Beschadigde tapeindgaten cilinderkop CB350F: hoe herstellen?

Aerofox1

Rookie
28 mei 2010
22
0
Hallo, ik ben al een eindje bezig met de restauratie van klassieke Honda motorfietsen. Een uit de hand gelopen hobby, zeg maar. Velen die dit lezen zullen zich daarin wel herkennen waarschijnlijk :) .
Momenteel heb ik een CB350 four in de garage staan van een kennis van me. Bedoeling was een nazicht en onderhoud te doen om 'm na 15j stilstand weer op weg te krijgen. Dit werk is ongeveer af op de revisie van de hoofdremcilinder na, maar ik stootte deze week op een ander probleem.
Zoals in de titel vermeld zijn 2 gaten in de cilinderkop (om de tapeindjes in te schroeven waarover dan de kroontjes gaan die de uitlaat vastspannen in de cilinderkop.
Zie ook de illustratie/foto hieronder:

full

full


Ze zeggen altijd dat domme vragen niet bestaan, dus bij deze: ;)

Zou dit kunnen hersteld worden zonder de cilinderkop te demonteren?
Deze motor heeft immers slechts 18.000 km-tjes op de teller staan en draait superzacht, dus als het zou kunnen zonder dat ik deze blok moet uiteenhalen...

Zelf had ik al een paar ideetjes zoals het laten "oplassen" van de gaten, en een nieuw gat boren na positionering van de klemkroontjes (om juiste hellingshoek te hebben). Maar ik weet niet of dit in de praktijk doenbaar zal zijn.

Kan alu-pasta (verlijmen) hier soelaas brengen? Of bestaan er middelen om de draadtapeinden er in te lijmen (temperatuur??)?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Vriendelijke motorgroet!
 
Hoi kwk, bedankt voor je reactie.
Had ook gedacht, maar als je goed kijkt is de aluminium "uitgekraakt", en dus denk ik niet dat deze zullen pakken. Ook zit het center van de gaten niet meer goed. Iemand heeft al nieuwe gaatjes geboord op de verkeerde plaats denk ik...
 
Ik ben niet zo'n helicoil van en zou hier liever tapeindje gebruiken met een verloop
Er bestaan tapeinden met aan 1 kant m6 en aan de andere kant m8
Maar tis wel heel jammer dat de gaten zo uit het midden geboord zijn
Als je nu schroefdraad gaat tappen wordt dit uit midden zitten nog erger
Ik denk dat eerst de oude tapeinden er uit moet zien te krijgen voor je met ander schroefdraad tappen gaat beginnen
 
Hoi kwk, bedankt voor je reactie.
Had ook gedacht, maar als je goed kijkt is de aluminium "uitgekraakt", en dus denk ik niet dat deze zullen pakken. Ook zit het center van de gaten niet meer goed. Iemand heeft al nieuwe gaatjes geboord op de verkeerde plaats denk ik...

Het is moeilijk te zien op de foto, maar het lijkt alsof enkel het begin van het gat kapot is? Kan je het gat wat schoonmaken om te zien hoe het er vanbinnen aan toe is?
 
Met alleen nieuwe draad tappen kom je er niet. Ten eerste zitten de oude tapeinden er nog in en met draad tappen wordt de tap het aluminium van de cilinderkop in gedrukt en komt je tapeind nog verder van de oorspronkelijk plek terecht. Verder wordt de klemring door de uitlaat gedwongen een vaste positie in te nemen en zal je nieuwe tapeind niet meer in het gat van de klemring passen.

Voor het oplassen van het alumnium en een nieuw gat boren zal toch ook het stuk oude tapeind weggehaald moeten worden.

Begin eens met die plek vlak te maken met een vijl, iets dieper weghalen dan oorspronkelijk is daar toegestaan. Doel is dat het restant tapeind een vlakke bovenkant krijgt. Dan in het dikste deel (bovenaan) een centerpunt maken en dan met een scherpe boor van 2 of 2,5 mm proberen over de hele lengte van het tapeind (ca. 2 cm) in het ijzer te blijven. Omdat onderaan het ijzer al weg is en nu bovenaan ook kan je twee helften tapeind verwijderen. Opboren van het dan ontstane gat zal moeilijk gaan omdat de boor altijd scheef weggedrukt zal worden doordat het bestaande gat al uit het midden zit.
 
Is het niet mogelijk om de gaten dieper te boren?
Normaal is de M6 draad ongeveer 15 mm diep.
Als je met een boor van 5mm tot ongeveer 30 mm diep boort, kun je wat langere m6 tapeindjes gebruiken.
Ik heb het zelf vroeger een keer zo opgelost bij een (vrijwel identieke) CB 400 four.
Succes!!
 
tapeinden uit slijpen/ dremelen. Gewoon boren werkt niet in zo'n verkloot geval.

Hierna kijken wat je over houd. Soms kun je daar nog best wat mee in combinatie met een helicoil.
 
Laatst bewerkt:
Dit zou M6 moeten zijn. Zoals al gezegd is een helicoil perfect hier :)

Helaas, een helicoil past hier niet meer.
Je moet namelijk de kapotte schroefdraad eruit boren, helicoilmaat tappen en een insert plaatsen. Maar hier is het materiaal compleet weg!
Er zit maar 1 ding op en dat is alles wegslijpen en opnieuw vollassen.
Dan 6 boren, helicoilmaat boren en tappen en insert plaatsen.
De helicoil is namelijk altijd sterker dan de originele draad, omdat de diameter van de helicoil groter is, en daardoor qua oppervlak sterker.

Succes!
 
Helaas, een helicoil past hier niet meer.
Je moet namelijk de kapotte schroefdraad eruit boren, helicoilmaat tappen en een insert plaatsen. Maar hier is het materiaal compleet weg!
Er zit maar 1 ding op en dat is alles wegslijpen en opnieuw vollassen.
Dan 6 boren, helicoilmaat boren en tappen en insert plaatsen.
:? :? :?
 
Of ongelijk draadeindjes (m6/m8) zoals eerder gezegd.
Helaas, een helicoil past hier niet meer.
Je moet namelijk de kapotte schroefdraad eruit boren, helicoilmaat tappen en een insert plaatsen. Maar hier is het materiaal compleet weg!
Er zit maar 1 ding op en dat is alles wegslijpen en opnieuw vollassen.
Dan 6 boren, helicoilmaat boren en tappen en insert plaatsen.
De helicoil is namelijk altijd sterker dan de originele draad, omdat de diameter van de helicoil groter is, en daardoor qua oppervlak sterker.

Succes!
 
idd: Als je het netjes wil hebben kop eraf, ondersteboven 2 sleufjes erin slijpen en een MF-er die kan Tiggen omkopen met wat biertjes. Als de boel goed dichtgelast is een helicoil plaatsen of gewoon M6 tapeindje gebruiken.

Als je met dit gebrek aan "vleesch" de boel volpropt, dan garandeer ik je dat die uitlaat los komt op een onaangenaam moment in de toekomst.
 
idd: Als je het netjes wil hebben kop eraf, ondersteboven 2 sleufjes erin slijpen en een MF-er die kan Tiggen omkopen met wat biertjes. Als de boel goed dichtgelast is een helicoil plaatsen of gewoon M6 tapeindje gebruiken.

Als je met dit gebrek aan "vleesch" de boel volpropt, dan garandeer ik je dat die uitlaat los komt op een onaangenaam moment in de toekomst.
Zien jullie iets dat ik niet zie?

Ik zie niet hoe diep er geboord is namelijk
 

Zot, kun je uitleggen waarom je hier zo verbaasd over bent?
Het leek mij ook de enige juiste oplossing, er zit zo te zien lang niet voldoende vlees meer op om een helicoil te plaatsen. Dan lijkt toch de enige oplossing om extra materiaal op te lassen enz?

De vraag is alleen of dat oplassen wel zo makkelijk gaat.
 
Hier hoef je helemaal niet aan te lassen. Er zit nog genoeg materiaal in de cilinderkop (in de diepte gezien).
Wat je wel nodig hebt is een Dremel(kloon), slijpstift of diamantstift, een handboormachine met een Kobaltboor van 5 of 6*mm en een centerpons + hamer en een M6/M8 (afhankelijk van wat erin zat*) coilsetje.
Eerst met de dremel het begin van de bout zo wegslijpen dat je een vlakke bodem hebt en dat die bodem in het hart vd bout zit. Het aluminium zou ik zoveel mogelijk laten zitten.
Dan centerputje slaan in het hart en gaatje boren van 5/6*mm, niet te snel laten draaien en koelen/smeren. Wel in het verlengde vd bout boren. Dan nieuw gat boren voor de coil en de coil plaatsen.
Met geduld komt dit wel weer goed.
 
Laatst bewerkt:
Hier hoef je helemaal niet aan te lassen. Er zit nog genoeg materiaal in de cilinderkop (in de diepte gezien).
Wat je wel nodig hebt is een Dremel(kloon), slijpstift of diamantstift, een handboormachine met een Kobaltboor van 5 of 6*mm en een centerpons + hamer en een M6/M8 (afhankelijk van wat erin zat*) coilsetje.
Eerst met de dremel het begin van de bout zo wegslijpen dat je een vlakke bodem hebt en dat die bodem in het hart vd bout zit. Het aluminium zou ik zoveel mogelijk laten zitten.
Dan centerputje slaan in het hart en gaatje boren van 5/6*mm, niet te snel laten draaien en koelen/smeren. Wel in het verlengde vd bout boren. Dan nieuw gat boren voor de coil en de coil plaatsen.
Met geduld en vakmanschap komt dit wel weer goed.
:^
 
Ik heb is voor z,n geval een boormal gemaakt die gemonteerd werd op de andere pruitstukboutjes .zo kan de boor niet verlopen .alleen heb je dan wel een speciaal boortje nodig(extra hard).Tweede optie goed uitboren en dan een nieuwtapend verlijmen met twee komponenten aluminium.. werkt prima veel suc6
 
Terug
Bovenaan Onderaan