Beste bougie Yamaha FZS 600 Fazer 2002?

Reprobate

MF veteraan
10 dec 2002
1.966
0
Amsterdam
Mijn vrouw rijdt op bovenstaande motor - Yamaha Fazer 600 uit 2002 - en wij zoeken naar de standaard en alternatieve bougies voor deze motor. Bosch/NGK/Champion/Denso...

Wat gebruiken de Fazer rijders hier?
 
Het probleem met de Fazer van mijn vrouw is dat -ie bij lagere snelheden (zeg maar stapvoets of iets sneller) soms hortend en stotend rijdt.

Ik rij zelf een BMW GS en ben gewend om zelf te experimenteren met afstellen van gasklephuizen en verschillende bougies - wat warmer, wat kouder - te proberen.

Ik heb het idee dat die NGK bougies die standaard in de Fazer gaan 'koud' zijn en wat warmere bougies misschien een betere verbranding opleveren. Misschien scheelt het iets in dat bokkerige gedrag bij langzaam rijden.
 
Het probleem met de Fazer van mijn vrouw is dat -ie bij lagere snelheden (zeg maar stapvoets of iets sneller) soms hortend en stotend rijdt.

Ik rij zelf een BMW GS en ben gewend om zelf te experimenteren met afstellen van gasklephuizen en verschillende bougies - wat warmer, wat kouder - te proberen.

Ik heb het idee dat die NGK bougies die standaard in de Fazer gaan 'koud' zijn en wat warmere bougies misschien een betere verbranding opleveren. Misschien scheelt het iets in dat bokkerige gedrag bij langzaam rijden.

Hallo,

Ikzelf heb ook een GS en had het probleem dat deze bij een constant laag toerental hortte en stoote (Het zgn. KonstantFahrRuckeln). Dit probleem is opgelost door het plaatsen van Brisk-bougies en het synchroniseren v.d. gaskleppen. Misschien is het een optie om de Fazer te voorzien van deze ontstekingskaarsen, wellicht is het probleem dan opgelost.
Tegenwoordig worden bijna alle fietsen dusdanig mager afgesteld dat deze moeten voldoen aan de Europese emissieeisen. Een dynojetkit zou ook een mogelijkheid zijn.
 
Nooit over gehoord bij een Fazer van het "oude" type. Dat "ruckeln" bij de BMW komt door de injectie in combinatie met de 2cylinders. De Fazer heeft geen injectie en 4 cylinders. Bovendien staat de Fazer er om bekend dat de carburatie perfect staat afgeregeld.
Weet je zeker dat het niks anders is, bv. niet goed gesynchroniseerde carbs, TPS of een vast punt in de ketting oid?
 
Ik vergelijk het horten en stoten van haar Fazer zeker niet met het KFR van mijn GS - wat ik er trouwens uit heb gekregen met goed afstellen en Champion RC9YC bougies, maar dat terzijde - al heb ik het vermoeden dat haar rijgedrag misschien ook voor problemen zorgt.
Haar accu geeft ook weleens niet thuis, en moet regelmatig aan de optimate. Ze gebruikt haar Fazer voor woon-werk, ongeveer 13 kilometer. Daarnaast rijdt ze niet echt hoog in de toeren. Ik heb het vermoeden dat daarom CR9E bougies een tikkie te koud zijn om het blok goed op temperatuur te krijgen.
Daarnaast staat in haar (Duitse)handleiding:
Zundkerzen
Hersteller/typ
Nicht D, F ---------------- NGK/CR8E, CR9E oder DENSO/U24ESR-N
Nur D, F------------------- NGK/CR7E, CR8E, CR9E oder DENSO/U22,24,27
Wat dat nicht of nur D,F betekend weet ik niet. Typeaanduiding Fazer?
 
Ik denk dat je dat probleem niet oplost met de bougies. Een warmere of koudere bougie heeft niet zo veel te maken met de bedrijfstemperatuur. Je gebruikt een ander type om vet slaan etc. te voorkomen.

Een maatje van me klaagde ook over slecht starten en slecht lopen van zijn Bandit 600. Toen ik m'n eigen motor plat reed heb ik de zijne een paar weekjes meegehad.
Daarna belde hij me op en vroeg wat ik met de motor gedaan had. Hij liep weer perfect. Helemaal niets. Simpelweg een kwestie van ff wat meer toeren maken.....
Dat accuprobleem zegt ook al iets natuurlijk. Ze komt kennelijk niet vaak boven de 4000 toeren.....
 
:^

Maar dat stoten ken ik ook B| , bij lage toertal in eerste en tweede versnelling....



Dat stoten had ik ook, maar alleen bij temperaturen varierend van -5 tot +10, maar dan alleen in de warmrij-periode, als ie dan op bedrijfstemperatuur kwam, was 't weg. Schijnt volgens m'n dealer een kwaaltje van de Fazer(600) te zijn.
 
de zijne een paar weekjes meegehad.
Daarna belde hij me op en vroeg wat ik met de motor gedaan had. Hij liep weer perfect. Helemaal niets. Simpelweg een kwestie van ff wat meer toeren maken.....
Ik rij af-en-toe op haar motor en heb geen probleem met dat horten/stoten, maar als ze achterop zit dan zegt ze wel dat ik hem veel hoger in de toeren doortrek voor ik doorschakel. Daarnaast moet ze gewoon wat langere ritten rijden :P dat is ook wat beter voor haar motor.
Jammer voor haar - vroeger reed ik op een Diversion 900 en zou ik gewoon een dagje ruilen en haar motor ff flink de sporen geven. Maar ze kan niet rijden op mijn huidige motor - te hoog en te zwaar (en rare richtingaanwijzers en vreemde geluiden bij het wegrijden enzo).
Dus misschien dat ik maar effe wacht tot ze haar motor niet nodig heeft en em dan effe leen om te raggen, ehm, toeren.
 
Maar dat stoten ken ik ook B| , bij lage toertal in eerste en tweede versnelling....
Ha, dat had ik ook! Dus langs de dealer gereden en uitgelegd dat ik in z'n 1 niet het gas los kon laten zonder dat ik van de sterk bokkende motor werd afgekickt. Dus ze hebben er met z'n drieen naar gekeken en wat blijkt: af fabriek zijn die dingen veel te arm afgesteld (milieu-eisen?) Dus iets rijker afgesteld en ja hoor, weg dat bokken. Qua benzineverbruik heb ik niet gemerkt (nog steeds 1:20) dus vraag je dealer hetzelfde te doen!
Waar ie nog steeds last van heeft is het moeilijke starten, wat dat betreft startte mijn CB500 een stuk makkelijker...
 
Moeilijk starten herken ik wel (al bleek later dat m'n Fazer 600 een probleem met het contactslot had)
Maar horten en stoten is zeker geen "normaal" probleem bij de (oude) Fazer. Hetzelfde geldt voor de afstelling. Er is zelfs nooit een Dynojet kit voor gemaakt, omdat ze er simpelweg niets aan konden verbeteren....
 
Terug
Bovenaan Onderaan