Bereik momentsleutel is net te weinig :(

smurf2000

Die hard MF'er
5 jul 2011
397
55
Arnhem
Ik heb net de startkoppeling van mijn RSV mille vervangen. Nu moet ik nog het vliegwiel met loctite 648 op 130 NM vastzetten op het conische uiteinde van de krukas. Helaas gaat mijn momentsleutel tot max 110 NM.

Voor mijn gevoel moet het met Loctite 648 (groen) en een aanhaalmoment van 110 NM echt al ram-vast zitten.

Hoe zien jullie dit? Zou je het zelf aandurven met 110 NM i.p.v. de voorgeschreven 130NM?
 
Je kunt de wereld niet langs jouw lat leggen. Iedereen heeft een andere lat.
Vergeet niet dat Nomko supervisor is op zijn bouwplaats, hij is mede verantwoordelijk voor de veiligheid.
Die mensen zijn nodig, en wees naar blij dat die mensen er zijn.
Zijn instelling is nodig, dat is zijn taak.
Als jij een pijp op je kop krijgt, door iemand die een onauwkeurige moment sleutel heeft gebruikt kan je dat waarschijnlijk niet meer navertellen, en wie krijgt dan de schuld? De supervisor.
 
Vergeet niet dat Nomko supervisor is op zijn bouwplaats, hij is mede verantwoordelijk voor de veiligheid.
Die mensen zijn nodig, en wees naar blij dat die mensen er zijn.
Zijn instelling is nodig, dat is zijn taak.
Als jij een pijp op je kop krijgt, door iemand die een onauwkeurige moment sleutel heeft gebruikt kan je dat waarschijnlijk niet meer navertellen, en wie krijgt dan de schuld? De supervisor.

Jaja, draaf maar door allemaal. Relativeren kun je leren.
 
Dit topic wordt steeds beter....

1380191
 
Vergeet niet dat Nomko supervisor is op zijn bouwplaats, hij is mede verantwoordelijk voor de veiligheid.
Die mensen zijn nodig, en wees naar blij dat die mensen er zijn.
Zijn instelling is nodig, dat is zijn taak.
Als jij een pijp op je kop krijgt, door iemand die een onauwkeurige moment sleutel heeft gebruikt kan je dat waarschijnlijk niet meer navertellen, en wie krijgt dan de schuld? De supervisor.

Wie stapt er naar de supervisor met een twijfelachtige momentsleutel.. degene die de wind van voren kreeg omdat ie het gereedschap beter had kunnen behandelen, of degene die even van z'n werk gehaald wordt omdat ie te zien krijgt hoe hij zijn gereedschap het best kan gebruiken..
 
Wie stapt er naar de supervisor met een twijfelachtige momentsleutel.. degene die de wind van voren kreeg omdat ie het gereedschap beter had kunnen behandelen, of degene die even van z'n werk gehaald wordt omdat ie te zien krijgt hoe hij zijn gereedschap het best kan gebruiken..
De mannen die op een bouwplaats rondlopen zijn meestal gecertificeerde vakmannen, die hoeven echt niet te leren hoe je een momentsleutel gebruikt.
Er zijn wel vaak mensen die het geen zak kan schelen, die gaan echt niet naar de supervisor als hun sleutel niet zuiver is.
Leiding gevende mensen zijn meestal niet de meest geliefde mensen op de werkplek,
 
Als jij een pijp op je kop krijgt, door iemand die een onauwkeurige moment sleutel heeft gebruikt kan je dat waarschijnlijk niet meer navertellen, en wie krijgt dan de schuld? De supervisor.

Nee, het eerste wat de supervisor doet is zo snel mogelijk iemand zoeken die hij de schuld kan geven.
Beginnend met de werkvergunning tevoorschijn toveren en roepen "kiek, die heeft getekend !!"
Waarna hij meteen achter z'n computer sprint, om een zo lang mogelijk rapport in elkaar te schuiven
die niet alleen hém , de opdrachtgever als zijn baas vrijpleit , en nogmaals een kopie handtekening meestuurt dat
betrokkene er toch echt voor had getekend.
Bij de volgende toolbox word er nog even geroepen dat het incident word besproken en jullie er nog gaan van horen.

- en vervolgens hoor je noooooooit meer iets -

Werk nogal eens op chemie sites ;p

Weet je waar ze echt een hekel aan hebben ?

Hún laten tekenen voor een opdracht.
Verbazend wat er dan in 1x mogelijk is , wat eerst allemaal moeilijk-moeilijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Nee, het eerste wat de supervisor doet is zo snel mogelijk iemand zoeken die hij de schuld kan geven.
Beginnend met de werkvergunning tevoorschijn toveren en roepen "kiek, die heeft getekend !!"
Waarna hij meteen achter z'n computer sprint, om een zo lang mogelijk rapport in elkaar te schuiven
die niet alleen hém , de opdrachtgever als zijn baas vrijpleit , en nogmaals een kopie handtekening meestuurt dat
betrokkene er toch echt voor had getekend.
Bij de volgende toolbox word er nog even geroepen dat het incident word besproken en jullie er nog gaan van horen.

- en vervolgens hoor je noooooooit meer iets -

Werk nogal eens op chemie sites ;p

Weet je waar ze echt een hekel aan hebben ?

Hún laten tekenen voor een opdracht.
Verbazend wat er dan in 1x mogelijk is , wat eerst allemaal moeilijk-moeilijk is.
Daar zal je best gelijk in hebben, maar om iemand de schuld te geven, en dat ook hard kunnen maken is er toch aantoonbaar bewijs nodig?
Bij ongevallen word toch de onderzoeksraad, Inspectie SZW ingeschakeld?
 
Niet altijd, heb recent 2 incidenten gehad ( slecht wegdek, en een operator die zowel licht als geluid signalen negeerde )
Op papier gezet door head operator..
nooit meer wat van gehoord

Met name omdat de -schuldige- in allebei de gevallen een fabriek medewerker was, en niet een contractor .
Een vogel schijt niet in z'n eigen nest nietwaar ;p

Heb niet zo'n hoge pet op van dat soort bedrijven en hun manieren van werken.
 
Reacties als "Niet te veel zorgen om maken" vallen bij mij onder het kopje hoog beunhaas gehalte. Nonchalante houding van mensen die niet weten hoe ze precies met gereedschap om moeten gaan.
Het toeval wil dat nu juist in dit topic die reacties komen van mensen van wie je de technische posts maar beter serieus kunt nemen.
Ik ben het zeker niet met ze eens in dit geval maar daarmee kun je ze niet als beunhaas afdoen.
 
Hoe heb je het vliegwiel dan vastgezet, als daar een aanhaalmoment voor staat?
om eerlijk te zijn, ik heb zelfs geen flauw benul van wat voor een aanhaalmoment een vliegwiel gemiddeld heeft. een vliegwiel knal je gewoon vast met de boloneuse, ook wel pneumatische slagmoersleutel genoemd door mensen die niet in Vlaanderen wonen.

momentsleutel gebruik ik maar voor 2 zaken : cylinderkop pakkingen en lagerschalen. voor de rest interesseert het me niet. nu mag je boe en onnozelaar gaan roepen, de tijd dat ik bouten over draaide of zaken los kwamen heb ik al meer dan 25 jaar achter me gelaten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Terug
Bovenaan Onderaan