Benzinetank en reserve..

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nou werkt.

Je tankt één tank vol, zeg 18 liter (hij was helemaal leeg). Als je deze leeg gaat rijden dan stopt je motor na een tijdje. Dan kan ik mijn Kawa op reserve zetten en hij rijdt weer een stukje verder, en dan is het pas echt over. Terwijl mijn Soes dat niet heeft.

De Soes meet gewoon volgens mij met een vlotter of zo wanneer er weinig in de tank zit (circa drie liter dacht ik). Lampje gaat branden, en na 30 kilometer gaat he lampje knipperen. En dan nog eens 30 kilometer en het is over.

Maar hoe werkt dat dan bij de Kawa (en alle andere motoren met een bezinekraantje waar ON, OFF en RESERVE op staat? Tankje binnen een tank of zo? En wat is het nut? Weet iemand dit? Niet belangrijk, maar ik vraag het me al zo lang af... :}
 
bedoel je bij kawa een tank met twee benzine-uitgangen in de tank op verschillende niveau\'s? zodra bovente gaatje onderaan in de tank voorbij wordt gegaan door benzine, dan gaat reserve in actie. Of begrijp ik je vraag verkeerd?
 
bedoel je bij kawa een tank met twee benzine-uitgangen in de tank op verschillende niveau\'s? zodra bovente gaatje onderaan in de tank voorbij wordt gegaan door benzine, dan gaat reserve in actie. Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Ja! Dat is logisch... De reserve moet je zelf omzetten, zeg maar. Maar wat is het nut hiervan dan? Kan toch ook gewoon zonder reserve?
 
ik vind zelf reserve altijd wel fijn lampje zie je wel is over het hoofd (teminste k als ik leuk aan het rijden ben) en als hij er dan uitschijd kan ik altijd nog een stukkie rijden
(behalve als je hem vergeet terug te draaien naardat je getankt hebt |(
 
Is gewoon gemakkelijk reserve, zeker als je geen benzinemeter hebt. Nog 4 liter over dus pomp zoeken. En met een kraantje weet je zeker dat ie op reserve staat. Een lampje kun je over het hoofd zien. Of het lampje brandt, maar je weet niet hoe lang dat al brand.

Yamaha is wel vindingrijk: De FJR 1300 heeft een lampje en op het moment dat je op reserve gaat wordt 1 van de 2 dagtellers gereset. En op de YZF750 zat een schakelaar in de kuip voor reserve.
 
Ik had eerst een kawa met zo\'n reservestand.
Maar dat vond ik maar k*t.
Het lampje van mijn soes heb ik nog nooit over het hoofd gezien, dat knipperd zo irritant dat je wel zo snel mogelijk gaat tanken.
En ik zet de dagteller ook altijd op nul als ik getankt heb, weet ik tenminste altijd hoever ik nog ongeveer kan gaan :]
 
De R1 heeft hetzelfde systeem, lampje gaat branden en tegelijkertijd komt er een extra dagteller(reserve benzine teller) in beeld.
Weet je precies hoe lang je op reserve rijdt.
Het is me trouwens opgevallen dat ik het lampje altijd binnen 5 km zie branden.

Reserve kraantje is handig, maar ook daar ga je naar rijden, en je vergeet hem nog al eens terug te zetten.
Het systeem van de R1 geeft je de kans om de tank goed leeg te rijden voordat je gaat tanken.Let wel op, als je veel bochten rijdt, tijdens vakantie in de Alpen gaat lampje later branden, dus minder reserve. Ik heb altijd mazzel gehad.

De benzinekraan heeft in je tank twee openingen, eentje bijna onderin, niet helemaal om vuil uit je carbs te houden, en de ander heeft een pijpje die iets omhoog steekt in je tank, waardoor er dus benzine achterblijft, reserve.
 
En ik zet de dagteller ook altijd op nul als ik getankt heb, weet ik tenminste altijd hoever ik nog ongeveer kan gaan :]

Yep, altijd meteen na het tanken, benzinekraan terugzetten en dagteller op nul. Toch *$# als je motor begint te pruttelen en je denkt \'m nog ff op reserve te kunnen zetten. Komt wel altijd ongelegen: net als je aan het inhalen bent, in een lekkere bocht zit of voor het verkeerslicht staat te wachten in de 1ste versnelling. Met m\'n Kawa moet ik best snel zijn met op reserve zetten anders slaat ie af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan