Bereik momentsleutel is net te weinig :(

smurf2000

Die hard MF'er
5 jul 2011
387
55
Arnhem
Ik heb net de startkoppeling van mijn RSV mille vervangen. Nu moet ik nog het vliegwiel met loctite 648 op 130 NM vastzetten op het conische uiteinde van de krukas. Helaas gaat mijn momentsleutel tot max 110 NM.

Voor mijn gevoel moet het met Loctite 648 (groen) en een aanhaalmoment van 110 NM echt al ram-vast zitten.

Hoe zien jullie dit? Zou je het zelf aandurven met 110 NM i.p.v. de voorgeschreven 130NM?
 
Die klik geeft aan wanneer het moment bereikt hebt, wel eens zo'n ding los gehad? Je overdrijft.
Ook dit valt dus bij mij onder het kopje beunhaas gereutel! Zoals ik al zeg, je moet bij mij op mijn bouwplaatsen absoluut GEEN ENKELE momentsleutel gebruiken waar hij NIET VOOR bedoeld is! Momentsleutels zijn gekalibreerde en gecertificeerde gereedschappen en dat is niet geheel zonder reden. Een momentsleutel over zijn moment gebruik staat gelijk aan het verkrachten van een momentsleutel. Of ik zo'n ding in me handen heb gehad? Als voornamelijk Piping & Mechanical Construction Supervisor heb ze in mijn handen gehad van 50 Nm tot aan paar duizend Nm, een "stokje" van 30 cm tot aan lange "vishengels". Allemaal gecertificeerd en gekalibreerd. En ik heb gezien en gemerkt wat er met die dingen gebeuren als beunhazen als jij Reinhoud die krengen over hun ingestelde moment dan wel maximaal toelaatbare moment heen drukken of nog ff extra aanhalen als het moment bereikt is. Binnenwerk kapot, werken niet meer, schadepostje.

Dus vraag nog es aan mij of ik die krengen in mijn handen heb gehad Reinhoud.......
 
Bij mijn oude werken deden ze nog wel eens andere dingen waar een aantal bar (brandbare) gasdruk op komt met de hand aandraaien en zo nodig losjes stellen.
De loctite deed de rest. Momentsleutel op 110 Nm + loctite en daarna direct nog 1/32 slag geven moet toch zat zijn.
Je kan een hoop zaken te moeilijk maken en zwart/wit, te theoretisch. Juist dat is voor de mensen die alleen maar stappen kunnen volgen en niet zelf nadenken. :+
(Zie ze bij mijn dealer nog 2 uur aan een uitlaat werken omdat het even niet past... :Z later thuis maar wat netter opgelost in een paar minuten)
 
Als rustig rijden er pas bij is als ie op 130Nm staat, dan lekker op moment (laten) zetten. Denk eigenlijk dat het ook wel los loopt als je een beetje sleutel gevoel hebt. Misschien kun je een markering aanbrengen zodat eventueel verloop zichtbaar is. Mocht je er nog relatief makkelijk bij kunnen als de boel weer gemonteerd zit.
 
Ook dit valt dus bij mij onder het kopje beunhaas gereutel! Zoals ik al zeg, je moet bij mij op mijn bouwplaatsen absoluut GEEN ENKELE momentsleutel gebruiken waar hij NIET VOOR bedoeld is! Momentsleutels zijn gekalibreerde en gecertificeerde gereedschappen en dat is niet geheel zonder reden. Een momentsleutel over zijn moment gebruik staat gelijk aan het verkrachten van een momentsleutel. Of ik zo'n ding in me handen heb gehad? Als voornamelijk Piping & Mechanical Construction Supervisor heb ze in mijn handen gehad van 50 Nm tot aan paar duizend Nm, een "stokje" van 30 cm tot aan lange "vishengels". Allemaal gecertificeerd en gekalibreerd. En ik heb gezien en gemerkt wat er met die dingen gebeuren als beunhazen als jij Reinhoud die krengen over hun ingestelde moment dan wel maximaal toelaatbare moment heen drukken of nog ff extra aanhalen als het moment bereikt is. Binnenwerk kapot, werken niet meer, schadepostje.

Dus vraag nog es aan mij of ik die krengen in mijn handen heb gehad Reinhoud.......
Zo... Doe es rustig!! Overdrijven is ook een vak!

Ik hoop serieus dat je tegen je medewerkers anders opstelt..
 
Laatst bewerkt:
Ontvet want met loctite volgens WPH. Vliegwiel zit er weer op *O**O* Heb aangedraaid tot 110NM en toen met wringijzer nog nagetrokken. Dus niet alsnog een extra momentsleutel gekocht die wel tot 130 gaat.

Geloof wel dat het zo goed gaat *D. Loctite 648 is echt beresterk en 110 NM is vast.
 
Zo... Doe es rustig!! Overdrijven is ook een vak!

Ik hoop serieus dat je tegen je medewerkers anders opstelt..

Hij heeft wel een punt, al mag het wat vriendelijker, maar een momentsleutel moet je zeker niet gaan misbruiken.

Aan de andere kant: ik kocht een momentsleutel bij de Lidl voor € 17.95 en die gebruik ik sporadisch en meestal voor het aandraaien van wielbouten bij automobielen, dus bij 100 a 110 Nm.

Het bereik van die sleutel is van 28 tot 210 Nm. Op autoforums zegt men: die dingen zijn waardeloos, kan wel 40% afwijken. Nou geloof ik niet alles zomaar, dus dat besloot ik te onderzoeken. Ik zet hem vast in een grote bankschroef, zodat hij horizontaal vast zit, stel hem in op 100 Nm en hang er op 40 cm een gewicht aan van 25 kg en wat denk je? Hij staat precies op het moment van de klik, dus behoorlijk zuivere momentsleutel, althans bij 100 Nm.

Gebruik je hem nou dagelijks vakmatig, dan zou ik een andere kopen, maar dit is voor mij goed genoeg.
 
Hij heeft wel een punt, al mag het wat vriendelijker, maar een momentsleutel moet je zeker niet gaan misbruiken.

Aan de andere kant: ik kocht een momentsleutel bij de Lidl voor € 17.95 en die gebruik ik sporadisch en meestal voor het aandraaien van wielbouten bij automobielen, dus bij 100 a 110 Nm.

Het bereik van die sleutel is van 28 tot 210 Nm. Op autoforums zegt men: die dingen zijn waardeloos, kan wel 40% afwijken. Nou geloof ik niet alles zomaar, dus dat besloot ik te onderzoeken. Ik zet hem vast in een grote bankschroef, zodat hij horizontaal vast zit, stel hem in op 100 Nm en hang er op 40 cm een gewicht aan van 25 kg en wat denk je? Hij staat precies op het moment van de klik, dus behoorlijk zuivere momentsleutel, althans bij 100 Nm.

Gebruik je hem nou dagelijks vakmatig, dan zou ik een andere kopen, maar dit is voor mij goed genoeg.
Ik heb dat ding ook gekocht naar aanleiding van een post van een MF- er die die dingen beroepsmatig controleert.
Ik gebruik hem voor het wisselen van de wielen van de auto van mijn vrouw.
Mijn vorige momentsleutel stamde uit 1983, aangeschaft voor de revisie van een CB750, en was al lang en breed overleden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan