Beperkte motorvermogen Yamaha r1 2000

Weszz

Rookie
2 nov 2020
1
0
Hallo iedereen,

Ik heb juist een Yamaha R1 van het jaar 2000 gekocht. Echter achteraf gezien blijkt deze begrensd tot een vermogen van 75KW in plaats van 109,5KW. Wel balen want ik had de motor juist gekocht voor zijn prestaties.

kan deze terug omgezet worden naar zijn originele vermogen en wat moet ik daar juist voor doen?

alvast bedankt,
 

Bijlagen

  • A11DCA3D-6658-48D6-9CFA-48E13E53BD4A.jpeg
    A11DCA3D-6658-48D6-9CFA-48E13E53BD4A.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 9
Ja, je hebt wrs een 100pk-fiets gekocht.
Zowel Duitsland als België hebben veel begrensde motoren (gehad) Mss zelfs nog wel meer landen??
De gedachte was/ is veiligheid, lagere belasting-klasse en/of mindere verzekeringspremie.
Als je een motor gaat kopen doe dan ALTIJD de kenteken-check op RDW-ovi!

Ik verwacht wel dat de R1 weer op normaal vermogen gebracht zal kunnen worden. Zeker een R1 wil je met full-power.
Voor de Blackbird had ik precies hetzelfde. Toen ik begin vorig jaar deze motor heb gekocht waren er ook enkele occasions met 100pk.
Voor de BB geldt dat ie wel is om te bouwen. Maar reken dan wel op €1000 aan kosten.
Als je het dan netjes wilt doen, moet ie ook nog worden herkeurd. Al dat gedoe is niet wat je wil.
Ergens hier op MF al gemeld dat deze motor dan een mindere waarde heeft van €1500 tov een onbegrensde.
 
Hier in Belgie werd zowat elke R1/R6,GSXR en andere snelle motoren op 100PK geleverd,en in bijna alle gevallen bij de eerste beurt GRATIS door de dealer op full power gezet.
Dat ging altijd op een hele simpele manier,alleen bij wat jongere Honda's moet je de ECU vervangen,en dat kost geld.
In Belgie werden Franse uitvoeringen verkocht,omdat het daar toen verboden was om meer dan 100 PK te hebben,intussen is dat niet meer zo.
En in Belgie was het belastingtechnisch veel voordeliger om een motor op 100 PK te kopen,dus deed iedereen dat en werd hij na aankoop op full power gezet.
Heb je echt al getest of hij nog op verlaagd vermogen staat,dus niet alleen op papier?
De kans dat een Belgische R1 nog echt verlaagd vermogen heeft is zeer klein,maar het kan natuurlijk ook een Duitse of franse motor zijn.
 
Inderdaad eerst controleren op een dynobank,of als je weet waar de begrenzing zou moeten zitten dat controleren,ik heb een
GSX-R1000 K1 gehad die op papier ook begrenst was maar op de dyno toch vol vermogen had,dat was een Duitse import.
 
Wat ik kan vinden op het net is dat als er een restrictie ergens zit dat het boven de gasschuiven zou moeten zitten,
dat voorkomt dat de gasschuiven helemaal open kunnen,daar zou je dus eerst naar kunnen kijken of de
gasschuiven helemaal open kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Dan kost 't dus nix.
Alleen effe sleutelen.

Ik heb er alleen een vraag over mbt tot de verzekering.
In principe is het een 100pk machine. Als zodanig wordt ie ook verzekerd. Nu ga je 'm naar normaal vermogen brengen.
Dat is een wijziging van de status van het voertuig. Wat doet de verzekeraar als ie daar op gaat controleren??
Dat zal wrs niet gebeuren bij een krom spatbord. Echter bij bijv. invaliditeit met hoge uitkeringen heb je kans op wel controle??

Ik stel deze vraag omdat ik zelf heb gezien bij iemand met een A2-motor. Een ernstig ongeval met hoofdletsel!
Ik zou nog wat spullen bij de berger ophalen, helm, motorkleding, GPS ect.
Een taxateur/ controleur kwam daadwerkelijk controleren of de motor nog in A2-staat was. Gelukkig was deze oke.
Anders is de uitkering mss wel ZERO!!

Het kan niet zo zijn dat je een bromfiets zegt te verzekeren, maar er ondertussen een Moto-GP-machine van hebt gemaakt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan