Beste beginner cruiser(s)?

5 nov 2019
1
0
Beste leden Motor-forum,

Wat is een cruiser dat geschikt is voor een beginnende motor rijder als eerste motor?

Zelf dacht ik aan de volgende motoren Indian Scout, Honda shadow 750, Yamaha Bolt of v-star 250.

Mochten jullie nog alternatieve hebben dan ben ik benieuwd, belangrijkste voorwaarden zijn betrouwbaarheid, laag in onderhoud en niet te duur.
 
Ik weet niet wat je niet te duur vindt, maar ik heb zelf gekozen voor een Honda CMX500 Rebel als eerste motor, afgelopen mei. Ben er erg tevreden mee.
 
Bij niet te duur valt die Indian wel af. En een 250 als chopper zou ik niemand aanraden. Kijk eens bij de Japanners. De Honda Shadow, Suzuki Marauder of Yamaha Dragstar zijn wel leuke motoren voor weinig.
 
Ik ben begonnen op een Yamaha Dragstar 1100. Eerst de 650 gehuurd, maar die was relatief snel buiten adem, en ik heb mijn vriendin nog wel eens achterop, dus dan is de reserve wel fijn. Ik snap de gedachte dat je licht wil beginnen, dat wordt vaak ook aangeraden, maar licht is een relatief begrip. Mijn 1100 heeft nog steeds maar 63pk op het achterwiel, de motorinhoud zorgt vooral voor een grote hoeveelheid koppel. Ik kan nog best een gemiddelde snelle auto eruit trekken bij het verkeerslicht, maar qua topsnelheid en acceleratie valt het allemaal reuze mee. Ga vooral eens proefrijden, wellicht kom je dan tot de conclusie dat je liever toch met iets groters begint. Niet alleen voor je cc's, maar ook omdat het rijden op een cruiser heel anders is dan je gemiddelde lesmotor. Het moet je een beetje liggen.

Als 'niet te duur' je eis is zou ik de Indian en al het aanbod van HD links laten liggen, en gewoon een Jap pakken. Honda Shadow, Kawasaki Vulcan, Suzuki Intruder of Yamaha Dragstar/Virago zijn niet te duur, erg betrouwbaar en het onderhoud is relatief makkelijk zelf te doen/niet duur om uit te besteden. Verkrijgbaar met verschillende motorinhoud, dus je zou ook nog eens het verschil tussen een 750 en een 1100 bijvoorbeeld eens kunnen gaan ervaren.
 
Altijd lastig te zeggen. Minder CC lijkt mij niet altijd de oplossing. Het is toch wel prettig om met een beetje vermogen te kunnen invoegen of iemand in te kunnen halen. Denk dat een relatief lichte motor met een beetje vermogen ideaal is. Intruder 800 lijkt mij bijvoorbeeld prima.
 
Ik heb zelf een yamaha xvs650 en ben ook een beginner 8-) .
Ik rij met veel plezier op de binnenwegen/dijken maar ook op de snelweg.
Ik hoef dan ook geen 150 of harder te rijden, 140 om in te halen is snel zat.
 
Laatst bewerkt:
Intruder 750 of 800 als je chopper look wilt, ik ben nu bezig met een VX800 voor mijn schoonvader En Suzuki VX800 is onder de 1000€ te vinden en betrouwbaar en zuinig. De mijne was 450€ maar zag er niet uit, met nieuw verchroomde binnenpoten verzwaarde vering, gereviseerde remmen en het motorblok zwart gespoten zat ik nog onder de 1000€
Als beginner kan je beter niet te zwaar beginnen.
 
BossHoss 1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan