Beschermende kleding , of niet ?

Beschermende kleding, of niet ?

  • Altijd

    Stemmen: 199 81,2%
  • Vaak

    Stemmen: 34 13,9%
  • Soms

    Stemmen: 2 0,8%
  • Nooit

    Stemmen: 9 3,7%
  • Maakt me niet uit

    Stemmen: 1 0,4%

  • Totaal aantal stemmers
    245

Hewi

Banned User
18 jun 2004
2.084
0
Vlijmen
Hoi allemaal ,

Ik wilde nog maar eens een veel terugkerend onderwerp van discussies in een poll samenvatten ; de beschermende kleding . Willen jullie alsjeblieft stemmen , en het antwoord eventueel toelichten in een reactie ? Ik ben heel benieuwd naar hoe jullie denken over beschermende kleding, en waarom je wèlk soort kleding draagt.

Zelf tuf ik vaak (met snelheden zo tussen de 30 à 50 km/u) in mijn korte broek en t-shirt over 's herens wegen . Heerlijk in het zonnetje over dijkweggetjes en door de dorpjes en C-wegen (een C-weg is iedere weg welke de benaming B-weg niet meer verdient). Ik wéét dat ik hierbij voor mijzelf een extra risico neem. Ik zal nooit zeggen dat zonder beschermende kleding rijden veiliger is dan rijden mèt beschermende kleding. Ik zal ook zèker mijn rijstijl aanpassen aan mijn kleding. Door minder snel te rijden heb ik meer tijd om te reageren op onverwachte situaties en vaak zie je dingen ook eerder aankomen zoals kinderen/olie/obstakels/zijstraten etc etc ... waardoor het risico op ongevallen weer kleiner wordt.
Ik heb voor mijzelf de voordelen afgewogen tegenover de nadelen , en dan blijkt dat risico voor mijzelf acceptabel. Wanneer ik de consequenties afzet tegen het extra gevoel van vrijheid, slaat de weegschaal door naar de laatste optie. En let wel; De snelheid waarmee ik rij als ik zo onbeschermd aan het toeren ben is meestal dermate laag dat de kans op "schuivers" uiterst gering is, en daarnaast ben ik op mijn Wing van alle kanten redelijk beschermd. In geval van een aanrijding zal ten aanzien van botbreuken en dergelijke het verschil met wèl goede kleding aan hebben marginaal zijn.
Wat voor mij óók heel belangrijk is in mijn opvatting over kleding ; ik neem misschien een extra risico voor mijzelf, maar ik genereer géén extra risico voor mijn mede weggebruikers.
Mocht ik door omstandigheden tòch de snelweg op moeten/willen waardoor mijn snelheid aanzienlijk hoger komt te liggen, dan trek ik even de leren broek of spijkerbroek, leren (motor)jas, laarzen aan welke ik altijd in de koffers heb liggen. Want ik zou niet graag mijn beentjes/armen laten epileren door dat grijze schuurpapier waar ik dan mijns inziens wèl een forse schuiver op zou kunnen maken door de hogere snelheid waar ik dan mee moet rijden.

Nogmaals; ik zeg niet dat het veiliger is zònder beschermende kleding, ik zeg alleen dat voor mij het risico acceptabel is ....

Groetjes : Willem
 
Altijd gestemd.

Ben namelijk al eens met een scooter op m'n plaat gegaan en dan rijd je net als jij ook niet hard. 50 op een Goldwing is net so snel als op een Peugot Eliseo. Doordat ik een motorjas met protectors aanhad viel de schade behoorlijk mee. De jas was versleten, de helm ook. Alleen m'n rechterheup en knie waren blauw.

Ja ook als ik ga tanken, benzinepomp staat in een ander dorp. B|
 
je zit vast goed beschermd, ik vraag me alleen af of je dat nog steeds vind als je met 50 kilometer per uur aangereden wordt een een stukkie over het sfalt schuift met 300 klio honda half bovenop je. Ik snap voor de rest die kledingdiscussies nooit zo goed, als je in je auto zit doe je ook je gordel om, dus waarom dan in je blote reet op de motor
 
Snap deze discussie's nooit.
Wrijf eens met je knokkels over een stukje asfalt terwijl je er wat kracht op zet en bedenk je wat er gebeurt als je dit met 30-50km/u doet :? :?

En dat je een ander er niet meer mee mee verwond, oke' maar die betaald wel voor jou ziekenhuis/revalidatie kosten en de tijd dat jij thuiszit ipv te werken. De "ander" is dus ook benadeeld.

Dit puur als reactie op enkele van je stellingen.

Voor de rest moet je t lekker zelf weten. Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt. De meeste ervaringsdeskundigen zijn van mening veranderd.
 
Snap deze discussie's nooit.
Wrijf eens met je knokkels over een stukje asfalt terwijl je er wat kracht op zet en bedenk je wat er gebeurt als je dit met 30-50km/u doet :? :?

En dat je een ander er niet meer mee mee verwond, oke' maar die betaald wel voor jou ziekenhuis/revalidatie kosten en de tijd dat jij thuiszit ipv te werken. De "ander" is dus ook benadeeld.

Dit puur als reactie op enkele van je stellingen.

Voor de rest moet je t lekker zelf weten. Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt. De meeste ervaringsdeskundigen zijn van mening veranderd.


:^
 
Asfalt is een ideaal nagelvijltje.

Het hoeft niet altijd aan jezelf te liggen.

Maar ga gerust je gang. Be my guest.

full



p.s. je hebt toch wel een donorcodicil bij je?
 
Snap deze discussie's nooit.
Wrijf eens met je knokkels over een stukje asfalt terwijl je er wat kracht op zet en bedenk je wat er gebeurt als je dit met 30-50km/u doet :? :?

En dat je een ander er niet meer mee mee verwond, oke' maar die betaald wel voor jou ziekenhuis/revalidatie kosten en de tijd dat jij thuiszit ipv te werken. De "ander" is dus ook benadeeld.

Dit puur als reactie op enkele van je stellingen.

Voor de rest moet je t lekker zelf weten. Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt. De meeste ervaringsdeskundigen zijn van mening veranderd.
Hoezo moet een ander de kosten dragen :?
Hij heeft waarschijnlijk net als ik zich jaren lang scheel betaald aan belastingen en premies, mag hij daar nu eindelijk eens van profiteren :+
 
Snap deze discussie's nooit.
Wrijf eens met je knokkels over een stukje asfalt terwijl je er wat kracht op zet en bedenk je wat er gebeurt als je dit met 30-50km/u doet :? :?

En dat je een ander er niet meer mee mee verwond, oke' maar die betaald wel voor jou ziekenhuis/revalidatie kosten en de tijd dat jij thuiszit ipv te werken. De "ander" is dus ook benadeeld.

Dit puur als reactie op enkele van je stellingen.

Voor de rest moet je t lekker zelf weten. Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt. De meeste ervaringsdeskundigen zijn van mening veranderd.

:^





:^

Het enige dat ik hier aan kan toevoegen is dat het mij voor de koekblikker die je net over het hoofd zag ook een hoop ellende scheelt als jij een pakje aan hebt.
1. hij/zij hoeft je niet van de bumper te schrapen
2. hij/zij hoeft niet 3x per week naar de therapeut om door middel van groepsgesprekken met mede slachtoffers de aanblik van jouw verminkte lichaam half op de motorkap, half door de voorruit te verwerken.

maar idd er zijn ook nadelen. Zo'n helm maakt wel behoorlijkde deuken in je koekblik :X
 
Hoezo moet een ander de kosten dragen :?
Hij heeft waarschijnlijk net als ik zich jaren lang scheel betaald aan belastingen en premies, mag hij daar nu eindelijk eens van profiteren :+

Nee, want elk jaar gaan die premies omhoog door mensen die "profiteren" van de door hun betaalde premies... B|

Ik snap topicstarter niet echt. Als zelfstandige zou ie moeten weten dat wanneer hij uitvalt, dat niet bepaald gunstig is voor zijn bedrijf en inkomen. En toch dat extra risico nemen vanwege iets wat ineens vrijheid heet... |(

Koop een cabrio, dan kan je ook uitwaaien... :+
 
Laatst bewerkt:
Snap deze discussie's nooit.
Wrijf eens met je knokkels over een stukje asfalt terwijl je er wat kracht op zet en bedenk je wat er gebeurt als je dit met 30-50km/u doet :? :?

En dat je een ander er niet meer mee mee verwond, oke' maar die betaald wel voor jou ziekenhuis/revalidatie kosten en de tijd dat jij thuiszit ipv te werken. De "ander" is dus ook benadeeld.

Dit puur als reactie op enkele van je stellingen.

Voor de rest moet je t lekker zelf weten. Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt. De meeste ervaringsdeskundigen zijn van mening veranderd.

Hoi Baksteen,

Dank je voor jouw reactie. Inderdaad steekhoudende argumenten: gelukkig heb ik nog niet eerder een val mee gemaakt (en hoop dat door mijn rijstijl tot mijn 80ste zo vol te houden). Daarnaast hebben wij zelf bedrijfjes en zijn derhalve niet afhankelijk van de samenleving qua inkomsten door een uitkering aan te moeten vragen. We houden gewoon een eigen inkomen (en dat is voor mij inderdaad een belangrijk deel van de overweging; het mag niet zo zijn dat ik een beroep op jouw financiën moet doen door fouten die ik maak in het leven). We betalen globaal 400 euro per maand aan (particuliere)ziektekostenverzekeringen en heb daardoor het gevoel dat wij in geval van een calamiteit zèker geen aanslag doen op de maatschappij (ik heb wel eens het idee dat ik van het bedrag wat ik tot op heden betaald heb de rest van mijn dagen in een ziekenhuis zou kunnen slijten, omdat ik het tòch al zèlf betaald heb. Maar dat is dan weer één van de voordelen van een coöperatief systeem waarin we dit soort kosten met z'n allen delen, en waar ik ook vrijwillig aan mee doe.
 
Hoi Baksteen,

Dank je voor jouw reactie. Inderdaad steekhoudende argumenten: gelukkig heb ik nog niet eerder een val mee gemaakt (en hoop dat door mijn rijstijl tot mijn 80ste zo vol te houden). Daarnaast hebben wij zelf bedrijfjes en zijn derhalve niet afhankelijk van de samenleving qua inkomsten door een uitkering aan te moeten vragen. We houden gewoon een eigen inkomen (en dat is voor mij inderdaad een belangrijk deel van de overweging; het mag niet zo zijn dat ik een beroep op jouw financiën moet doen door fouten die ik maak in het leven). We betalen globaal 400 euro per maand aan (particuliere)ziektekostenverzekeringen en heb daardoor het gevoel dat wij in geval van een calamiteit zèker geen aanslag doen op de maatschappij (ik heb wel eens het idee dat ik van het bedrag wat ik tot op heden betaald heb de rest van mijn dagen in een ziekenhuis zou kunnen slijten, omdat ik het tòch al zèlf betaald heb. Maar dat is dan weer één van de voordelen van een coöperatief systeem waarin we dit soort kosten met z'n allen delen, en waar ik ook vrijwillig aan mee doe.


Wat een dom gelul.
 
idd, zodat ik, die dr gelukkig nooit gebruik van hoeft te maken, dr uiteindelijk de lul van is B| :j

Jij rijdt ook in je (mijn) korte broek. Juist op het moment dat je remmen gemaakt zijn en je nog helemaal niet weet of ze werken. ;)



Alhoewel ik bijna altijd beschermd rij ben ik er een voorstander van de mensen zelf te laten beslissen, iedereen zijn vrijheid, de vrijheid van het motorrijden.
 
Jij rijdt ook in je (mijn) korte broek. Juist op het moment dat je remmen gemaakt zijn en je nog helemaal niet weet of ze werken. ;)
B| bedankt he, ik weet nou niet waar ik me het meeste voor schaam ,dat nu bekend is geworden dat ik voor het eerst in me leven alleen met een t-shirt, korte broek en laarsen heb gereden om te testen, of dat het bekend is geworden dat ik in jouw korte broeken rond loop :+

Maar om mij ff te verdedigen voor het rijden zonder kleding, ik reed heel zacht en mij gebeurd nooit wat :P
 
Hoi Baksteen,

Dank je voor jouw reactie. Inderdaad steekhoudende argumenten: gelukkig heb ik nog niet eerder een val mee gemaakt (en hoop dat door mijn rijstijl tot mijn 80ste zo vol te houden). Daarnaast hebben wij zelf bedrijfjes en zijn derhalve niet afhankelijk van de samenleving qua inkomsten door een uitkering aan te moeten vragen. We houden gewoon een eigen inkomen (en dat is voor mij inderdaad een belangrijk deel van de overweging; het mag niet zo zijn dat ik een beroep op jouw financiën moet doen door fouten die ik maak in het leven). We betalen globaal 400 euro per maand aan (particuliere)ziektekostenverzekeringen en heb daardoor het gevoel dat wij in geval van een calamiteit zèker geen aanslag doen op de maatschappij (ik heb wel eens het idee dat ik van het bedrag wat ik tot op heden betaald heb de rest van mijn dagen in een ziekenhuis zou kunnen slijten, omdat ik het tòch al zèlf betaald heb. Maar dat is dan weer één van de voordelen van een coöperatief systeem waarin we dit soort kosten met z'n allen delen, en waar ik ook vrijwillig aan mee doe.

Lekker naïef deze gedachten... :z ..............

Heb je wel eens bedacht hoeveel een weekje intensive care kost :?
Of hoeveel een ziekenhuis opname en behandeling van wonden kost :?
Al betaal je 1000 pleuro per maand, het zal niet genoeg zijn... :X

Maar goed, als ik jou gedachten goed begrijp vindt je het geen probleem om blijvend letsel op te lopen, tenslotte betaal je daar een verzekering voor... |(

Prima, wil je dan ook je huis in de fik steken, je partner van de rots gooien (enkel bij het hebben van een levensverzekering) enz. enz. Je betaald tenslotte al die verzekeringen, zou zonde zijn als je er geen gebruik van maakt... *D
 
Het enige dat ik hier aan kan toevoegen is dat het mij voor de koekblikker die je net over het hoofd zag ook een hoop ellende scheelt als jij een pakje aan hebt.
1. hij/zij hoeft je niet van de bumper te schrapen
2. hij/zij hoeft niet 3x per week naar de therapeut om door middel van groepsgesprekken met mede slachtoffers de aanblik van jouw verminkte lichaam half op de motorkap, half door de voorruit te verwerken.
Ik ben ook voor beschermende kleding maar volgens mijn verwacht jij er teveel van.
Het beschermd je echt niet tegen alle gevaren van het leven en van het motorrijden.
zie onderschrift :]
 
Na mijn eerste paar lessen had ik al mijn eigen pak gekocht! Reden: ik ben ooit op de racefiets met 30-35 km/u onderuit gegaan :X Ik kan je verzekeren: zeer pijnlijke schaafwonden :( Ik hoef dus niet te weten hoe dat voelt op de motor bij een gangetje van 'slechts' 50...

Iedereen moet het zelf weten, maar verwacht bij een val van mij geen medelijden.

Iemand had het hier een tijdje als onderschrift: liever in het pak met zweet, dan geen vel op je reet!
 
Ik heb vaak gestemt. Waarom?
Ik zie volledige beschermd rijden als:

- motorjas
- motorbroek
- kisten/motorlaarzen
- motorhandschoenen
- helm

Nu rij ik zelf met:

- motorjas
- af en toe spijkerbroek bij korte ritten i.p.v. motorbroek (maar toch meestal wel motorbroek aan)
- kisten/motorlaarzen
- motorhandschoenen
- helm
 
Persoonlijk vind ik het nogal vreemd om iemand die zonder beschermende kleding op zijn motor stapt, aan te merken als een soort profiteur van de maatschappij, omdat hij dan zijn zieketekostenverzekering zou moeten aanspreken. Wat dacht je van al die rokers die zichzelf ziek roken en anderen ook nog eens in gevaar brengen? Nee, ik geloof niet dat dat nou een reden zou moeten zijn om je pak aan te trekken. Ik rijd zelf nooit zonder beschermende kleding, ook niet als ik maar een klein stukje rijd (wat ik bijna nooit doe :] ) Ik trek ook altijd mijn handschoenen aan, hoe warm het ook moge zijn. Wat iemand anders doet, moet hij zelf weten, maar als je je realiseert hoe hard een klap aankomt als je slechts 30 km/u rijdt, kun je niet anders dan dat pak aantrekken. Misschien nog een andere reden voor mij om me in dat pak te hijsen is dat ik moeder ben van drie zoons die ik heel graag het goede voorbeeld wil geven. Er komt n.l. een dag dat ook zij op die motor zullen stappen.......mét beschermende kleding graag.
 
Ach ja, ik heb mijn motor een keer 's nachts met 40 km/u op de grond gelegd. Ik reed altijd al met volledig pak rond, en sinds toen weet ik zeker dat ik het niet voor niks doe. Toen ik mijn pak bekeek schrok ik me helemaal de tering. Als ik dat niet aan had gehad had ik nu een heel mooi inkijkvenstertje op mijn rug gehad. Dus: altijd volledig in pak. Kan me niet boeien hoe warm het is, of hoe lekker het kan zijn op een zomeravond in je t-shirtje.

En als het echt te warm is dan ga ik gewoon niet rijden. En zoals Snarfman al zei: Je mag het helemaal zelf weten, maar ook van mij krijg je geen medelijden als je als rollade door het leven mag.
 
Hoi Baksteen,

Dank je voor jouw reactie. Inderdaad steekhoudende argumenten: gelukkig heb ik nog niet eerder een val mee gemaakt (en hoop dat door mijn rijstijl tot mijn 80ste zo vol te houden). Daarnaast hebben wij zelf bedrijfjes en zijn derhalve niet afhankelijk van de samenleving qua inkomsten door een uitkering aan te moeten vragen. We houden gewoon een eigen inkomen (en dat is voor mij inderdaad een belangrijk deel van de overweging; het mag niet zo zijn dat ik een beroep op jouw financiën moet doen door fouten die ik maak in het leven). We betalen globaal 400 euro per maand aan (particuliere)ziektekostenverzekeringen en heb daardoor het gevoel dat wij in geval van een calamiteit zèker geen aanslag doen op de maatschappij (ik heb wel eens het idee dat ik van het bedrag wat ik tot op heden betaald heb de rest van mijn dagen in een ziekenhuis zou kunnen slijten, omdat ik het tòch al zèlf betaald heb. Maar dat is dan weer één van de voordelen van een coöperatief systeem waarin we dit soort kosten met z'n allen delen, en waar ik ook vrijwillig aan mee doe.


hier ga ik dus van schijten :(
 
Ik heb nagenoeg altijd behalve m'n helm een leren jas met daaronder een rug (en elleboog) protector, leren handschoenen, leren broek (met knieprotectors) en goede laarzen.

Alleen als het echt heet is en ik heb haast en ik moet een heel klein stukkie rijden (wat zelden voorkomt) doe ik alleen snel m'n helm, leren jas, handschoenen en meestal laarzen aan. In het uiterste geval van haast hou ik m'n gewone schoenen aan, maar dat gebeurt echt zelden; ik rij liever veilig ingepakt; ik hoef niet zo nodig te weten hoe het er uit ziet als m'n ledematen over het asfalt uitgesmeerd zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan