Beschadigde generator door stuk metaal toch nog bruikbaar?

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
  • Merk: Honda
  • Type: FT500
  • Bouwjaar: 1982
Ik had wat problemen met de electrische start van mijn FT500. Bij inspectie vandaag kwam ik erachter dat een van de tandwielen tussen de startmotor en de startkoppeling 3 tanden mist....
Het goede nieuws is, ik heb alle 3 de tanden gevonden..
Het slechte nieuws is, 1 van deze tanden had de weg naar de generator gevonden.
Resultaat:
ddbe13fb-4bdf-4d03-95cb-b75984095c48.jpg4675e782-55db-4df2-8cd5-11b0b68c0dba.jpg4c7804a5-c071-4e21-b0c0-0e8b8a2857a8.jpg
De magneten zijn wat beschadigd, een stuk isolatie van de stator is beschadigd (windingen lijken nog in orde), 2 van de 'koppen' van de stator zijn beschadigd.
Nu de vraag:
Kan ik, door de uitstekende beschadigingen weg te slijpen, als de windingen nog intact zijn, deze generator nog gebruiken ondanks wat schade aan de magneten, isolatie en die 2 koppen?
 
XL500S heeft een decohandel en ik denk ook automatische deco en een 6V systeem.
Een XL500R heeft een decohandel en automatische deco en een 12V systeem, alleen dat hoeft maar een klein accutje op te laden en een paar lampen te laten branden. Dus die stator zal wel anders zijn, maar als je je FT ombouwt naar kickstart, heb je toch niet meer zo'n grote accu nodig?

S&R zijdeksels zijn hetzelfde. 12V stator past dacht ik in een 6V zijdeksel

Je hebt ook nog een 6v XR500 en een 12V XR500, cilinderkoppen zijn anders maar passen wel op de XL cilinders. (resp stereo en monovering, idem bij de XL's)
Er is ook nog een XR500RE maar dat is een echt ander blok, RVFC.
 
Ik kan zo snel nog niet echt een aanbieder vinden die er voor een schappelijke prijs wat onderdeeltjes uit wil vissen (en dat ligt niet aan mijn definitie van een schappelijke prijs)
Ik hou me dan ook warm aanbevolen in het geval iemand toevallig nog een XL500 onderblok en kopdeksel heeft liggen :t
Wat vind je redelijk? Kan wel ff een maat vragen wat hij nog heeft.
 
Lijkt op de foto ook of de isolatie van het vliegwiel gescheurd is,zo ja dan kan die ook in de kliko.

Er zit wel wat kleine beschadiging in de isolatie maar lijkt niet gescheurd dus hopelijk niet.

Heb je je motor wel eens aangeduwd?
Ik heb vroeger een XL500 gehad, was alleen niet aan te duwen.
Een XT500 is een makkie omdat deze een decompressiehendel heeft. Dus misschien dat dat een optie is.

Edit: zit idd een decompressie hendel op.

Ja heb de FT wel al vaker aangeduwd, vaak lukt het niet in zijn 1 of 2 maar dan wel in z'n 3, enige nadeel is dat je helemaal kapot bent na 2 rondjes om t blok ;)

XL500S heeft een decohandel en ik denk ook automatische deco en een 6V systeem.
Een XL500R heeft een decohandel en automatische deco en een 12V systeem, alleen dat hoeft maar een klein accutje op te laden en een paar lampen te laten branden. Dus die stator zal wel anders zijn, maar als je je FT ombouwt naar kickstart, heb je toch niet meer zo'n grote accu nodig?

S&R zijdeksels zijn hetzelfde. 12V stator past dacht ik in een 6V zijdeksel

Je hebt ook nog een 6v XR500 en een 12V XR500, cilinderkoppen zijn anders maar passen wel op de XL cilinders. (resp stereo en monovering, idem bij de XL's)
Er is ook nog een XR500RE maar dat is een echt ander blok, RVFC.

Klopt helemaal wat je zegt, echter zijn de CDI, spanningregelaar etc ook anders tussen de FT en de XL. Dus dan moet ik die ook allemaal vervangen.. Kan dus ook voor een tweedehands FT stator gaan en dan het startmotor gat afdoppen.

Wat vind je redelijk? Kan wel ff een maat vragen wat hij nog heeft.

Stuur je wel even een PM
 
Even een kleine update.
Heb de stator gedemonteerd zodat ik hem wat beter kon inspecteren.... de conclusie is nu wel duidelijk.
734cad5b-3d79-4482-81c6-2c5cf10a36ab.jpg

Het vliegwiel lijkt minder beschadigd dan in eerste instantie gedacht dus deze durf ik nog wel te hergebruiken.
Ik ga de motor nu ombouwen naar kickstart omdat de electrische start onderdelen niet meer te krijgen zijn en omdat ik een kicker sowieso leuker vind.

Maar eerst opzoek naar een nieuwe stator die enigszins betaalbaar is.
 
 
Wow! Ja die stator is dood, RIP. Op een of andere sloop kon je misschien wel eens een dealtje doen, ook veel motor handelaars hebben meestal wel wat reserve stukken liggen. Een gevalletje jammer maar helaas.
 
Wow! Ja die stator is dood, RIP.
Onzin is alleen de vraag of het repareren het waard is want vrijwel alles is te repareren ook dit maar de koste zal aanzienlijk hoger zijn dan een gebruikte uit de handel
Ook dat startertandwiel is met de juiste gereedschappen te redden daar zijn genoeg filmpjes over te vinden op youtube Het is maar wat je er aan wil spenderen .
En in dit geval niet nodig daar de eigenaar over gaat op het echte startwerk :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan