Beste fiets voor een beginnende motorrijder?

Ik zal je wat vertellen: hier links boven mijn naam zie je een paatje van een 62 jaar oude Norton. Weegt geen 180 kg en stuurt heel makkelijk. Iemand die ooit op een bromfiets heeft gereden rijdt er zo mee weg.

Ik heb ook nog twee Honda Supermagna's van 30 jaar oud, wegen meer, zijn langer en hebben een andere balhoofdhoek. Iemand die op een brommer kan rijden komt bij de eerste straathoek in de problemen met zo'n motor en de kans bestaat dat hij aan de overkant in een tuin terecht komt.

750cc is zo'n oude Honda en mijn neef, waar ik regelmatig mee rijd, heeft een 1500 cc Intruder, dus twee keer de cilinderinhoud, maar die kan me met geen mogelijkheid begaan in een sprintje.

Motorrijden doe je om verschillende redenen, om van en naar je werk te gaan bijvoorbeeld, of om lekker je hoofd even leeg te rijden, of om gewoon even te genieten. Welke motor het beste bij je past kom je vanzelf achter, maar bedenk dat je ook op een licht motortje volop kan genieten en je tilt hem zo opzij als je die kleine berging in wilt.
 
Een kwestie van smaak denk ik.
Het wijze antwoord op de originele vraag blijft: uitproberen van verschillende merken en typen.
Oog wil natuurlijk ook wat, maar om bij voorbaat de categorie "2 cylinder" uit te sluiten is jammer.
Afgaan op slechts het aantal cylinders is niet verstandig: weliswaar geen motorfiets. maar ik was vorig jaar uitermate positief verrast door een auto met een turbo 3 cylinder motor.
 
2-cylinder zegt niet zoveel.

Als je de motor-karakters van een 2-in-lijn, V2, L2 en een boxer naast elkaar zet, heb je zulke grote verschillen.
Op een boxer of een 2-in-lijn heb je haast geen last van bokken, iets waar een V2/L2 meer last van heeft.
Die laatste 2 geven je veel meer een gevoel van "motorleven".

Zoek iets uit wat je mooi en betaalbaar vind en denk na waar je de motor voor wilt gebruiken (vakantie/rondje om de kerk/WW etc.) verdiep je er in (lees motorbladen/internet) en ga proefritjes maken.

Er bestaat niet zoiets als "beste fiets" .............dat verschilt per persoon/portemonnee/omstandigheden.
 
Wat is er mis met een 2 cylinder motor?


Nouja er is niks mis mee, maar voor mij is bijvoorbeeld het geluid een reden om geen 2 cilinder te kopen.

Bij een chopper of tourmotor kan het prima, maar bij een wat sportiever model heb ik qua geluid liever een 4 cilinder.

Als eerste motor heb ik nog bij een ER6F gekeken, leek mij een leuke beginnersfiets, zowel qua prijs als model. Maar ik schoot letterlijk in de lach toen dat ding gestart werd _O-
 
Ik zie dat de Vmax nog niet voorbij is gekomen. Dus... Yamaha Vmax. V4. Nuff said. :+
 
Nouja er is niks mis mee, maar voor mij is bijvoorbeeld het geluid een reden om geen 2 cilinder te kopen.

Bij een chopper of tourmotor kan het prima, maar bij een wat sportiever model heb ik qua geluid liever een 4 cilinder.

Als eerste motor heb ik nog bij een ER6F gekeken, leek mij een leuke beginnersfiets, zowel qua prijs als model. Maar ik schoot letterlijk in de lach toen dat ding gestart werd _O-

Heb je het geluid van een oude Triumph twin wel eens gehoord? Kwestie van smaak natuurlijk, maar veel mooier kan het niet worden.
 
Heb je het geluid van een oude Triumph twin wel eens gehoord? Kwestie van smaak natuurlijk, maar veel mooier kan het niet worden.

Maar dat geluid past ook veel meer bij zo'n motor.
Mijn broer heeft een Marauder 2 cil. Dat geluid past gewoon bij zo'n motor, maar ik ben er vervolgens al wel vrij snel klaar mee. Een 4 cil. die lekker toeren beukt blijf ik van genieten, maar dat is natuurlijk puur een kwestie van persoonlijke smaak :)
 
Nouja er is niks mis mee, maar voor mij is bijvoorbeeld het geluid een reden om geen 2 cilinder te kopen.

Bij een chopper of tourmotor kan het prima, maar bij een wat sportiever model heb ik qua geluid liever een 4 cilinder.

Als eerste motor heb ik nog bij een ER6F gekeken, leek mij een leuke beginnersfiets, zowel qua prijs als model. Maar ik schoot letterlijk in de lach toen dat ding gestart werd _O-
Geluid van de motorfiets (en ook van een auto) wordt grotendeels bepaald door de uitlaat.
Fabrikanten doen hun best de uitlaat zo te construeren dat het voortuig een "bijpassend" geluid maakt en berijders kopen een andere uitlaat om het "standaard" geluid aan te passen naar hun wensen.
 
Mwoah.. Ik heb een 4 in lijn gehad en nu een V4. Zit wel degelijk verschil in de muziek. :Y
 
Het geluid van een staande twin is heel regelmatig omdat meestal de zuigers tegelijk boven en beneden zijn en er dus elke 360 graden een arbeidslag is. Sommige twins hebben een 180 graden krukas en dat klinkt totaal anders.
 
Geluid van de motorfiets (en ook van een auto) wordt grotendeels bepaald door de uitlaat.
Fabrikanten doen hun best de uitlaat zo te construeren dat het voortuig een "bijpassend" geluid maakt en berijders kopen een andere uitlaat om het "standaard" geluid aan te passen naar hun wensen.

In de basis wordt het geluid geproduceerd door de motor, de uitlaat kan dat alleen nog wat bijkleuren.
 
Voor een eerste motor zou ik inderdaad niet te duur inzetten. Ben zelf als eerste op een kawa ER-5 gestapt, vond het zelf een super motor om mee te starten. Zeer vergeeflijke motor maar je, als je er wat langer op zit, ook kan leren wat vlotter te rijden.

Je gaat zo'n eerste motor ongetwijfeld nog wel eens om laten vallen. Dan kan ik je garanderen dat je liever 1500 euro hebt uitgegeven dan 5000 eurotjes...
 
Geluid van de motorfiets (en ook van een auto) wordt grotendeels bepaald door de uitlaat.
Fabrikanten doen hun best de uitlaat zo te construeren dat het voortuig een "bijpassend" geluid maakt en berijders kopen een andere uitlaat om het "standaard" geluid aan te passen naar hun wensen.

Niet helemaal mee eens, een uitlaat kan het (type) geluid wel verbeteren, maar niet veranderen.

De eerste ER6F die mooi klinkt moet ik nog horen. Zelfs met een akra vind ik het nog 10x niks..

Maargoed, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, en is er voor ieder wat wils :)
 
Vriend van me rijdt een SV650S... gaat behoorlijk vooruit, en klinkt stiekem best mooi. Met andere woorden: Smaken verschillen ;)
 
Of dat het nu voor een beginner is of voor een volgende stap een perfecte motorfiets bestaat niet.

De keuze heeft ook met je portemonnee te maken en of je snel weer iets anders kunt en wil kopen.
Een beginner is nog lang niet uitgeleerd op een A lesmotor wanneer deze net zijn rijbewijs heeft.
Dus zelfs een vergelijkbare fiets als een lesmotor kan een mooie opstart zijn.

Afhankelijk van het persoonlijk talent is het soms verstandig om een iets minder of meer uitdagende fiets aan te schaffen.
Als een fiets te weinig uitdaagt dan gaat deze vervelen en als deze te veel uitdaagt, dan blijf je vaak te veel binnen je comfort zone en leer je niet meer bij of je gaat te snel ver buiten je comfortzone en maakt brokken.

Wat jou de beste keuze is kan niemand je via het internet vertellen. Praat er eens over met je instructeur.
Deze kent jou het beste en weet waar je sterke en zwakke punten liggen.
Alleen als deze je een oude lesmotor wel verkopen, dan moet je met een ander gaan praten...
 
Of dat het nu voor een beginner is of voor een volgende stap een perfecte motorfiets bestaat niet.

De keuze heeft ook met je portemonnee te maken en of je snel weer iets anders kunt en wil kopen.
Een beginner is nog lang niet uitgeleerd op een A lesmotor wanneer deze net zijn rijbewijs heeft.
Dus zelfs een vergelijkbare fiets als een lesmotor kan een mooie opstart zijn.

Afhankelijk van het persoonlijk talent is het soms verstandig om een iets minder of meer uitdagende fiets aan te schaffen.
Als een fiets te weinig uitdaagt dan gaat deze vervelen en als deze te veel uitdaagt, dan blijf je vaak te veel binnen je comfort zone en leer je niet meer bij of je gaat te snel ver buiten je comfortzone en maakt brokken.

Wat jou de beste keuze is kan niemand je via het internet vertellen. Praat er eens over met je instructeur.
Deze kent jou het beste en weet waar je sterke en zwakke punten liggen.
Alleen als deze je een oude lesmotor wel verkopen, dan moet je met een ander gaan praten...
Dit is een uitdagende fiets:Y,nog gezonder ook:+
Cerv%C3%A9lo-P5-Dimension-Data-Team-TT-Bike-1200x800.jpg
 
Ik ben zelf ook sinds half jaar begonnen met rijden en mijn motor is een is Suzuki GSX 750 F geworden uit 2002.
Was zelf wel al fan van dit soort type motoren maar in het begin aan het kijken naar een GSR600. dus wel iets anders. echter proef gereden op de GSX F en dit was net een handschoen.. reed er meteen lekker op weg. dus wat dat betreft het beste advies zoals al gezegd is. ga gewoon proefrijden en kijk wat je kan vinden in je budget.
 
Terug
Bovenaan Onderaan