Benzineprijzen, e10 en andere ontwikkelingen: wanneer is de grens bereikt om te stoppen met motorrijden?

t.i.m.o.n

MF veteraan
13 mrt 2005
2.983
259
Rhenen
Naar aanleiding van dit artikel ben ik benieuwd hoe de motorrijdende lieden hierover denken.

En nee het is geen e5-e10 discussie want daar is een ander topic voor.

Er zijn momenteel veel ontwikkelingen gaande in motorland. Denk aan de komst van e10, dijkafsluitingen, inflatie, en natuurlijk de benzineprijs die toch fors is gestegen.

In dit artikel wordt vermeld dat de meeste mensen toch blijven rijden. Ongeacht de psychologische prijs van boven de 2 euro.
Maar veel mensen hebben de auto nodig vanwege noodzaak.
Motorrijden is voor vele hier een hobby maar vanaf wanneer blijft voor jullie deze hobby nog leuk i.c.m al deze ontwikkelingen?
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Wordt er al getwijfeld om te stoppen, maken deze ontwikkelingen voor jou als motorrijder niet uit, of rij je bewust nu minder?

Zelf rij ik minder maar dat komt voornamelijk sinds ik kinderen heb en minder tijd heb. Ik heb weleens getwijfeld om te stoppen omdat ik hooguit 2000 km in het jaar rijd maar om deze reden heb ik toch een wat oudere goedkopere motor aangeschaft. Af en toe een avondritje blijft toch lekker.

De hoge benzineprijs raakt mij wat minder omdat ik al weinig rij. Het gedoe met e10 vind ik wel vervelend en maakt het voor mij minder leuk.
Ik kan mij wel voorstellen dat als motorrijden voor jou je lust en je leven is en je nog veel kilometers maakt dat je dan toch steeds schikt bij de pomp. Helemaal als je ethanolvrij wilt tanken.

kortom het wordt allemaal toch best stukken duurder en het weren van motorrijders zie je ook steeds vaker in bepaalde gebieden.
ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Zijn er al twijfels om te stoppen of juist totaal niet. Rij je al minder of kies je bewuster je ritten uit etc.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230808-230551.png
    Screenshot_20230808-230551.png
    158,7 KB · Weergaven: 30
We staan momenteel op nummer 5 van landen ter wereld met de duurste benzine.
Laat ik me verder niet door beïnvloeden om meer/minder te rijden.

Wat de staat doet met al dat geld.. geen idee
 
Heb vorig jaar vanwege de hoge benzineprijzen een elektrische scooter gekocht om daar mijn woonwerkverkeer mee te gaan doen. Merkte dat ik in het weekend vaak niet meer reed omdat ik het zonde vond wéér een tank dure brandstof te verstoken.

Ik rijd nu nog 1x in de week met de motor naar het werk en voor de rest alleen plezierritjes. Door de hoge benzineprijzen is de motor voor mij meer hobby geworden dan vervoersmiddel. Best een leuke uitkomst achteraf.
 
Ik persoonlijk rij er niks minder om en ik tank altijd alleen maar Premium E5 maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan en wil.
 
Ik tank in Duitslang waar het goedkoper is dan hier, maar ik ga geen km minder rijden wat de benzine ook kost voor mij is motor rijden therapie even je hoofd leeg maken
 
Gaan in NL de benzine prijzen ook zo op en neer?
Hier in Aus gingen de prijzen langzaam omlaag, maar nu is er weer zo'n 25 cent bij op..
25 cent is wel veel .
Hier soms 2€ cent per dag omhoog .
Dan weer omlaag.
Vorige week in eens een sprong van 6€ cent omhoog.
Maar nu weer in de loop van de week 4€cent eraf.
Kortom prijs schommelt.
Let erop daar ik elke dag als ik wandel met de hond langs een benzine pomp loop en de prijs van euro 95( e10 )dan elke dag zie.
Zit tussen 1,98€ en 2,06€.
Maar op snelwegen is het weer duurder.

Maar wat maandjes terug 4-5 was het nog 1,70€ dus er is wel langzaam door alles toch efjes 30€ cent en meer bij gekomen in die maandjes.
Die prijs stijging ging langzaam aan dus viel het niet zo snel op.
Alleen na wegvallen kabinets steun om benzine prijs omlaag te drukken viel het opeens wel op die dag zonder kabinets steun de prijsstijging dat die toen opeens met,12€ cent omhoog ging.
 
die olie-jongens weten heel goed dat velen een auto gewoon nodig hebben, endus zal ´de massa´ de prijzen gewoon slikken.
alhoewel: in frankrijk gingen ze de straat op met hun gele hesjes...

heb vandaag de dag alleen voor mn blik nog benzine nodig, maar omdat ik er weinig mee rij valt het per maand onder aan de streep tot dusver nog best mee.
als ik er ww mee zou rijden (en iedere week zou tanken) dan is pakweg 50,- voor ong. 30 liter best veel.
en in mijn geval té veel...
 
Als je gaat klagen over brandstofprijzen moet je dichter bij huis gaan werken, thuiswerken of gaan fietsen. Die keus heb je gewoon🤷‍♂️.
Het gouden tijdperk van motorrijden en eigen bezit is denk ik momenteel nu! Motoren zijn goedkoop, geen apk, relatief weinig regels (motorkleding, parkeren op de stoep etc etc). In de toekomst wordt bezit en brandstof zo duur dat alles sharing word zoals de scootertjes. In de film minority report zie je dat ook heel mooi. Dus, niet mauwen en genieten nu het nog kan.
 
Er zullen meer en meer mensen gaan motorrijden omdat dit een goedkoper alternatief wordt voor het autorijden. Helemaal wanneer ze ooit het rekeningrijden er doorheen drukken dan zal dit een flinke boost geven.
Ik zie de brandstofprijzen ook liever laag, maar zal er geen meter minder door rijden als ze (flink) stijgen. De motor is een hobby en daarnaast wordt die ook zakelijk ingezet. M.b.v. mijn mobiliteitsvergoeding kan ik mijn hobby op deze manier prima betalen.
 
Als ik die €5 extra niet meer kan betalen voor een volle tank is er wel wat anders aan de hand.
Het is maar een klein stukje van alle kosten.
 
Er zullen meer en meer mensen gaan motorrijden omdat dit een goedkoper alternatief wordt voor het autorijden. Helemaal wanneer ze ooit het rekeningrijden er doorheen drukken dan zal dit een flinke boost geven.
waarna de (r)overheid het doodleuk ook bij de motoren in gaat voeren om hun fiscale melk koe te behouden, en we daarbij nóg meer idioten krijgen die ons negatief in de kijker zetten a.g.v. hun rijgedrag...
Brr, nee liever niet... maar vrees dat je gelijk hebt. :/
 
Als ik alleen rijdt, weinig bagage heb en het redelijk weer is, pak ik altijd de motor omdat die maar de helft gebruikt van de auto, namelijk 1:35. Ik denk wel eens over een superlichte motor met een verbruik van 1:50 of zo, maar dan wordt de snelweg een obstakel. Ooit graag elektrisch, maar dan moeten prijs en actieradius wel een heel stuk verbeteren.
 
Iemand had hier pas vermeld 1 op 28 te verbruiken met z'n Tracer 900 .. dat red ik met m'n crf250l .
Maar ik wordt voornamelijk moe van steeds stijgende prijzen en de flutverhalen in de media, dus lekker er uit blijft belangrijk 😉
 
Als ik die €5 extra niet meer kan betalen voor een volle tank is er wel wat anders aan de hand.
Het is maar een klein stukje van alle kosten.
Ligt natuurlijk aan gebruik en verbruik. Maar je hebt voor de meeste gevallen gelijk, toch tankte ik op het hoogtepunt van de benzineprijs nog even 22 liter v-power bij de shell langs de a12. Da's de enige keer dat ik met verbazing nog een keer keek of ze niet de verkeerde pomp had aangeklikt. Was namelijk iets meer dan 60 euro. 2.75 voor een liter.
 
Naar aanleiding van dit artikel ben ik benieuwd hoe de motorrijdende lieden hierover denken.

En nee het is geen e5-e10 discussie want daar is een ander topic voor.

Er zijn momenteel veel ontwikkelingen gaande in motorland. Denk aan de komst van e10, dijkafsluitingen, inflatie, en natuurlijk de benzineprijs die toch fors is gestegen.

In dit artikel wordt vermeld dat de meeste mensen toch blijven rijden. Ongeacht de psychologische prijs van boven de 2 euro.
Maar veel mensen hebben de auto nodig vanwege noodzaak.
Motorrijden is voor vele hier een hobby maar vanaf wanneer blijft voor jullie deze hobby nog leuk i.c.m al deze ontwikkelingen?
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Wordt er al getwijfeld om te stoppen, maken deze ontwikkelingen voor jou als motorrijder niet uit, of rij je bewust nu minder?

Zelf rij ik minder maar dat komt voornamelijk sinds ik kinderen heb en minder tijd heb. Ik heb weleens getwijfeld om te stoppen omdat ik hooguit 2000 km in het jaar rijd maar om deze reden heb ik toch een wat oudere goedkopere motor aangeschaft. Af en toe een avondritje blijft toch lekker.

De hoge benzineprijs raakt mij wat minder omdat ik al weinig rij. Het gedoe met e10 vind ik wel vervelend en maakt het voor mij minder leuk.
Ik kan mij wel voorstellen dat als motorrijden voor jou je lust en je leven is en je nog veel kilometers maakt dat je dan toch steeds schikt bij de pomp. Helemaal als je ethanolvrij wilt tanken.

kortom het wordt allemaal toch best stukken duurder en het weren van motorrijders zie je ook steeds vaker in bepaalde gebieden.
ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Zijn er al twijfels om te stoppen of juist totaal niet. Rij je al minder of kies je bewuster je ritten uit etc.
Ik heb geen last van E10, niet van de benzineprijs, niet van inflatie en niet van het afsluiten van dijken.

Ik heb twee Harley's, een MV Agusta een Suzuki Turbo en 2 KTM's en behalve de Suzuki doen ze het allemaal prima op E10.

De benzineprijs is wat 'ie is. Ik rook niet, drink niet en maak me niet druk om een benzineprijs die op een volle tank hooguit 5 tot 10 euro fluctueert.

Dijken hebben ik nooit begrepen, van mij mogen ze allemaal gesloten worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan