Benzinemeter Yamaha Xmax 250

Lextereraar

MF'er
28 jul 2016
35
5
Vorige week heb ik mijn trouwe Honda SH 150i ingeruild voor een wat comfortabelere Yamaha Xmax 250.
Met name de opbergruimte van de Honda was voor mij te weinig, en het (erg) kleine benzine tankje van 7 liter.
ABS was ook een wens, en een wat andere zitpositie. Natuurlijk is meer vermogen ook nooit verkeerd.;)
Afgelopen woensdag de Yamaha opgehaald. Bouwjaar 2013 Km stand 4400 Km. Kleur, Pearl White.
Natuurlijk meteen de tank vol gekieperd met Super 98 benzine. Nu na een kleine 50 Km, is het eerste blokje al verdwenen uit het niveau metertje.
Bij mijn Honda SH 150, duurt het zeker 60, 70 km voordat het überhaupt te zien is dat er wat gebruikt is. Bij mijn Deauville 700 nog behoorlijk meer kilometers...
Nou moet ik wel zeggen dat die beide Honda's een analoge meter hebben, en de Xmax een digitale. En in het begin zijn de Honda's wat benzine meter betreft nogal positief, als ze net volgetankt zijn. Dat hangt natuurlijk van het model tank af.
Is dit normaal bij deze motorscooter, of is dit normaal:?
 
Laatst bewerkt:
Rechterhand....snap ik natuurlijk, maar ik rijd erg rustig, nog rustiger en ik zou omvallen....En maximaal nog maar 80,85 km/u gereden.
Maar hij staat nu op de midden bok, en nu geeft hij weer "Full" aan...
 
De benzinemeter van je scooter moet je leren kennen.
Rij er maar gewoon mee tot het brandstoflampje begint te branden en tank dan.
Als je de inhoud van je tank kent dan weet je wat er nog inzit als het lampje aangaat.
Mijn Beverly heeft een tank van 13 liter. Als ik tank kort nadat de naald in het rode gebied gaat en het brandstoflampje begint te branden, dan kan ik iets van een 8,5 liter tanken tot vol.
Dus eigenlijk zit er dan nog pakweg 4 - 4,5 liter in de tank en kan ik er nog gemakkelijk een 100km mee rijden (gem verbruik is 3,1 liter/100km).
 
Ik heb besloten om de Xmax wat beter te leren kennen, en gisteren een wat langere rit te gaan maken dan woon-werk verkeer.
Ik heb de tank gevuld tot de overloop, en heb via het Reestdal een mooie tocht gemaakt van 113 Km.
Stukken van 60 km, met veel drempels, maar ook 80 km wegen gereden, en af en toe bij het inhalen van een tractor of vrachtwagen de 100km/u even aangetikt.:')
Thuis de motor weer afgetankt, en het valt me alleszins mee wat het verbruik is geweest op deze rit.
Direct bij de pomp even uitgerekend.. Screenshot_20210904-170542.pngHeb er nog een screenshot van gemaakt....
Gemiddeld verbruik is dus 1:33 geweest over 113 Km.

Maar nu ga ik er gewoon woon werk verkeer mee rijden. Natuurlijk zal er iets meer gebruikt worden, maar ik ben positief.
Rij dan door tot het benzine niveau op z'n laagst is, en ga dan eens weer tanken.
En het klopt inderdaad, het kost even een periode van wennen wat betreft de benzine meter, en je gevoel....:)
 
1 op 33 lijkt me een heel normaal verbruik voor zo een type scooter.
Natuurlijk een traject van 113km is niet genoeg om een gemiddeld verbruik echt exact te kunnen inschatten. Maar veel zal het niet verschillen.
Ik zit nu gemiddeld op 1 op 32 met de Beverly 300 gemeten over 11000km. Ik hou al mijn tankbeurten bij en dan kan je zien dat het verbruik per tankbeurt, per ongeveer 300km, schommelt tussen 1 op 29 en 1 op 36. Er zit variatie in het verbruik door wat voor traject je doet maar je tankt je tank ook niet altijd precies even vol.
 
Ik heb voor de Honda SH 150, kort een Suzuki Burgman 200i gehad, en daar was het verbruik tussen 1:27- 1:30 gemiddeld.
Die was ook behoorlijk rap....en iets lichter in gewicht, ik geloof 125kg en de Xmax 155 ongeveer.
De Honda SH 150, haalde soms 1:33. Ik tank dan wel Euro 98 benzine. (super plus) maar over het algemeen rond de 1:29.
Dus als ik met de Xmax rond dat getal zit, lijkt me dat prima. En een ruime tank wat inhoud betreft.
Dus een keer in de twee of 3 weken tanken moet dan lukken. Ik rijd ongeveer 130 km/week.
 
Rij maar eens een paar keer gewoon door tot je brandstofalarmlampje aan gaat en tank dan. Dat leert je veel.
Ik rij met een Beverly en Robot op Youtube (je weet wel: "from San Diego") legt uit dat het kenmerkend is voor Piaggio scooters, Vespa en Beverly, dat bij die scooters het brandstofalarmlampje vroeg aan gaat en stelt dat je dan nog zeker 80km kan rijden, en dat klopt heb ik ervaren.
Hoe dat met de Xmax zit weet ik niet maar aan jou om het uit te zoeken. En laat het ons weten.

En over E5 of E10: in de zomer tank ik E10, naar de winter toe en in de winter E5, maar ik kan op basis van mijn tankresultaten geen verschil in verbruik vaststellen.
 
Hier even een update over bovengenoemde Topic...:)
Afgelopen weken de proef op de som genomen en twee keer de tank zo ver leeg gereden dat de brandstofmeter begint te knipperen.
Het laatste blokje van de meter gaat echt alarmerend knipperen... kun je dus ook niet missen..
De soep wordt echter niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Na bijvullen zat er na 9.5 L dus nog ruim 2 L in de tank.
Bij een gemiddeld verbruik van 1:27, kun je dus nog iets meer dan 60 Km rijden als de "Reserve" indicatie begint te knipperen
(tankinhoud volgens fabrieksopgave 11.8 liter)
Dat is dus over het algemeen genomen niet echt verkeerd vindt ik. Afstand: 258 Km >> 9.5 L getankt.
Met mijn rijstijl kan ik dus tot ongeveer een afstand van 320 Km ver, over de planeet rijden... ;)
Ik merk wel dat op langere afstanden het verbruik afneemt natuurlijk.. 1: 30 is dan zeker haalbaar.
Ik heb een volle tank gereden op E10, en een volle tank op E5 (98) Ik merk wel dat bij koude motor met buitentemperatuur +/- 8-12 graden. de E5 lekkerder loopt., En bij de eerste test (98) was het gemiddelde verbruik 1:27.9 dus iets gunstiger, maar hier kun je over gaan redeneren.....

Ik ben allerzins tevreden met deze cijfers. Zeker met een motorscooter van dit formaat (topkoffer 146 L) en zijn gewicht.
 
Bedankt om ons te informeren.
Eenvoudige regel om te onthouden: gaat bij de XMAX het lampje flikkeren, dan moet je binnen de 50km tanken. Tijd genoeg.

Ik vind jouw XMAX wel niet zo zuinig. 1 op 27 gemiddeld is bijna zoveel als mijn BMW X1 met een 2 l diesel er in.
De Beverly 300 zit gemiddeld op 1 op 32.
 
Ik denk dat dit verbruik met name komt omdat de afstand die ik rij zo klein is.
Ongeveer 13 Km, en weer terug 13 Km. Ongeveer 10% is binnen de bebouwde kom 40% 60Km weg, en dan 50% 80 Km.
Op de langere afstanden zoals hierboven eerder beschreven haal ik 1:33.
Met mijn Honda NT700V Deauville haal ik dit verbruik van 1:27 ook wel op langere afstanden. Dus in verhouding is het inderdaad wel iets aan de hoge kant.
 
Mijn scarabeo 300cc piaggio blok van 2010 loopt ook ruim 1 op 32.
Langere afstanden kan ook 1 op 34 worden.
In de winter precies 1 op 30.
Ik vind hem op euro 95 beter lopen dan op 98.
 
Mijn scarabeo 300cc piaggio blok van 2010 loopt ook ruim 1 op 32.
Langere afstanden kan ook 1 op 34 worden.
In de winter precies 1 op 30.
Ik vind hem op euro 95 beter lopen dan op 98.
Dat is de eerste keer dat iemand hier stelt dat naar zijn aanvoelen de scooter beter loopt op E10 dan op E5.

Ik kan het niet ontkennen noch bevestigen. Ik voel helemaal geen verschil tussen rijden op beide brandstoffen. De Beverly rijdt altijd even goed.

Waarom vind je dat, zuunig? Wat is er dan beter of anders?
 
Bedankt om ons te informeren.
Eenvoudige regel om te onthouden: gaat bij de XMAX het lampje flikkeren, dan moet je binnen de 50km tanken. Tijd genoeg.

Ik vind jouw XMAX wel niet zo zuinig. 1 op 27 gemiddeld is bijna zoveel als mijn BMW X1 met een 2 l diesel er in.
De Beverly 300 zit gemiddeld op 1 op 32.

Die vergelijking kun je niet maken.
M'n Mercedes E220 TDI automaat liep ook gemiddeld 1:20, maar daarmee kom je zelden boven de 2500 toeren.
Een scoot gaat bij gas geven al meteen naar 5.000-7.000 rpm en hetzelfde bij cruisen
 
Dat is de eerste keer dat iemand hier stelt dat naar zijn aanvoelen de scooter beter loopt op E10 dan op E5.

Ik kan het niet ontkennen noch bevestigen. Ik voel helemaal geen verschil tussen rijden op beide brandstoffen. De Beverly rijdt altijd even goed.

Waarom vind je dat, zuunig? Wat is er dan beter of anders?
Het is brandstof met een hoger octaan getal, en minder Ethanol, Ik merk het ook in mijn auto, die rijdt ook zuiniger met 98., ik rij gewoon meer kilometers met hetzelfde aantal liters. Nu is dat wel een hybrid, maar voorgaande jaren tankte ik E10 of E95, en de laatste anderhalf jaar tank ik in Duitsland E98. Verbruik van 1:20 naar 1:22 gemiddeld
Het is niet iets wat ik verzin, mijn dealer adviseert ook om dat te tanken, vooral als je bv. in de winter de motor stalt voor een langere tijd.
Het is minder schraal. Ik moet ook erbij vermelden dat het ook iets meer stinkt....
 
Die vergelijking kun je niet maken.
M'n Mercedes E220 TDI automaat liep ook gemiddeld 1:20, maar daarmee kom je zelden boven de 2500 toeren.
Een scoot gaat bij gas geven al meteen naar 5.000-7.000 rpm en hetzelfde bij cruisen
Natuurlijk, een diesel is van nature in het voordeel qua motorrendement.
Maar dat heeft niet direct iets met het motortoerental te maken. Nu goed, dat is een andere discussie.

Wat ik wou aangeven dat is dat een scooter en bij uitbreiding een motorfiets eigenlijk niet zo zuinig is.
 
Ik tank alleen maar in Duitsland bij uitzondering een keer in Nederland maar altijd E5 heb nog nooit E10 getankt.
Met de motoren tank ik een keer per maand E5 98 de rest van de maand E5 95
Bij mijn Maxim 750 rijd de motor beter op E5 98 hier komt geen E5 95 in
Kan niet zeggen of bij de motoren of auto zuiniger rijden is, dat hou ik niet bij.
Tank altijd in de morgen met de motoren als ik weg ga ongeacht hoeveel km ik al heb gereden. vertrek altijd met een volle tank.
 
Nu maak je het een beetje complex.
E10 heeft normaal gesproken een octaangetal 95 en E5 een octaangetal 98.
Kom jij dan E5 met octaangetal 95 tegen?
 
Dat is de algemeen meest gedeelde ervaring, maar Zuunig ervaart het omgekeerde. Daarom dat ik er iets dieper op in wou gaan.
Ik had een keer toen mijn tank behoorlijk leeg was euro 98 er in getankt, en gedacht dat hij zuiniger zou lopen na wat andere zeiden, maar het tegendeel was het geval. Hij verbruikte juist meer bij mij.
Een hoger octaan gehalte betekent wel dat de brandstof minder snel ontbrand.
Mogelijk dat een mengsel 95 precies op tijd ontbrand en 98 bij mijn scooter net iets te laat.
Wat het was weet ik niet maar voor mij voortaan aleen nog maar 95.
 
Terug
Bovenaan Onderaan