Beste Benzine slang voor E5/E10

Raymond W

Vetertje
Donateur
23 okt 2006
17.881
9.549
Mijdrecht
Wat is de betere benzineslang voor E5/E10

Ik heb 2 jaar geleden een benzineslang gekocht en die lost op in de benzine.
In Spanje heb ik een motor staan waarvoor ik die slang gekocht heb.
Nu liep die soms al ineens beroerd maar een paar weken terug kreeg ik bericht dat die motor naar benzine stinkt.
(Hij wordt af en toe gebruikt)
Na oliepeilen bleek het carter vol te staan dus de vlotters lekken.
Niet zo vreemd want ik kreeg deze foto.
527efd91-ad32-4c66-a5aa-3ba0bb11b19d.jpg
Die slang is gewoon aan het verteren.
Eerst dacht ik nog misschoen dat de spaanse pomphouder loopt te sjoemelen want al eerder had ik met een andere motor problemen met de peut.
Maar nu ben ik bezig met een motor en daarvoor gebruik ik dezelfde slang.
Deze motor liep perfect maar vandaag had ik startproblemen.
Toen ik in het brandstofreservoir keek zag ik zwarte drap/korrels.

IMG_7611.jpeg
De slang lost dus gewoon op door de benzine.
Ik heb vorige week een voorraadje Duitse E5 in geslagen en deze benzine zit/zat in het tankje.
Onderstaande foto is de gebruikte slang waarvan je aan zou mogen nemen dat deze benzinebestendig is.
IMG_7613.jpeg

Maar waar moet je nu precies op letten bij de aankoop van een goede benzineslang?

Een transparante slang lijkt mij een goede maar is niet bestand tegen hitte dus kan zo smelten met alle gevolgen van dien.
720x2000x0_screen-shot-02-28-22-at-0327-pm-0.png
Bij andere zie ik codes waarvan ik echt de betekenis niet weet
slang4-1.jpg

  • Barstdruk: 60 bar
  • Binnen diameter: 8 mm
  • Buigradius: 40 mm
  • Buiten diameter: 14,6mm
  • Gewicht: 110 gram/meter
  • Inlage: textiel
  • Kleur: zwart
  • Slangmateriaal inwendig: NBR
  • Slangmateriaal uitwendig: NBR/EPDM, glad
  • Wanddikte: 3,2 mm
  • Werkdruk: 20 bar
  • Temperatuurbereik: -50 tot +80 ºC
Dus de vraag is:
Waar moet ik op letten om de juiste benzineslang te kopen?
 
Ik kan je het verschil niet zo 123 uitleggen, maar ik weet wel dat er een verschil is tussen benzine slang waar benzine doorheen stroomt, en benzine slang die IN de benzine ligt. Uit jouw verhaal kan ik alleen niet heel goed opmaken wat je nou zoekt.. :+
 
Gaat om een normale benzineslang tussen de tank en carburateurs.
Deze staat dus vol met benzine en zoals ik ondervonden heb lost de binnenkant op.
(Ook de buitenkant trouwens)

Ik zit even te googlen

Waar staat EPDM voor?​

EPDM rubber staat voor Ethyleen Propyleen Dieen Monomeer, een groep synthetische rubbers. Deze zijn ontstaan door de polymerisatie van propeen, etheen en een dieen. Het is daardoor een terpolymeer. EPDM is een synthetische rubber kwaliteit en zeer goed bestand tegen zonlicht en weersomstandigheden.

Waar staat NBR voor?​

Nitrilbutadieenrubber wordt afgekort met NBR en wordt ook wel kortweg nitrilrubber genoemd. Dit is een elastomeer. NBR is een synthetisch polymeer dat men kan verkrijgen door copolymerisatie van acrylnitril en 1,3-butadieen.

Wat is nitril rubber?​

NBR rubber (Nitril Butadieen Rubber) is een synthetische rubber soort met hoofdbestanddeel butadieen en het belangrijkste aandeel Acrylonitril. Deze kwaliteit wordt ook Nitril rubbergenoemd en is zeer geschikt voor producten die in aanmerking komen met minerale oliën en brandstoffen.
 
Blijkbaar heeft de benzineslang die ik had geen NBR binnenkant.
Komt van de lokale automaterialen dealer dus verwachtte ik dat hij zeker geschikt zou zijn.
Nou, niet dus.

Heb nu benzineslangen besteld die:

Brandstofslang 8mm - SL1008 | NBR/EPDM, glad | Textiel | 5/16 Inch | 3,2 mm | 10 bar | 40 bar | 150 g/m | 14,4 mm​

Deze moet geschikt zijn, NBR binnenkant moet je dus hebben.

Leuke websjop, meteen slangenklemmetjes etc besteld en weer 75 eurie armer. O-)
 
EPDM is niet bestendig tegen benzine, wel goed tegen ozon/zonlicht.
Veel NBR mengsels zijn in de meeste gevallen ook niet meer benzine bestendig bij de moderne brandstoffen (en dat al sinds 2002).
Maar het slangetje van de foto was wel heel erg prut.
 
Een transparante slang lijkt mij een goede maar is niet bestand tegen hitte dus kan zo smelten met alle gevolgen van dien.
Bekijk bijlage 1774693
Een transparante slang lost nagenoeg niet op, maar wordt wel vrij snel hard en broos van benzine. Levensduur drie maanden tot een jaar.
Mits niet 12/7 in de volle zon. :)

De slang die je had is vast een SBR slang voor water.
Hopelijk is de nieuwe slang bestand tegen de moderne benzines.
Dat mag je toch wel verwachten ondertussen.
In 2003 werkte ik in de rubbertechniek en toen was NBR nog geen permanente oplossing. 8)7
Maar dan zou je nu wel meer problemen horen. ;)
 
Nadeel van een transparante is dat hij niet hittebestendig is tot -37° C to +74 ° C
En laat die slang pal achter de cilinders lopen.
Het risico dat hij smelt lijkt mij niet fijn.
 

NBR en FKM zijn resistent tegen biobrandstoffen​

Na het onderzoeken en testen van verschillende rubberen materialen, zijn er twee uitstekende rubberen materialen uit de test gekomen. Dit zijn NBR en FKM. Allebei geschikt om te vormen naar verschillende afdichtingen en allebei duurzaam. Beide materialen zijn getest en hebben een bewezen voordeel dat ze goed resistent zijn tegen biobrandstoffen. Dankzij de duurzaamheid van de materialen dragen de materialen bij aan behoud van een gezond milieu.

Bio-NBR & Bio-FKM​

 

NBR en FKM zijn resistent tegen biobrandstoffen​

Na het onderzoeken en testen van verschillende rubberen materialen, zijn er twee uitstekende rubberen materialen uit de test gekomen. Dit zijn NBR en FKM. Allebei geschikt om te vormen naar verschillende afdichtingen en allebei duurzaam. Beide materialen zijn getest en hebben een bewezen voordeel dat ze goed resistent zijn tegen biobrandstoffen. Dankzij de duurzaamheid van de materialen dragen de materialen bij aan behoud van een gezond milieu.

Bio-NBR & Bio-FKM​


Biobrandstof kwam nog niet uit de pomp in 2002, het is/was de loodvervanger die het NBR opvrat.
 
Ik vind het wel interessant, vroeger telt niet, maar ook Viton was op den duur niet geheel bestendig tegen loodvrije benzine.
Het was wel het enige alternatief en duurzamer dan NBR indertijd.
Misschien is de samenstelling dan toch veranderd. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan