Bereik momentsleutel is net te weinig :(

smurf2000

Die hard MF'er
5 jul 2011
393
55
Arnhem
Ik heb net de startkoppeling van mijn RSV mille vervangen. Nu moet ik nog het vliegwiel met loctite 648 op 130 NM vastzetten op het conische uiteinde van de krukas. Helaas gaat mijn momentsleutel tot max 110 NM.

Voor mijn gevoel moet het met Loctite 648 (groen) en een aanhaalmoment van 110 NM echt al ram-vast zitten.

Hoe zien jullie dit? Zou je het zelf aandurven met 110 NM i.p.v. de voorgeschreven 130NM?
 
Ik heb net de startkoppeling van mijn RSV mille vervangen. Nu moet ik nog het vliegwiel met loctite 648 op 130 NM vastzetten op het conische uiteinde van de krukas. Helaas gaat mijn momentsleutel tot max 110 NM.

Voor mijn gevoel moet het met Loctite 648 (groen) en een aanhaalmoment van 110 NM echt al ram-vast zitten.

Hoe zien jullie dit? Zou je het zelf aandurven met 110 NM i.p.v. de voorgeschreven 130NM?
Nee, dat zou ik niet doen.
 
Een kwart is veel te veel hoor! Zeker voor een vliegwiel, waarvan de moer meestal fijne draad heeft.

Je kunt het op gevoel doen, maar er is nog nooit zo'n mooie aanleiding geweest om een mooie momentsleutel aan te schaffen. Koester zo'n moment!
 
Hoe zien jullie dit? Zou je het zelf aandurven met 110 NM i.p.v. de voorgeschreven 130NM?

Nee, nooit doen! Voorgeschreven moment aanhouden wat hier ook al gezegd wordt. En ook nooit met een momentsleutel die tot een bepaalde moment gaat extra hard mee nadraaien (wat ijzervreter zegt) of verlengen met een stukkie pijp (o.i.d.) wat ik ook al eens meegemaakt heb. Met dergelijke acties molesteer je de momentsleutel en zal die na zo'n beunhaas moment niet goed of helemaal niet meer goed werken.

Ik ben werkzaam in de Constructie (chemie/petrochemie) en zie dit soort zaken vaak nog gebeuren. Een goede (hoofd)uitvoerder zal zo'n momentsleutel direct uit "actieve dienst" halen daar het niet meer met zekerheid valt te zeggen of zo'n momentsleutel daarna nog goed functioneert.
 
Ik heb net de startkoppeling van mijn RSV mille vervangen. Nu moet ik nog het vliegwiel met loctite 648 op 130 NM vastzetten op het conische uiteinde van de krukas. Helaas gaat mijn momentsleutel tot max 110 NM.

Voor mijn gevoel moet het met Loctite 648 (groen) en een aanhaalmoment van 110 NM echt al ram-vast zitten.

Hoe zien jullie dit? Zou je het zelf aandurven met 110 NM i.p.v. de voorgeschreven 130NM?
Zou je zelf met een lekker gevoel op de motor zitten als je hem 'slechts' op 110NM zou zetten?
 
Nee dan kan je nog beter een exact 100cm lang wringijzer bouwen en er exact 13 kilo aan hangen. 20Nm te weinig koppel is een te grote afwijking, en doordraaien voorbij de klik is een nog veel ergere über-nono. Of als je uit de buurt komt mag je m'n Stahlwille sleutel wel ff lenen ;)
 
Na de klik nog een heel klein beetje verder draaien, een klein beetje!! Als je gaat kijken per hoek dan zit er erg weinig verschil tussen 110 en 130 Nm
Niet te veel zorgen om maken.
Juist geeft die klik aan dat je het moment bereikt hebt waarop de momentsleutel op ingesteld is. Doordrukken na het horen van de klik zal alleen maar leiden tot overbelasting van het instelmechanisme en uiteindelijk beschadiging van het instelmechanisme. En een momentsleutel die een maximale bereik heeft van 110 Nm is en zal NOOIT geschikt zijn voor een aanhaalmoment van 130 Nm hoe klein de verdraaiingshoek ook is en het verschil tussen 110 en 130 Nm. Het gereedschap zelf is daar niet voor bedoeld en mag ook niet op die manier gebruikt worden. Om die 130 Nm te halen moet je extra kracht zetten op de momentsleutel op een punt dat deze al op zijn maximale aanhaalmoment staat ingesteld.

Reacties als "Niet te veel zorgen om maken" vallen bij mij onder het kopje hoog beunhaas gehalte. Nonchalante houding van mensen die niet weten hoe ze precies met gereedschap om moeten gaan.
 
Ik geloof best dat 99 van de 100 keer het goed gaat als je het zonder momentsleutel vastzet. Ik heb alleen het probleem dat ik 'als ik het idee heb dat ik het niet goed heb gedaan' dit lastig uit m'n hoofd kan zetten. Ben bij sleutelen bijvoorbeeld ook altijd als de dood dat er zand oid in het blok komt, waardoor ik vaak langer bezig ben alles van te voren schoonmaken dan het sleutelen zelf 8)7

Ga daarom toch maar sleutel aanschaffen, hobby kost nu eenmaal geld....
 
doet ie dan ff klik, draai je hem verder en plotseling is het wel heel makkelijk om te draaien :+
Draadje kaput, mag je nieuwe krukas kopen :') Als je het nog steeds niet vertrouwt doe je er even loctite op :+
 
Juist geeft die klik aan dat je het moment bereikt hebt waarop de momentsleutel op ingesteld is. Doordrukken na het horen van de klik zal alleen maar leiden tot overbelasting van het instelmechanisme en uiteindelijk beschadiging van het instelmechanisme. En een momentsleutel die een maximale bereik heeft van 110 Nm is en zal NOOIT geschikt zijn voor een aanhaalmoment van 130 Nm hoe klein de verdraaiingshoek ook is en het verschil tussen 110 en 130 Nm. Het gereedschap zelf is daar niet voor bedoeld en mag ook niet op die manier gebruikt worden. Om die 130 Nm te halen moet je extra kracht zetten op de momentsleutel op een punt dat deze al op zijn maximale aanhaalmoment staat ingesteld.

Reacties als "Niet te veel zorgen om maken" vallen bij mij onder het kopje hoog beunhaas gehalte. Nonchalante houding van mensen die niet weten hoe ze precies met gereedschap om moeten gaan.

Die klik geeft aan wanneer het moment bereikt hebt, wel eens zo'n ding los gehad? Je overdrijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan