Benzineslang afmetingen

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Ik ben de inlaatspruitstukken van mijn Yamaha FZS600 aan het vervangen. Nu is de slang die van de brandstofpomp naar de carburateurs loopt afgescheurd. De buiten diameter van het aansluitpunt op de brandstofpomp is 10mm en die van de carburateur 8mm. Ook zit er nog een wijdere slang omheen, ik neem aan ter bescherming. Zie foto. De slang is ongeveer 25cm lang.

Ik denk dat ik een slang van 8mm moet kopen anders ontstaat er lekkage bij de aansluiting met de carburateur. Ik ben bij een auto onderdelen zaak geweest (Record Auto Onderdelen) en die verkopen alleen gewapende slangen die ook een stuk dikker zijn. Ik ben bang dat een gewapende slang van 8mm niet om de aansluiting van 10mm past en ook dat deze niet flexibel genoeg is om de bochten te maken die nodig zijn (bochten van ongeveer 90 graden).

Ik heb wel slangen op motorport, Amazon.de en Aliexpress gevonden maar ik wil graag langs kunnen gaan met mijn oude slang. Ook kan ik de buitenste slang/beschermlaag niet vinden op deze websites. Verder ben ik bij Langerak, een doe het zelf zaak geweest, in Lombok en bij Marcus die spullen voor de scheepvaart verkoopt. Hornbach, gamma en Praxis verkopen dit ook niet.

Terug monteren kan helaas niet. Dit had ik in eerste instantie geprobeerd, maar de slang scheurde verder open toen ik deze op de carburateur wou zetten. Helaas is de slang aan vervanging toe.

Weet iemand waar je deze onderdelen in Utrecht kan kopen? Zo niet ergens online?

Hoe kan ik bepalen welke diameter slang ik nodig heb (ik neem aan opmeten van aansluitstuk zoals ik nu heb gedaan)? De specificaties staan niet in het onderhoudsboekje, ook niet in Haynes WPHB en ook niet bij de onderdelencatalogus op de website van Yamaha.

PS ik wil niet het originele onderdeel kopen (5DM-14294-00), die kost 35 euro. Waar kan wil ik goedkopere alternatieven gebruiken anders kan ik het mij niet veroorloven.

Alvast bedankt voor de hulp!


IMG_20190903_162004.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je opmerking kwam over als sarcastisch, een bijtende uitspraak. Dit gaat vaak gepaard met ironie (tegenovergesteld zeggen van wat je bedoelt) maar dit hoeft niet. Deze twee dingen zijn vaak verbonden maar dit hoeft niet, het wordt helaas vaak verward met elkaar.
 
Ah bedankt! Snelmotoren ziet er goed uit, ook voor andere onderdelen. Ik ga vanmiddag na mn werk even langs.

Ik weet niet of ik de buitenste huls er goed af ga krijgen, maar ik ga t proberen.

Geen goedkope benzineslang bij Aliexpress kopen. Die knikt te makkelijk.
Je kunt de bestaande buitenste huls gewoon overzetten op je nieuwe slang.
Nieuwe benzineslang haal je bij een motorzaak met werkplaats. Bijvoorbeeld: Snelmotoren – De beste motorzaak van Utrecht

@prop-er Bedankt voor de tip mbt Snel motoren! Ik ben net langs geweest en prima zaak. De eigenaar had de slang met de diameter die ik nodig had niet op voorraad, maar hij had nog een oude liggen die ik gratis mocht meenemen. Hij had ook nog wat advies over andere dingen die ik wilde weten. Ik was nog op zoek naar een garage/monteur voor de zaken die ik niet zelf kan doen en die heb ik nu gevonden!
 
Wat, dat de eigenaar van snelmotoren een botte hork is? Dat was zeker geen grapje .... Zot gaat er zelfs prat op dat hij nulkommanul tolerantie heeft voor alles wat niet aan zijn standaarden voldoet. Hij noemt zichzelf de botte fuckman en heeft verbazingwekkend genoeg zijn profiel afgeschermd, maar aan zijn kleine 40.000 berichten kun je misschien zelf wel aflezen hoe hij communiceert.

Als je technische problemen hebt met je motor kun je volgens mij prima naar hem toe gaan, laat ik het zo zeggen; als ik met mijn motor een probleem heb waar ik zelf niet uitkom, zou ik hem liever naar Zot brengen dan naar de eerste de beste grote dealer.

Back on topic:
Dus als je niet de wijsneus uit denkt te gaan hangen zou ik zeker voor dat stukkie slang naar Zot rijden, kun je nog veel aan hebben en van leren. :t

Ik ben net langs geweest en prima vent met goed advies, kan ik zeker nog veel aan hebben en van leren! Ik ga voortaan met mijn motor bij hem langs als er iets is :)
 
@prop-er Bedankt voor de tip mbt Snel motoren! Ik ben net langs geweest en prima zaak. De eigenaar had de slang met de diameter die ik nodig had niet op voorraad, maar hij had nog een oude liggen die ik gratis mocht meenemen. Hij had ook nog wat advies over andere dingen die ik wilde weten. Ik was nog op zoek naar een garage/monteur voor de zaken die ik niet zelf kan doen en die heb ik nu gevonden!

Ja en zo werden hans en grietje ook naar binnen gelokt...als iets te mooi is om waar te zijn .........
:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

zijn dat er genoeg nou voor de zekerheid dan nog maar een paar
:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+:+
 
@Zot kan je zeker helpen. Mocht hij een keer op vakantie zijn dan kan je dit spul ook halen bij Zieleman in Vianen. Automateriaalzaak maar heeft deze slangen ook liggen, al eens gehaald voor mijn CB-1. Alles daar is super geprijsd en het zijn hartstikke behulpzame mannen.

Bedankt! Ik ben bij Zot langsgeweest. Die in Vianen houd ik in mn achterhoofd voor als ik iets niet bij hem / in Utrecht kan vinden.
 
Het heeft even geduurd (3 maanden). Nadat ik de inlaatspruitstukken had vervangen bleken de carburateurs te lekken. Alles er weer uitgehaald. Tijdens het vervangen van de rubbers van de carbs, bleken deze vol met roest te zitten en de pilot jets zaten verstopt. Alles schoongemaakt, de tank ontroest en brandstoffilter vervangen. Gisteren heb ik een ritje van 30 km gemaakt en hij rijdt beter dan voordat ik begon met sleutelen :)

De benzineslang van de Fazer is voorgevormd en heeft aan beide uiteinden een andere diameter (8mm en 10mm). De originele slang wordt niet meer geleverd (althans niet meer door de yamaha dealer in de Bilt). Ik heb een verloopstukje gekocht en een benzineslang van 7,5mm en 10mm.

Bedankt voor alle hulp! Ik weet niet of het gelukt was zonder de hulp die ik hier heb gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan