Bergpassen / mooie wegen / motorroute websites

Het is in dit digitale tijdperk misschien niet helemaal wat iedereen zoekt, maar naar mijn idee mag De Denzel in de boekenkast van de fanatieke Alpenridder zeker niet ontbreken!

bol.com | Großer Alpenstraßenführer | 9783850477727 | Boeken

Het is wel een dik boek, maar ik vind hem in de Alpen toch wel erg fijn om mee te hebben. En naast verharde staan er ook veel onverharde wegen in. Actuele info mbt weer en afsluitingen die staan er natuurlijk niet in, maar wel veel andere info. Ik heb nog geen passen gevonden die er niet in staan. Enig nadeel is dat het Auf Deutsch is.
 
'* Links bergpassen/mooie wegen buitenland !' > 'Bergpassen / mooie wegen / motorroute websites buitenland'
 
Via welke zijde zijn de Neufen, Furka, Grimsel, St Gothard en Sustenpassen het mooiste om te rijden in een rondje?
Wegens "tijdgebrek" aan begin van onze vakantie hebben we niet de tijd om al deze passen 2x te rijden :P
 
x
Via welke zijde zijn de Neufen, Furka, Grimsel, St Gothard en Sustenpassen het mooiste om te rijden in een rondje?
Wegens "tijdgebrek" aan begin van onze vakantie hebben we niet de tijd om al deze passen 2x te rijden :P

kies wat, kom je volgend jaar nog eens terug.
 
Laatst bewerkt:
Via welke zijde zijn de Neufen, Furka, Grimsel, St Gothard en Sustenpassen het mooiste om te rijden in een rondje?
Wegens "tijdgebrek" aan begin van onze vakantie hebben we niet de tijd om al deze passen 2x te rijden :P

Zoals gezegd alles is mooi en van alle kanten goed te rijden... Enige tip die ik je mee kan geven, is de Grimsel: deze zou ik van noord naar zuid rijden. Zuidkant is een paar haarspeldbochten; noordkant is hoofdzakelijk redelijk snel, wisselend van landschap, enorme uitzichten, een mooie "build-up" waarbij de top echt een climax is :) Plus, als je aan de zuidkant weer naar beneden rijdt, een geweldig uitzicht biedt op de Furka...
 
Zoals gezegd alles is mooi en van alle kanten goed te rijden... Enige tip die ik je mee kan geven, is de Grimsel: deze zou ik van noord naar zuid rijden. Zuidkant is een paar haarspeldbochten; noordkant is hoofdzakelijk redelijk snel, wisselend van landschap, enorme uitzichten, een mooie "build-up" waarbij de top echt een climax is :) Plus, als je aan de zuidkant weer naar beneden rijdt, een geweldig uitzicht biedt op de Furka...

+1
 
Zoals gezegd alles is mooi en van alle kanten goed te rijden... Enige tip die ik je mee kan geven, is de Grimsel: deze zou ik van noord naar zuid rijden. Zuidkant is een paar haarspeldbochten; noordkant is hoofdzakelijk redelijk snel, wisselend van landschap, enorme uitzichten, een mooie "build-up" waarbij de top echt een climax is :)

Wat dat betreft is de Tonale precies het tegenover gestelde => Mooie opbouw met een heeeeeeeeeeeeele grote anti-climax op de top met grote open vlaktes en de torenflats/- hotels -O- |(
 
Rond midden augustus ben ik van plan om richting Italie te rijden met als doel om in ieder geval over de Stelvio pas te rijden. Het is m'n eerste vakantie op de motor :] en ik trek er hoogstwaarschijnlijk alleen op uit. De eerste drie dagen heb ik een redelijke beeld van de route die ik wil pakken, maar na het bereiken van de Stelvio heb ik nog niet echt een idee hoe ik verder wil.

Wat ik tot nu toe had gepland:
Dag 1: Vanuit de Achterhoek over de snelweg richting de Duitse Eifel. Daar rond toeren, mogelijk nog een rondje over de Nürburgring (verstandig aan het begin van de reis?).
Dag 2: Snelste route richting Würzburg en vanaf daar in één ruk door naar Füssen over de "romantische strasse".
Dag 3: M'n hoofddoel, de Stelvio pas over.

En toen kwam ik even niet verder. Ik wil daarna eigenlijk het liefst nog 2 á 3 dagen rondtoeren in Italië en/of Zwitserland, om daarna in 1 á 2 dagen weer richting de Achterhoek te rijden. Kan ik gewoon op de bonnefooi Zwitserland inrijden en erop vertrouwen dat ik vanzelf mooie routes tegenkom of loont het zich om van tevoren wat bergpassen uit te zoeken? Welke bergpassen/routes zijn aan te raden?
 
Wat ik tot nu toe had gepland:
Dag 1: Vanuit de Achterhoek over de snelweg richting de Duitse Eifel. Daar rond toeren, mogelijk nog een rondje over de Nürburgring (verstandig aan het begin van de reis?).
Dag 2: Snelste route richting Würzburg en vanaf daar in één ruk door naar Füssen over de "romantische strasse".
Dag 3: M'n hoofddoel, de Stelvio pas over.

En toen kwam ik even niet verder. Ik wil daarna eigenlijk het liefst nog 2 á 3 dagen rondtoeren in Italië en/of Zwitserland, om daarna in 1 á 2 dagen weer richting de Achterhoek te rijden. Kan ik gewoon op de bonnefooi Zwitserland inrijden en erop vertrouwen dat ik vanzelf mooie routes tegenkom of loont het zich om van tevoren wat bergpassen uit te zoeken? Welke bergpassen/routes zijn aan te raden?

1) Nurbürgring => te veel maloten op de baan => niet doen dus, is zonde van de tijd die je beter in de bergen kunt benutten :Y :Y
2)Stelvio vanaf Prat am Stilfser Joch ( Stilfser Joch is duits voor Stelvio) omhoog, dan na Stelvio in Bormio oostelijk de sp29 op over de Gavia pas naar de de Tonale ( de pas op zich is niks, maar de weg er naartoe en eraf is heel mooi om te rijden en te genieten *O* ) (ss42) -> Fondo over de Mendola -> naar de ss241 langs de Karer see ( heel mooi) -> ss48 naar Canazei -> via de ss242 (Sella Pas) en ss243 naar en over de Grödner Joch -> ss244 (passo Campognolo) naar Arraba.
Daar kan je kiezen rechtsaf de Pordoi op of links op de Falzarego :] enz. :] enz . :] enz. :]

Echter de afstand per dag moet je zelf in delen.
Ik heb bovenstaande route in in afstand bekeken, maar zijn wel schitterende passen en bergen. vooral genieten !!!!!!!!!
3) mocht je voor Zwitserland kiezen dan iig de Bernina mee pikken.
 
Thanks voor het advies! Scheelt toch als je niet op de gok hoeft te kiezen. Nurburg en de ring laat ik vallen, omdat in één dag vanuit Nurburg naar Wurzburg en dan ook nog de romantische strasse doen iets teveel van het goede is. Ik heb 't stuk dat je beschrijft letterlijk overgenomen als dag 4, waarschijnlijk ga ik dan ergens op de Pordoi overnachten.

Het aangepaste plan:
Dag 1: Vanuit de Achterhoek richting Wurzburg. Waarschijnlijk het eerste stuk snelweg en de rest binnendoor.
Dag 2: De romantische strasse.
Dag 3: M'n hoofddoel, de Stelvio pas over en overnachten in omgeving Bormio.
Dag 4: Route str(sp)eet(d)fighter.
Dag 5: Richting Zwitserland
Dag 6: Dag rondrijden in Zwitserland
Dag 7: In één dag naar huis.

Dag 5 wordt bepaald door dag 6, dus ik hoef alleen nog een mooie rit in Zwitserland uit te zoeken en dan genieten :] *O* .
 
Dag 5 wordt bepaald door dag 6, dus ik hoef alleen nog een mooie rit in Zwitserland uit te zoeken en dan genieten :] *O* .

Of wordt dag 5 bepaald hoever je komt op dag 4 :? :?

Toen we de eerste keer daar waren, 2010, hebben we ook gereden :] :t om zoveel mogelijk haarspelden te doen :] :] :t :t
Echter 5 jaar later reden we hetzelfde stuk maar dan met duo en wat rustiger :$ :$ , en toen zagen we pas echt hoe mooi het er is :z
 
Ik weet wel zeker dat ik de eerste keer dingen ga missen :t . Gelukkig heb ik nog wat jaren voor me liggen, kan ik alles nog eens dunnetjes over doen in m'n eigen tempo :] .
 
Afgelopen week de B48 tussen Karlsruhe en Kaiserslautern gereden. Mooie stuurweg door het pfälzerwald. Ook de B9 tussen Koblenz en bingen . Inmiddels pak ik die laatste eigenlijk standaard als ik richting zuiden ga ipv de A61
 
Terug
Bovenaan Onderaan