Beschadigde generator door stuk metaal toch nog bruikbaar?

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
  • Merk: Honda
  • Type: FT500
  • Bouwjaar: 1982
Ik had wat problemen met de electrische start van mijn FT500. Bij inspectie vandaag kwam ik erachter dat een van de tandwielen tussen de startmotor en de startkoppeling 3 tanden mist....
Het goede nieuws is, ik heb alle 3 de tanden gevonden..
Het slechte nieuws is, 1 van deze tanden had de weg naar de generator gevonden.
Resultaat:
ddbe13fb-4bdf-4d03-95cb-b75984095c48.jpg4675e782-55db-4df2-8cd5-11b0b68c0dba.jpg4c7804a5-c071-4e21-b0c0-0e8b8a2857a8.jpg
De magneten zijn wat beschadigd, een stuk isolatie van de stator is beschadigd (windingen lijken nog in orde), 2 van de 'koppen' van de stator zijn beschadigd.
Nu de vraag:
Kan ik, door de uitstekende beschadigingen weg te slijpen, als de windingen nog intact zijn, deze generator nog gebruiken ondanks wat schade aan de magneten, isolatie en die 2 koppen?
 
Dan maar even verder zoeken.
Volgens CMSNL is het deze stator:



FITS MODELS
CB250RSZ 1982 (C) ENGLAND
CB250RSZ 1982 (C) EUROPEAN DIRECT SALE
CB250RSZ 1982 (C) FRANCE
CB250RSZ 1982 (C) GERMANY / TYPE 1 19KW
CB250RSZ 1982 (C) GERMANY / TYPE 2 12.5KW
CB250RSZ 1982 (C) SOUTH AFRICA
CB250RSZ 1982 (C) SWITZERLAND
FT500 1982 (C)
FT500 ASCOT 1982 (C) USA
FT500 ASCOT 1983 (D) USA
This product fits to 10 models. We are showing the first 10. Please log in to see all models.


Dus de ontsteking van een staande 1 cilinder 250 past ook. Die zijn in grote getale gebruikt als lesfiets. Dat moet goedkoop te vinden zijn.
 
Dan maar even verder zoeken.
Volgens CMSNL is het deze stator:



FITS MODELS
CB250RSZ 1982 (C) ENGLAND
CB250RSZ 1982 (C) EUROPEAN DIRECT SALE
CB250RSZ 1982 (C) FRANCE
CB250RSZ 1982 (C) GERMANY / TYPE 1 19KW
CB250RSZ 1982 (C) GERMANY / TYPE 2 12.5KW
CB250RSZ 1982 (C) SOUTH AFRICA
CB250RSZ 1982 (C) SWITZERLAND
FT500 1982 (C)
FT500 ASCOT 1982 (C) USA
FT500 ASCOT 1983 (D) USA
This product fits to 10 models. We are showing the first 10. Please log in to see all models.


Dus de ontsteking van een staande 1 cilinder 250 past ook. Die zijn in grote getale gebruikt als lesfiets. Dat moet goedkoop te vinden zijn.

Jammer genoeg alleen de CB250RS en die is in Nederland weer een stuk zeldzamer...

Conclusie tot nu toe is dat ik opzoek moet naar een nieuwe stator die helaas niet voor een paar tientjes op te pikken is omdat het een redelijk specifieke is.

En mijn Ascot is inderdaad de FT500, de 500cc eencilinder.
Niet de Ascot VT500 wat een v-twinnetje is..
 
Laatst bewerkt:
En hij mistte ook wat tandjes, dus ook dat zal hersteld moeten worden?
Helaas wel ja.
De gebroken tandwielen zijn ook nog eens FT500 specifieke onderdelen en al helemaal niet meer te krijgen. (zie mijn eigen project pagina voor wat meer details, linkje staat onderaan dit bericht in mijn handtekening)
Stator is nu even het belangrijkste want dan zou ik de motor in ieder geval nog altijd kunnen aanduwen, probeer er nu een te vinden via marktplaats voor een enigszins schappelijke prijs.
Er is ook nog altijd de optie om een kickstarter van een XL500 in te bouwen maar ook voor de delen die ik daar voor nodig hebt vraagt iedereen de hoofdprijs.

Erg jammer want ik heb toch wel veel bloed, zweet en tranen in dit motortje zitten en ik wil hem eigenlijk niet laten verstoffen in een hoek nu.
 
Die XL dingen zijn verschrikkelijk om aan te trappen. ze slaan geregeld terug. ik heb ooit een week niet kunnen lopen omdat heel mijn voet dik en blauw werd.
 
Ik vond een '89 LC4 steviger om aan te trappen.

@Kansloos: onderste carterhelft van een 1982 XL500R heeft een ander onderdeelnummer dan van een FT500,. Zeket weten dat alleen een kickstartpedaal/as/veer/tandwiel+rechterdeksel op een FT500 carter passen?
 
Ik vond een '89 LC4 steviger om aan te trappen.

@Kansloos: onderste carterhelft van een 1982 XL500R heeft een ander onderdeelnummer dan van een FT500,. Zeket weten dat alleen een kickstartpedaal/as/veer/tandwiel+rechterdeksel op een FT500 carter passen?

Yes, ik zit al een tijdje in het FT wereldje (erg klein kan ik je vertellen) en daar is dit vaker gedaan.
De rechter FT deksel is in principe gelijk aan de XL deksel, kwestie van bij de FT een alu prop eruit tikken en een keerring plaatsen.
De as met alle toebehoren past dan zonder problemen in het FT blok (wel splitsen maar moet ik toch om alle metaal deeltjes eruit te halen).
Het kickstartpedaal past niet zomaar langs de achterrem en voetsteun dus daar moet ik tzt dan nog wat op verzinnen.
Ook de kopdeksel met decompressiehendel van de XL past zonder problemen op de FT.
Dan heb je wel nog een linker blok deksel met alle ruimte voor een startmotor, dit moet je dan afdichten of een linker blok deksel van een XL plaatsen, alleen heeft deze een heel andere electrisch systeem dus dan moet je een soort verloopring maken om de FT stator in de XL blokdeksel te kunnen monteren.

XL500 onderblokken moeten er genoeg te koop zijn, meestal sneuvelen de koppen.

Ik kan zo snel nog niet echt een aanbieder vinden die er voor een schappelijke prijs wat onderdeeltjes uit wil vissen (en dat ligt niet aan mijn definitie van een schappelijke prijs)
Ik hou me dan ook warm aanbevolen in het geval iemand toevallig nog een XL500 onderblok en kopdeksel heeft liggen :t
 
Heb je je motor wel eens aangeduwd?
Ik heb vroeger een XL500 gehad, was alleen niet aan te duwen.
Een XT500 is een makkie omdat deze een decompressiehendel heeft. Dus misschien dat dat een optie is.

Edit: zit idd een decompressie hendel op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan