Beste bochtentechniek in haarspeldbochten

Bergafwaarts gebruik ik eigenlijk nooit mijn remmen, hoef niet zo nodig kokende remvloeistof. Rem gewoon op het blok af, werkt in mijn ogen beter, en is zeker net zo goed te controleren, zo niet beter. Voordeel is namelijk dat je wielen niet zomaar blokkeren.
Bergop gewoon in een goeie versnelling.




doe ik dus ook niet ;) gewoon in een lagere versnelling naar beneden :Y laat hem maar gillen :] en het spaart ook je remmen, mocht je die in een noodsituatie ooit nodig hebben ;)
 
doe ik dus ook niet ;) gewoon in een lagere versnelling naar beneden :Y laat hem maar gillen :] en het spaart ook je remmen, mocht je die in een noodsituatie ooit nodig hebben ;)

Ik vind het best wel leuk om b.v. in de lange tunnel op de Grimselpas "bergaf" (13%) de motor met 80 in de 5 te zetten en dan vol te acceleren. Geweldig, geeft echt een kick. Bij tunnel uit wel direkt vol in de remmen, want na ong. 200m. krijg je een haakse bocht die je met ong. 30 kmh. door kunt.
En nee, zonder achterrem de bocht door :+ (remmend de bocht in, dan los, en bijna direkt weer op het gas. Heb trouwens carburateurs met een perfecte gas-aanname.
 
Ik zorg altijd dat ik een scherpe bocht naar rechts eerst goed links aansnij om vervolgens bij het uitkomen van de bocht goed op mijn eigen weghelft te zitten.

Ik zie regelmatig dat motorrijders bij het uitkomen van een scherpe bocht opeens een auto voor hun snuffel tegenkomen _O- _O-
dat ook idd, volledige breedte van de weg gebruiken :Y
heb bij mij in de buurt gewoon zo'n onoverzichtelijke S bocht zitten, kan ik mooi dat soort dingetjes oefenen *O*
 
Als het even kan zorg ik er voor dat er geen verschil zit tussen de linker en rechter bochten. Ik rij dus zoveel het kan kwa overzicht buiten binnen buiten.

Hanzzzz
Vergeet alleen niet dat als je een haarspeld naar links hebt (soms ook naar rechts) en er komt een touringcar naar beneden je tegemoet je toch echt een probleem hebt als je dat doet. Dus probeer in ieder geval van te voren al te kijken wat er aan komt. En bij haarspelden naar links eventueel helemaal buiten blijven vanwege de tegenliggers die ook ruimte nodig hebben.
 
Belangrijkste met haarspelden rijden is volgens mij dat:
1. als je een buitenbocht hebt, je ook ruim de bocht moet blijven nemen, want regelmatig heb je een koekblik die de (krappe) binnenbocht heeft op je rijbaan :(
2. bij (krappe) binnen bocht de bocht ruim links aansnijden, zodat je marge over hebt.
3. bocht helemaal door blijven kijken (geldt voor elke bocht eigenlijk)

Ik ben het absoluut oneens met de TS over het late remmen. Dat is het domste wat je kunt doen omdat je geen marge overhebt en je motor oncontroleerbaarder wordt. Ga eerder op de rem zodat je al voor de bocht de motor stabiel hebt om hem om te gooien. Mocht er een tegenligger op je rijbaan komen, dan wil je echt wel veel marge hebben, en zo hard moeten remmen dat je stilvalt is ook niet fijn in een steile haarspeld. Vooral bergafwaarts verkijk je je snel op de remweg.

Het beste is trouwens een motor te hebben die goed voor haarspelden geschikt is: breed stuur, flink koppel, goede motorrem en niet te zwaar.

[me]EdwinO gaat dit weekend ook nog maar eens oefenen[/me]
 
Laatst bewerkt:
Berg-af ben ik ook erg zuinig met m'n remmen want als ze dan weg zijn.... brrr

Nee ik heb het echt vooral over berg-op, en dan wel zo hard als je durft, dus niet lekker toerend want inderdaad dan doe je dat inderdaad lekker in de juiste versnelling, beheerst enzo. Nee ik bedoel echt op het randje van je kunnen. Na iedere bocht denken "hmm zo en zo dat ging goed, volgende bocht eens proberen of ik iets meer..." Met kloppende aders op je voorhoofd. dat.


Alleen is waarschijnlijk de rijstijl waarbij je aderen het hardste kloppen niet de stijl waarbij je de hoogste snelheid haalt.

Het voelt inderdaad lekker actief, doorremmen tot in de bocht en dan het gas erop. Maar degene die beheerster remt en eerder het gas erop heeft, komt met een hogere snelheid de bocht uit en accelereert dus ook sneller weg.
 
met lessen leer je dat je scherpe bochten neemt met je voet op de rem.
ik denk dat het aan de sneldheid ligt waarmee je de bocht maakt.
als ik alleen rij rem ik niet in de bocht maar met duo hou ik ook mijn achterrem in,vind ik persoonlijk lekkerder gaan
Voor het aanremmen van de bocht (voorrem vóór de bocht, motorrem gebruiken net voor en in de bocht, en bij remmen met achterrem, al is dat met sommige motorfietsen helemaal niet altijd nodig.
Hoe scherp denk je dat je bocht (omhoog) word als je je motor op kantelpunt brengt en vervolgens je voorwiel even licht met je gas :)

Gebruik maken van het feit dat je achterwiel het voorste in wil halen ;)

Kee, je moet er de motorfiets voor hebben en de feeling maar geloof me dat je hard kan gaan *D
 
Ik ben het absoluut oneens met de TS over het late remmen. Dat is het domste wat je kunt doen omdat je geen marge overhebt en je motor oncontroleerbaarder wordt.

agree. ik neem dergelijke bochten met ongeveer dezelfde techniek als de TS beschrijft, maar dan zonder het fors op de bocht aan komen rijden en laat remmen. en wel om bovenstaande reden. je hebt dan meer tijd om te bepalen waar je instuurt en met welke snelheid. m.a.w. jij zelf en niet de hoeveelheid asfalt die je nog over hebt moet bepalend zijn voor de snelheid waarmee je die bocht gaat/moet nemen.
 
full
 
Heb nu veel veilige oplossingen gehoord.

Maar het allerleukste blijft natuurlijk de bocht in sliden en er driftend uit te komen. Zou ik wel een SMetje voor aanschaffen. :P

Robert%20Ulm%20Supermoto%203kl.JPG



20050801140816_Supermoto2.jpg
 
Ben net weer terug van een rondje zwitserse/italiaanse/franse alpen. Ik vergeleek tijdens het rijden [over de intercom] de versnelling en rem van mijn R1100GS met de Transalp 600 van mijn vrouw. Die remde namelijk niet zo goed op de motorrem, terwijl de GS weer zwaar op de motorrem remt.

Haarspelden omhoog meestal in 2, soms als ze krap waren met achterrem erbij. Bochten omlaag ook in zijn 2 meestal zonder achterrem.

Linksom bochten naar beneden wijd nemen en pas laat insturen. Rechtsom bochten naar beneden kleven tegen de middenlijn of [bij smalle weggetjes] links op de weg en dan op 2/3 van de bocht insnijden.

Rechtsom bochten naar boven altijd wijd nemen en in zijn twee, pas insturen als de weg naar boven goed zichtbaar is. Linksom [binnenbocht] soms in 1, maar meestal in 2 met wat achterrem erbij en [om verrassingen te voorkomen] bij het rijden van haarspeldenbochten naar boven even checken of er niet toevallig een grote vrachtwagen naar beneden aan het rijden is, anders ruim voor de bocht wachten tot de vrachtwagen de bocht door is.
 
Na alle posten gelezen te hebben èn mijn eigen ervaringen erbij genomen te hebben ben ik tot de volgende conclusies gekomen. :+


Conclusie 1: De manier van bochten nemen is pér motorfiets verschillend *D

Conclusie 2: De beheersing van de motorfiets is mede bepalend.

Conclusie 3: De rijstijl van bestuurder heeft grote invloed.

conclusie 4: Staat van het voertuig is heel belangrijke factor.











Conclusie 5: Ik durf harder door de bocht dan ik meestal kàn O-)

:W
 
Goeie tips :) Ga binnenkort voor de eerste keer haarspeldbochtjes rijden, dus had/heb wel wat tips nodig...
 
Terug
Bovenaan Onderaan