Benzinepomp en bobine aansluiten

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.708
Andere kant van de evenaar
  • Merk: Suzuki
  • Type: GS1000
  • Bouwjaar: 1979
  • Kmstand: Who knows?

Heren,

Ik ben met een project bezig en daarvoor moet ik nu een benzinepomp gebruiken om de carburateurs vol te krijgen/houden.

Nu is zo'n benzinepomp in de basis makkelijk aan te sluiten, maar hoe sluit ik het zo aan dat de pomp alleen maar draait als het blok ook draait?
Dat is iets waar ik geen idee van heb.

Ik heb een Dyna 2000 ontsteking.

Dank u.
 
met onderdruk sensor in de aanzuigkant een relais aansturen.
als het voor je turbo-fiets is misschien een druksensor ?
en voorzie ook een drukknop zodat je de carbu's kan vullen voor het starten voor die keren dat je carbu's leeg zijn.

en anders met een arduino of gelijkaardig de onstekingspulsen gebruiken om een output te genereren.
 
Dat hoeft helemaal niet. Bij mijn Ducati 750 uit 1992 draaide de benzinepomp altijd als het contact aan stond. Ik heb er 71.000 km mee gereden en nooit problemen mee gehad.
 
Dat hoeft helemaal niet. Bij mijn Ducati 750 uit 1992 draaide de benzinepomp altijd als het contact aan stond. Ik heb er 71.000 km mee gereden en nooit problemen mee gehad.

Zo had ik het eerst ook, ik had er ook een schakelaar tussen zodat ik hem uit kon zetten, het werkt prima zo, maar het leek me makkelijker/beter als de pomp gaat draaien zodra ie loopt.
 
Zo'n druk of vacuüm schakelaar en een relais is vrij goed te doen.

Als hij alleen aan hoeft voor het starten en daarna uit moet idd met oliedruk koppelen. Dat kan gewoon via de bestaande schakelaar, desnoods direct vanaf het dashboard (lampje).
Hoeveelheid druk maakt dan geen zak uit, lampje uit is stoppen met pompen.

Zo heb ik op de auto eens een "startknop" gemaakt, die ging alleen aan als contact aan was en er geen oliedruk was.

Voor waterinjectie gebruik ik een vacuümschakelaar, variabel in te stellen, daarmee kan je zorgen dat tijdens het starten de pomp gaat lopen.

Er van uitgaande dat je carbs goed werken zal deze de brandstoftoevoer stoppen wanneer er genoeg benzine in zit. Altijd de pomp laten lopen kan mits er een bypass in zit anders loopt de druk gigantisch op.

Aller makkelijkst is zorgen dat zwaartekracht zijn werk kan doen, dan heb je geen pomp en "ingewikkeld" systeem nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Voor een LPG installatie heb je een inductierelais...
werken heel simpel...een electrodraadje pakken, draai dat een paar slagen om je bougiekabel en met twee ty-wrapjes vastzetten als een spoeltje..
Dan de pomp met het relais aansturen, draait alleen dus als de motor echt loopt , niet alleen op contact staat
10 minuten werk

 
Carburateurs volpompen? Carburateurs met een vlotterkamer, vlotter en afsluitnaald? Gewoon een membraampomp er tussen en die aansluiten op het contact. Een membraampomp stopt uit ze eigen met pompen bij voldoende tegendruk.
 
Voor een LPG installatie heb je een inductierelais...
werken heel simpel...een electrodraadje pakken, draai dat een paar slagen om je bougiekabel en met twee ty-wrapjes vastzetten als een spoeltje..
Dan de pomp met het relais aansturen, draait alleen dus als de motor echt loopt , niet alleen op contact staat
10 minuten werk

Dit lijkt me wel wat, ik zal me er eens in verdiepen.

De benzinepomp zit aangesloten op een Rising Rate Fuel Pressure Regulator (RRFP), de druk op de carburateurs is maar 2psi.
Maar toch..

Dank voor de antwoorden in ieder geval.
 
Lak is geen goede stroomgeleider..

Sorry maar je bent een van de meest experimenterende sleutelaars hier, had van jouw wel verwacht dat je weet dat je electrische componenten altijd op blank metaal zet of inderdaad naderhand een massadraadje aanleggen, maar bij deze jaa als het geen contact maakt met het frame, dan massadraadje leggen..
geen persoonlijke aanval hoor !!!
 
Nee hoeft geen extra massa, alleen als er 1 stroomdraad heen gaat, de kern van een bobine van een wasted spark systeem is niet met één van de spoelen verbonden
 
Sorry maar je bent een van de meest experimenterende sleutelaars hier, had van jouw wel verwacht dat je weet dat je electrische componenten altijd op blank metaal zet of inderdaad naderhand een massadraadje aanleggen, maar bij deze jaa als het geen contact maakt met het frame, dan massadraadje leggen..
geen persoonlijke aanval hoor !!!
Ik had altijd een massadraadje lopen.. Maar ik weet niet of het ook nodig is, Mijn kennis van electronica is behoorlijk beperkt..
Het frame blank maken doe ik amper, meestal is een keer een tap daar een draadgat voldoende om massa te krijgen, en dan laat ik de massapunten naar die ene plek gaan. Bij die punten zorg ik er wel voor dat ik goede massa heb.

Als de bobines geen massa hoeven scheelt me dat weer een aantal draden. (4 bobines)
 
Laatst bewerkt:
Nee hoeft geen extra massa, alleen als er 1 stroomdraad heen gaat, de kern van een bobine van een wasted spark systeem is niet met één van de spoelen verbonden
Ik weet dat een bobine een voeding heeft (12V) en dat de ontsteking voor de onderbreking zorgt.
Maar een bobine heeft, zover ik het denk te weten, 2 spoelen, en ik dacht altijd dat daarom de bobines massa moesten maken, zodat 1 spoel altijd een circuit maakt, en de ander onderbroken/kort gesloten wordt om de vonk te maken.
 
Sorry maar je bent een van de meest experimenterende sleutelaars hier, had van jouw wel verwacht dat je weet dat je electrische componenten altijd op blank metaal zet of inderdaad naderhand een massadraadje aanleggen, maar bij deze jaa als het geen contact maakt met het frame, dan massadraadje leggen..
geen persoonlijke aanval hoor !!!

Er zijn zaken waar ik ongeveer weet hoe het zit/werkt, ik red me er mee, soms met een omweg of nodeloos ingewikkeld, en soms, zoals nu wil ik weten hoe het nou echt zit..
Ik kan de bedrading aansluiten, maar veel ingewikkelder moet het niet worden ;)
 
Zover ik weet is een GS1000 een 4cilinder in lijn met CDI ontsteking en 2 bobines.

Die CDI zorgt voor de massa van de primaire spoel, de andere kant van de primaire spoel ligt aan 12V

Secundair heb je twee bougies die aan massa liggen en daarmee de kring sluiten.
 
1584790921395.png


Hier kan je zien dat alleen de bougies aan massa zitten

Uitsnede uit dit schema

 
Terug
Bovenaan Onderaan