Bestaat er een 2-wieler met een wankelmoter ?

NaKoNi

Rookie
29 aug 2007
9
0
Den Haag
Hallo,

Ik heb een vraagje: Bestaat er ook een tweewieler (motor of scooter) die uitgerust is met een wankelmoter ? En zo ja, is die motor of scooter ook gewoon verkrijgbaar ? Ik ben op dit moment overigens niet op zoek naar een tweewieler met een turbo jet engine erin.

Alvast bedankt voor de reakties.

Groetjes,
 
Maar natuurlijk bestaat dat...

Van Veen OCR 1000

Van%20Veen%20OCR.jpg
 
Ja, Norton heeft in de jaren 80 een wankelmotor toegepast in een motorfiets.

Maar gebruik Google eens of Wikipedia

From 1974 to 1977 Hercules produced a limited number of motorcycles powered by Wankel engines. The tooling was later used by Norton to produce the Norton Commander model in the early 1980s. The best-known example of a Wankel-powered motorcycle, however, was the Suzuki RE5, produced in 1975 and 1976. This 500cc (actual) displacement motorcycle could have been a great touring bike except for the poor fuel mileage of 32-36 mpg. Examples are still frequently found on online auction sites.
 
Laatst bewerkt:
OCR van Veen, Hercules 2000, Suzuki RE5. Misschien dat er nog meer zijn, zou goed kunnen, maar dit zijn degenen die ik ken. Er een in goede staat te vinden kan wel eens een moeilijke en/of dure aangelegenheid worden aangezien ze geen van allen meer gemaakt worden.


Greetz :W

"Opa"Jan

Oh ja, Norton ook nog.
 
Laatst bewerkt:
Eh ja, mijn vraagje was iewat onvolledig. Ik heb inderdaad al middels diverse zoekmachines ernaar gezocht, maar vroeg me af of ze tegenwoordig nog nieuw gemaakt worden en in de winkel te koop staan, of dat het alleen nog maar iets is wat toebehoort aan de technochirurgische hobbyist in een verborgen schuur.
 
Zijn er specifieke redenen waarom dit niet doorontwikkeld is?
Er zijn toch een aantal voordelen (stil, eenvoudig, trillingsvrij, licht) die positieve effecten hebben in een motorfiets.
Nadeel, het verbruik is niet echt zuinig te noemen, maar dat zou toch verbeterd kunnen worden met moderne technieken?
 
Norton%20F1_jpg.jpg


Dit is echt een super machine (Norton F1), heeft toendertijd volgens mij zelfs wedstrijden gewonnen. Maar bij consumenten nooit aangeslagen. Anders zag je nu denk ik nog wel meer wankels rondrijden. Lijkt mij in iedergeval super chill rijden.
 
Laatst bewerkt:
Zo zie je hoe smaken verschillen. Werd destijds gezien als iets bijzonders.....

Ik denk dat de wankel voorlopig weinig kans meer maakt. Men had verwacht met de opkomst van nieuwere technieken, zoals keramische coatings etc, dat de specifieke problemen van de wankel zouden worden opgelost. Da's niet gebeurd. Dan blijven het hoge verbruik, de hoge slijtage en het milieuverhaal voorlopig niet op te lossen problemen.

Overigens: een paar jaren geleden las ik dat de tweetakt een comeback zou maken. Door allerlei nieuwe materialen en technieken te gebruiken zouden tweetakten niet alleen efficiënter, maar ook milieuvriendelijker kunnen worden en de viertakten naar de kroon kunnen steken. Ik heb er weinig meer van gehoord. Iemand anders wel?
 
Zo zie je hoe smaken verschillen. Werd destijds gezien als iets bijzonders.....

Ik denk dat de wankel voorlopig weinig kans meer maakt. Men had verwacht met de opkomst van nieuwere technieken, zoals keramische coatings etc, dat de specifieke problemen van de wankel zouden worden opgelost. Da's niet gebeurd. Dan blijven het hoge verbruik, de hoge slijtage en het milieuverhaal voorlopig niet op te lossen problemen.

Overigens: een paar jaren geleden las ik dat de tweetakt een comeback zou maken. Door allerlei nieuwe materialen en technieken te gebruiken zouden tweetakten niet alleen efficiënter, maar ook milieuvriendelijker kunnen worden en de viertakten naar de kroon kunnen steken. Ik heb er weinig meer van gehoord. Iemand anders wel?

In het nieuwste nummer van Kixcstart wordt in de colum van Frits Overmars (aprilia tuner) er een en ander over gezegd.

Ik denk dat de reden dat fabrikanten er geen tijd en geld meer in gaan steken ligt in het feit, dat de FIM de gp regelementen gaat aanpassen, zodat de 2 t daar ook uitgebannen wordt. En geen reclame is geen verkoop.

Hij heeft het er overigens over, dat de 2t met directe injectie technieken een hele grote sprong voorwaarts zou kunnen maken.

Door de directe injectie techniek, wordt iig het milieu probleem opgelost v.w.b. de vervuiling door het verbranden van 2t olie en hij wordt zo'n 25 % zuiniger
 
In het nieuwste nummer van Kixcstart wordt in de colum van Frits Overmars (aprilia tuner) er een en ander over gezegd.

Ik denk dat de reden dat fabrikanten er geen tijd en geld meer in gaan steken ligt in het feit, dat de FIM de gp regelementen gaat aanpassen, zodat de 2 t daar ook uitgebannen wordt. En geen reclame is geen verkoop.

Hij heeft het er overigens over, dat de 2t met directe injectie technieken een hele grote sprong voorwaarts zou kunnen maken.

Door de directe injectie techniek, wordt iig het milieu probleem opgelost v.w.b. de vervuiling door het verbranden van 2t olie en hij wordt zo'n 25 % zuiniger

wel jammer dat de gp regelementen aangepast worden en daardoor nieuwere (en misschien betere) technieken niet meer toegelaten worden waardoor het niet meer uitontwikkeld wordt. Ik zie zo de 6takt motor ook nog wel uitsterven, alhoewel die nog een grote markt kan hebben bij de auto's
 
wel jammer dat de gp regelementen aangepast worden en daardoor nieuwere (en misschien betere) technieken niet meer toegelaten worden waardoor het niet meer uitontwikkeld wordt. Ik zie zo de 6takt motor ook nog wel uitsterven, alhoewel die nog een grote markt kan hebben bij de auto's
:^

spijtig van die reglementen, er is inderdaad niets zo stimulerend voor de techniek en de inventiviteit als een race willen winnen. (race die door véél mensen bekeken wordt)
 
Wankelmotor is behoorlijk slijtage gevoelig, door de afdichtingsstrippen (=zuigerveren )
die slijten gigantisch, omdat zet niet voortdurend in contact zijn met de "cylinder" wand
(das dus: in-uit-in-uit-in-uit : en zoals de meeste mannen weten, dat hou je geen 10000 km vol )


gasfuehrung4.gif

[edit] ploatie erbij [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Wankelmotor is behoorlijk slijtage gevoelig, door de afdichtingsstrippen (=zuigerveren )
die slijten gigantisch, omdat zet niet voortdurend in contact zijn met de "cylinder" wand
(das dus: in-uit-in-uit-in-uit : en zoals de meeste mannen weten, dat hou je geen 10000 km vol )


[afbeelding]
[edit] ploatie erbij [/edit]
Als ik me niet vergis zijn die afdichtingsstrips net continu met de wand in aanraking?
 
Als je kijkt naar een RX-7 en een RX-8 (Auto's) zie je dat ze betrouwbaarheid erg vooruit gegaan is. De RX-8 is een van de nieuwere generaties auto's dus hopelijk zal het ook in motoren worden toegepast. Geluid wat eruit komt is in elk geval :9~
 
Laatst bewerkt:
wel jammer dat de gp regelementen aangepast worden en daardoor nieuwere (en misschien betere) technieken niet meer toegelaten worden waardoor het niet meer uitontwikkeld wordt. Ik zie zo de 6takt motor ook nog wel uitsterven, alhoewel die nog een grote markt kan hebben bij de auto's

Zeker weten.
Ooit werd als argument voor het racen gebruikt dat er technieken uit kwamen waar we allemaal een keer voordeel bij hebben. Zat nog iets in ook.....
Maar die reglementen zijn nu zo strak geworden dat er nauwelijks meer ruimte voor écht nieuwe ontwikkelingen in zit. De financiële belangen zijn zo groot geworden dat de fabrikanten absoluut niet verrast willen worden door de concurrent met een veel sneller blok oid.
Misschien tijd voor een "open klasse", waardoor je technische ontwikkelingen de ruimte geeft?
 
Er zijn div. merken geweest.
Hercules, MZ, Dnepr, Norton, Suzuki, Kawazaki, en dan de Van Veen.

Voor een productiemotor waren de motoren te duur in gebruik en te duur in onderhoud.

Hier een pict. van een Dnepr
full



Een wankelmotor is niet simpel om te maken en dus duur.
Wat is er nou simpeler dan een zuigermotor die we allemaal kennen.
Bovendien heeft de simpele zuigermotor zijn betrouwbaarheid bewezen.

Daarom zijn er geen wankel-2 wilers meer te koop.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan