Beste crossmotor voor beginner

lancevance

MF'er
24 mei 2008
131
0
hey
ik wil graag beginnen met crossen op een circuit in zeeland, maar ik heb geen ervaring met crossen. Daarom zou ik graag willen weten: wat is de beste motor om te beginnen, 125 of 250cc en welk merk? Ik zat zelf te denken aan honda, yamaha, ktm? Het budget ligt rond de 3000-4000 euro. Ik ben 17 jaar, 1.87m en 70kg.

Alvast bedankt.
 
Ik denk dat je inderdaad gewoon een goede 125cc kan kopen. Een 250 4 takt rijdt heel anders en is naar mijn idee te zwaar en kostbaar om mee te beginnen. Je moet er wel rekening mee houden dat je ook nog kleren, boddyprotector, laarzen enz moet kopen.
Het ligt er ook maar net aan of je zelf een beetje wilt sleutelen aan de motor, anders moet je die kosten ook nog mee rekenen.
Groetjes
 
Als je kosten belangrijk vind is een 250 2t veel aantrekkelijker, omdat motoronderdelen dubbel zo lang meekunnen en de aanschafprijs weinig scheelt met 125. Zeker omdat je bij 125 echt niets kan missen van het vermogen en je hem dus echt perfect moet houden, terwijl dat bij een 250 minder nauw luistert.

250 4t onderdelen gaan ook dubbel zo lang mee als van 125, maar als 4t bevat hij wel veel meer onderdelen, waardoor hij in onderhoud net zo duur is als een 125. In aanschaf is 250 4t duurder, omdat hij nog minder lang op de markt is, maar voor hetzelfde jaar is het verschil klein.

Qua rijden hebben zowel de 125 als de 250 2t doorgaans hetzelfde frame en dus dezelfde stuureigenschappen per bouwjaar, terwijl ook de 4t prima sturen.

Vermogen is bij 125 dusdanig dat je vrijwel gelijk volgas kan rijden en heel secuur moet schakelen en koppelen om te zorgen dat hij blijft lopen en je vaart kan maken. Bij de 250's kun je ook een keer een versnelling ernaast zitten ofzo zonder gelijk stil te staan, maar daar moet je wel voorzichtiger zijn met het gas, omdat die volgas harder gaan dan je als beginner aankan.

Merk: de Honda CR250 van 1998 heeft bijvoorbeeld al een alu frame, waardoor hij er lekker modern uitziet en voor een 1998 ook goed stuurt, terwijl die nauwelijks duurder zijn dan oudere machines in goede staat. Die kost echter nog niet de helft van je budget, waardoor je nog genoeg over hebt voor een flinke tijd onderhoud.

Als je gelijk alles wilt uitgeven, is een jonge 4t denk ik aanlokkelijker, omdat die vanwege hun extra koppel onderin veel makkelijker rijden dan de 2t modellen in dezelfde klasse. Daarbij is 450 qua onderhoudskosten trouwens weer vergelijkbaar met de 250 2t. Bij die jonge 4t maakt het merk minder uit, een yzf (van na 2005) of kxf is volgensmij net zo goed als een crf van hetzelfde jaar.
 
voor dat budget staan er nieuwe overjarige (tweetakt 125cc)honda's en kawa's op marktplaats , dat lijkt me dus de beste keus.
 
Gewoon voor een 125cc gaan, als je een yamaha, suzuki of een honda neem zit je altijd wel goed. Ow ja dat verhaal van ty500 klopt niet helemaal, een 250cc en een 125cc sturen allebij totaal anders en frame is ook niet hetzelfde.
 
125cc 2t is verreweg de beste kennismaking voor op het circuit te gaan rijden.

250 2t is te zwaar voor je, je moet eerst leren rijden en dat leren rijden doe je nou eenmaal het beste op een 125cc 2t. Zelf heb ik al de nodige ervaring en rij nu 250 4t (dus vergelijkbaar met een 125cc 2t). Gister op het circuit hadden genoeg 250cc 2t en 450cc 4t machines het nakijken :]

en qua onderhoud valt een 125cc ook wel mee ten opzichte van andere machine's. Het ligt meer aan hoe je met je motor omgaat. Ga je tot het uiterste dan zul je sneller het spul moeten vervangen, maar daar hoef jij je in het begin geen zorgen over te maken.

30 uur kun je als beginner wel aanhouden als interval voor vervangeing van je zuiger. Bij een zwaardere motor bijv. een 250 2t zal dat niet veel hoger zijn.

4t machines kunnen iets langer doen met een zuiger, maar dat verschil is ook nihiel. Je moet aan een paar uur denken. Nadeel van4t is dat je om de keer rijden olie moet verversen, de zuigers zijn duurder en je hebt kleppen en een distributieketting die je na enige tijd ook moet vervangen.

Nogmaals zal ik voor een 125cc 2t gaan, voelen het lichtste aan, sturen het lekkerste en hebben vermogen genoeg.

succes met je keuze :W
 
Vermogen is bij 125 dusdanig dat je vrijwel gelijk volgas kan rijden en heel secuur moet schakelen en koppelen om te zorgen dat hij blijft lopen en je vaart kan maken. Bij de 250's kun je ook een keer een versnelling ernaast zitten ofzo zonder gelijk stil te staan, maar daar moet je wel voorzichtiger zijn met het gas, omdat die volgas harder gaan dan je als beginner aankan.

binnen 0,5 sec schakel je terug en bam zit je weer met je 125 in juiste toerengebied. 125cc is echt wel de beste leer motor een 250 om te beginnen is wel leuk op het rechte stuk maar je mist gewoon de handeling van een 125cc.

auto coureurs beginnen ook met karten en gaan dan ook steeds stapje hoger hier leer je veel meer van en het is veel leuker omdat je dan ook merkt dat je vooruitgang boekt. dan een zware motor hebben en door jan alleman voorbij worden gereden.
 
Handeling van 125 is exact gelijk aan een 250 van hetzelfde jaar, omdat ze hetzelfde frame hebben.

En om zo snel mogelijk mee te komen, als je dat belangrijk vind, begin je gewoon met een motor van 2000 of daarna.

EDIT:
En hoewel 125 en 250 4t in 1 klasse vallen, heb je aan de 4t gewoon veel meer om te leren omdat die wel koppel onderin heeft en je dus meer op het rijden zelf kan concentreren in plaats van steeds maar op het rijdend houden.
 
Laatst bewerkt:
Handeling van 125 is exact gelijk aan een 250 van hetzelfde jaar, omdat ze hetzelfde frame hebben.

En om zo snel mogelijk mee te komen, als je dat belangrijk vind, begin je gewoon met een motor van 2000 of daarna.

EDIT:
En hoewel 125 en 250 4t in 1 klasse vallen, heb je aan de 4t gewoon veel meer om te leren omdat die wel koppel onderin heeft en je dus meer op het rijden zelf kan concentreren in plaats van steeds maar op het rijdend houden.


Zelfde frame? :X

cr 125 2007
honda-cr-125r-motorcross-dirt-bike.jpg


cr 250 2007
24187_0_1_2_cr%20250%20r_Image%20credits%20-%20Honda.jpg


Frame is iets anders aan het blok, balhoofdhoek is ook anders,........

Mijn advies voor een beginner is toch 2takt, de kosten komen +- het zelfde uit maar je leert rijden op een 125 en op een 250F kan je dan overstappen nadat je wat souplesse hebt.
 
hey
ik wil graag beginnen met crossen op een circuit in zeeland, maar ik heb geen ervaring met crossen. Daarom zou ik graag willen weten: wat is de beste motor om te beginnen, 125 of 250cc en welk merk? Ik zat zelf te denken aan honda, yamaha, ktm? Het budget ligt rond de 3000-4000 euro. Ik ben 17 jaar, 1.87m en 70kg.

Alvast bedankt.

Hoi LanceVance,

Ik wil hetzelfde. Hoe ver ben jij nu al? Heb je al een motor en waar train je?
 
Terug
Bovenaan Onderaan