Benzinemeter

joop angelier

Rookie
28 okt 2010
26
0
Oldenzaal
Hallo mensen.

Ik ben bezig zelf een benzinemeter te ontwikkelen.
Het werkt met een druksensor op de benzineleiding.
Normaal werkt zoiets met een vlotter.
Ik heb echter geen enkele ervaring met benzinemeters met een vlotter.
Hoe goed werkt zoiets?
Gaat de wijzer heen en weer bij het remmen/optrekken?
De druk verandert nogal, dat is nog een probleem.
Is dat met een vlotter ook een probleem?
En hoe nauwkeurig is zo'n vlotter?
Heb je hier ervaring mee, laat het dan even weten.

Groeten Joop.... :P
 
Ik vertrouw geen enkele benzinemeter; ik rij nog altijd op de dagteller.

Hier idem.
Alle motoren met benzinemeter die ik tot nu toe gehad heb hadden allemaal hetzelfde probleem. Eerst loopt de meter heel langzaam terug maar als hij aangeeft nog een derde vol te zijn loopt ie ineens binnen 40 km terug naar reserve.
 
Hier idem.
Alle motoren met benzinemeter die ik tot nu toe gehad heb hadden allemaal hetzelfde probleem. Eerst loopt de meter heel langzaam terug maar als hij aangeeft nog een derde vol te zijn loopt ie ineens binnen 40 km terug naar reserve.

_O- De eerste keer met m'n eigen motor: oooh, Apeldoorn (vanaf) Enschede red ik nog wel...

Liep ook tegen dat probleem aan ;)
 
Het is al erg genoeg dat tegenwoordige motoren geen reservekraantje meer hebben ;)

Mijn ervaring met benzinemeters is ook dat ze vrijwel ineens van 1/4 naar bijna reserve kunnen gaan. Terwijl ik weet dat ik na 300km eens over tanken moet gaan nadenken, en na 350km serieus moet gaan tanken.
 
Hallo mensen.

Ik ben bezig zelf een benzinemeter te ontwikkelen.
Het werkt met een druksensor op de benzineleiding.
Normaal werkt zoiets met een vlotter.
Ik heb echter geen enkele ervaring met benzinemeters met een vlotter.
Hoe goed werkt zoiets?
Gaat de wijzer heen en weer bij het remmen/optrekken?
De druk verandert nogal, dat is nog een probleem.
Is dat met een vlotter ook een probleem?
En hoe nauwkeurig is zo'n vlotter?
Heb je hier ervaring mee, laat het dan even weten.

Groeten Joop.... :P
Nooit aan gedacht, maar zou best iets heel goeds kunnen worden. Er bestaat in zeer nieuwe auto's al iets met een soort dubbele folie, condensator-achtig maar naar wat ik las nog niet probleemloos.

Sensor in een T-stukje aan de kraan? Wel oppassen voor vervuiling/verstopping/stolsel vooral tijdens winterslaap.

Vlotter is grof-mechanisch en dus van zichzelf traag, zoiets zul je ook aan die sensor nodig hebben maar dat kun je electronisch maken, ik denk aan diode en een elco plus eventueel 1 of 2 weerstandjes .... alleen vervelend dat een elco nogal temperatuurgevoelig is, tamelijke zwaai in waarde .... maar als je een vertraging ter grootte van hele seconden maakt geeft dat niet. Zo'n grote vertraging is wel weer nadelig als je tijdens het tanken de stand wilt controleren, dan ben je te laat. Voedingsspanning wel stabiliseren, niet moeilijk bij zulke kleine stroompjes.

Je zult in ieder geval verschil blijven zien tussen helling-op en helling-af rijden, vooral naarmate de tank verder leeg raakt.
 
Ik dacht al wel dat een vlotter niet zo goed zou werken.
Electronisch moet het beter kunnen.

Ik ben er al een half jaar mee bezig om een electronische benzinemeter te ontwikkelen.
In het begin leek het eenvoudig.
Ondertussen zijn er vele problemen opgelost.
Het is nu al in een ver gevorderde staat.
Het is iets meer geworden dan een paar weerstandjes en een condensator.

Voor wie het interesseert:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Benzinemeter/

Het moet nog uitgebreid getest worden.
Daarna ga ik er een aantal van maken.

Groeten Joop... :)
 
Ik zou geneigd zijn om aan iets veel eenvoudigers te denken, niet een halve computer. Apparaat hoeft voor mij alleen redelijk nauwkeurig aan te geven hoeveel sap er in de tank zit.

Bestaan die sensors alleen met maak/breek-functies of ook als drukgevoelig variërende weerstand?
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik het goed dat je nu niets meer in je tank zelf hoeft te hebben behalve dan brandstof natuurlijk :) ? Als je dus een tank hebt zonder flotter of opening voor een flotter is dit volgens mij echt een handige oplossing. Sensor op de brandstof slang en klaar? Ik zie hier wel een markt voor hoor...
 
Begrijp ik het goed dat je nu niets meer in je tank zelf hoeft te hebben behalve dan brandstof natuurlijk :) ? Als je dus een tank hebt zonder flotter of opening voor een flotter is dit volgens mij echt een handige oplossing. Sensor op de brandstof slang en klaar? Ik zie hier wel een markt voor hoor...

Als je perse een benzinemeter wil, dan is dit natuurlijk een mooie oplossing inderdaad.

Dat zijn alleen vaak oudere motoren, en de berijders daarvan vertrouwen waarschijnlijk (net zoals ik) meer op de dagteller dan op een elektronische meter.
 
Er zit dan inderdaad niets anders dan benzine in de tank.
Dus geen gat in de tank boren.
Met het probleem on het weer lekvrij dicht te maken.

De druksensor zit onder de tank met een t-stuk op de benzine leiding.
De druk sensor is gevoelig genoeg om op de mm nauwkeurig de hoogte van de benzine te meten.

Wat het ingewikkeld maakt is dat bij remmen of gas geven de benzine helemaal naar voren of naar achteren beweegt.
Als je alleen maar de druk op de meter laat zien, dan beweegt die alle kanten uit.
Vooral bij een half lege tank.
Daarom moet er uitgemiddeld worden, en moet er niet gemeten worden bij gas geven of remmen.

Om dat op te lossen ben ik dus al een half jaar bezig.
een prototype wordt momenteel getest.
Een computer zou het allemaal uit kunnen rekenen,
maar helaas ben ik geen programmeur.
Als alles goed werkt zou het veel beter moeten werken dan een vlotter.

Groeten Joop...
 
....Er bestaat in zeer nieuwe auto's al iets met een soort dubbele folie, condensator-achtig maar naar wat ik las nog niet probleemloos.....
Passagiersvliegtuigen hebben heel ingewikkelde brandstoftank vormen en de aanwijzing moet toch heel nauwkeurig zijn.
Daar werken ze met vertikaal geplaatste condensatoren in de tank. De brandstof vormt het diëlektricum en met het zakken van het niveau verandert de capaciteit. Dit wordt van al die verschillende probes gemeten en omgerekend tot een aanwijzing.
 
De keer dat ik iets met het benzinecircuit van doen heb gehad heb ik wel goed gekeken.

De arm van de vlotter zit vast aan een potentiometer. In theorie is de aanwijzing dus een indicatie van de benzinehoogte in de tank, niet van de hoeveelheid benzine door de vaak gekke vormen van de tank.

Dat is in jouw ontwerp ook het geval.

Demping bij een vlotter wordt verkregen doordat de stroom door de potentiometer door een wikkeling te laten lopen die een bimetaal verwarmt waardoor de wijzer van benzinemeter mechanisch uitslaat.

Electronisch kan je demping krijgen door de actuele waarde te dempen met behulp van een condensatornetwerkje.
 
Hallo Hybride.

Daar had ik ook al aan gedacht.
Het probleem is dan dat je in de tank meet ,en dus met draden uit de tank moet.
Een nog groter probleem is dat niet alle benzine gelijk is.
Verschillende merken gebruiken verschillende additiven.
Daardoor verandert de capaciteit en zal de aanwijzing merk afhankelijk worden.
Ik heb zo'n benzinemeter gezien, en bij sommige merken werkte deze niet.
Andere mogelijkheden zijn optisch of uitrasoon.
Druk meten is het gemakkelijkst.

Hallo Jaap.
Ik had eerst een eprom met een correctie erin zitten.
Het bleek echter dat de hoogte van de benzine vrijwel overeen kwam met de inhoud.
 
Laatst bewerkt:
Niet om het een of ander, maar Conrad rekent voor een geschikte druksensor 120 euro.

Verder zou ik gewoon een setje weerstanden in serie zetten waardoor je met 11 weerstanden een spanningsdeler creëert die de juiste spanning afgeeft bij vulling van 1,8 liter, 3,6 liter enz. tot 18 liter (gewoon de tank in de juiste positie vullen met een maatbeker). Dan vergelijk je de spanning die de sensor afgeeft middels een tiental opamps met aan iedere uitgang een ledje en klaar is clara.

Met een geschikte rc-combinatie kan je de schommelingen door hobbels ed uitmiddellen.


Succes.
 
....Een nog groter probleem is dat niet alle benzine gelijk is.
Verschillende merken gebruiken verschillende additiven.
Daardoor verandert de capaciteit en zal de aanwijzing merk afhankelijk worden.
Ik heb zo'n benzinemeter gezien, en bij sommige merken werkte deze niet....
Klopt...

In de luchtvaart hebben ze daarvoor de "compensator" uitgevonden, die meet de diëlektrische constante van de brandstof en geeft dat door aan de rekeneenheid om te vergelijken.
Belangrijk bij zo'n compensator is dat ie altijd ondergedompeld is, en dat ie niet beïnvloed wordt door water onderin de tank.

Een drukmeter is inderdaad eenvoudiger maar zal naar mijn idee niet nauwkeurig kunnen zijn, daarvoor zijn de verschillen in meetwaarden te klein en zijn er teveel verstorende factoren... Denk ik.
 
oké, dus om even niet in vliegtuigtechniek te denken...

Honda maakte bij één van hun motoren gebruik van een sensor die word verwarmt door een stroompje. Zodra er geen benzine meer aanwezig is om deze te koelen dan word hij dus warm, gaat de weerstand omlaag, en kan er genoeg stroom gaan stromen om een lampje op het dashboard te laten branden.

http://xrv650story.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=113:fuel-reserve-sensor&catid=66:troubleshootings&Itemid=96 (deze url) gaat over de reparatie van zo een sensor. Die van mijn (20 jaar oud) doen het nog, om je een idee te geven.

Kosten: c.a. 60 euro de sensor.
 
Hallo mensen.

Ik ben bezig zelf een benzinemeter te ontwikkelen.
Het werkt met een druksensor op de benzineleiding.
Normaal werkt zoiets met een vlotter.
Ik heb echter geen enkele ervaring met benzinemeters met een vlotter.
Hoe goed werkt zoiets?
Gaat de wijzer heen en weer bij het remmen/optrekken?
De druk verandert nogal, dat is nog een probleem.
Is dat met een vlotter ook een probleem?
En hoe nauwkeurig is zo'n vlotter?
Heb je hier ervaring mee, laat het dan even weten.

Groeten Joop.... :P

Meestal is er een reden dat ik rem, en die aanleiding vind ik dan vaak belangrijker dan de brandstofstand op dat moment... ik weet niet hoor, ik kan de enige zijn

Desalniettemin, hobby-en is altijd goed, dus ga rustig verder
 
Grappig om te lezen dat op het oog zoiets simpels toch best lastig is :), ik moet zeggen dat mijn motor best precies kan aangeven hoever en hoeveel bezine nog aanwezig is, behalve als ik de motor net start want dan weet de meter het ook even niet.

Is het niet makkelijker om een kijkglas in te bouwen in de tank, net als zo stukje bij een melkpak waar je kan zien hoeveel erin zit *D
 
De hele bedoeling ervan is dus geen gat in je tank te boren.
Het probleem met de prijs van de sensor heb ik opgelost.
Ik gebruik nu een sensor van ongeveer 10 euro.
De sensor werkt perfect.
Hij houd compenseert ook de luchtdruk.
Ik vroeg me dus af of vlotter meters dezelfde problemen hebben als een drukmeter.

Groeten Joop..
 
Ik ben benieuwd naar het resultaat.


Dit is mijn (vlottergestuurde) benzinemeter geworden:
CIMG3951.jpg
 
Suzuki heeft ook div manieren om het benzine pijl aan te geven maar ook ik geloof niet 1 metertje
Ik kijk altijd in welke stand de kraan staat en hield de dag teller in de gaten (dat was toen er nog een teller op mn motor zat)
Na 2-3 keer een eind lopen met de motor leer je dat wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan