Benzinepompje op onderdruk, hoe werkt dat?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Zo eentje die aangesloten is op je inlaatspruitstuk. Hoe kan die constante onderdruk nou voor een pompwerking zorgen? Op mijn motor (XTZ660) zit ook zo'n ding. De vorige eigenaar heeft hem buiten werking gesteld door de benzinekraan direct op de carburateur aan te sluiten. Hierdoor gaat het laatste restje benzine er niet uit. Dat is niet zo'n drama. Wat wel vervelend is, is dat de motor na een tijdje stilstaan pas start als ik met mijn mond op de benzinedop de benzine een beetje heb doorgeblazen. Ik vraag me af of dat door het ontbreken van een benzinepomp komt.

Dus mijn vragen zijn:
-Hoe werkt zo'n pompje?
-Hoe komt het dat de motor pas start als ik hem "doorgeblazen" heb?
 
Nope, het is waar, op de Tenere (XT600Z en dus XT660Z) zit een vacuum aangedreven brandstof pomp, om de laatste paar liters uit de zijkanten van de tank te halen.
En, nee, ik snap ook niet hoe het werkt....
 
Ja maar waarom komt er dan bij rechtstreekse/ouderwetse slangverbinding geen brandstof uit volle tank tot in de vlotterkamer? Loopt er een leiding in een gekke bocht boven tankniveau? Werkt de tankventilatie wel goed, geen maf klevend (plastic) klepje in de dop ofzo? Al geprobeerd te starten met de tankdop er af?

Klevende vlotternaald? (Bekijken onder vergrootglas, vooral het sluit-tipje).
 
Laatst bewerkt:
Dit werkt op de "onderdruk-pulsen" van je motor-inlaat. Dit brengt een plunjertje in beweging die de brandstof naar de carbs pompt. Vooral van belang als je laagste punt van de tank lager is dan het vlotter-niveau van de carburateurs, zoals bij Teneres.
OK, dit is wat ik zocht, de onderdruk pulseert dus. Ik ga dit even checken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan