Beschikbaarheid 2022 Japanse enduro motoren

Koen_93

Rookie
15 jul 2017
11
27
Asten
Hoi mede MF-leden,

Ik ben mij al rustig aan het orienteren op een (eventueel nieuwe) Japanse enduro motor voor OTR-ritten in de nabije toekomst.
Echter viel mij het op dat bijvoorbeeld de Yamaha WR450F en Honda CRF450X niet vermeld staan op de NL'se fabriekwebsites maar bjivoorbeeld wel op de Belgische website (in het geval van de WR450F).

Ook zie ik geen enkel aanbod van nieuwe Japanse enduro motoren, alleen Europese merken lijken beschikbaar op de Nederlandse markt...
Heeft dit met emissies te maken? Dit lijkt mij erg raar dit is toch europees vastgesteld?

Groet,
Koen
 
Geen van beiden is in Europa in te schrijven / verkrijgen, wegens euronormen inderdaad.
Bij/via redmoto kan je honda's krijgen, ik weet dat er voor yamaha mensen 'mee bezig zijn'.

https://www.redmoto.it/?cat-moto=enduro-en&lang=en
Succes ;)

Honda_RedMoto_Enduro_CRF-250RX_1.jpg

redmoto_honda_crf400rx_my2022_0271.jpg

redmoto_honda_crf400rx_my2022_0246.jpg

redmoto_honda_crf400rx_my2022_0239.jpg

redmoto_honda_crf250400rx_my2022_0311.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar zover ik weet niet in te schrijven, wegens geen europese typegoedkeuring.
Vertelde de dealer me dinsdag.

De Yamaha-importeurs in landen waar de verkoop van de WR nog doorgaat, zullen nu dus ook de homologatie-per-exemplaar methode moeten gebruiken, wat door de Japanse fabriek niet wordt toegestaan aan fabrieksvestigingen. Overigens kunnen Nederlandse dealers deze route nog wel gebruiken.

Hier zou men dus 'mee bezig zijn'.
 
Laatst bewerkt:
https://www.nieuwsmotor.nl/motornie...-nederland-stopt-om-euro-5-met-enduro-motoren
Begreep vorig jaar van lokale Yamaha dealer, dat ze nog wel kunnen leveren
Bedankt voor het delen van dit artikel!

Ik lees ook in het artikel van de uitzondering tot 2024 van Enduromotoren (montage OBD-systemen, ABS e.d.).
Jammer dat de Japanse fabrikanten vroegtijdig uit de Europese markt stappen, maar ook begrijpelijk aangezien de prijzen hier ook niet competitief van worden.
 
Ik denk dat zo'n typehomologatie veel kost met het oog op de beperkte markt die er in Europa voor hen nog is. Die markt wordt bovendien gedomineerd hier door de 3 KTM / Pierer Mobility merken en Beta, Rieju, SWM en Sherco zijn al mooie alternatieven. Het sop was vrees ik de kolen niet waard.
 
Ik denk dat zo'n typehomologatie veel kost met het oog op de beperkte markt die er in Europa voor hen nog is. Die markt wordt bovendien gedomineerd hier door de 3 KTM / Pierer Mobility merken en Beta, Rieju, SWM en Sherco zijn al mooie alternatieven. Het sop was vrees ik de kolen niet waard.
Juist, ik heb inmiddels dezelfde beredenering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan