:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Benzinemeter/volgende versie/gebruiksaanwijzing/

Groeten Joop....

Druk?

Welke druk?

Is het de vacuümdruk van de brandstofpomp, die po sommige motoren zit, of de vacuüm druk waar veel benzinekraantjes op werken, vanaf de carbs?


Voor welke motoren is het precies geschikt, hoe werkt het?

En in hoeverre verhouden inbouwen en kosten zich met de alternatieven?
 
Sensor MPX2010 provides 25mV at 10kpa
1cm water = 1mbar=0.1kpa
Tankhight=17.5cm
17.5cm water=17.5mbar=1.75kpa
specific gravity fuel=0.72kg/l
17.5 cm fuel =17.5x0,72=12.6mbar=1.26kpa=3.15mVolt
Gain for 5 Volt must be 5000:3.15=1587
Offset amplifier has a gain of 2x
Gain for the sensor amplifier INA126 has to be: 80000\R=794
R=100 Ohm

Het werkt volgens mij gewoon op het "gewicht" van de benzine. Als het werkt op andere motoren lijkt het me een tof systeem *D .
 
Laatst bewerkt:
Druk?

Welke druk?

Is het de vacuümdruk van de brandstofpomp, die po sommige motoren zit, of de vacuüm druk waar veel benzinekraantjes op werken, vanaf de carbs?


Voor welke motoren is het precies geschikt, hoe werkt het?

En in hoeverre verhouden inbouwen en kosten zich met de alternatieven?
Electronic box with cables, T-pice and fuel line- 150 Euro
Motosense gauge -50 Euro

Shipment Europa-14,30 Euro
Shipment World - 25,60 Euro

Aditional:
Handlebar bracket- 20 Euro
Paypal cost-11 Euro

Niet heel goedkoop, ook niet heel duur, geen idee wat alternatieven kosten en vraag me echt af hoe betrouwbaar dit is, maar goed.
 
De druk wordt gemeten aan de uitang van de benzinekraan.
Daar komt een T-stuk op de benzineslang.
De druk op dat punt is evenredig met de hoogte van de benzine in de tank.
Hoe hoger de benzine in de tank, hoe hoger de druk in de benzineslang.
Je hebt dus geen vlotter nodig, die wordt gesimuleerd door de electronica.
(Dit systeem is minder geschikt voor motoren met een brandstofpomp.)

In de electronica zit een druk meter die de gemeten waarde omzet in een weerstands waarde.
Voor een metertje lijkt het alsof er een potmeter van een vlotter aanzit.
Daardoor zijn verschillende metertjes mogelijk.
B.v die van Motosens of VDO of drift iridium.

Zo ziet de electronica eruit:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Benzinemeter/Versie-2/Housing.jpg

Dit zit er binnen in:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Benzinemeter/Versie-2/electronica in kastje.jpg

De gebruiksaanwijzing staat hier:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Benzinemeter/Versie-2/Manual/Nederlands/
Het zal niet voor iedere motor mogelijk zijn.
Je moet het kastje lager dan de tank kunnen monteren.
Er moet een T-stuk op de benzineleiding uit de tank geplaatst kunnen worden.
De druk in de tank moet gelijk zijn aan de buitendruk.

Ik ben nu aan het testen met de iridium meter.
Mooi dingetje, maar wel duur.
http://www.digital-speedos.co.uk/48mm-irridium-fuel-gauge-311-p.asp

groeten Joop...
 
Laatst bewerkt:
Niet heel goedkoop, ook niet heel duur, geen idee wat alternatieven kosten en vraag me echt af hoe betrouwbaar dit is, maar goed.

Alternatieven zijn er niet echt,
tenzij iemand een andere tank met vlotter koopt en die dan ook nog eens in de juiste kleur laat spuiten. Dan kom je al gauw over de 1000 euro.

Of het wel betrouwbaar werkt?
Na twee jaar ontwikkeling is het een stuk betrouwbaarder dan de meeste benzinemeters.
Ook op dit forum vind je dat de meeste benzinemeters niet zo bruikbaar zijn.
Deze doet het een stuk beter.

Groeten Joop...
 
Mooi systeem Joop.

Maar is het niet heel erg gevoelig ?

Gaat het niet steeds aan en uit als je over een hobbel gaat (klotsen enz.) ?

Of zit er een soort vertraging in ? Dus na een minuut constant 'lage' druk, dat ie dan pas aangaat ofzo ?
 
Hallo Ed.

Het klotsen wordt eruit gefilterd.
Daar merk je niets van.
Iets anders is het remmen en optrekken.
De benzine verplaatst zich dan in de tank.
Als je b.v. remt dan verplaatst zich de benzine naar voren.
De hoogte van de benzine boven de benzinekraan veranderd dan en de aanwijzing dus ook.
Voor een juiste aanwijzing moet je rustig en horizontaal rijden.
Maar hij gaat niet aan en uit, maar iets naar beneden of iets omhoog.
Een vlotter zal natuurlijk ook zo reageren.

In je auto zit een boordcomputer die het gemiddelde uitrekent.
Die luxe zit er nog niet in.

Groeten Joop
 
Druk?

Welke druk?


Is het de vacuümdruk van de brandstofpomp, die po sommige motoren zit, of de vacuüm druk waar veel benzinekraantjes op werken, vanaf de carbs?


Voor welke motoren is het precies geschikt, hoe werkt het?

En in hoeverre verhouden inbouwen en kosten zich met de alternatieven?

Vloeistof kolom :)

Hoogte x rho(dichtheid(soortelijke massa) van de vloeisof) x zwaartekracht = druk(uitgedrukt in pascal)

Stel de hoogte tank vol is 0.2 meter,rho van olie 800 kg/m^3(ong hetzelfde als benzine) en g is 9.8 m/s^2.
Dan is de druk : 0.2 x 800 x 9.8 = 1568 Kilo Pascal(KPa)

Leeg is de druk 0 kilopascal,halfvol (0.1 m) 784 kilopascal.

Het apparaatje meet de druk en zet deze om in een "nivo" :P

Gaarne aanvullen/corrigeren indien niet volledig of correct 8-)

10 meter waterkolom is ca 1 bar overdruk is ca 100 KPa(kilo pascal)
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn RF900 zit een sensor onder in de tank geschroefd die een lampje laat branden wanneer deze geen nattigheid meer voelt. Ik heb dan nog ca vijf liter in de tank. Is voor mij voldoende indicatie, zeker omdat het weleens voorkomt dat ik niet helemaal vol tank en dus niets aan de dagteller heb èn ik heb de benzinekraan ertussen uit gehaald, rij dus altijd op ''reserve''. Kun je met wat handigheid in elke tank aanbrengen. Het systeem van joop angelier is natuurlijk een stuk mooier.

full
 
Alternatieven zijn er niet echt,
tenzij iemand een andere tank met vlotter koopt en die dan ook nog eens in de juiste kleur laat spuiten. Dan kom je al gauw over de 1000 euro.

Of het wel betrouwbaar werkt?
Na twee jaar ontwikkeling is het een stuk betrouwbaarder dan de meeste benzinemeters.
Ook op dit forum vind je dat de meeste benzinemeters niet zo bruikbaar zijn.
Deze doet het een stuk beter.

Groeten Joop...

Een (gebruikte) vlotter zit relatief snel in een bestaande tank.
Goedkoop en bewezen techniek.
 
Vloeistof kolom :)

Hoogte x rho(dichtheid(soortelijke massa) van de vloeisof) x zwaartekracht = druk(uitgedrukt in pascal)

Stel de hoogte tank vol is 0.2 meter,rho van olie 800 kg/m^3(ong hetzelfde als benzine) en g is 9.8 m/s^2.
Dan is de druk : 0.2 x 800 x 9.8 = 1568 Kilo Pascal(KPa)

Leeg is de druk 0 kilopascal,halfvol (0.1 m) 784 kilopascal.

Het apparaatje meet de druk en zet deze om in een "nivo" :P

Gaarne aanvullen/corrigeren indien niet volledig of correct 8-)

10 meter waterkolom is ca 1 bar overdruk is ca 100 KPa(kilo pascal)
Snap ik.
De druk door massa.

Daarom werkt het wss ook minder goed voor motoren met pomp.
 
Een (gebruikte) vlotter zit relatief snel in een bestaande tank.
Goedkoop en bewezen techniek.

Er is een fundamenteel probleem met vlotter systemen.
Ik heb dat al eens beschreven op dit forum:
Benzinemeter
(onderaan de pagina)

Een lange uitmiddeling is niet betrouwbaar.
Vandaar dat vlotters steeds minder gebruikt worden.
Een simpel schakelaartje dat een lampje laat branden bij reserve werkt veel betrouwbaarder.

Buiten dat werkt een vlotter ook niet bij een bijna volle tank.
Dat is minder belangrijk, maar het komt doordat de vlotter dan in de benzine zit en er niet op drijft.
Er moeten eerst wat liters uit voordat de vlotter naar beneden kan.

Mijn drukmeter heeft dat probleem niet.
Door de minder lange uit middeling zal de aanwijzing enig sinds veranderen bij remmen en gas geven, maar dat is niet verkeerd omdat het benzine nivo boven de benzinekraan echt veranderd.
En je kunt ook zien dat de nivo meting werkt.

Groeten Joop...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan