Bestaan Wonderbougies ????

TinyTomba

MF'er
2 apr 2007
81
0
Beste medeforummers,
Heb op de site www.Pulstarplug.com een "wonderbougie" gezien.
Nou vroeg ik me af of er mensen zijn die hier al meer van weten en of het weer zo'n nepverhaal is.
Het lijkt me te mooi om waar te zijn.
En vaak is het dan ook te mooi om waar te zijn.
Maar wie weet zijn er onder de M F ers wel mensen die er meer van weten.
Ben benieuwd.

Groeten TinyTomba

PS: zie dat er ook een Nederlandse site is, namelijk : www.pulstarplug.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de bougie zij langste tijd wel gehad heeft, ik kan me er niks anders bij voorstellen dan dat de modernere variant het ontsteken middels een vonk rechtstreeks naar de zuiger over te laten springen.
Zo vlug ze een bijna onverslijtbaar stukje staal in de zuigerbodem kunnen gieten wat een lange levensduur heeft in combinatie met ongevoeligheden/opvangmogelijkheden mbt uitzetcoëfficienten, gaat de bougie (zoals wij die nu kennen) eruit..........
Mijn auto is al uit 1995, maar heeft 'conventionele'bougies die 150.000 kilometer meegaan.
Zijn wel duur, en de kop moet eraf. :X :')
 
Laatst bewerkt:
Ik meen me te herinneren dat Greenpeace met De Smile auto ook een revolutionaire techniek had bedacht. Dit was een combinatie met een slimmere inspuiting/turbo en een mooie onstekingstechniek (alleen kan ik dit op het moment niet vinden.. -O- ) Dus naar mijn idee is het zeker mogelijk om met een goede combi van brandstof en bougie/ontsteking een motor nog veel zuiniger te maken dan deze al was.
 
Even doorzeuren over meer vonkenergie....

Het is te doen om met simpele middellen de secundaire spanning te verhogen. Met deze hogere secundaire spanning kan je met bougies met grotere elektrodeafstand meten of je op die manier meer vermogen uit het blokje haalt.

Als je nu eens begint met een dubbelle spanning en zo'n 1,5 - 2 mm elektrodeafstand, dan vertelt de vermogensbank wel of de hogere-spanning theorie klopt.....





Een cdi van een automotor met verdeler zal meer spanning afgeven. Immers, je hebt dan de vonk in de verdeler en een vonk van de bougie. Misschien is een bobine van een klassieke puntjesontsteking met aansturing door transistoren op 40 volt (oid) bruikbaar?
Je kan een proefopstelling maken waarbij de levensduur van de bobine van ondergeschikt belang is.
 
Die bestaan echt hoor. Je kunt ze bij mij kopen. Ze lijken heel erg veel op reguliere NGK bougies, maar het zijn wel degelijk wonderbougies. Je motor gaat echt sneller en beter lopen. Meer acceleratie, minder brandstofverbruik en een hogere topsnelheid. En je lul wordt er ook groter van.

Ideaal voor bij ons op het werk. De poetsvrouwen klagen altijd dat de werkmannen te ver van de urinoir staan. Maar ik vind dichter als een meter toch te intiem worden als de vorige niet had doorgespoeld :r
 
Ik denk dat de bougie zij langste tijd wel gehad heeft, ik kan me er niks anders bij voorstellen dan dat de modernere variant het ontsteken middels een vonk rechtstreeks naar de zuiger over te laten springen.
Zo vlug ze een bijna onverslijtbaar stukje staal in de zuigerbodem kunnen gieten wat een lange levensduur heeft in combinatie met ongevoeligheden/opvangmogelijkheden mbt uitzetcoëfficienten, gaat de bougie (zoals wij die nu kennen) eruit..........

Ha die Paul :)

HCCI gaat het worden in de toekomst (als eerste stap naar een goed werkende waterstof motor) en dat verlengd de levensduur van de conventionele bougie (enkel vonk als er geen zelfontbranding mogelijk is) dus daar zit geen nood aan technische verbeteringen. Enkel aan nieuwe modellen voor de sturing van de HCCI motor.
 
Laatst bewerkt:
HCCI gaat het worden in de toekomst (als eerste stap naar een goed werkende waterstof motor) en dat verlengd de levensduur van de conventionele bougie (enkel vonk als er geen zelfontbranding mogelijk is) dus daar zit geen nood aan technische verbeteringen. Enkel aan nieuwe modellen voor de sturing van de HCCI motor.

Ik denk dat het een combinatie wordt van gelaagd verbranden onder deellast, en HCCI tijdens hoge lasten. Volledig zelfontbrandend krijgen ze het ottoproces voorlopig nog niet, hoewel met het valvetronic (icm met VANOS) gebeuren van BMW wel erg leuke dingen mogelijk zijn. Begint wel een interessante discussie te worden zo :P.


grz Thijs
 
Ik denk dat het een combinatie wordt van gelaagd verbranden onder deellast, en HCCI tijdens hoge lasten. Volledig zelfontbrandend krijgen ze het ottoproces (of ja, eigenlijk dieselproces :P) voorlopig nog niet, hoewel met het valvetronic (icm met VANOS) gebeuren van BMW wel erg leuke dingen mogelijk zijn. Begint wel een interessante discussie te worden zo :P.

Edit: wat ik nog even vergeet: de nadelen van HCCI is de hoge NOx productie. Bij ieder snel verlopend verbrandingsproces krijg je dat stikstof uitelkaar valt en bindingen aangaat met de zuurstof die aanwezig is in de cilinder.

Vandaar dat de trucks van tegenwoordig ook allemaal een "pis" (Adblue) katalysator hebben om die emissies aan te pakken, omdat we in principe met een diesel/seiliger proces te maken hebben. (piskat = Selective Catalytic Reduction) Mercedes begint nu met bluetec (oid) op de personenautodiesels als ik me niet vergis. Ik durf zo niet te zeggen of dit bij een benzinemotor ook zonder meer toe te passen zal zijn. Daarbij kost het een hoop centen voor iets waar tot op heden vanuit de wetgeving geen noodzaak voor is. En als constructeurs ergens goed in zijn, is het nèt aan de wet voldoen ;).

Ook heb je met HCCI een homogeen mengsel nodig, waar je weer te maken krijgt met relatief hoge HC emissies, vanwege het neerslaan van brandstof aan de wanden.


grz Thijs

Fuck, was de quote knop :P.
 
Laatst bewerkt:
a
waarom nog zoveel moeite doen met de (door-)ontwikkeling van de ottomotor als het einde al inzicht is.

b
waarom kunnen ze niet (simpel gesteld) een diesel motor gebruiken en daar benzine laten zelfontbranden. tegenwoordig is de diesel inspuiting al zover ontwikkeld dat het nog maar een kleine stap is. mogelijk dat dan een echt armmengsel motor mogelijk is zonder de nadelen qua vermogen.

direct ingspoten benzine motoren <=> elektronisch geregelde diesel inspuiting.
 
a
waarom nog zoveel moeite doen met de (door-)ontwikkeling van de ottomotor als het einde al inzicht is.

b
waarom kunnen ze niet (simpel gesteld) een diesel motor gebruiken en daar benzine laten zelfontbranden. tegenwoordig is de diesel inspuiting al zover ontwikkeld dat het nog maar een kleine stap is. mogelijk dat dan een echt armmengsel motor mogelijk is zonder de nadelen qua vermogen.

direct ingspoten benzine motoren <=> elektronisch geregelde diesel inspuiting.
a. Omdat de ottomotor relatief schoon is tov diesel en goedkoper te producteren dan diesel. En de infrastructuur van de brandstoffen liggen er al.

b. Benzine heeft geen smerende eigenschap voor de brandstofsysteem van dieselmotor en de ontbranding van benzine is kritischer bij de hoge compressieverhouding van de dieselmotor.

Mercedes is al aan het experimenteren van "Diesotto", zoals Thijs hierboven al aangaf.

Om motor (diesel en otto) schoon te krijgen, moest men meer brandstof inspuiten dan nodig. Heel erg arm mengsel lopen is geen probleem, echter hebben we weer probleem met Nox uitstoot.
 
Laatst bewerkt:
* offtopic modus: Ik post vroegah af en toe in 205gti-forum ;)

*ontopic modus: De verbrandingsmotor-techniek worden interssanter ja en lastiger ook (werkplaats B| ).

offtopic
Heb je em nu niet meer dan? Ik kan er maar geen afstand van doen. Alledrie niet *D.
/offtopic

Ik werk nu al een tijdje niet meer in een werkplaats, maar ik kan me goed voorstellen dat zonder goede diagnoseapparatuur het echt geen doen is. Daarbij laten die diagnoses met die apparaten vaak ook genoeg te wensen over :P. Geven eerder een zoekrichting dan een oplossing. En ze stouwen alles maar lekker vol onder de kap :r .

a
waarom nog zoveel moeite doen met de (door-)ontwikkeling van de ottomotor als het einde al inzicht is.

Dat einde kun je van diesel net zo goed zeggen. Het is gewoon allemaal op aan het raken.

b
waarom kunnen ze niet (simpel gesteld) een diesel motor gebruiken en daar benzine laten zelfontbranden. tegenwoordig is de diesel inspuiting al zover ontwikkeld dat het nog maar een kleine stap is. mogelijk dat dan een echt armmengsel motor mogelijk is zonder de nadelen qua vermogen.

direct ingspoten benzine motoren <=> elektronisch geregelde diesel inspuiting.

Zoals Erwin aangeeft komen er constructief best wel wat verschillen om de hoek kijken. Daarbij is een benzinemotor makkelijker "schoon" te krijgen dan een diesel. Bij een diesel is het grote probleem de roetuitstoot. NOx'en krijgen ze er wel uit gefilterd, hoewel dat ook een kostbare aangelegenheid is. Daarbij zou het me niks verbazen dat over een paar jaar blijkt dat al die ammoniak (of ammonia, ik gooi die twee altijd door elkaar) nog veel slechter voor het milieu blijkt te zijn dan roet :P. Als ik nu achter een dikke diesel aanrij ga ik af en toe al over mijn nek als ze op het gas gaan.

Anyways, je zou met "wat" kunstgrepen (oa compressie omlaag brengen/ander inspuitsysteem, ander inlaatsysteem) een dieselmotor wel op benzine kunnen laten lopen, echter vraag ik me dan af wat daar te winnen valt. Benzine is erg moeilijk netjes aan te steken op compressie. Vandaar dat de HCCI motoren die er zijn het ook alleen maar in bepaalde toerengebieden als zodanig functioneren. Benzine verbrand ook velen malen sneller dan diesel, en dat is daar ook een oorzaak van. Ik zou meer heil zien in dieselmotoren die voor een groot deel op aardgas (= heel erg klopvast) lopen, en dan kunnen ze tegenwoordig al prima bouwen. Dan gebruiken ze de diesel enkel als zijnde "bougie", en om koud op te starten. Dat scheelt al een hele boel in uitstoot.

Het blijft hoe dan ook een moeilijk verhaal :P.


grz Thijs
 
offtopic
Heb je em nu niet meer dan? Ik kan er maar geen afstand van doen. Alledrie niet *D.
/offtopic

Daarbij laten die diagnoses met die apparaten vaak ook genoeg te wensen over :P. Geven eerder een zoekrichting dan een oplossing. En ze stouwen alles maar lekker vol onder de kap :r .

Ja, van die werkplaats word ik niet vrolijk van :N Maar ik volg het ontwikkeling van de nieuwe technieken graag.

Van die wonderbougie krijg ik zelfde gevoel als van een product Xado, zelfreparerende product voor de versleten motoren :')

Heb nu wel 205, 2e sinds maart 2007(zie foto). Vorige 205 (Sorrento) gecrashed in Arnhem |(
full
 
Ze claimen dat ze dus energie opslaan in die condensator... Dat zou dus betekenen dat de ontsteking vertraagd wordt. Vervolgens laten ze een filmpje zien waarbij beide bougies op het zelfde moment "vuren"... Beetje krom.

Dus moeten de contactpunten ook opnieuw worden afgesteld, tegen de "regels" in van je werkplaatshandboek.
Ik denk dat het niet zinvol is om deze bougies aan te schaffen. Veel belanrgrijker is om te zorgen dat je elektrisch circuit van je motor gewoon goed is. (En uiteraard ook de afstelling van stationair en carburateurs) Daar heb je veel meer aan.

Goede en betrouwbare bougies zijn die van NGK.
 
In een alfa werken NGK's echt stukken beter
Heb pas na 30000km een paar nieuwe iridiums gekocht voor mijn duc
Heb daar 22€ (de twee) voor betaald uit de UK

haha mijn alfa heeft ook NGK's hoor, maar ook deze zijn nog aardig aan de prijs ;)
achja aan de andere kant: ze gaan wel lang mee dus eigenlijk is de prijs maar relatief he...
 
dit "soort" bougies bestaat wel degelijk.....

voor de virago gebruik ik NGK iridium bougies.
die zijn een klap duurder, maar gaan heeeeel lang mee en hebben een lagere spanning nodig, waardoor ze altijd krachtig vonken, en.........
in tegenstelling tot de normale bougie slaan ze nooit meer vet bij een misstart.

ik zou nooit meer zonder willen

en mijn motor ook niet..... :] :] :]

Heb ook (de motor) last van vetslaan bij m`n Virago als het buiten kouder en vochtiger wordt, help het serieus?
 
Als je minder CO2 wilt produceren moet je juist slechte bougies hebben.
Een goede verbranding levert een maximale CO2 waarde.

Je maakt een grapje hoop ik?

Er zal bij een onvolledige verbranding wel minder CO2 onstaan, maar ook (veel) meer CO en CxHx, Alleen NOx wordt minder door de lage vlamtemperatuur.
Bovendien geeft die verbranding dan minder nuttige energie af...voor dezelfde afstand/snelheid moet je dus onevenredig meer brandstof gaan verbranden..
En dus produceer je zelfs meer CO2 over de rit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan