Beschermende kleding , of niet ?

Beschermende kleding, of niet ?

  • Altijd

    Stemmen: 199 81,2%
  • Vaak

    Stemmen: 34 13,9%
  • Soms

    Stemmen: 2 0,8%
  • Nooit

    Stemmen: 9 3,7%
  • Maakt me niet uit

    Stemmen: 1 0,4%

  • Totaal aantal stemmers
    245
Eén van de meest besproken onderwerpen op M-F. Wat de topicstarter doet mag hij van mij helemaal zelf weten, ik veroordeel hem er niet om. En eerlijk gezegd kan ik me er best iets bij voorstellen als je bij 30+ graden met 50 km/u op je goldwing rondtuft. Half Nederland zit zo op een scooter/brommer/racefiets.

Voor mijzelf geldt dit niet, ik kan niet eens met 50 km/u rondrijden ;) Kortom, ik rij altijd in m'n leren pakkie rond ook al vallen de mussen dood van het dak. Als ik een leuke bocht zie, gaat automatisch het gas een stuk open en dan wil ik in ieder geval maximaal beschermd zijn.

Ik hoop alleen voor degenen die wel in een korte broek op de motor gaan rijden, dat ze geen ervaringsdeskundigen gaan worden. Zoals al eerder opgemerkt, veranderen ze dan vrij snel van mening m.b.t. dit onderwerp. Overigens kom ik ze met deze outfit ook regelmatig op de snelweg tegen....
 
Ik heb altijd me vollegide uitrusting aan, behalve als ik korte rustige ritjes rij, dan wil ik me broek nog wel eens inruilen voor een spijkerbroek.

maar weet nu wel uit ervaring dat je eigenlijk altijd in je motorpakkie moet rijden....er hoeft maar 1 eikel te zijn die niet in z'n spiegels kijkt :(
 
Ik wil een hele enkele keer ook nog weleens in me spijkerbroek met sportschoenen en textiel motor jas gaan rijden naar school ofzo ... en loop ik dan extra risco .. ja .. wat jullie ervan vinden ??? who cares :P

maar 99% van me ritten gaan gewoon in vol leer ...
 
Altijd:
- helm
- zware leren jas (met of zonder franjes)
OF motorjas (textiel)
- goede motor laarzen.
Bijna altijd:
- goede handschoenen (ik wil nog wel eens vingerloze handschoenen dragen),
- chaps (donderdag krijg ik ze binnen)
OF motorbroek (textiel)
Wat ik NOOIT doe:
- klaverblad racen
- harder dan 160 (harder kan Betty toch niet)
- wheelies
- stoppies
- etc...

Ik hou altijd in mijn achterhoofd dat ik een vrouw en kinderen heb.
Ben ik nu onverantwoord bezig?
 
Laatst bewerkt:
Heb vaak gestemd.
Wil op korte stukken wel eens in spijkerbroek, maar voor de rest motor(textiel met protectors)jas, handschoenen en stevige schoenen(varieerd van kisten, laarzen,veiligheidsschoenen).
Ga ik echt een stukkie toeren dan gaat ook de bijbehorende(bij die jas dus) broek aan.
 
Ik wil een hele enkele keer ook nog weleens in me spijkerbroek met sportschoenen en textiel motor jas gaan rijden naar school ofzo ... en loop ik dan extra risco .. ja .. wat jullie ervan vinden ??? who cares :P

maar 99% van me ritten gaan gewoon in vol leer ...
:^

Wil je zelf echter elk risico van een motorongeval uitsluiten moet je lekker je motor verkopen en auto gaan rijden.
Ik rij ook bijna altijd in een leerpak met rug protectie maar het gebeurd ook wel eens een heel enkele keer dat ik in mijn spijkerbroek naar school rijd.
Dat is mijn keuze en vrijheid.
 
Ik ben ook voor beschermende kleding maar volgens mijn verwacht jij er teveel van.
Het beschermd je echt niet tegen alle gevaren van het leven en van het motorrijden.
zie onderschrift :]

Beschermende kleding zal je idd niet tegen alle gevaren beschermen, maar bespaardt je wel een hele hoop ellende! Vorig jaar ben ik de bocht uigevlogen, tegen een slootwand aangeklapt, gelanseert en vervolgens dwars door het prikkeldraad gevlogen met mijn bovenbenen....gevolg: een verbrijzelde pols, een gebroken elleboog, en ter hoogte van het prikkeldraad op mijn benen bont en blauw en twee deuken in mijn benen!!Wat denk je dat er gebeurd was als ik daar in mijn korte broekje of spijkerbroek had gereden?Volgens het ambulance personeel mocht ik nu al blij zijn dat ik het na kon vertellen, met spijkerbroek waren mijn benen waarschijnlijk gefilleert en hadden ook mijn armen er heel anders uit gezien!!

Dus ik kan alleen maar zeggen dat ik het persoonlijk ontzettend stom vind als ik iemand in spijkerbroek o.i.d. zie rijden.

:} :} leren kleding met bescherming :} :}
 
Ik word altijd uitgelachen op het werk als ik met 30 graden mijn motorpak weer aantrek om 20 km naar huis te rijden. Het zijn maar 80 Km wegen zegt een andere "motorrijder", wel van die lekkere losse grind wegen waar her en der kuilen inztten.
Laat ze maar lachen, ik lach het hardst als ie een keer op het werk aankomt met de vellen aan zijn been, eens kijken of ie dan nog zonder pak wil rijden.

Trouwens toen ik mezelf ee keer in de prak reed (15 jaar geleden ongeveer) kostte de ambulance rit 950 gulden (voor 14 km) En per dag 1000 gulden aan onderhoud zullen we maar zeggen, en iets van 5000 gulden voor een knie operatie die een beetje gebroken/verbrijzeld was. Dan bracht ik het er goed vanaf, en mocht na 1 week het ziekenhuis verlaten. Heb wel 1 jaar bij de fysio gelopen, 2x per week om te revalideren. Dus je moet voor zo'n "simpel" ongevalletje al behoorlijk betalen (verzekering die iedereen betaald ).

Dus altijd een pak, ook op de 50 Km wegen.

Reed trouwens de eerste maanden van mijn rijbewijs alleen met een goede jas, omdat ik dus ook zoiets had van" met 50 hoeft dat niet", zag toen een aflevering van blik op de weg, waar die goldwing rijder van achteren werd aan gereden. Die had ook niet veel beschermends aan, en dat zag je ook aan zijn blote benen waar je bijna het bot door zag.
 
als ik een motor zie en de bestuurder zit in een t shirtje,dan zeg ik altijd dat diegene het motor rijden niet serieus neemt,hoe dom kan je zijn!!!!!!!!

ik rij met goretex broek en jas met ce projectoren op schouders ellebogen knieen en op de heup,ik heb sidi laarsen ,en leren handschoenen,zou zonder die uitrusting niet eens rondje in de buurt rijden,wel eens van een fiets gevallen ,zo'n schaafplek doet pijn he,als je dan vald van je motor met een gangetje van 50 is je hele been geschaaft :X

heb ik trouwens ook een keer gezien paar jaar geleden bij blik op de weg,was wel op de snelweg,maar viel mij nog mee dat die man zijn been nog had,rijd op een dure motor ,maar een goede broek kan er dan niet van af |( (of zal die ook zo dom zijn geweest hem niet aan te doen)
 
Ik word altijd uitgelachen op het werk als ik met 30 graden mijn motorpak weer aantrek om 20 km naar huis te rijden. Het zijn maar 80 Km wegen zegt een andere "motorrijder", wel van die lekkere losse grind wegen waar her en der kuilen inztten.
Laat ze maar lachen, ik lach het hardst als ie een keer op het werk aankomt met de vellen aan zijn been, eens kijken of ie dan nog zonder pak wil rijden.

Trouwens toen ik mezelf ee keer in de prak reed (15 jaar geleden ongeveer) kostte de ambulance rit 950 gulden (voor 14 km) En per dag 1000 gulden aan onderhoud zullen we maar zeggen, en iets van 5000 gulden voor een knie operatie die een beetje gebroken/verbrijzeld was. Dan bracht ik het er goed vanaf, en mocht na 1 week het ziekenhuis verlaten. Heb wel 1 jaar bij de fysio gelopen, 2x per week om te revalideren. Dus je moet voor zo'n "simpel" ongevalletje al behoorlijk betalen (verzekering die iedereen betaald ).

Dus altijd een pak, ook op de 50 Km wegen.

Reed trouwens de eerste maanden van mijn rijbewijs alleen met een goede jas, omdat ik dus ook zoiets had van" met 50 hoeft dat niet", zag toen een aflevering van blik op de weg, waar die goldwing rijder van achteren werd aan gereden. Die had ook niet veel beschermends aan, en dat zag je ook aan zijn blote benen waar je bijna het bot door zag.
ook toevallig ik heb het ook over die man op die goldwing,dat deet pijn :X
 
... We betalen globaal 400 euro per maand aan (particuliere)ziektekostenverzekeringen en heb daardoor het gevoel dat wij in geval van een calamiteit zèker geen aanslag doen op de maatschappij (ik heb wel eens het idee dat ik van het bedrag wat ik tot op heden betaald heb de rest van mijn dagen in een ziekenhuis zou kunnen slijten, omdat ik het tòch al zèlf betaald heb. Maar dat is dan weer één van de voordelen van een coöperatief systeem waarin we dit soort kosten met z'n allen delen, en waar ik ook vrijwillig aan mee doe.

:? lees het nog eens na en volg je eigen redenering... Het principe van verzekeren is dus idd collectiviteit... Anderen betalen dus wel degelijk mee aan jouw eventuele ziekenhuisverblijf.

Maar de hele kleding discussie is redelijk academisch... Doe wat je niet laten kunt, maar op je rij-examen moet je al sinds september 2003 in beschermende kleding opdraven (anders ben je gezakt voor één meter gereden te hebben) en er wordt gestudeerd op een Europese norm voor kledingvoorschriften op de motor en vroeg of laat verwacht ik wel dat het verplicht wordt... Ook met de helmplicht waren er allerlei van dit soort discussies... nutteloos achterhoede gevecht B|
 
Ik rijd ALTIJD volledig beschermd rond. Ook al zijn het korte ridjes ook als is het warm. Zoveel werk is dat niet om het aan te trekken. En als het te warm is dan ga ik gewoon niet rijden. Wegzweten op dat ding vind ik niet fijn, dan ga ik wel naar een zwembad of zoiets.
 
Jongens en meisjes. Mag ik jullie er even op attenderen dat je in het leer alleen maar beschermd bent tegen glijders! Je bent NIET NIET NIET beschermd tegen klappers. Een klapper is einde oefening!
Ik heb het idee dat iedereen zich 100 procent veilig en onkwetsbaar voelt in dat leer. De grootste veiligheidsfactor zit tussen je oren, in de vorm van verantwoordelijk gedrag en anticipatie. Een ook dat staat niet op je rijbewijs!
 
Persoonlijk ben ik van mening dat ziektenkosten verzekeraars asap een regeling moeten opnemen in de verzekeringsvoorwaarden en daaropvolgend dus ook de premies omlaag kunnen bijstellen. Verwondingen waarbij bij opname in het ziekenhuis bleek dat de persoon geen beschermende kleding droeg eenvoudig voor eigen risico maken en ook alle vervolgbehandelingen op eigen kosten.

Ik ben nl niet echt van zinds premie te moeten betalen voor mensen die menen dat je moet motorrijden zonder gekeurde motorkleding.
Ik heb nu al een aantal mensen gezien die met brommer / motor / scooter zijn gevallen en die hebben met elkaar voor vele 10-duizenden euro's aan ziekenhuisrekeningen gescoord terwijl het "allemaal wel meeviel" (schaafwonden en verbrandingen).
 
Jongens en meisjes. Mag ik jullie er even op attenderen dat je in het leer alleen maar beschermd bent tegen glijders! Je bent NIET NIET NIET beschermd tegen klappers. Een klapper is einde oefening!
Ik heb het idee dat iedereen zich 100 procent veilig en onkwetsbaar voelt in dat leer. De grootste veiligheidsfactor zit tussen je oren, in de vorm van verantwoordelijk gedrag en anticipatie. Een ook dat staat niet op je rijbewijs!

Mee eens, maar zonder kleding bestaat er zowiezo niet zo iets als een onschuldige schuiver...
 
Willem, jij weet dat ik met zeer lage snelheid op slecht geruimde olie onderuit ben gegaan, ondanks volledige beschermende kleding had ik behoorlijke verwondingen, je eigen snelheid , is geen bepalende factor, heb ik hier mee geleerd, de externe feiten !!! zijn veel erger, onzichtbare nalatigheden van derden,,, en wat te denken van Externe idioten die je aanrijden, als je zelf 30 tot 50 rijd en ze komen met 100 of meer je zijkant indonderen, dan ben je blij ,met ieder vorm van voorzorg die je genomen hebt!!!

En stel !!! het loopt totaal verkeerd af, je bent niet meer, wie blijven er achter??? mensen die je waarderen,,, die blijven met een vraag rond lopen , van "ALS hij beschermende kleding had gedragen hoe was het dan ???" ALeen al voor dat feit draag ik ondanks het meest gruwelijk warme weer, ten alle tijden de volledige beschermende kleding,, als het echt te warm is dan maar niet motorrijden!!

En voor Extreem warm weer is er ook goed beschermende kleding!

Beschermende kleding is geen must voor je zelf, maar een morele plicht voor de mensen die je achter laat!!!, meestal de personen waar je het huis mee deelt, maar ook personen die je zo waarderen, en zelfs huisdieren niet uitgezonderd !!!
Het blijven persoonlijke beslissingen , naar eer en geweten.
MIJ tref je alleen maar aan in een volledig beschermende uitrusting

We kennen elkaar, ik ken je motor, je hebt brains genoeg om voor je zelf een verantwoorde beslissing te nemen.
Bekijk het eens zo, stel je komt in het ziekenhuis terecht, de mensen die je op komen zoeken, DAAR ben je het aan verplicht!!( en ik zou ook komen!! )
Maar,,,, het blijft je eigen beslissing !!!
 
Jongens en meisjes. Mag ik jullie er even op attenderen dat je in het leer alleen maar beschermd bent tegen glijders! Je bent NIET NIET NIET beschermd tegen klappers. Een klapper is einde oefening!
Ik heb het idee dat iedereen zich 100 procent veilig en onkwetsbaar voelt in dat leer. De grootste veiligheidsfactor zit tussen je oren, in de vorm van verantwoordelijk gedrag en anticipatie. Een ook dat staat niet op je rijbewijs!
ja logisch, daar heb je een backprotector voor natuurlijk O-)
 
Ik heb op 1 gestemd.

Zijn inderdaad al meerdere topics overgeweest.

Ikzelf wil geen enkel risico nemen dus heb altijd beschermende kleding aan.

Dat je dat zelf niet (altijd) doet moet je zelf weten. Persoonlijk zal ik er geen traan om laten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook voor beschermende kleding maar volgens mijn verwacht jij er teveel van.
Het beschermd je echt niet tegen alle gevaren van het leven en van het motorrijden.
zie onderschrift :]

Het houd tenminste de verschillende lichaamsdelen bij elkaar.

Beter alles 5-voudig breken dan een paar meter onbeschermt over het asfalt

Ik overschat het pak niet, jij onderschat het denk ik.



zullen we testje doen? Jij zonder pak, ik met pak. En dan laten we ons 100 meter voortslepen :P ;)

(voor de mensen die het niet snapte, dit laatste was een grapje om de sfeer vriendelijk de houden :+ )
 
Persoonlijk ben ik van mening dat ziektenkosten verzekeraars asap een regeling moeten opnemen in de verzekeringsvoorwaarden en daaropvolgend dus ook de premies omlaag kunnen bijstellen. Verwondingen waarbij bij opname in het ziekenhuis bleek dat de persoon geen beschermende kleding droeg eenvoudig voor eigen risico maken en ook alle vervolgbehandelingen op eigen kosten.

Ik ben nl niet echt van zinds premie te moeten betalen voor mensen die menen dat je moet motorrijden zonder gekeurde motorkleding.
Ik heb nu al een aantal mensen gezien die met brommer / motor / scooter zijn gevallen en die hebben met elkaar voor vele 10-duizenden euro's aan ziekenhuisrekeningen gescoord terwijl het "allemaal wel meeviel" (schaafwonden en verbrandingen).

Ik kan het tot op zekere hoogte eens zijn met jouw stelling, dat bepaalde consequenties inderdaad maar gedragen moeten worden door de slachtoffers van ongevallen die eenvoudig te voorkomen waren geweest (zoals schaafwonden na een val met een motorfiets waarbij geen beschermende kleding gedragen werd).
Eén en ander dan wèl onder de voorwaarde dat óók iedereen die een ongeval veroorzaakt, waarbij de ter plaatse geldende maximum- of advies-snelheid werd overschreden of verkeersregels werden overtreden, óók zelf voor alle kosten die voortvloeien uit dat ongeval moet opdraaien. Ik rij al 27 jaar, en betaal ook even lang verzekerings-premie. Door het feit dat ik ook al 27 jaar schade-vrij door het verkeer ga en nooit aanspraak heb hoeven maken op deze verzekeringen, is de premie inmiddels aanzienlijk verlaagd, door mijn bonus-malus regeling. Ik denk dat ik inderdaad volgens dit nieuwe systeem óók een hoop geld ga uitsparen aan premies waar, tot op heden, alleen ànderen gebruik van hebben gemaakt (waaronder dus óók figuren die het bijvoorbeeld nodig vonden om zich met 200 km/u in andere weggebruikers te boren).

Laat me horen of, en wanneer dit systeem een optie wordt; ik meld mij direct aan.
 
Hoe bedoel je, Koga???






;)


Willem kom ik regelmatig tegen, en heb er dikwijls prettige gesprekken mee, soms afwijkende denkwijzes, maar altijd gemotiveerde antwoorden, dat maakt de gesprekken ook intressant. zodoende
 
Ik ben voorstander van verplichte beschermende kleding, wat Baksteen zei; "de meeste ervaringsdeskundigen" slaat de spijker op de kop. Als je de vergelijking trekt met koekblikken, daarin ben je verplicht de gordel te dragen. Iedereen (de meeste) vindt dat normaal. Waarom kleding op de motor dan niet? Dat is zowat, buiten de helm om, het eninge.
 
Terug
Bovenaan Onderaan