berichtje in de krant

Aspencade

MF veteraan
2 apr 2003
2.834
1
suffolk , virginia
ik las net dit stukje in de krant over een paar motorrijders, en die knapen zijn zo trots dat ze met hun gezicht in de krant staan.
ik denk dat het een beetje dom is om met je motor en je gezicht in de krant te staan.



Klaverbladracen’ op A1 en A35


'Politie flitst toch nooit in de bocht...'
HENGELO - Een motorrijder uit Hengelo moest vorige maand zowel motor als rijbewijs inleveren toen hij er aan het scheuren was. De bochten van de afslagen A35 en A1 zijn populair bij sportieve motorrijders. ‘De politie flitst toch nooit in de

2293780-257682-groot.jpg


Hij dacht even dat hij Valentino Rossi was. De stijl van de Hengelose motorrijder had wel wat weg van die van de Italiaanse wereldkampioen. In de lange bocht van A35 naar A1 kwam z’n knie zelfs aan de grond. Maar de Hengeloër had pech: hij werd gesnapt door een onopvallende politiesurveillance.


De bochten van A1 en A35 zijn populair bij motorrijders. Op mooie zomeravonden zijn de open uitlaten tot in de verre omtrek te horen. In het westen van het land heet het klaverbladracen, de Twentse variant ziet er als volgt uit: bij de oprit Deldenerstraat de A35 op richting Borne, gas erop voor de lange doorloper die A35 met A1 verbindt, afrit Bornsestraat (bij Van der Valk), viaduct over en vervolgens aan de andere kant de snelweg weer op, dan via lange ‘knijper’ weer van A1 naar A35, tot de Deldenerstraat. Dan begint het feest opnieuw.

Michel (Yamaha R1), Karel (Yamaha R1), Gert (Yamaha R1) en René (Honda Fireblade) kennen de bochten als hun broekzak. ‘Even een autobaantje pakken’, noemen ze het. Op de rechte einden rijden ze rustig, ‘140 of zo, maar in de bocht gaat het gas erop’, zegt Michel. ‘De politie flitst toch nooit in de bocht.’ Hoe hard het gaat? Gert vertelt dat-ie aan het eind van de lange doorloper die A35 met A1 verbindt 177 op de digitale snelheidsmeter had staan.

Ze houden van bochten, de Twentse motorvrienden. ‘Want iedereen kan hard rijden op een recht stuk.’ En ze houden van show. Een wheelie, een stoppie, een burn out. Gesneden koek voor motorrijders, maar voor wie het niet weet: bij een wheelie rijdt de motor op het achterwiel, bij een stoppie wordt met de voorrem zo hard geremd dat de achterkant van de motor omhoog komt en bij een burn out draait de achterband rokend rond terwijl de voorrem wordt ingetrokken. Als er een beetje publiek is, zoals deze woensdagavond bij ijssalon Van der Poel in Hengelo, vinden ze het helemaal mooi.

Maar hoe gek ze ook doen, altijd hebben ze een pak aan. Zelfs voor een kort stukje op de motor trekken ze de leren overall aan. René spreekt met afschuw over ‘die figuren’ die met korte broek en T-shirt op hun choppertjes zitten. ‘Dat zijn geen motorrijders.’


Steeds platter, steeds harder door de bocht. Michel kent de grenzen van zijn nieuwe motor nog niet helemaal. En het is nog steeds wennen. ‘Een paar jaar geleden heb ik bij een ongeluk drie ruggewervels gebroken. Eerst een paar weken plat, toen nog een tijd als een robot gelopen.’ Maar alles is weer goed gekomen. Behalve dat lef. Want zo hard als Gert de bochten pakt, nee dat houdt Michel niet bij. Nog niet. Michel prijst Gert om z’n wheelies. ‘Eerste, tweede en derde versnelling op het achterwiel’, zegt Gert met een grote glimlach.

Michel is regelmatig op het ‘klaverblad’ A1 en A35 te vinden. Soms alleen, soms met z’n maten. ‘En soms rij je op met andere motoren.’ Onder een ijsje gaan de gesprekken over vering, uitlaten of de nieuwste Bridgestone. Michel bekijkt zijn achterband. Net het allerlaatste randje van het profiel is nog maagdelijk. ‘Dat komt in Assen wel, ik ga circuitrijden.’

Allemaal zijn ze gek, ze zeggen het zelf. Ze weten dat het gevaarlijk is, ze weten dat de politie controleert. En ze weten dat de kans erin zit dat je je motor moet inleveren. En toch doen ze het, ‘omdat we gek zijn.’ Soms rijden ze in Nederland, vaak in Duitsland. ‘De wegen zijn mooier, de boetes zijn lager, je wordt van de voorkant geflitst en je kunt je rijbewijs er niet kwijtraken’, zegt René. Maar ooit, zo zegt René, komt er een dag dat ze te oud worden voor dit geknal. ‘Dan gaan we allemaal VFR800 rijden, dat is een toermotor...
 
Michel bekijkt zijn achterband. Net het allerlaatste randje van het profiel is nog maagdelijk. ‘Dat komt in Assen wel, ik ga circuitrijden.’

Amateur, daar heb je toch geen circuit voor nodig? :+ :P

Beetje jammer dat ze anderen weer betitelen als "geen echte motorrijders" :X
 
een ding weet ik cker, als ik ooit een tweede hands ss wil kopen en het blijkt een van die 4 mannen te zijn...ben ik helemaal veurnix komen kijken..
 
|( |( |( |( |( |(

Sukkels, ander woord heb ik er niet voor.

Wacht ff, toch wel:
- losers
- eikels
- idioten
- posers
- egotrippers
- ..

Toch eigenlijk nog wel een hoop woorden voor te vinden :P
 
Tja, hoe achterlijk kun je zijn. Je kunt ook meteen langs het politiebureau rijden en daar je knee-down filmpjes bekijken met onze vrienden van de politie en dan vragen of ze a.u.b je motor in beslag willen nemen, omdat je "gek" bent.
 
Dit snap ik even niet.
Zie nergens waar zij de machines slecht behandelen :)
o nee? ze praten toch over weelies en stoppies, + dat ze er behoorlijk mee scheuren terwijl de motor waarschijnlijk niet warm is sinds ze voor ieder kort stukje hun pak aantrekken (zal niet veurnix zijn d8 ik zo).
 
wel een beetje wannabe rossi he?
maarja,
- rossi heeft een beter pak
- rossi heeft overal veiligheids mensen omzich heen
- rossi rijdt niet tussen het nederlandse verkeer
- rossi krijgt veel geld om zijn 'leven op het spel' te zetten

nog meer suggesties?
 
o nee? ze praten toch over weelies en stoppies, + dat ze er behoorlijk mee scheuren terwijl de motor waarschijnlijk niet warm is sinds ze voor ieder kort stukje hun pak aantrekken (zal niet veurnix zijn d8 ik zo).

Dat warmrijden heb je wel een puntje inderdaad.
Die wheelies vind ik niet zo heel spannend. Kan een motorfiets redelijk goed tegen.
 
Maar hoe gek ze ook doen, altijd hebben ze een pak aan. Zelfs voor een kort stukje op de motor trekken ze de leren overall aan. René spreekt met afschuw over ‘die figuren’ die met korte broek en T-shirt op hun choppertjes zitten. ‘Dat zijn geen motorrijders.’
laat hewi het maar niet horen.... :P
 
Dat warmrijden heb je wel een puntje inderdaad.
Die wheelies vind ik niet zo heel spannend. Kan een motorfiets redelijk goed tegen.
yep.
maar hard neerkomen na een stoppie of wheelie lijkt mij niet een van de criteria die constructeurs van fietsen heel belangrijk vinden ofzo..ikzelf begin er niet aan want het lijkt me best zonde van mijn fiets.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zijn dit nou loosers??? Heel de wereld weet toch allang dat dit gebeurd?
Misschien dat er hier en daar iemand een verknipt beeld krijgt van motorrijders. Verder zijn er hele internet forums vol geschreven over klaverblad racers...
Misschien niet zo slim om in de krant te gaan staan met je motor, maar ach wat kan het ook weer voor kwaad.
Vraag me wel af waarom je een looser bent als je met je kop in de krant komt. En niet als je het hier op het forum post.
 
ze zetten met hun verhaaltje wel de motorrijders in een kwaad daglicht.

Negatieve aandacht is ook aandacht.
Wat de gevolgen kunnen zijn hebben ze waarchijnlijk niet over nagedacht. Uit hun uitspraken kun je wel afleiden dat ze niet voorraan hebben gestaan met hersens uitdelen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan