Benzinepomp verplaatsen - hoger

jeroen.k

MF'er
11 feb 2007
108
37
zwolle
Beste forumleden, ik heb een vraag misschien dat iemand hier meer van weet of het mogelijk is.

Ik heb een omgebouwde motor tot een soort van enduro motor.
Normaal gesproken zit de tank, zoals bij een africa twin, boven (nr 1), benzinepomp en stuk eronder tegen het frame (nr2) en carburateurs op deze manier/hoogte gemonteerd:


Echter is bij het aangepaste model bij mij een. custom tank naar achteren geplaatst, in het subframe verwerkt, de benzinepomp zat helemaal onder aan bij de carterplaat gemonteerd. Doordat het een enduro achtige motor is wil ik er ook mee door water/modder plassen en daarom zou ik graag de plek willen veranderen naar meer naar boven toe, dit ter protectie van de benzinepomp.
Daarvoor had ik het volgende idee, meer naar boven naast het luchtfilterhuis, ter hoogte van de carburateurs. Hier is namelijk nog plek om de pomp te kunnen bevestigen:

Mijn vraag is, zou dit goed gaan m.b.t de werking van de pomp of zou deze te veel moeten gaan werken om de benzine aan te trekken en door te pompen naar de carburateurs ivm zwaartekracht etc?
Het is een mitsubishi benzinepomp van een africa twin die ik heb. Deze zuigt aan totdat deze voldoende benzine heeft en wanneer er benzine nodig is vanuit de carb gaat hij weer werken (niet constante zuigkracht).
 
Dit vraagstuk heb ik ook eens aan de hand gehad en geprobeerd, het aanzuigen lukt wel door zo'n pompje maar regelmatig lucht verpompen gaan ze stuk van, don't ask me how i know.
De benzine zakt toch op een gegeven moment uit je pomp en moet dan eerst weer lucht happen
Ik zou gaan voor een inwendige pomp in je nieuwe tank, locatie probleem is hiermee ook gelijk opgelost.
 
is het mogelijk de pomp van bv een st1100 in de tank te plaatsen?

Alle mitsubishi pompen op honda's zitten onder het brandstof nivo en dat is niet voor niets. Waarschijnlijk zuigen ze niet goed lucht
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Super dank voor de reacties.

Helaas is het zo dat de al volledig van alumium is en custom gemaakt aanpassingen hierin is voor mij niet mogelijk.
Leidingen zijn te lang, even voor het beeld:
 

Bijlagen

  • IMG_0242.JPG
    IMG_0242.JPG
    362,9 KB · Weergaven: 18
uit dezelfde stal is de VT1100c 1985

honda-vt1100c-shadow-1100-1985-f-usa-california-fuel-sub-tank_bighu0201f8f1501_1556.gif


en de eerste vt750
honda-vt750c-shadow-1983.jpg


daar zit de pomp rechts onder gelijk achter het blok. Welk frame gebruik je? RD04 of RD07

[edit]RD04 zie ik op het plaatje

volgens mij zit daar ruimte achter de achterrem pomp en de frame buis, ver genoeg van de uitlaat
 
Laatst bewerkt:
uit dezelfde stal is de VT1100c 1985

honda-vt1100c-shadow-1100-1985-f-usa-california-fuel-sub-tank_bighu0201f8f1501_1556.gif


en de eerste vt750
honda-vt750c-shadow-1983.jpg


daar zit de pomp rechts onder gelijk achter het blok. Welk frame gebruik je? RD04 of RD07

[edit]RD04 zie ik op het plaatje

volgens mij zit daar ruimte achter de achterrem pomp en de frame buis, ver genoeg van de uitlaat

thanks!

Het is een transalp 600. pd06
 
Als het nu werkt en het alleen maar is voor de pomp te beschermen kan je dan niet een afschermen met een plaat eronder ?
Water en modder is alleen maar slecht voor het uiterlijk niet dat de pomp dan ineens niet zou werken .
na de rit gewoon schoon maken met een tuinslang is dan voldoende denk ik
 
Inderdaad voor bescherming en voor water, kan me voorstellen dat het elektronica/bedrading ook water zouden kunnen krijgen en deze daar niet tegen zouden kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Bij de oudere auto's doen ze niet anders. Alleen dan de pomp mechanisch aangedreven door nokkenas, de werking van pomp is hetzelfde.
Tank zit veelal lager dan de pomp. Na een paar weken stilstand altijd even doorstarten om benzine te halen. Want dan is de carb leeg gedampt en of de benzine terug gezakt naar de tank. Geen probleem, pompen gaan jaren en vele kliometers mee.
Ik heb verschillende auto's met elektrische pompen erop, en ook mijn zitmaaier.
Werken allemaal al jaren dus ik zie het probleem niet zo. Ik heb met de Chinese pompen van 10 euro wel wisselende ervaring. Ongeveer 1 van de 3 is heel of blijft langere tijd heel. Ik geef nu liever iets meer uit voor een goed merk. (schiet me even niet te binnen, in de boot-wereld worden ze ook veel gebruikt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan