Beschermen tegen roest

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Hallo

Ik wil de tank van mijn motor over laten spuiten, na 32 jaar ziet ie er niet zo best meer uit...

Vandaag mn tank helemaal blank gemaakt, maar op sommige plaatsen kwamen wat lichte bruine plekken onder de lak vandaan. -O-
Volgens mij is dat roest.
Weet ook iemand hoe ik de tank kan behandelen / beschermen tegen (door) roesten??

Ik zie af en toe wel eens een auto die is overgespoten en die dan binnen een jaar gigantische roestplekken begint te krijgen, daar zit ik niet echt op te wachten...

Groet'n
 
Controleer eerst maar eens of de roest niet van binnenuit komt .... anders ga je dadelijk je hele tank perfect lakken (incl. grondlagen) én krijg je alsnog een klote resultaat over een jaar.
 
Ik zou eerst bekijken of het allemaal de moeite waard is, en overwegen een goede 2e handse of een helemaal nieuwe tank aan te schaffen.
Als je deze toch wilt opknappen is het goed om de tank binnenzijde goed te ontroesten.
Dit doe je met scherpe steentjes bijv. met 2-3 liter. water, doe dit in de tank waaribj benzinefilter, benzinemeter e.d. er uit is gehaad. tankdop erop en schudden, draaien etc in alle hoeken en alle randen. Langdurig herhalen (maakt wel een $#@$@# herrie). Telkens na ong. 10 minuten water eruit gieten en schoon water er weer in. Net zo lang herhalen tot er geen bruine drap meer uitkomt maar waterig of lichtgrijs van kleur is.
Dan ontvetten van binnen, en met TankCure behandelen volgens de TankCure handleiding.
Gebruik evt. het complete pakket, dus met ontroester en reiniger.

Buitenkant zou ik dan schuren, gronden en met 2 componenten lak spuiten.
 
Ik heb geen rommel in de tank, ook nooit gehad.
Het is volgens mij echt héél oppervlakkige roest...
Ik ben alleen bang dat wat er nu zit verder gaat roesten.
Met schuurpapier zo blank mogelijk schuren. Zie je daarna nog kleine donkere adertjes,deze weg laten stralen.de plekken daarna met primer behandelen strak plamuren en verder voorbewerken en afspuiten met 2k. Succes. :]
 
Bedankt!

Heb gister even wat beter in de tank gekeken, en daar zit toch wel roest....

Omdat ik wilde weten of de tank ook bijna doorgeroest was heb ik er maar een paar röntgenfoto's van gemaakt en ultrasoon wanddikte laten meten, daarvan was het resultaat van allebei goed gelukkig.

Dus nu toch maar de binnenkant van de tank proberen te ontroesten..

Wat voor steentjes kun je daar het best voor gebruiken??
 
Bedankt!

Heb gister even wat beter in de tank gekeken, en daar zit toch wel roest....

Omdat ik wilde weten of de tank ook bijna doorgeroest was heb ik er maar een paar röntgenfoto's van gemaakt en ultrasoon wanddikte laten meten, daarvan was het resultaat van allebei goed gelukkig.

Dus nu toch maar de binnenkant van de tank proberen te ontroesten..

Wat voor steentjes kun je daar het best voor gebruiken??

Röntgenfoto ? _O-
 
Bedankt!

Heb gister even wat beter in de tank gekeken, en daar zit toch wel roest....

Omdat ik wilde weten of de tank ook bijna doorgeroest was heb ik er maar een paar röntgenfoto's van gemaakt en ultrasoon wanddikte laten meten, daarvan was het resultaat van allebei goed gelukkig.

Dus nu toch maar de binnenkant van de tank proberen te ontroesten..

Wat voor steentjes kun je daar het best voor gebruiken??

Tankcure en de ontroester van tankcure.

Anders spaanplaatschroeven (niet rvs, anders krijg je ze er met een magneet niet uit) en schudden maar!
 
{knip}
Dus nu toch maar de binnenkant van de tank proberen te ontroesten..

Wat voor steentjes kun je daar het best voor gebruiken??
Scherpe schone steentjes

bij het tuincentrum hebben ze van alles


Of een flesje HG ontroest zuur in de juiste verhouding in de tank flikkeren
HG%20derouillant.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een "roest" oplosser ... wat moet ik me daar bij voorstellen?

Chemisch gezien is roest een verbinding tussen een metaal en zuurstof (O2 )....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan