Benzinepomp draait alleen op voeding

ThijmenB

Die hard MF'er
25 mrt 2019
380
164
Almere
Hallo allemaal, ik heb sinds zondag een nieuwe project erbij: een BMW K 1200 GT uit 2003. De motor start niet. Probleem zit waarschijnlijk bij de benzinepomp. Als ik een voeding aansluit op de connector dan maakt de pomp geluid. Als ik voltage op de stekker meet die naar de pomp gaat dan komt daar ook netjes ~12V uit als ik de sleutel omdraai en wanneer ik de startknop indruk. Echter als ik de pomp aansluit op de stekker van de motor maakt de pomp geen enkel geluid. Ding pompt ook geen benzine rond.
Ik heb ook getest met een ander pompje dat ik had liggen. Deze maakt ook geluid aan de voeding maar niet aan het stekkertje op de motor. We hebben hier de draden op de pomp (dus niet van de stekker) gemeten en ook hier staat spanning op wanneer dat hoort. Het is dus geen rot stekkertje. Heeft iemand ideeën wat er mis kan zijn en wat ik kan testen?
 
Weet je zeker dat je de juiste contacten meet in de stekker? Als ik me niet vergis zit in dezelfde stekker ook de voeding voor je benzine meter. Die levert niet genoeg stroom om de pomp te laten draaien.
 
Weet je zeker dat je de juiste contacten meet in de stekker? Als ik me niet vergis zit in dezelfde stekker ook de voeding voor je benzine meter. Die levert niet genoeg stroom om de pomp te laten draaien.
Benzinepomp en vlotter zijn twee losse stekkers met elk 2 draden. Dus dat zal het probleem ook niet zijn.
 
Accu meet 10,5V als de startmotor ronddraait dus accu zou ook daarmee nog in orde moeten zijn. Als ik de losse benzinepomp aansluit op het stekkertje en ik draai de sleutel om dan voel ik wel een tikje wanneer er spanning op komt en weer afgaat (relais?). Pompje doet dus wel iets maar het is geen pompen.
 
Pomp direct op de accu.
Of: Al gezegd: spanning meten op pomp, als >12V dan pomp = stuk
Of: Al gezegd: 21 watt lamp op pompansluiting
 
Pomp direct op de accu.
Of: Al gezegd: spanning meten op pomp, als >12V dan pomp = stuk
Of: Al gezegd: 21 watt lamp op pompansluiting
Spanning op pomp >12 is pomp stuk? Aha. Ik heb 2 pompen getest en allebei >12V. Twee kapotte pompen dus. Wel gek dat ze geluid maken als het direct op een voeding staat. Bedankt, ik zal dus het probleem moeten zoeken in de pomp zelf, dat had ik niet verwacht.
 
Update: nog even lopen meten en testen. De pomp waarvan ik dacht dat hij wel werkte werkt waarschijnlijk ook niet. Dat heeft me dus totaal op het verkeerde been gezet. Ben er inmiddels vrij zeker van dat de pomp stuk is.
 
Heb je überhaupt al gecheckt of de pomp benzine uitspuwt? Bij de 1200 gt van de latere generatie weet ik wel dat er zo'n quickrelease op de aansluiting zit van de pomp, wat dat misschien wat lastig maakt. Weet niet of de jouwe dat ook heeft? Anders ergens op een plek waar je makkelijk bij de benzineslang kan even loshalen en checken. Weet je gauw genoeg welke pomp het nog doet en welke niet. Een goede pomp moet namelijk toch wel een fatsoenlijk debiet leveren.
 
Heb je überhaupt al gecheckt of de pomp benzine uitspuwt? Bij de 1200 gt van de latere generatie weet ik wel dat er zo'n quickrelease op de aansluiting zit van de pomp, wat dat misschien wat lastig maakt. Weet niet of de jouwe dat ook heeft? Anders ergens op een plek waar je makkelijk bij de benzineslang kan even loshalen en checken. Weet je gauw genoeg welke pomp het nog doet en welke niet. Een goede pomp moet namelijk toch wel een fatsoenlijk debiet leveren.
Zit inderdaad een quick release op, maar heb vandaag een voeding direct op de pomp maar hij doet niks. Is zo'n pomp te reviseren of moet ik een nieuwe of tweedehands kopen?
 
De motor is vandaag voor het eerst in 7 jaar weer gestart. Even een rondje door de straat gereden en de hele straat was blauw, maar ik heb vernomen dat dat niet vreemd is na lang stilstaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan