Benzinepomp en bobine aansluiten

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
  • Merk: Suzuki
  • Type: GS1000
  • Bouwjaar: 1979
  • Kmstand: Who knows?

Heren,

Ik ben met een project bezig en daarvoor moet ik nu een benzinepomp gebruiken om de carburateurs vol te krijgen/houden.

Nu is zo'n benzinepomp in de basis makkelijk aan te sluiten, maar hoe sluit ik het zo aan dat de pomp alleen maar draait als het blok ook draait?
Dat is iets waar ik geen idee van heb.

Ik heb een Dyna 2000 ontsteking.

Dank u.
 
veel mensen noemen mij eigenwijs, maar volgens mij heeft hij 8 bobines verpakt in 4 huizen, waarvan er 2x 4 in serie (moeten) staan, en hebben alle 8 de bobines massa nodig
Wat ik er uit begrijp is dat hij er telkens 2 primair in serie heeft gezet. hij heft het namelijk over 1,5 ipv 3 ohm en ik mag er toch vanuit gaan dat dat niet secundair is.
 
Wat ik er uit begrijp is dat hij er telkens 2 primair in serie heeft gezet. hij heft het namelijk over 1,5 ipv 3 ohm en ik mag er toch vanuit gaan dat dat niet secundair is.

Dat klopt, maar ook INTERN zijn het al 2 bobines met intern in serie gezette primaire spoelen, dus per saldo heb je 4 bobines in serie
 
Dit zit er per cilinder op, zolang de bougies trouwens maar samen op dezelfde "massa" zitten hebben ze geeneens "massa" nodig... nog moeilijker hè???

20200321_144550.jpg
 
Zal het proberen uit te leggen..
Neem een eencilinder, met een gewone bobine...die zit op het frame vast, en de plus en min op de primaire spoel wordt onderbroken door de contactpuntjes/CDI
nu gooi je de bobine los van het frame, dus hang hij aan de bougiekabel en nergens aan het frame
Zal hij nu vonken?
Als ik er twee bobines van maak, gaan ze loshangend dan vonken?
Als ik die twee bobines nu in een huis giet gaan ze dan wel vonken, de secundaire spoel(en) hangen nog steeds alleen maar aan de bougie's

het wordt anders als ik de secundaire spoel intern aan massa hang, maar dat is volgens mij met deze bobines niet het geval, staat er ook bij , moeten aan Chassis gehangen worden
Een bobine met 2 bougiekabels is niet veel anders dan een met 1 bougiekabel. Bij die met 1 hangt een kant van de secundaire spoel aan massa. Bij die met 2 zit aan ieder uiteinde van de spoel een bougie.
 
Dit zit er per cilinder op, zolang de bougies trouwens maar samen op dezelfde "massa" zitten hebben ze geeneens "massa" nodig... nog moeilijker hè???

Bekijk bijlage 1476108

dat kan, maar dan moet je weekkernen spoel gesloten zijn, en die sluit je met de 2 bevestigingspunten op je frame, er gaat geen stroom lopen als de kern niet gesloten is.
 
Dat klopt, maar ook INTERN zijn het al 2 bobines met intern in serie gezette primaire spoelen, dus per saldo heb je 4 bobines in serie
Ik weet niet of ze in zo'n bobine de primaire of secundaire spel hebben aangepast want hij zal inderdaad een hogere spanning moeten geven.
De dyna's die Ts heeft zullen waarschijnlijk bedoeld zijn om zo in serie te zetten.
 
dat kan, maar dan moet je weekkernen spoel gesloten zijn, en die sluit je met de 2 bevestigingspunten op je frame, er gaat geen stroom lopen als de kern niet gesloten is.
Ik denk niet dat dat nodig is. Op een aluminium frame doen ze het ook en dat wordt niet magnetisch. Er loopt geen elektrische stroom door de kern.
 
dat kan, maar dan moet je weekkernen spoel gesloten zijn, en die sluit je met de 2 bevestigingspunten op je frame, er gaat geen stroom lopen als de kern niet gesloten is.
Fout, bij deze niet... Maar een magnetisch veld gaat ook gewoon door lucht, zet de radio maar eens aan
 
Ik denk niet dat dat nodig is. Op een aluminium frame doen ze het ook en dat wordt niet magnetisch. Er loopt geen elektrische stroom door de kern.
nu moeten we niet allerlei verschillende types door elkaar gaan halen...
De moderne motoren hebben ander type ontsteking, penbobines, ander bobines etc..het gaat hier om de bobines van een GS 1000 uit 78???
waarom hebben AL DIE BOBINES uit die tijd 2 aansluitpunten en niet zoals een auto een ronde in een ophangklem?
 
nu moeten we niet allerlei verschillende types door elkaar gaan halen...
De moderne motoren hebben ander type ontsteking, penbobines, ander bobines etc..het gaat hier om de bobines van een GS 1000 uit 78???
waarom hebben AL DIE BOBINES uit die tijd 2 aansluitpunten en niet zoals een auto een ronde in een ophangklem?
Die hebben een verdeler en geen wasted spark
 
coil3.jpg


Als ik bij deze bobine een stuk wegzaag tussen de 2 montagegaten, dan doet hij het niet meer of wel?
Dat is precies wat je doet als je bij het type van de GS1000 de bobine niet meer op het frame monteerd, en ja er zit een dubbele bougieaansluiting op, maar die staan in serie rond dezelfde weekijzeren kern...dus je hebt hem niet nodig voor de vonk, maar om de transformatie van 12 v naar 35000v in gang te zetten
 
Ik heb op de mijne een simpele aan/uit schakelaar voor de benzinepomp mocht hij even niet moeten draaien, ik zou het niet onnodig ingewikkeld maken.
En de bobines werken ook als ze los liggen.
 
Ik denk dat je het teveel vergelijkt met een transformator.
Een transformator werkt enkel op wisselspanning. Het magnetisch veld moet dan rond kunnen.
een bobine (wat spoel betekend) werkt volgens de wet van Lenz.
Als je gelijkspaning op een spoel zet gebeurt er niks, totdat je die spanning weg haalt.de spoel zal dan een hoge spanning terug geven in tegengestelde polariteit.
(Zet maar eens spanning op een relais en haal die er dan af terwijl je de aansluitingen vast hebt, je krijgt dan vaak een flinke opdonder van vaak enkele honderden volts. Dit is ook de reden dat er een blusdiode aan een relais zit, die sluit die spanning kort)
Hierdoor wordt de kern magnetisch. de secundaire spoel zal spanning gaan geven door het magnetisch veld en doordat deze veel meer wikkelingen heeft zal die ook veel hoger zijn.
 
mooi
probleem opgelost

Ik weet niet of je het er mee eens bent of sarcastisch :+
Maar ik heb een heel vergelijkbare turbo setup als Reinhoud die al jaren goed rijdt, alleen het blok is iets nieuwe maar ook Dyna 2000 ontsteking en bobines en carbs met pomp en boost-geregelde drukregelaar. Heeft ie misschien wel meer aan als die theoretische verpisdicussie over bobines.
 
Ik weet niet of je het er mee eens bent of sarcastisch :+
Maar ik heb een heel vergelijkbare turbo setup als Reinhoud die al jaren goed rijdt, alleen het blok is iets nieuwe maar ook Dyna 2000 ontsteking en bobines en carbs met pomp en boost-geregelde drukregelaar. Heeft ie misschien wel meer aan als die theoretische verpisdicussie over bobines.
Mooi als het werkt, maar ik wil altijd graag weten waarom en hoe iets precies werkt zodat ik kan beredeneren wat er fout is als het niet meer werkt of aangepast moet worden.
 
Mooi als het werkt, maar ik wil altijd graag weten waarom en hoe iets precies werkt zodat ik kan beredeneren wat er fout is als het niet meer werkt of aangepast moet worden.

Ik weet aardig hoe alles werkt, ik heb het complete turbosysteem dan ook zelf gebouwd dus blijkbaar heb ik toch wel een redelijk technisch niveau, alleen de theorie van elektra hou ik me niet enthousiast mee bezig, mocht er iets niet werken ga ik uitzoeken waarom. Meestal misbruik ik daar niet een topic van een ander voor.
 
Ik weet aardig hoe alles werkt, ik heb het complete turbosysteem dan ook zelf gebouwd dus blijkbaar heb ik toch wel een redelijk technisch niveau, alleen de theorie van elektra hou ik me niet enthousiast mee bezig, mocht er iets niet werken ga ik uitzoeken waarom. Meestal misbruik ik daar niet een topic van een ander voor.
Vind jij het misbruik als ts om advies vraagt en dat wij dan willen weten hoe hij het aangesloten heeft?
 
Normaliter is de bout in (blank) schroefdraad wel genoeg. Na bijv. een niet zo secuur klusje met poedercoating moet je gedeeltes toch echt blank maken voor een goede massa.

Ff een tap er doorheen ofzo als er lak op zit is voldoende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan