Beste 125 cc scooter, tweedehands, budget max 2000 euro

2 aug 2019
48
17
Hallo iedereen, ik zoek een vinnige 125cc scooter...voor ritten naar het werk en opleiding. Ongeveer 15 km per rit heen en 15 km terug. Gebruik zal enkel ieder jaar vanaf maart tot september of oktober zijn. Dus niet in de koude, donkere, natte periode. Ik twijfel tussen de volgende modellen: symphony 125, Tweet, honda pcx, honda sh125 of de wat lompere modellen zoals de sym gts of joymax. Ik heb wel gemerkt dat ik me veiliger voel op de scooters met de grotere wielen. Het allerbelangrijkste is zo veel mogelijk demping. Ik hoef geen extreme acceleratie. De wegen waar ik op rijd zijn ook ruim dus ik loet me niet gaan wringen tussen wagens. Alle tips zijn welkom.
Enkele voorbeelden:
Sym 125i gts evo
€ 1.900,00

Sym Symphony 125 van 2015, slechts 900km 1e eigenaar !
€ 1.690,00

Sym joymax 125 cc
€ 1.750,00
Ik allee zal met de scooter rijden.
Thanks
 
Laatst bewerkt:
Als je graag de stabiliteit van grote wielen hebt kan je ook kiezen voor vb een Piaggio Liberty of Medley, of een Honda SH.
Thanks. Je ik vond die trouwens redelijk mooi.
MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR.... zoals dat altijd gaat, na het zoeken en inlezen dagen en dagen aan een stuk... verliefd geworden op de Honda Forza en de Nmax. Ik ga m'n budget dus wat opdrijven. Ik ga voor een 250 a 300 cc gaan.
Dus nu ga ik op zoek naar een Forza bouwjaar 2018. Ik denk die te kunnen vinden onder de 2900 euro. En de Nmax mss ook. Belangrijkste is comfort een baanvastheid. Iemand een voorkeur voor één van de twee en zo ja, waarom?
 
PCX, betrouwbaarder vind je ze niet.
Ja ze zijn ook erg mooi. Ik las ergens dat Forza een beetje zijn grote broer is. Ik twijfel dus nu. De 125 cc PCX is meer dan voldoende voor mijn noden... maar die Forza 250 of 300 cc... of zelf de 2014 Yamaha N-max is heel erg mooi. De Forza schijnt zeer zalig en zacht te rijden. Moeilijke keuzes te maken.
Ik vind trouwens de Downtown ook mooi.... maar van de kwaliteit weet ik niet veel.
Als ik mijn verstand laat beslissen, dan wordt het een Symphony.... dan de PCX...dan de Forza. De >Forza zou met het hart zijn. De PCX zit er dus middenin. Een pcx wordt het dan, niet?
 
Thanks. Je ik vond die trouwens redelijk mooi.
MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR.... zoals dat altijd gaat, na het zoeken en inlezen dagen en dagen aan een stuk... verliefd geworden op de Honda Forza en de Nmax. Ik ga m'n budget dus wat opdrijven. Ik ga voor een 250 a 300 cc gaan.
Dus nu ga ik op zoek naar een Forza bouwjaar 2018. Ik denk die te kunnen vinden onder de 2900 euro. En de Nmax mss ook. Belangrijkste is comfort een baanvastheid. Iemand een voorkeur voor één van de twee en zo ja, waarom?
Ik denk dat je bij Yamaha voor een Xmax zal moeten gaan. En ik denk dat 2900€ heel krap is voor een Forza of een Xmax uit 2018.
 
Ik heb mijn pcx 125 nu 5 jaar, dag in dag uit in gebruik. 37 km per dag. Met beenkleed en handvat verwarming.
Qua zuinigheid en gemak wil ik niets anders meer. Ook omdat ik al het onderhoud zelf doe, is het super goedkoop rijden.
Gekocht met 5000 km, en nu 34000. Bedoeling is dat deze opgereden word 😎
 
Ok, ik heb een beslissing genomen:
de forza van 2016 (2900 euro) , de nmax van 2015 (2100 euro) of de xmax 2015 (2700 euro).
Ik hoor dat de Forza de putjes en slechte wegen beter verteerd en de nmax en xmax wat stijver zijn en minder comfortabel. De Xmax vind ik de mooiste maar de Forza is wellicht comfortabeler dus wordt het wellicht die.
 
Ik ben niet zo kapot van Sym en aanverwachte merken als Kymco.
Zou zelf voor een Japans merk gaan of eventueel een Piaggio/Vespa.

Zelf een Honda Vision 110 gehad en daar jarenlang zonder problemen en met nauwelijks onderhoud mee gereden.
Deze kan ik dus zeker aan bevelen net als de PCX 125.
 
Topic starter komt uit België en daar is Sym heel erg gangbaar. Is niks mis mee. Persoonlijk zou ik voor een PCX125 gaan. Stuurt lekker. Wel andere banden eronder dan de originele.....
 
Topic starter komt uit België en daar is Sym heel erg gangbaar. Is niks mis mee. Persoonlijk zou ik voor een PCX125 gaan. Stuurt lekker. Wel andere banden eronder dan de originele.....
Inderdaad. Ik zag ergens in een review dat de Forza veiliger is en aanvoelt, en zeker bij hogere snelheden en bochten. En dat is net wat ik mis bij veel scooters die wat "kleiner" of "lichter " zijn. IK ga proberen één dezer dagen de deal te sluiten. Ik hou jullie op de hoogte :)
Ik vond trouwens een Forza uit 2020 met heel lichte valschade (hier en daar wat rode verf er af maar niks ernstig) voor maar 3400 euro en 4000 km. Het komt op een maandbedrag van 116 euro gedurende 30 maanden.

Denken jullie dat dit "op te knappen " is? Wat zou dat dan kosten?

Een pcx voor 2700 euro, daar betaal je 110 euro voor, gedurende 24 maanden. Dus gezien het kleine verschil en de betere doorverkoopwaarde van de Forza (en vooral veiliger) lijkt Forza de slimmere keuze.
 
Bij de PCX zit het probleem meer in de standaard banden. Die zijn niet best bij nat weer maar met een setje goede banden heb ik me nooit onveilig gevoeld op dat ding. Wel natuurlijk op de snelweg met 95 en een grote vrachtwagen op mijn nummerplaat. Verder kan ik niet vergelijken tussen de PCX in de Forza. Ik heb alleen wat ervaring met de PCX. Het is wel logisch dat ze in die prijsklasse besparen op banden.
 
Ik ben vandaag eens gaan kijken bij een Honda dealer. Ik vergeleek de PCX met de Forza. Ik denk toch voor de Forza te gaan. En ze hebben momenteel een actie lopen: 5 jaar garantie en 5 jaar Honda assistance en aan topcase er bovenop. Ik had mezelf een budget van ongeveer 2000 euro opgelegd maar de meest verstandige keuze is de Forza nieuw te kopen.
5849 euro. Daar moet dan wel nog een helm bij. 42 maandjes aan 141 euro. En mijn wagen zal zo weinig gebruikt worden dat ik ongeveer 60 euro per maand aan benzine uitspaar. Dus de scooter kost me per maand 80 euro. ALs ik binnen 2 jaar wil upgraden naar een 300 cc dan kan ik deze voor een mooie prijs verkopen want ik zal maar iets van een 12000 km op de teller staan hebben. Dan verkoop ik die voor 4000 euro of zo, doe er 2500 euro bij en dan heb ik een 300 cc.
Hij heeft en donkergrijs matte forza staan, en een zwarte. Die zijn onmiddellijk beschikbaar; Een rode pas begin april. Ik weet echt niet welk kleur kiezen. De zwarte verliest zijn waw -effect in het zwart en ook toch wel wat in het mat grijs. Ik denk aan rood of blauw maar jammer genoeg is de blauwe niet gemengd met wit zoals het vorig model. Dus ik ga nog wat moeten nadenken.

Nu een topic openen over een goede helm (liefst eentje die zo naar boven openklapt.
 
Aangezien de Forza een stuk duurder is dan de PCX zal het vast meer scooter zijn. Met een rode ben je wel wat zichtbaarder in het verkeer. Misschien iets om mee te nemen in de overweging. Bij een klaphelm (systeem helm) hangt veel af van je budget. Je kunt het zo gek maken als je wil. Mijn Nolan N90-2 vond ik persoonlijk een mooie middenweg maar je kunt gemakkelijk het drievoudige kwijt. Goedkoper kan ook.
 
Ik ben vandaag eens gaan kijken bij een Honda dealer. Ik vergeleek de PCX met de Forza. Ik denk toch voor de Forza te gaan. En ze hebben momenteel een actie lopen: 5 jaar garantie en 5 jaar Honda assistance en aan topcase er bovenop. Ik had mezelf een budget van ongeveer 2000 euro opgelegd maar de meest verstandige keuze is de Forza nieuw te kopen.
5849 euro. Daar moet dan wel nog een helm bij. 42 maandjes aan 141 euro. En mijn wagen zal zo weinig gebruikt worden dat ik ongeveer 60 euro per maand aan benzine uitspaar. Dus de scooter kost me per maand 80 euro. ALs ik binnen 2 jaar wil upgraden naar een 300 cc dan kan ik deze voor een mooie prijs verkopen want ik zal maar iets van een 12000 km op de teller staan hebben. Dan verkoop ik die voor 4000 euro of zo, doe er 2500 euro bij en dan heb ik een 300 cc.
Hij heeft en donkergrijs matte forza staan, en een zwarte. Die zijn onmiddellijk beschikbaar; Een rode pas begin april. Ik weet echt niet welk kleur kiezen. De zwarte verliest zijn waw -effect in het zwart en ook toch wel wat in het mat grijs. Ik denk aan rood of blauw maar jammer genoeg is de blauwe niet gemengd met wit zoals het vorig model. Dus ik ga nog wat moeten nadenken.

Nu een topic openen over een goede helm (liefst eentje die zo naar boven openklapt.
Je laat je budget wel flink oplopen. Oorspronkelijk 2000€ en nu zit je al aan 5849€.

Ik vind dat je toch al enkele interessante kandidaten bent tegengekomen die je denk ik best zullen bevallen, zoals die 2020 Forza 125 met zijn volgens mij verwaarloosbare schade, of die wat oudere Forza of Xmax 300. En dan blijf je veel dichter tegen je oorspronkelijke budget.
 
Je laat je budget wel flink oplopen. Oorspronkelijk 2000€ en nu zit je al aan 5849€.

Ik vind dat je toch al enkele interessante kandidaten bent tegengekomen die je denk ik best zullen bevallen, zoals die 2020 Forza 125 met zijn volgens mij verwaarloosbare schade, of die wat oudere Forza of Xmax 300. En dan blijf je veel dichter tegen je oorspronkelijke budget.
Klopt; DIe schade is verwaarloosbaar. Wat me steeds weer doet twijfelen is die 5 jaar garantie en assistentie. Die heb je niet bij de licht beschadigde rode en die wat oudere forza. Ook is de lening duurder als de scooter ouder is dan 3 jaar. Maar je hebt wel gelijk.
 
Pas wel op met lichte schade. Het frame kan ook een tikje mee hebben gekregen. Zo'n robuust frame heeft een lichte scooter nu ook weer niet. Het is wat anders als hij gewoon is omgevallen. Dat is niet zo'n probleem. Maar ik zou me hoe dan ook wel gruwelijk aan de krassen ergeren.
 
Pas wel op met lichte schade. Het frame kan ook een tikje mee hebben gekregen. Zo'n robuust frame heeft een lichte scooter nu ook weer niet. Het is wat anders als hij gewoon is omgevallen. Dat is niet zo'n probleem. Maar ik zou me hoe dan ook wel gruwelijk aan de krassen ergeren.
Ja, daar heb ik daarnet ook even bij stilgestaan. Ik denk echter dat indien de klap hard zou geweest zijn, dan zouden er barsten geweest zijn. Ik denk dat de krassen redelijk goed te camoufleren zijn. Een een goeie spuiter kan dat, als het echt nodig is, een beetje bijspuiten. 3400 ten opzichte van 5900... is toch wel een serieus verschil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan