Beste bochtentechniek in haarspeldbochten

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.489
178
Oss
In dit topic: Kokende remvloeistof beschreef ik hoe ik na heel veel haarspeldbochten genomen te hebben in de Franse alpen tot een voor mij goed werkende techniek kwam: flink op de bocht aanrijden, laat fors in de ankers, terug naar juiste versnelling (was heel vaak 1, omdat je soms in de bocht helemaal om moet (bijna 180 graden) en een meter hoogte verschil overbrugt) en vervolgens met trekkende motor en slepende achterrem door de bocht wringen.

Ik vond dit erg goed werken maar werd er uiteraard flink op afgezeken. Hoe zou het dan moeten? Let op we hebben het niet over gewone bochten, waar je lekker doorheen kun "lopen" maar over de het soort haarspeldbochten in de bergen waar je snelheid even daalt tot stapvoets in de bocht zelf.
 
zo hoort het ook ;) met trekkende motor de bocht maken en met je achterrem "het gas"regelen
 
Ik doe ongeveer hetzelfde maar dan zonder achterrem :)

maar dan kom je dus, vanwege de lage snelheid op een punt waar je motor niet trekt. Als je dan weer op het gas gaat dan gaat dat met een "snok" zeg maar. Of heb je daar dan geen last van? Heb je een cardan ofzo? want dan is het wellicht anders
 
Laatst bewerkt:
Zo ben ik het ook gewend. Hard komen aanrijden, laatste moment op de rem, terug naar de 1 schakelen (vervolgens altijd weer dat blokkerende achterwiel :( ) ... en dan de bocht invallen met licht trekkende motor. Achterrem gebruik ik niet, maar ik heb inderdaad wel af en toe een 'snok' van de gashendel (kan gevaarlijk zijn met nat wegdek dus ...).

Als het eenmaal lekker gaat, zijn het wel heerlijke bochten om te rijden, vind ik. :]
 
maar dan kom je dus, vanwege de lage snelheid op een punt waar je motor niet trekt. Als je dan weer op het gas gaat dan gaat dat met een "snok" zeg maar. Of heb je daar dan geen last van? Heb je een cardan ofzo? want dan is het wellicht anders
Euh... dat is me nog nooit zo opgevallen? Ik heb een ketting (Fazer 1000).
 
Ik doe 2 dingen anders, ik gebruik de achterrem namelijk niet en ik neem de bochten naar links bijna altijd in z'n 2. De rechter bochten (welke scherper zijn) neem ik meestal wel in z'n 1.
 
ik gebruikte mijn achterrem eigenlijk nooit :)

maar in de Eifel was het toch wel handig om die te gebruiken :Y de bochtensnelheid gaat dan toch een heel stuk omhoog :]
 
Ik gebruik ook regelmatig de achterrem in haarspeldbochten.
Paar jaar terug in de Vogezen had ik dan ook last van een kokende achterrem :X . Terug van vakantie gelijk de vloeistof maar vervangen :Y
 
Ik gebruik de achterrem niet in haarspeldbochten. Alleen bij het aanremmen van bocht. Laat remmen (met beide remmen) en door de bocht met een trekkende motor. Ik duw de motor onder mij naar beneden.

Als je veel last van een ketting hebt, misschien de ketting beter spannen of de carburatie bij deellast beter laten afstellen?
 
In de 1ste rammen en goed gas erop en al hangend strepen trekkend op naar de volgende bocht/haarspeld, veelal met de vervelende eigenschap als je omhoog rijd dat je voorwiel wat makkelijker los komt van het asfalt resulterend in een wheely.... erg vervelend die haarspelden :)
 
nou voor mij maakt het ook een beetje verschil
als de bocht naar beneden gaat gebruik ik de achterrem ook
maar gaat ie omhoog dan gebruik ik hem bijna niet
en het liefste probeer ik het in zijn 2
 
Ik gebruik mijn achterrem altijd met tricky bochten, kun je ook goed je balans mee regelen(zonder dat de motor zich opricht)
 
Ik woon sinds meer dan 5 jaar in Zwitserland en rij regelmatig haarspelden en kan wel zeggen dat ik nu redelijk ervaren ben in de bergen. Het blijft een vak apart.
Ik weet niet wat de ultieme haarspelden-techniek is. Ik gebruik bijv. nooit mijn achterrem IN de bocht. Wel met een afadling voor het aanremmen van een bocht omdat ie dan voor behoorlijk gaat duiken en dan is een achterrem erbij wel lekker. Kokende remmen heb ik nog nooit gehad (belangrijk is dat je remvloeistof fris is em niet te oud), ik heb wel staalflex-remleiding laten monteren, dat geeft merkbaar meer druk.

Zodra ik een bocht instuur ga ik vrij snel weer (licht) op t gas en trek m hiermee de bocht door. Zodra ik 3/4 de bocht door ben ga ik soms vol op t gas. In de eerste versnelling kan ie dan wel eens een stapje opzij doen van achteren maar dat maakt niet uit ;)
Maar in haarspelden de berg AF zit ik meestal in zn 2, afhankelijk van hoe de bocht doordraait. Berg OP is t een ander verhaal, dan is meestal de 1e versnelling nodig om hard eruit te kunnen trekken.

Ik denk ook dat in haarspelden de motor iets naar binnen drukken de beter techniek ipv. er zelf iets naast gaan hangen, want dan wordt t zwaartepunt te negatief en krijg je een valbeweging naar binnen. Je lichaamshouding op de motor is dus belangrijk, en moet naar mijn mening in haarspelden vrij neutraal zijn.

Belangrijkste blijft: KIJKEN. Goed de bocht doorkijken, ik moet me zelf daar ook altijd toe dwingen.

BTW. Zondag ga ik maar weer eens een rondje Susten, Grimsel en Furka doen :]
 
maar dan kom je dus, vanwege de lage snelheid op een punt waar je motor niet trekt. Als je dan weer op het gas gaat dan gaat dat met een "snok" zeg maar. Of heb je daar dan geen last van? Heb je een cardan ofzo? want dan is het wellicht anders


Dan ga je niet gelijkmatig op het gas, als je en schok vooruit krijgt.
Wat ook belangrijk is om dat te voorkomen, is je ketting goed op spannning
hebben, en niet teveel speling op het gas ;)

Verder in de bergen gebruik maken van je motorrem, en de bocht zo recht mogelijk maken :)
 
Moet het niet net als je met AVB leert? Ketting op spanning houden, motor platgooien en zelf redelijk rechtop blijven en dan kijken waar je heen wilt.
 
Als we het hebben over bijvoorbeeld de bochten van de Stelvio-pas, is kijken naar de bocht geen optie. Die bochten zijn bijna 180 graden, het is er steil, smal en er is regelmatig tegemoedkomend verkeer in de bocht.

Onder die omstandigheden heb ik gemerkt dat:
1 de achterrem heel behulpzaam is
2 dat je voordat je de bocht ingaat gewoon helemaal op de helft van de tegenligger moet gaan rijden (als dat kan)
3 je het beste in z'n 2 kan rijden omdat de 1 te schokkerig is
4 je met een Pan met baggage en passagier soms echt angstige momenten meemaakt want stilstaan is vallen.
 
Bergafwaarts gebruik ik eigenlijk nooit mijn remmen, hoef niet zo nodig kokende remvloeistof. Rem gewoon op het blok af, werkt in mijn ogen beter, en is zeker net zo goed te controleren, zo niet beter. Voordeel is namelijk dat je wielen niet zomaar blokkeren.
Bergop gewoon in een goeie versnelling.
 
Ik doe 2 dingen anders, ik gebruik de achterrem namelijk niet en ik neem de bochten naar links bijna altijd in z'n 2. De rechter bochten (welke scherper zijn) neem ik meestal wel in z'n 1.

Als het even kan zorg ik er voor dat er geen verschil zit tussen de linker en rechter bochten. Ik rij dus zoveel het kan kwa overzicht buiten binnen buiten.

Hanzzzz
 
Bergafwaarts gebruik ik eigenlijk nooit mijn remmen, hoef niet zo nodig kokende remvloeistof. Rem gewoon op het blok af, werkt in mijn ogen beter, en is zeker net zo goed te controleren, zo niet beter. Voordeel is namelijk dat je wielen niet zomaar blokkeren.
Bergop gewoon in een goeie versnelling.

Berg-af ben ik ook erg zuinig met m'n remmen want als ze dan weg zijn.... brrr

Nee ik heb het echt vooral over berg-op, en dan wel zo hard als je durft, dus niet lekker toerend want inderdaad dan doe je dat inderdaad lekker in de juiste versnelling, beheerst enzo. Nee ik bedoel echt op het randje van je kunnen. Na iedere bocht denken "hmm zo en zo dat ging goed, volgende bocht eens proberen of ik iets meer..." Met kloppende aders op je voorhoofd. dat.
 
met lessen leer je dat je scherpe bochten neemt met je voet op de rem.
ik denk dat het aan de sneldheid ligt waarmee je de bocht maakt.
als ik alleen rij rem ik niet in de bocht maar met duo hou ik ook mijn achterrem in,vind ik persoonlijk lekkerder gaan
 
Als we het hebben over bijvoorbeeld de bochten van de Stelvio-pas, is kijken naar de bocht geen optie. Die bochten zijn bijna 180 graden, het is er steil, smal en er is regelmatig tegemoedkomend verkeer in de bocht.

Heel erg motor afhankelijk; op een supersport door het lage stuur bijna niet te doen, op een naked door de rechte houding geen enkel probleem.

Een zware naked met vééél koppel onderin en (de mijne heeft vanaf 2500 rpm. meer dan 100 Nm.) en niet te zwaar rijd trouwens ook heel relaxt.
 
Berg-af ben ik ook erg zuinig met m'n remmen want als ze dan weg zijn.... brrr

Nee ik heb het echt vooral over berg-op, en dan wel zo hard als je durft, dus niet lekker toerend want inderdaad dan doe je dat inderdaad lekker in de juiste versnelling, beheerst enzo. Nee ik bedoel echt op het randje van je kunnen. Na iedere bocht denken "hmm zo en zo dat ging goed, volgende bocht eens proberen of ik iets meer..." Met kloppende aders op je voorhoofd. dat.
ook dan wil ik in een goeie versnelling zitten.
Oftewel: geen bokkerig gedrag, maar soepele en vlotte reacties op het gas. En voldoende trekkracht :)
 
Ik zorg altijd dat ik een scherpe bocht naar rechts eerst goed links aansnij om vervolgens bij het uitkomen van de bocht goed op mijn eigen weghelft te zitten.

Ik zie regelmatig dat motorrijders bij het uitkomen van een scherpe bocht opeens een auto voor hun snuffel tegenkomen _O- _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan