Beste crossmotor voor beginner

lancevance

MF'er
24 mei 2008
131
0
hey
ik wil graag beginnen met crossen op een circuit in zeeland, maar ik heb geen ervaring met crossen. Daarom zou ik graag willen weten: wat is de beste motor om te beginnen, 125 of 250cc en welk merk? Ik zat zelf te denken aan honda, yamaha, ktm? Het budget ligt rond de 3000-4000 euro. Ik ben 17 jaar, 1.87m en 70kg.

Alvast bedankt.
 
Ik denk dat je inderdaad gewoon een goede 125cc kan kopen. Een 250 4 takt rijdt heel anders en is naar mijn idee te zwaar en kostbaar om mee te beginnen. Je moet er wel rekening mee houden dat je ook nog kleren, boddyprotector, laarzen enz moet kopen.
Het ligt er ook maar net aan of je zelf een beetje wilt sleutelen aan de motor, anders moet je die kosten ook nog mee rekenen.
Groetjes
 
Als je kosten belangrijk vind is een 250 2t veel aantrekkelijker, omdat motoronderdelen dubbel zo lang meekunnen en de aanschafprijs weinig scheelt met 125. Zeker omdat je bij 125 echt niets kan missen van het vermogen en je hem dus echt perfect moet houden, terwijl dat bij een 250 minder nauw luistert.

250 4t onderdelen gaan ook dubbel zo lang mee als van 125, maar als 4t bevat hij wel veel meer onderdelen, waardoor hij in onderhoud net zo duur is als een 125. In aanschaf is 250 4t duurder, omdat hij nog minder lang op de markt is, maar voor hetzelfde jaar is het verschil klein.

Qua rijden hebben zowel de 125 als de 250 2t doorgaans hetzelfde frame en dus dezelfde stuureigenschappen per bouwjaar, terwijl ook de 4t prima sturen.

Vermogen is bij 125 dusdanig dat je vrijwel gelijk volgas kan rijden en heel secuur moet schakelen en koppelen om te zorgen dat hij blijft lopen en je vaart kan maken. Bij de 250's kun je ook een keer een versnelling ernaast zitten ofzo zonder gelijk stil te staan, maar daar moet je wel voorzichtiger zijn met het gas, omdat die volgas harder gaan dan je als beginner aankan.