Bereik momentsleutel is net te weinig :(

smurf2000

Die hard MF'er
5 jul 2011
398
55
Arnhem
Ik heb net de startkoppeling van mijn RSV mille vervangen. Nu moet ik nog het vliegwiel met loctite 648 op 130 NM vastzetten op het conische uiteinde van de krukas. Helaas gaat mijn momentsleutel tot max 110 NM.

Voor mijn gevoel moet het met Loctite 648 (groen) en een aanhaalmoment van 110 NM echt al ram-vast zitten.

Hoe zien jullie dit? Zou je het zelf aandurven met 110 NM i.p.v. de voorgeschreven 130NM?
 
Hij heeft wel een punt, al mag het wat vriendelijker, maar een momentsleutel moet je zeker niet gaan misbruiken.

Aan de andere kant: ik kocht een momentsleutel bij de Lidl voor € 17.95 en die gebruik ik sporadisch en meestal voor het aandraaien van wielbouten bij automobielen, dus bij 100 a 110 Nm.

Het bereik van die sleutel is van 28 tot 210 Nm. Op autoforums zegt men: die dingen zijn waardeloos, kan wel 40% afwijken. Nou geloof ik niet alles zomaar, dus dat besloot ik te onderzoeken. Ik zet hem vast in een grote bankschroef, zodat hij horizontaal vast zit, stel hem in op 100 Nm en hang er op 40 cm een gewicht aan van 25 kg en wat denk je? Hij staat precies op het moment van de klik, dus behoorlijk zuivere momentsleutel, althans bij 100 Nm.

Gebruik je hem nou dagelijks vakmatig, dan zou ik een andere kopen, maar dit is voor mij goed genoeg.
We hebben het over net over 10%, dat gaat best, dat levert echt geen schade op. We hebben het niet over iets met 100Nm vast draaien met een momentsleutel die maar tot 50Nm gaat.

We hebben over iets eenmaligs..
 
Nou, daar zeg je wat, maar die goedkopere momentsleutels werken met een drukveer en als je die naar zijn maximum draait zit hij aan de grens van zijn veerconstante.

Zo had ik een buurman en die had met een vijl een aantal extra streepjes er in gevijld om het bereik te vergroten, niet heel erg slim.
In de manual van zo'n sleutel staat ook dat je hem na het gebruik altijd terug naar minimum moet draaien, heeft ook een belangrijke reden.

Mijn eigen momentsleutel is dus vrij goed bij 100 Nm en gaat tot 210 Nm, maar in dat gebied zou ik hem niet vertrouwen.

Ik had een Citroen XM en de voorwielasmoer moet vast met 320 Nm. Gelukkig heb ik een vriendje met een garage, maar anders zou ik gaan rekenen met mijn eigen gewicht naar hoe lang de arm moet zijn en dan zou ik een stuk pijp op lengte maken en met een dopsleutel/wringijzer en die pijp en met mijn gewicht dat koppel te bereiken. Koppel is toch kracht maal arm, dus dat sommetje is niet zo moeilijk.
 
Veren slijten volgens mij door de last- ontspanning cyclus, of vice versa. Waarbij het me ooit is verteld door toen een zeer deskundig persoon dat het niet uitmaakt of het in rust, rust, of onder spanning.
Ik houd me desondanks wel aan de manual van men gedore momentsleutel, of anderzijds aan de manual van betreffende product.
 
Ontvet want met loctite volgens WPH. Vliegwiel zit er weer op *O**O* Heb aangedraaid tot 110NM en toen met wringijzer nog nagetrokken. Dus niet alsnog een extra momentsleutel gekocht die wel tot 130 gaat.

Geloof wel dat het zo goed gaat *D. Loctite 648 is echt beresterk en 110 NM is vast.
Waardeloos topic dus. :+ ;)

Een aantal mensen hadden bijna een hartaanval.
 
O jee, we stevenen af op het zoveelste momentsleutel touwtrek topic.

Wat gebeurt er als je een momentsleutel doortrekt voorbij het maximale koppel dat hij aan kan? Nou, zeker in geval van een 3/8" sleuteltje is de kans vrij groot dat je gewoon de ratel te barsten trekt. Even los van meetmechaniek, kans op vervorming van de behuizing, en alles dat al benoemd is. Maar belangrijker: Je schiet er geen zak mee op, want hij meet toch niks voorbij de maximale instelwaarde. Dus als je gaat gokken, neem dan een wringijzer.

Nog 1 dingetje over cheapo momentsleutels: Als mensen die er wat vanaf weten aangeven dat er een risico op een fikse weergave afwijking is, dan is dat zo. Dat de meeste redelijk o.k zijn als je gemakshalve het bereik aanpast (vanaf 40Nm i.p.v 28Nm), verandert daar niets aan. Het gaat om het percentage foute exemplaren en die is relatief hoog, wat logisch is gezien de prijs en het feit dat er geen ISO6789 rapport bij zit.
 
1200px-Torque_wrench_reading_view_0688.jpg


Ik heb er ook nog zo een, niet echt spatzuiver.


mega1123.jpg


Maar het lijkt me dat als je met een sleutel als deze door het klikmoment heen gaat en dan nog even natrekt, dat de sleutel daar geen schade door lijdt. Moet je natuurlijk geen 600 Nm er op zetten.
 
Heb het hier ook wel eens geprobeerd met die lidl momentsleutel ( 10 euro uit de onverkochte-opruiming-bak )

De ge-ijkte momentsleutel van de buurman er bij , kijken of we er verschil in vonden.
( we waren ook wel nieuwsgierig )

Alleen op de lage instelling ( 40 nm ) vond ik dat m'n lidl afweek , daarboven was hij - exact- gelijk aan de ge-ijkte

Sindsdien -vertrouw- ik m'n lidl momentsleutel gewoon
 
Ik hoop serieus dat je tegen je medewerkers anders opstelt..
Nee, zelfde houding! En uit jouw reactie kan ik maar 1 ding opmaken: het is jouw nooit geleerd om gereedschap op die manier te gebruiken waar het voor gemaakt is.

Jouw beunhaas niveau zal alleen maar ellende opleveren op een bouwplaats, ik heb vaker met mannetjes als jouw te maken gehad. Denken het beter te weten en uiteindelijk tegen de lamp aan te lopen (en van de bouwplaats verwijderd worden).
 
Nee, zelfde houding! En uit jouw reactie kan ik maar 1 ding opmaken: het is jouw nooit geleerd om gereedschap op die manier te gebruiken waar het voor gemaakt is.

Jouw beunhaas niveau zal alleen maar ellende opleveren op een bouwplaats, ik heb vaker met mannetjes als jouw te maken gehad. Denken het beter te weten en uiteindelijk tegen de lamp aan te lopen (en van de bouwplaats verwijderd worden).
Rustig. Je hebt geen idee tegen wie je het hebt.

On topic. Er zijn mensen die voldoende verstand en ervaring hebben om soms buiten de lijntjes te kunnen werken/ denken. Voor veel mensen is dat te moeilijk. Blijf dan alsjeblieft binnen de lijntjes.
 
Als iemand heel erg goed buiten de lijntjes kan werken, dan betekent dat niet dat het verstandig is om die werkwijze aan anderen* te adviseren.
*Anderen waarvan de adviesgever geen enkel beeld heeft, op het gebied van technisch inzicht.
 
Werkwijze bij een vliegwiel:
Positie moer aftekenen/afkrassen op as
Moer verwijderen met de boutentol (slagmoersleutel).
Vliegwiel verwijderen

Montage in omgekeerde volgorde, waarbij de moer met de boutentol circa 5° voorbij eerder gezette markering wordt gedraaid.
 
Werkwijze bij een vliegwiel:
Positie moer aftekenen/afkrassen op as
Moer verwijderen met de boutentol (slagmoersleutel).
Vliegwiel verwijderen

Montage in omgekeerde volgorde, waarbij de moer met de boutentol circa 5° voorbij eerder gezette markering wordt gedraaid.
en bij een nieuw onderdeel?
 
Nee, zelfde houding! En uit jouw reactie kan ik maar 1 ding opmaken: het is jouw nooit geleerd om gereedschap op die manier te gebruiken waar het voor gemaakt is.

Jouw beunhaas niveau zal alleen maar ellende opleveren op een bouwplaats, ik heb vaker met mannetjes als jouw te maken gehad. Denken het beter te weten en uiteindelijk tegen de lamp aan te lopen (en van de bouwplaats verwijderd worden).
Man, man, wat een frustratie. Zoek snel een andere baan voordat je burnout bij jezelf bewust wordt. ;) (Alvorens de transitie naar bouwvarken definitief is)
 
Nee, zelfde houding! En uit jouw reactie kan ik maar 1 ding opmaken: het is jouw nooit geleerd om gereedschap op die manier te gebruiken waar het voor gemaakt is.

Jouw beunhaas niveau zal alleen maar ellende opleveren op een bouwplaats, ik heb vaker met mannetjes als jouw te maken gehad. Denken het beter te weten en uiteindelijk tegen de lamp aan te lopen (en van de bouwplaats verwijderd worden).

Je hebt geen idee... Ik heb serieus medelijden met jouw medewerkers..
 
Nee, zelfde houding! En uit jouw reactie kan ik maar 1 ding opmaken: het is jouw nooit geleerd om gereedschap op die manier te gebruiken waar het voor gemaakt is.

Jouw beunhaas niveau zal alleen maar ellende opleveren op een bouwplaats, ik heb vaker met mannetjes als jouw te maken gehad. Denken het beter te weten en uiteindelijk tegen de lamp aan te lopen (en van de bouwplaats verwijderd worden).
Je kunt de wereld niet langs jouw lat leggen. Iedereen heeft een andere lat.
 
Als iemand heel erg goed buiten de lijntjes kan werken, dan betekent dat niet dat het verstandig is om die werkwijze aan anderen* te adviseren.
*Anderen waarvan de adviesgever geen enkel beeld heeft, op het gebied van technisch inzicht.

Dat is het lastige.. De beste theoretici werken meestal niet meer op de werkvloer. En de mensen uit de praktijk moeten dingen af krijgen. De beste manier om het resultaat van instructies te checken is hoe ze in de praktijk worden geïnterpreteerd en toegepast door de leerling. De theorie gaat soms bizar ver in op een bepaalde situatie die zich niet altijd zo kant en klaar voor doet. Dat kan enorm verwarrend zijn voor een leerling. In de praktijk betekend gemakzucht soms dat in 1 minuut iets stuk te maken is waar uren voor moet worden gewerkt om te repareren/vervangen.
 
Dat is het lastige.. De beste theoretici werken meestal niet meer op de werkvloer. En de mensen uit de praktijk moeten dingen af krijgen. De beste manier om het resultaat van instructies te checken is hoe ze in de praktijk worden geïnterpreteerd en toegepast door de leerling. De theorie gaat soms bizar ver in op een bepaalde situatie die zich niet altijd zo kant en klaar voor doet. Dat kan enorm verwarrend zijn voor een leerling. In de praktijk betekend gemakzucht soms dat in 1 minuut iets stuk te maken is waar uren voor moet worden gewerkt om te repareren/vervangen.

Het grootste gevaar is projectie vanuit de eigen kunde. Ontstaat ook meestal vanuit een soort verkapte ego-strelerij / valse bescheidenheid.

Ik grijp een klant aan als voorbeeld: Beginnend hobbyist, heeft nu een auto in onderdelen op zijn oprit staan (en fietst dus ook al de hele winter naar zijn werk), omdat een paar stoere forumridders met heel wat ervaring maar bleven roepen "dat zij al jaren effe dit en effe dat zo effe doen". En dan vooral benadrukken hoe ontzettend makkelijk het allemaal is. Tja, zwemmen is ook makkelijk.. Zodra je het kan.
 
Het grootste gevaar is projectie vanuit de eigen kunde. Ontstaat ook meestal vanuit een soort verkapte ego-strelerij / valse bescheidenheid.

Ik grijp een klant aan als voorbeeld: Beginnend hobbyist, heeft nu een auto in onderdelen op zijn oprit staan (en fietst dus ook al de hele winter naar zijn werk), omdat een paar stoere forumridders met heel wat ervaring maar bleven roepen "dat zij al jaren effe dit en effe dat zo effe doen". En dan vooral benadrukken hoe ontzettend makkelijk het allemaal is. Tja, zwemmen is ook makkelijk.. Zodra je het kan.

Ja snap m helemaal, heb zelf ook gezondigd en waarschijnlijk soms nog O-) Heeft misschien ook met zelfvertrouwen te maken, want dat heb je ook nodig als je aan zoiets begint. Staat in geen enkel technisch theorie boek, waarschijnlijk..?

Net als het xv1000rr topic.. geloof er echt in dat het technisch gezien een fragiel gevaarte is. Maar voor hun werkt het. Hoever ga je dan om daar iets van te zeggen? Gek genoeg waren er toen lang niet zoveel doemdenkers als dagelijkse kost in Techniek. Zag er zelf best wat risico in en ben redelijk ver gegaan. Maar soms werkt iets ook averechts.. kom je alleen achter als je er aandacht aan blijft besteden.
 
Vriendelijkheid kan geen kwaad hier.

Het is eigenlijk heel simpel, 130 Nm is ongeveer 13 kgm. Je neemt een stukje pijp van 50 cm, lichte CV buis is sterk zat en neem een maat die over je wringijzer past, als 15 mm niet past neem je 22 mm. Je zet het wringijzer/dop met de pijp horizontaal op de bout/moer en hangt er 26 kg aan. Je hebt dan een moment van ongeveer 130 Nm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan