Benzinetank vullen tot de rand

thomas640

MF'er
Donateur
23 mrt 2022
58
51
Mijn KTM 1290 Super Adventure S heeft een benzinetank die afloopt aan de zijkanten. Daardoor kan ik geen gebruik maken van het automatische afsla-mechanisme van het vulpistool. Want, het pistool slaat door de constructie van de tank al na een paar liter vullen af (tank is dan verre van vol). Vanaf dat moment houd ik het pistool een beetje half in de tank en dan vul ik voorzichtig verder totdat de tank vol zit. Nu lees ik dat het voor auto's niet goed is om de tank tot de rand te vullen. Zou dat ook gelden voor mijn motor? Of kan ik mijn motor zonder problemen tot de rand vullen, zoals ik nu doe?
 
Heb jij zo'n koolstofpatroon waarover ze t hebben in bovenstaande??.
Nee dus, gewoon afvullen dat ding, en je hoeft niet tot t randje hoor, als je dan de dop erop doet knoei je al..😉
 
Ik zou de motor a het tanken niet parkeren in de zon in dat geval.
(Of je moet van territorium gedrag houden)

:^
Om dat op een normale manier te vertellen:

Meest is de benzine uit de ondergrondse tank kouder dan de omgeving, dus warmt het wat op en zal het door de expansie uit de tank gedrukt worden. Helemaal volgooien kan als je maar meteen kilometers gaat maken, en eigenlijk heeft iedereen dat probleem dat het vulpistool 15 cm in de tank steekt en dus na een paar liter tanken af blijft slaan. Ik moet bij al mijn motoren het vulpistool net onder / bij / boven de rand houden om te kunnen tanken en dat gaat ook vaak zat fout...
 
:^
Om dat op een normale manier te vertellen:

Meest is de benzine uit de ondergrondse tank kouder dan de omgeving, dus warmt het wat op en zal het door de expansie uit de tank gedrukt worden. Helemaal volgooien kan als je maar meteen kilometers gaat maken, en eigenlijk heeft iedereen dat probleem dat het vulpistool 15 cm in de tank steekt en dus na een paar liter tanken af blijft slaan. Ik moet bij al mijn motoren het vulpistool net onder / bij / boven de rand houden om te kunnen tanken en dat gaat ook vaak zat fout...
Ik heb in de zomer het tanken wel eens uitgesteld tot de aanvang van een rit. Lekkere verkoeling aan de kloten. ;)

db
 
Het is me duidelijk. Kennelijk kan het niet zoveel kwaad zoals ik het nu doe. Ik zal ook eens aan de dealer vragen wat hij ervan denkt. Bedankt voor de input!
 
Ik gooi m’n tank met koolstoffilter tot de rand vol.
Zodat ik de dop nodig heb om de benzine aan te stampen.
Maar doe dat alleen als er nog een stukje gereden moet worden.
Anders hou ik me wel een beetje in.

Wat gaat er gebeuren als er benzine in het filter loopt?🤷‍♂️
Beetje rijk lopen als die weer leeggezogen wordt?
 
Ik denk niet dat een dealer iets te zeggen heeft over welke benzine je moet tanken. Hij zou hooguit een advies kunnen geven.
Ja daar ben ik mee akkoord. Maar vind het gewoon ironisch tegenstrijdig en hypocriet dat de producenten niet willen erkennen dat E10 gewoon slecht is. Onlangs een nieuwe Piaggio Liberty gekocht voor de vrouw, bij het ophalen, om de dealer te treiteren zei ik hem ’Daar mag toch E10 in zo’n mobiletje?’.. Neenee, hij deed het zadel omhoog en toonde een E5 sticker.. (niets toont aan dat er fabrieks af niet ook een E10 sticker naast stond, het bijgeleverde Piaggio boekje zegt ’volg de aanduiding vd sticker’ en bij gegevens v.d. motor staat dan ’Loodvrije benzine’ E10) maar goed ik begrijp hem wel en geef hem geen ongelijk.
Over het tanken zelf staat er ’Wanneer er brandstof wordt getankt, moet het pistool in de tank gestopt worden. Na de eerste klik mag niet meer geprobeerd worden om nog bij te tanken zodat het morsen van brandstof wordt vermeden, ook na de tankbeurt.’ .. Tja als je je pistool in de tank stopt riskeer je der wel een gat in te knallen ja..
Voor mij allemaal geen probleem; ik koop mijn E5 met de auto in 3 daarvoor voorziene 27L jerrycans aan de pomp en tank moto’s enkel thuis in de garage met een electrisch brandstof-hevelpompje.. Geen gezeik, geen omwegen naar tankstation en minder risico’s.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan