Beste elektrische vakantieroutes

Baashaag

Die hard MF'er
23 mrt 2020
301
508
Ede
Nu ik binnenkort een elektrische motor heb ben ik eens aan het rondkijken wat een beetje de vakantie bestemmingen zijn met de beste laadmogelijkheden.

Frankrijk en Duitsland zijn redelijk te doen met fastchargers bij Lidl/ALDI en andere supermarkten evenals een aantal fast charge stations langs grotere wegen. Laatst was ik een rondje gaan doen in Luxemburg en wanner ik daar rond keek zag ik amper laadpunten staan, ook in apps zoals Chargemap.

Nu ben ik aan het oriënteren op een vakantie richting de Dolomieten. Ik dacht in Bormio te geen verblijven wat dicht bij de Stelvio is, maar ik zie dat daar amper laadpunten zijn. Een paar stadjes verderop zijn er dan wel weer een hoop dus dat wordt maar verkassen dan.

Hebben jullie nog tips voor routes of bestemmingen met een goede laadinfrastructuur? Of weet je hotels waar je in de nacht je motor aan het stopcontact mag hangen? Laat het hier weten.
 
door de topic titel had ik het vermoeden dat een 65+'er eindelijk een navigatie systeem had gekocht en op zoek was naar elektrische routes ;)

Maar leuk topic, ik ga het volgen. Mijn idee met vakantie op een E motor zou opladen op de camping zijn.
 
Ik ben regelmatig met een Renault Zoe (de 40 kWh versie) naar Brive-la-Gaillarde gereden, en vandaaruit de Dordogne in.

Ik ga er vanuit dat je Nederland wel uit komt :) Mijn route qua laadpalen was:
  1. Total E17/A14 Kalken (tussen Antwerpen en Gent)
  2. BP Corridoor Aire de Wancourt (tussen Lille en Parijs)
  3. Total Aire de Ressons Ouest (laatste keer laden voor Parijs)
  4. Total Aire de Limours-Janvry (net na Parijs)
  5. Aire d'Orléans-Gidy (vlak voor Orléans)
  6. Aire de Salbris-la Doge (tussen Orléans en Vierzon)
  7. Leclerc Saint-Maur (Chateauroux)
  8. Intermarché Limoges
  9. Intermarché Brive-la-Gaillarde
Ik laadde overigens niet overal, maar maakte een keuze, net hoe m'n pet er naar stond. Maar bovenstaande laadpunten reed ik altijd wel langs. Ik gebruik in Frankrijk altijd de Chargemap app, die laat bij veel laadpunten zien, of deze in werking is, of niet.
 
Ik ben me ook aan het voorbereiden voor een elektrische vakantie, weliswaar met vier wielen maar laden gaat op dezelfde manier.
Zelf heb ik hier nog nauwelijks ervaring mee, heb al heel wat tips gelezen over App’s die geschikt zouden zijn en tot nu toe staat A Better Route Planner (ABRP) bij mij bovenaan.

Je vult je voertuiggegevens in, laadtoestand, waar je naar toe wilt en hij maakt een gedetailleerde route voor je. Vermeldt bij elke laadpunt de locatie, met hoeveel procent je aankomt, hoeveel je moet bijladen en hoe lang de sessie duurt.
Verder kun je van alles instellen en hij rekent van alles voor je uit, als je dat wilt.
Ben dus nog aan het uitvinden en mij is nog lang niet alles duidelijk.
 
Vorige week met de ICE auto via Zwitserland naar Italië gegaan….in Zwitserland veel nieuwe snellaadstations zowel @pompstations als @‘Aires’.
 
tot nu toe staat A Better Route Planner (ABRP) bij mij bovenaan.
iedereen geeft hoog op over deze app, maar ik vind het niks. Voor auto’s zoals de Renault Zoe maakt hij onrealistisch veel tussenstops aan. Inmiddels ben ik gewend om gewoon zelf de route uit te stippelen.
 
Je kunt het verbruik ook instellen, zet je dat lager dan zijn de stints langer en heb je minder stops nodig.

Op z’n meest optimistisch had ie maar één laadstop gepland voor de reis naar Oostenrijk, 880 km. Theoretisch zal het vast kunnen maar ik heb toch maar een wat hoger verbruik ingevuld en krijg nu automatisch kortere stints, en dus meer laadpauzes.
 
@Hybride even de app gedownload. Nog steeds staan die Renault Zoe’s op “alpha”, wat ik gek vind want het was op een gegeven moment de tweede of de derde best verkochte elektrische auto van Nederland.

Maar… even gecheckt en inderdaad, hij stippelt nu een route uit, die vrijwel exact is zoals ik hem maak! De reistijd is vrij optimistisch hoor, ze gaan er van uit dat je echt naar de laatste 10% rijdt, en dat durfde ik niet. Ik laadde vaak van 20 naar 90 en ja, dan duurt het langer. Maar dat was pre-Corona, ik zie dat er tegenwoordig naast de Corri-door laders nu ook Ionity staat, dan heb je altijd een backup.

Edit: nog even zitten experimenteren met de Energica EsseEsse9+ instelling in de ABRP app, maar ik vind hem optimistisch hoor. Die zegt dat je van Utrecht naar Arcen rijdt, en dan nog 25 procent overhoudt. Dat is 135 km. Dat zou kunnen als het optimale omstandigheden zijn (zomer of zachte lente), en als je 90 rijdt. Maar ik hou 100 km/u op de GPS aan, en dan vermoed ik, dat ik het maar nèt red. Wel een leuke testcase.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, hij gaat normaal tot 10% resterende lading, daar houd ik ook niet van.
Maar ook dat kun je instellen, kijk onder “batterij”.

Anders kun je natuurlijk simpel de laadtoestand wat hoger houden, dus zelf ervoor zorgen dat je telkens 10% of 15% meer laadt en dan kom je (waarschijnlijk) met ongeveer 20% of 25% SoC aan bij de volgende stop, heb je wat meer reserve.
De reden is natuurlijk dat laden bij lagere spanning minder tijd kost, de batterij laadt veel sneller in de lagere laadregionen en dat zorgt voor kortere laadstops.
 
Laatst bewerkt:
hoe lang sta je nou gemiddeld te laden bij een pomp ?

Wat betreft dat snelladen kan de ene EV dat ook sneller dan de andere. Merken lijken te gaan kiezen tussen een auto maken met flinke range of een auto die sneller kan laden. Sportauto’s hebben ivm gewicht baadt bij minder accu’s en sneller laden.
 
hoe lang sta je nou gemiddeld te laden bij een pomp ?
Wanneer ik met mijn Energica een langere rit rij staat ik gemiddeld tussen de 15-20 minuten stil. Ik mik er nu bewust op.
Mooie stoptijd, liever tweemaal dan eenmaal langer staan.
De accu hou ik dan tussen de 20-80% en zo profiteer je inderdaad van de snelste laadtijden.

Net mooi voor een bakkie koffie halen en opdrinken.
 
..
Edit: nog even zitten experimenteren met de Energica EsseEsse9+ instelling in de ABRP app, maar ik vind hem optimistisch hoor. Die zegt dat je van Utrecht naar Arcen rijdt, en dan nog 25 procent overhoudt. Dat is 135 km. Dat zou kunnen als het optimale omstandigheden zijn (zomer of zachte lente), en als je 90 rijdt. Maar ik hou 100 km/u op de GPS aan, en dan vermoed ik, dat ik het maar nèt red. Wel een leuke testcase.
Met de 21,5 accu lukt dat wel.
Aankomende week weer 4 dagen cursus bij Rijnpoort Arnhem, daar lukt het ook niet te laden. Ja er staat een laadpaal met 2 aansluitingen maar altijd bezet uiteraard. B|
Al eerder gedaan met de kou (-0,7 bij vertrek) zie Energica
En dan rij ik met remparachute :+. (Beide Givi hardcases aan de zijkant)

Eens kijken hoe hij het aankomende week doet, stuk warmer.
 
Klopt, hij gaat normaal tot 10% resterende lading, daar houd ik ook niet van.
Maar ook dat kun je instellen, kijk onder “batterij”.
Ah, geniaal. Dan is het eigenlijk precies in te stellen zoals ik wil... interessant, dank voor je tips!

ja precies , als er nu 3 wachtenden voor je zijn ? dat is toch geen doen als je op vakantie wilt man
De Chargemap app laat van sommige Franse (Corri-door) snelladers zien, of ze bezet zijn of niet. Gedurende de reis check je af en toe de status, en krijg je een idee hoe de drukte is, en pas je eventueel je plannen aan.

Maar tegenwoordig is het beter, hoor. Van die Corri-door snelladers werden er 1 of 2 neergezet. Ionity zet er 4 neer. Tesla zet er meteen 16 neer. Alhoewel ik niet weet, of de Energica ook bij de Tesla snelladers in Frankrijk terecht kan.
 
ja precies , als er nu 3 wachtenden voor je zijn ? dat is toch geen doen als je op vakantie wilt man

Nope, als de laadpalen vol zijn rij ik ook door, ik ga niet wachten.
Maar de meeste apps laten al zien of de palen bezet zijn en er komen er steeds meer.
Tesla bv is ruim voorzien van snelladers en staat nu ook open voor iedereen. En het gaat door.

Het is nu nog een beetje pionieren maar eigenlijk nooit veel problemen. Tja die paal bij Rijnpoort is wat weinig.
1 paal met dubbele aansluiting op 700 parkeerplaatsen :z
Hij is dan wel weer gratis, maar de kans dat je daar dus kunt laden is eigenlijk 0.

Ook geen probleem, de 135 km kan ik op een lading halen.
 
Om toch in een wat algemener topic te posten ipv Zero of Energica.
Wie neemt er een eigen laadkabel mee voor de AC laden onderweg? Ik zou graag eens wat langere ritten willen doen en tijdens het eten of een overnachting is een fast charge niet nodig.
Nu heb ik nog een flink lange kabel van de auto maar daar zit mijn tas meteen mee vol. Ik zie wel wat handige spiraalkabels die minder ruimte innemen. Iemand een tip daar voor?
 
Op buitenlandreis neem ik de Granny mee en een Metron adapter Type2–> schuko. Dan kan ik overal terecht op AC. Beiden passen net in een tail bag van Held. Dan hoef ik niet met koffers te rijden op de dag dat we een rondje doen. Een granny kabel met een zo klein mogelijk ‘kastje’ is dan het mooist.
 
Misschien handig om te weten. Tesla deed in Nederland een proef met het openstellen van het Supercharger netwerk voor niet Tesla voertuigen. Dat is inmiddels uitgebreid naar meerdere landen in Europa.


 
<KNIP> ... Tesla bv is ruim voorzien van snelladers en staat nu ook open voor iedereen. <KNIP>
Aangezien ik binnenkort ook een EV (auto) heb, lees ik hier ook even mee.
Is dat nu algemeen zo, dat je bij Tesla stations ook met een niet-Tesla terecht kan ?
 
Aangezien ik binnenkort ook een EV (auto) heb, lees ik hier ook even mee.
Is dat nu algemeen zo, dat je bij Tesla stations ook met een niet-Tesla terecht kan ?

Moet je volgens mij een abbo/app iets voor gebruiken.

Overigens hebben ze Zwitserland helemaal volgegooid met (snel)laders; zowel bij tankstations als rustplekken. Met informatie bord met aantal plekken 👌
 
Aangezien ik binnenkort ook een EV (auto) heb, lees ik hier ook even mee.
Is dat nu algemeen zo, dat je bij Tesla stations ook met een niet-Tesla terecht kan ?
Volgens mij is het al door de pilot heen, er zijn ook al heel wat landen bij gekomen.

En ja het werkt, ook voor de Energica.
Tesla app downloaden, aanmelden en je kunt in de app kiezen voor "uw niet Tesla opladen"
Werkt goed :t
 
Op onze elektrische (auto) trip heb ik tot nu toe een paar dingen geleerd.

Op zich werkt ABRP best aardig, je moet even wat experimenteren met instellingen en zo kwam ik tot een 3 stops strategie. 3-2-2-2 in uren rijden voor dik 900 km. De App geeft je keurig de adressen van de laadpunten, ik heb die adressen achtereenvolgens steeds ingevoerd in de navigatie.
De navigatie leidt je er niet alleen naar toe maar op die manier zie je ook keurig naast elkaar hoever je nog moet en hoever je nog kunt. Zelf houd ik wel van een redelijke marge voor het geval je ergens tóch niet kunt laden, wat dus inderdaad gebeurde.

Een andere App die ik als aanvulling gebruikte is Chargefinder. Werkt erg handig hoewel ik ook nog vragen heb.

Wat ik verder geleerd heb; ik zag in grafieken altijd dat het laden trapsgewijs gaat; het vermogen begint goed, zakt daarna in bij 40%, zakt verder in bij 60% en zakt nog verder bij 80%.

Dat blijkt dus helemaal niet het geval te zijn.
De auto laadt maximaal bijna 80 kW en dat doet ie tot 78% SoC, daarna zakt het tempo pas in elkaar.
Je kunt dus gerust wat vaker laden en een hogere marge aanhouden, het kost nauwelijks tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan