Bergtraining Harz, advies voor een beginnende reiziger

Brian1990

Die hard MF'er
25 feb 2012
411
1
:W Globetrotters.

Ik heb wat advies nodig voor de voorbereiding op een weekend bergtraining.
Van 21 aug tot 24 Aug is de planning om naar de Harz te rijden voor een paar dagen sturen.
Omdat dit er eerste keer is dat ik een weekend weg ga met de motor wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden.

Er gaan al nieuwe banden voor die tijd onder de Guzzi.

Aan welke zaken met ik nog meer denken?

Advies is welkom!
 
Altijd belangrijk in bochten, maar zeker bij langzame haarspelden is door de bocht heen kijken naar waar je naartoe wilt. Nooit vlak voor je voorwiel gaan kijken. Zorg dat je vooraf de bocht goed hebt doorgekeken zodat je weet wat je te wachten staat.
 
Gewoon zorgen dat je motor in orde is. Als je motor gewoon een beurtje heeft gehad en er niet te oude remvloeistof in zit, is die goed genoeg. Zelf vind ik het lekker om naast mijn motorlaarzen ook gewone schoenen mee te nemen voor 's avonds. Verder probeer ik zo min mogelijk bagage mee te nemen en monteer ik de bagage zo dat ik er tijdens het rijden geen last van heb.
 
Ik heb wat advies nodig voor de voorbereiding op een weekend bergtraining.
Van 21 aug tot 24 Aug is de planning om naar de Harz te rijden voor een paar dagen sturen.
Omdat dit er eerste keer is dat ik een weekend weg ga met de motor wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden.

Er gaan al nieuwe banden voor die tijd onder de Guzzi.

Aan welke zaken met ik nog meer denken?

Advies is welkom!
Kijk eens rond op deze site - ALLE info te vinden over zowel Voorbereiding alsook Bergtraining etc
http://www.luiemotorfiets.nl/

de al gegeven TIP - DOOR DE BOCHTEN KIJKEN is uiterst belangrijk. Tevens Zorg dat je zo rijdt dat je Zo snel en lang mogelijk door de bocht kunt kijken ERGO:
Bocht naar LINKS > Blijf zo veel en lang mogelijk RECHTS rijden!
bergen_bocht_links.gif


Bocht naar RECHTS > Blijf zo lang mogelijk LINKS (tegen wegas) rijden.
bergen_bocht_rechts.gif

edit: foto's even geleend van andere site

Dat laatste lijkt altijd een beetje trickie, omdat je altijd te maken hebt met (motor) tegenliggers, die niet rechts rijden. als het druk is, zul je zeker omdat je geen ervaring hebt, altijd wel een keer een schrikmoment hebben, als er in een onoverzichtelijke bocht ineens een tegenligger opduikt!

Zelf doe ik het zo, dat ik KRAPPE BLINDE (rotsige*) bochten, strak rechts blijf rijden. Omdat er altijd tegenliggers zijn (ook auto's), die op mijn weghelft rijden!
* compleet onoverzichtelijk door steile rotswanden of bossage!

Maar je vind op genoemde site dit ook allemaal terug en verder gewoon ERVAREN!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Ja, het typische Hollandse(?) bochten kijken, (meer bedoelt voor het circuit)
er licht in bergachtig gebied meer grind en stenen op de weg,
nood reparaties aan de weg, (zwarte teer strepen)
heerlijk om "zomaar" over weg te glijden (ik deed niets hij gleed zo maar weg),
plaatjes hierboven is de theorie, maar blijf wat meer in het spoor,
helemaal in "buitenbochten" niet over de helft van de tegenligger hangen.
Je wil niet als eerste of boven of beneden zijn, maar veilig,
meer hoef je niet te doen veilig rijden, dus niet sneller dan jij wil/kan.
Je zal merken dat je naar beneden best wel aan je remmen moet hangen,
laat je remmen niet slepen, geef je remmen steeds tijd om te koelen,
Dus remmen en los en beter niet in de bocht maar er voor.
-
Ga lekker rijden, woorden zijn woorden, lekker doen is wat heel anders.
 
"De bocht door kijken naar waar je naar toe moet". Ja, dat wordt altijd geroepen. Maar er is meer. In het kort: volg de lijn die je wilt rijden met je ogen. Maar niet 3 meter voor je voorwiel. Doorkijken.
 
langzame bochten altijd met trekkende motor en rekening houden met de verkanting van de weg. Als je stopt kan de grond wel eens wat verder weg zijn als je gewend bent....
 
@Brian1990

Idd genoeg theorie zo al met al, het gaat je nog duizelen :)
Kan niet de bedoeling zijn!

Vraag: rij je alleen of met groep(je)?
Van je (meer) ervaren voorrijder kun je veel opsteken!
De voorrijder heeft in dezen dan ook een zekere verantwoordelijkheid!

Uiteindelijk doe je het zelf en doe het in begin gewoon lekker rustig aan dus probeer ONTSPANNEN te blijven rijden!
 
"De bocht door kijken naar waar je naar toe moet". Ja, dat wordt altijd geroepen. Maar er is meer. In het kort: volg de lijn die je wilt rijden met je ogen. Maar niet 3 meter voor je voorwiel. Doorkijken.

Dat is ook precies wat ik bedoel. Paar weken terug met een groepje collega's een weekendje Luxemburg gedaan waarbij iemand afvroeg waarom hij toch niet zo soepel door de bocht kon komen als de rest. Toen ik er even achter reed viel me op dat hij de hele tijd ongeveer 1 meter voor zijn voorwiel aan het kijken was. Beetje knap de bocht door kijken het ging al een stuk soepeler.
 
Nog wel een tipje, niet specifiek voor deze regio maar voor elke reis. Verkijk je niet op de afstanden, zeker als je veel binnendoor wilt rijden. Zeker als je meerdere dagen achter elkaar gaat rijden kan het best wel vermoeiend zijn. Binnendoor, en zeker in bergachtig gebied gaat het vaak niet zo hard met de kilometers, helemaal niet als je ook nog regelmatig wilt stoppen voor een foto, bakkie, lunch of iets dergelijks. Voor de meesten is tussen de 300 en de 400km op een dag echt wel genoeg. Meer kan natuurlijk wel, en dat voel je zelf het beste aan, maar het moet wel leuk blijven.
 
@Brian1990

Idd genoeg theorie zo al met al, het gaat je nog duizelen :)
Kan niet de bedoeling zijn!

Vraag: rij je alleen of met groep(je)?
Van je (meer) ervaren voorrijder kun je veel opsteken!
De voorrijder heeft in dezen dan ook een zekere verantwoordelijkheid!

Uiteindelijk doe je het zelf en doe het in begin gewoon lekker rustig aan dus probeer ONTSPANNEN te blijven rijden!

Ik rij in een groep met een instructeur van de reisorganisatie.
De bergtraining is via Moto Sportivo geboekt.

Ik zie hier allemaal tips voor het rijden van de bochten zelf maar ging mij meer om de de dingen buiten het rijden om. Zoals onderhoud van de motor, meenemen van spullen, navigatie tips enz.

Rijinstructies zou ik van de instructeur zelf moeten krijgen lijkt me.
 
Gewoon lekker rijden en genieten van de rit.
Naar beneden rijden, let op je snelheid want dan is een vergissing in je snelheid gauw gemaakt.
 
Ik zie hier allemaal tips voor het rijden van de bochten zelf maar ging mij meer om de de dingen buiten het rijden om. Zoals onderhoud van de motor, meenemen van spullen, navigatie tips enz.

Zorg dat je motor gewoon in orde is. Banden en ketting even checken en indien nodig vervangen, olie op peil, eventueel een beurtje mocht hij daar aan toe zijn. Je gaat geen wereldreis maken, dus speciale dingen hoef je niet te doen als je motor maar gewoon in orde is. Wegenwachtdekking buitenland kan handig zijn, je weet nooit.

Spullen meenemen hangt er vanaf hoe je gaat, hotels of kamperen. Je kunt eens kijken in Het grote motorkamperen Topic Deel 3 of post hier een plaatje van je bepakte motor, daar vind je veel tips over bepakken van je motor.

Navigatie heeft een hoop verschillende mogelijkheden. Heb je een groep met voorrijder dan is het misschien niet echt nodig, maar wil je het vaker gaan gebruiken dan kun je overwegen een navigatiesysteem aan te schaffen. Ook daar zijn veel specialistische topics over.
 
Ik zie hier allemaal tips voor het rijden van de bochten zelf maar ging mij meer om de de dingen buiten het rijden om. Zoals onderhoud van de motor, meenemen van spullen, navigatie tips enz.

onderhoud en een rondje van 1000km kan niet veel kwaad. als je over halve wereld reizen gaat hebben komt onderhoud pas echt aan bod. en bij de normale vakanties. gewoon een beurtje vooraf en dan kan hij ertegenaan.

neem vooral niet teveel zooi mee. alles kan misschien wel handig zijn. maar wat ga je werkelijk dagelijks gebruiken?
 
Ik rij in een groep met een instructeur van de reisorganisatie.
De bergtraining is via Moto Sportivo geboekt.

Ik zie hier allemaal tips voor het rijden van de bochten zelf maar ging mij meer om de de dingen buiten het rijden om. Zoals onderhoud van de motor, meenemen van spullen, navigatie tips enz.

Rijinstructies zou ik van de instructeur zelf moeten krijgen lijkt me.
Ha, ha, ha, Brian

Al die goed bedoelde adviezen - helemaal perfect langs deze weg bergervaring opdoen met ervaren instructeur - zou handig zijn voor iedereen die voor het eerst bergies gaat rijden.

Ook v.w.b. Voorbereiding voor je trip vind je via De luiemotorfiets veel info.

Google ook eens naar 'motorvakantie paklijst' en ook op dit forum is er al veel over geschreven en geadviseerd.
Daar kan ik onmogelijk nog iets aan toevoegen.
Hooguit - zorg dat je motor goed in orde is (olie, bandjes, remmen, e.d.) en zorg voor goede regenkleding voor mindere weeromstandigheden. Bijv. regenoverall, regenoverlaarzen en handschoenen. Ik heb jarenlang gedacht dat motorkleding op zich wel waterdicht zou zijn. Niet dus en ben je eenmaal nat/verkleumd dan rijd je ook niet ontspannen meer en kost dit energie.
Neem bijv. tenminste een 2e paar handschoenen mee, handschoenen drogen over het algemeen niet zo snel.

Voldoende drinken onderweg (geen alcohol).

Hier laat ik het bij, Veel plezier verder ........
 
Laatst bewerkt:
Ha, ha, ha, Brian

Al die goed bedoelde adviezen - helemaal perfect langs deze weg bergervaring opdoen met ervaren instructeur - zou handig zijn voor iedereen die voor het eerst bergies gaat rijden.

Ook v.w.b. Voorbereiding voor je trip vind je via De luiemotorfiets veel info.

Google ook eens naar 'motorvakantie paklijst' en ook op dit forum is er al veel over geschreven en geadviseerd.
Daar kan ik onmogelijk nog iets aan toevoegen.
Hooguit - zorg dat je motor goed in orde is (olie, bandjes, remmen, e.d.) en zorg voor goede regenkleding voor mindere weeromstandigheden. Bijv. regenoverall, regenoverlaarzen en handschoenen. Ik heb jarenlang gedacht dat motorkleding op zich wel waterdicht zou zijn. Niet dus en ben je eenmaal nat/verkleumd dan rijd je ook niet ontspannen meer en kost dit energie.
Neem bijv. tenminste een 2e paar handschoenen mee, handschoenen drogen over het algemeen niet zo snel.

Voldoende drinken onderweg (geen alcohol).

Hier laat ik het bij, Veel plezier verder ........

Ik ben blij met elk advies wat ik krijg, begrijp me niet verkeerd :)
Maar ik zag alleen bochten tips, en ik wilde ook wat ander advies.

Een regenpak heb ik, en ik heb altijd een extra set handschoenen bij in me koffer.
Ik ben er ook achter na elke dag weer en wind te rijden dat motorkleding niet altijd even water dicht is.

Bedankt in iedergeval!
 
Terug
Bovenaan Onderaan