Benzineslang afmetingen

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Ik ben de inlaatspruitstukken van mijn Yamaha FZS600 aan het vervangen. Nu is de slang die van de brandstofpomp naar de carburateurs loopt afgescheurd. De buiten diameter van het aansluitpunt op de brandstofpomp is 10mm en die van de carburateur 8mm. Ook zit er nog een wijdere slang omheen, ik neem aan ter bescherming. Zie foto. De slang is ongeveer 25cm lang.

Ik denk dat ik een slang van 8mm moet kopen anders ontstaat er lekkage bij de aansluiting met de carburateur. Ik ben bij een auto onderdelen zaak geweest (Record Auto Onderdelen) en die verkopen alleen gewapende slangen die ook een stuk dikker zijn. Ik ben bang dat een gewapende slang van 8mm niet om de aansluiting van 10mm past en ook dat deze niet flexibel genoeg is om de bochten te maken die nodig zijn (bochten van ongeveer 90 graden).

Ik heb wel slangen op motorport, Amazon.de en Aliexpress gevonden maar ik wil graag langs kunnen gaan met mijn oude slang. Ook kan ik de buitenste slang/beschermlaag niet vinden op deze websites. Verder ben ik bij Langerak, een doe het zelf zaak geweest, in Lombok en bij Marcus die spullen voor de scheepvaart verkoopt. Hornbach, gamma en Praxis verkopen dit ook niet.

Terug monteren kan helaas niet. Dit had ik in eerste instantie geprobeerd, maar de slang scheurde verder open toen ik deze op de carburateur wou zetten. Helaas is de slang aan vervanging toe.

Weet iemand waar je deze onderdelen in Utrecht kan kopen? Zo niet ergens online?

Hoe kan ik bepalen welke diameter slang ik nodig heb (ik neem aan opmeten van aansluitstuk zoals ik nu heb gedaan)? De specificaties staan niet in het onderhoudsboekje, ook niet in Haynes WPHB en ook niet bij de onderdelencatalogus op de website van Yamaha.

PS ik wil niet het originele onderdeel kopen (5DM-14294-00), die kost 35 euro. Waar kan wil ik goedkopere alternatieven gebruiken anders kan ik het mij niet veroorloven.

Alvast bedankt voor de hulp!


IMG_20190903_162004.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geen goedkope benzineslang bij Aliexpress kopen. Die knikt te makkelijk.
Je kunt de bestaande buitenste huls gewoon overzetten op je nieuwe slang.
Nieuwe benzineslang haal je bij een motorzaak met werkplaats. Bijvoorbeeld: Snelmotoren – De beste motorzaak van Utrecht

Ah bedankt! Snelmotoren ziet er goed uit, ook voor andere onderdelen. Ik ga vanmiddag na mn werk even langs.

Ik weet niet of ik de buitenste huls er goed af ga krijgen, maar ik ga t proberen.
 

Onderdeel is inderdaad 5DM-14294-00 (bouwjaar is 1998). Echter wil ik niet het originele onderdeel kopen (5DM-14294-00), die kost 35 euro. Waar kan wil ik goedkopere alternatieven gebruiken anders kan ik het me niet veroorloven. Ik heb mijn vraag ge-update. Ik hoop dat ze bij snelmotoren een goed alternatief hebben.
 
Gewoon een stuk van een meter gewapende slang kopen, die kan je wat ruimer aansluiten zodat je vloeiend door alle bochten komt.

Zolang het nergens tegenaan schuurt of in contact komt met hete delen kan het prima.

Als de ene kant 8mm en de andere kant 10mm is word het wel lastig en adviseer ik toch de originele.
 
Gewoon een stuk van een meter gewapende slang kopen, die kan je wat ruimer aansluiten zodat je vloeiend door alle bochten komt.

Zolang het nergens tegenaan schuurt of in contact komt met hete delen kan het prima.

Als de ene kant 8mm en de andere kant 10mm is word het wel lastig en adviseer ik toch de originele.

Ja de ene kant is 10mm en de andere 8mm. De originele slang is denk ik 8mm, maar niet zo dik en niet gewapend dus die heeft genoeg rek om ook over de aansluiting van 10mm te schuiven.
 
Ik ga er maar van uit dat het een grapje was
Wat, dat de eigenaar van snelmotoren een botte hork is? Dat was zeker geen grapje .... Zot gaat er zelfs prat op dat hij nulkommanul tolerantie heeft voor alles wat niet aan zijn standaarden voldoet. Hij noemt zichzelf de botte fuckman en heeft verbazingwekkend genoeg zijn profiel afgeschermd, maar aan zijn kleine 40.000 berichten kun je misschien zelf wel aflezen hoe hij communiceert.

Als je technische problemen hebt met je motor kun je volgens mij prima naar hem toe gaan, laat ik het zo zeggen; als ik met mijn motor een probleem heb waar ik zelf niet uitkom, zou ik hem liever naar Zot brengen dan naar de eerste de beste grote dealer.

Back on topic:
Dus als je niet de wijsneus uit denkt te gaan hangen zou ik zeker voor dat stukkie slang naar Zot rijden, kun je nog veel aan hebben en van leren. :t
 
@Zot kan je zeker helpen. Mocht hij een keer op vakantie zijn dan kan je dit spul ook halen bij Zieleman in Vianen. Automateriaalzaak maar heeft deze slangen ook liggen, al eens gehaald voor mijn CB-1. Alles daar is super geprijsd en het zijn hartstikke behulpzame mannen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan