Ik gebruik de NGK CR-9E bougies, voorgeschreven door het Fazer manual.
Ik gebruik de NGK CR-9E bougies, voorgeschreven door het Fazer manual.
Maar dat stoten ken ik ook, bij lage toertal in eerste en tweede versnelling....
Waarschijnlijk, maar dat kost meer geld en moeite dan andere bougies. Mochten de bougies geen soelaas bieden, dan is grotere sproeiers een goede optie.Ik denk echter eerder, dat grotere stationair sproeiers meer nut hebben bij het probleem.
Het probleem met de Fazer van mijn vrouw is dat -ie bij lagere snelheden (zeg maar stapvoets of iets sneller) soms hortend en stotend rijdt.
Ik rij zelf een BMW GS en ben gewend om zelf te experimenteren met afstellen van gasklephuizen en verschillende bougies - wat warmer, wat kouder - te proberen.
Ik heb het idee dat die NGK bougies die standaard in de Fazer gaan 'koud' zijn en wat warmere bougies misschien een betere verbranding opleveren. Misschien scheelt het iets in dat bokkerige gedrag bij langzaam rijden.
![]()
Maar dat stoten ken ik ook, bij lage toertal in eerste en tweede versnelling....
Ik rij af-en-toe op haar motor en heb geen probleem met dat horten/stoten, maar als ze achterop zit dan zegt ze wel dat ik hem veel hoger in de toeren doortrek voor ik doorschakel. Daarnaast moet ze gewoon wat langere ritten rijdende zijne een paar weekjes meegehad.
Daarna belde hij me op en vroeg wat ik met de motor gedaan had. Hij liep weer perfect. Helemaal niets. Simpelweg een kwestie van ff wat meer toeren maken.....
Ha, dat had ik ook! Dus langs de dealer gereden en uitgelegd dat ik in z'n 1 niet het gas los kon laten zonder dat ik van de sterk bokkende motor werd afgekickt. Dus ze hebben er met z'n drieen naar gekeken en wat blijkt: af fabriek zijn die dingen veel te arm afgesteld (milieu-eisen?) Dus iets rijker afgesteld en ja hoor, weg dat bokken. Qua benzineverbruik heb ik niet gemerkt (nog steeds 1:20) dus vraag je dealer hetzelfde te doen!Maar dat stoten ken ik ook, bij lage toertal in eerste en tweede versnelling....