Beschermende kleding verplicht???

Vreemde stellingname als je er goed over nadenkt.

Geleiderails moet veiliger, staaldraden zijn kaassnijders, asfalt moet ruw zijn, geen plakstrippen of verf op de rijbaan, want de motorrijder moet worden beschermd. Toch? Veiligheid voor de motorrijder staat voorop. Toch?

Maar als het gaat om het verplicht stellen van beschermende kleding dan is het ineens betutteling. Dan moet de motorrijder toch zelf weten wat hij draagt. Iedereen mag dus zorgen voor de veiligheid van de motorrijder en moet er het zijne aan bijdragen, behalve de motorrijder zelf. :r

:^ Ben lid van de MAG maar op dit punt ben ik het dus niet met ze eens. Ik vind dat je als motorrijder ook je eigen verantwoordelijkheid moet dragen en moet proberen de risico's in te perken.
 
het klinkt krom, maar ik kan me er wel in vinden.

De zaken waar de MAG zich hard voor maakt zijn gevaarzettingen waar iedere motorrijder mee te maken heeft en hier zelf geen invloed op uit kan oefenen. Kleding is een individuele keuze. Jouw veiligheid is er niet bij gebaad als ik in mijn zwembroek danwel in een harnas rondrij.
Ik kan voor mezelf de keuze maken hoe veilig ik wil rijden, wat betreft de keuze voor kleding, rijstijl etc. maar ik kan niet de vangrail uitkiezen waar ik met mijn zwembroek omheen ga liggen.
Ik vind dat je daar gelijk in hebt maar volgens mij ging dit topic over de duo. Ik ben persoonlijk van mening dat iedereen die niet persoonlijk verantwoordelijk kan zijn verplicht moet worden fatsoenlijke kleding te dragen achterop.

Iedere bestuurde weet waar hij mee bezig is maar je zoontje of dochter van 12 waarschijnlijk niet, die gaat gewoon lekker bij papa een stukje mee. En papa is een superheld, die valt nooit, in de ogen van een kind dan.

ff oftopic, vond het wel handig die tanktas van je, heb er vandaag ook 1 gekocht ;)
 
het klinkt krom, maar ik kan me er wel in vinden.

De zaken waar de MAG zich hard voor maakt zijn gevaarzettingen waar iedere motorrijder mee te maken heeft en hier zelf geen invloed op uit kan oefenen. Kleding is een individuele keuze. Jouw veiligheid is er niet bij gebaad als ik in mijn zwembroek danwel in een harnas rondrij.
Ik kan voor mezelf de keuze maken hoe veilig ik wil rijden, wat betreft de keuze voor kleding, rijstijl etc. maar ik kan niet de vangrail uitkiezen waar ik met mijn zwembroek omheen ga liggen.
Dus als ik met een ogen dicht op een sloot afloop moet de overheid er maar voor zorgen dat er een brug ligt.

De eerste verplichting om voor je eigen veiligheid te zorgen die ligt nog altijd bij jezelf en niet bij een ander. Als jij in je zwembroek wilt gaan rijden heb je ook geen recht van spreken om de overheid aan te vallen dat zij niet voor je veiligheid zorgen.
 
Vreemde stellingname als je er goed over nadenkt.

Geleiderails moet veiliger, staaldraden zijn kaassnijders, asfalt moet ruw zijn, geen plakstrippen of verf op de rijbaan, want de motorrijder moet worden beschermd. Toch? Veiligheid voor de motorrijder staat voorop. Toch?

Maar als het gaat om het verplicht stellen van beschermende kleding dan is het ineens betutteling. Dan moet de motorrijder toch zelf weten wat hij draagt. Iedereen mag dus zorgen voor de veiligheid van de motorrijder en moet er het zijne aan bijdragen, behalve de motorrijder zelf. :r

Nee, is niet zo vreemd.
De MAG staat in eerste instantie voor keuzevrijheid. Zoals eerder al is genoemd kun je de geleiderails, staaldraden, asfalt enz niet zelf kiezen. Daarom maakt de MAG zich daar druk over.
Kleding kun je wel zelf kiezen. Dus daar kan de motorrijder wel degelijk zelf aan bijdragen.

Opvallend is dat MAG leden altijd goed beschermd rond rijden. Maar ja, dat zijn ook echte motorrijders.

:+
 
Hahaha, die discussie weer?

Zal ik is in mijn stringetje op de motor gaan rijden?
Begrijpt iedereen gelijk dat het soms ook een verbetering kan zijn om niet in beschermende kleding te rijden.
Nee dit is niet dom bedoeld, je hoeft een behandeling bij Connie van Breukhoven niet zelf te betalen dan.
 
heel vreemd het is idd niet verplicht op een helm naa dan
en gek genoeg ben je wel verplicht om op het examen voledig in pak te komen anders mag je niet eens examen doen

maar ik vind wel dat het best een verplichting mag worden
 
heel vreemd het is idd niet verplicht op een helm naa dan
en gek genoeg ben je wel verplicht om op het examen voledig in pak te komen anders mag je niet eens examen doen

maar ik vind wel dat het best een verplichting mag worden

Dat zal gekoppeld zijn aan een of ander keurmerk.
Dus dan kun je je huidige motor-garderobe in de kliko gooien.

:?

[me]Pink weet ineens weer waarom hij lid is van de MAG[/me]
 
Hahaha, die discussie weer?

Zal ik is in mijn stringetje op de motor gaan rijden?
Begrijpt iedereen gelijk dat het soms ook een verbetering kan zijn om niet in beschermende kleding te rijden.
Nee dit is niet dom bedoeld, je hoeft een behandeling bij Connie van Breukhoven niet zelf te betalen dan.
thanks, leuk beeld heb ik nu in mijn hoofd. :(
 
heel vreemd het is idd niet verplicht op een helm naa dan
en gek genoeg ben je wel verplicht om op het examen voledig in pak te komen anders mag je niet eens examen doen

maar ik vind wel dat het best een verplichting mag worden
Volledig in pak is ook niet waar, je moet gewoon beschermende kleding dragen voor het examen bv een leren jas, langespijkerbroek hoge schoenen en een goede helm(richtlijnen staan ook in het boekje wat je krijgt als je je theorie hebt gehaald). Maar het is duidelijk wel aan te raden om alvoerens je gaat lessen goede motorkleding te kopen.
 
Volledig in pak is ook niet waar, je moet gewoon beschermende kleding dragen voor het examen bv een leren jas, langespijkerbroek hoge schoenen en een goede helm(richtlijnen staan ook in het boekje wat je krijgt als je je theorie hebt gehaald). Maar het is duidelijk wel aan te raden om alvoerens je gaat lessen goede motorkleding te kopen.

Hoezo alvorens je gaat lessen??? Een goede rijschool heeft beschermende kleding liggen voor de leerlingen. Tijdens het lessen kun je eens gaan kijken naar goede kleding voor jezelf.
 
Hoezo alvorens je gaat lessen??? Een goede rijschool heeft beschermende kleding liggen voor de leerlingen. Tijdens het lessen kun je eens gaan kijken naar goede kleding voor jezelf.

Ja is ook zo maar als je klaar bent met lessen heb je dan geen kleren om mee te rijden.
 
Beschermend... tot op bepaalde hoogte verplicht stellen is zeker okay. Zelf rijd ik in een toerpak rond met beschermedne stukken erin.. niet zo goed als een leren pak maar hetis iets en ik ben wel weer beschermd tegen de kou in de winter.
Spijkerbroeken met kevlar erin ook heel okay nog in mijn ogen.. Binnenwegpatsers met korte broek en tshirtje op verlenge hayabusa NO WAY !!! net als je in spanje ziet.. korte broek, hempje paardrijhelm en dan gaan wheelieen... ziekelijk onverantwoord.
 
Grappig om te zien dat een deel van de mensen deze discussie weer naar een ander vlak trekt.

De vraag was of beschermende kleding verplicht was en die was vrij snel beantwoord, of het verstandig is om het al dan niet aan te trekken is een andere discussie die op dit forum uit en te na is gevoerd.

Maar ja, het seizoen is toch voorbij, dus je moet wat te ouwehoeren hebben :P
 
Ik las vandaag in de motor dat iemand zei: je moet bewondering hebben voor het verstand en de wilskracht van motorrijders die zomers hun pak aanhouden O-)

MOTOR magazine *D ?

Ik denk dat iedereen gewoon moet rijden in de kleren die ze zelf lekker vinden. Verantwoordelijkheid voor rijden en veiligheid kan je niet bij de "wet" leggen, maar bij jezelf. Je kan het wel verplicht stellen, maar dan blijven er toch mensen die de kleding niet dragen.

Beschermende kleding is voor mij een must. Zonder goede kleding stap ik niet op de motor, ik heb het namelijk gezien hoe het "eindresultaat" is als je 20 meter in je spijkerbroek een schuivert hebt gemaakt...... :X Je houdt echt geen vlees meer over en dat asfalt blijft als je pech hebt je hele leven rondzwerven in je lichaam!
 
Laatst bewerkt:
het gewoon bij de verzekering laten verplichten.
doe je je beschermende kleding aan korting.
pleur je op je bek en heb je schade alleen de lestel vergoeden, dat wat met je motor is gebeurd zelf laten betalen.
en wat meer laten betalen als je weer opstapt zonder bescherming.

mz
 
ach, wat een BS allemaal weer...
ik ben (zeker toen ik allroad reed) vaak genoeg gevallen...
en WAAR viel ik op ?
Op mijn handen en/of knieen (waarna ik na 1 keer tientallen kiezeltjes uit pulken direct goede handschoenen en een goede broek aan bleef doen), op mijn bovenbeen/heup en op mijn rug...

maar ik moet wel een helm op !...
 
Deze discussie is al heeeeeel vaak gevoerd

we worden het hier nooit allemaal over eens, ik denk dat het iedereens eigen verantwoording en keuze is wat hij/zij aandoet.

Oftewel, als jij liever in je korte broek rijdt moet je dat gewoon doen. Je weet welk risico je neemt.

Ik ga me ook niet volledig in pak hijsen als ik 5 minuten verderop op visite ga of een boodschap moet doen, dom?? Misschien wel maar toch mijn eigen keuze.

Verplichten van beschermende kleding zal ongetwijfeld nog komen. Hoor bij het betuttelende van dit land |(
 
Deze discussie is al heeeeeel vaak gevoerd

we worden het hier nooit allemaal over eens, ik denk dat het iedereens eigen verantwoording en keuze is wat hij/zij aandoet.

Oftewel, als jij liever in je korte broek rijdt moet je dat gewoon doen. Je weet welk risico je neemt.

Ik ga me ook niet volledig in pak hijsen als ik 5 minuten verderop op visite ga of een boodschap moet doen, dom?? Misschien wel maar toch mijn eigen keuze.

Verplichten van beschermende kleding zal ongetwijfeld nog komen. Hoor bij het betuttelende van dit land |(

:^
 
Hoezo alvorens je gaat lessen??? Een goede rijschool heeft beschermende kleding liggen voor de leerlingen.
:^
Tijdens het lessen kun je eens gaan kijken naar goede kleding voor jezelf.
Yup. Ik heb trouwens gewoon de kleren gekocht die de rijschool ons ter beschikking stelde, beviel prima (toerspul - daytona laarzen, ixs broek, uvex jack). Steeds bij elke mijlpaal iets, op mijn examen ree ik alleen nog met de jas van de rijschool :)

Qua topic: ik vind van wel. Gordels zijn ook verplicht, en alleen helmplicht vind ik echt te minimaal - tenslotte als je valt en jezelf onnodig verwondt, is dat niet alleen je eigen probleem maar ook dat van je verzekeraar, je familie, je werkgever, etcetera... Dat mensen dan genaaid zijn met bestaande kleding is klote, misschien een 5 jaars overgangstermijn ofzo (dus nu aankondigen dat het in 2010 verplicht is).
 
Terug
Bovenaan Onderaan