Beste fiets voor een beginnende motorrijder?

Birannator

MF'er
7 apr 2018
39
4
Hallo allemaal, ik ben sinds afgelopen vrijdag de gelukkige eigenaar van een motorrijbewijs (A zonder restricties) en ben ondertussen dus druk het internet af aan het struinen om te kijken wat er zoal te koop staat. Ik ben niet van plan om direct te gaan kopen maar je oriënteren is ook belangrijk.

Nu is de keuze reuze en dat maakt het zoeken niet makkelijker, vandaar de vraag wat jullie denken wat goede beginners motoren zijn?
Ik snap dat het type motor (tour, supersport, chopper, oldtimer, etc) een persoonlijke voorkeur kan zijn maar waar zijn jullie bijvoorbeeld op begonnen en was dit een goede keus of toch een van de mindere?

Daarnaast vraag ik mij af of het aan te raden is om klein te beginnen en zodra je meer ervaring krijgt op te bouwen? Kun je bijvoorbeeld prima op een 1000cc beginnen of is dit te veel van het goede? Misschien handig om te melden dat de enige ervaring die ik heb met motorrijden komt van de lessen (heb hiervoor ook nooit brommer, scooter of een A1/2 fiets gereden).

Kortom al jullie ervaringen wat betreft je eerst motor, eventuele tips waar je op moet letten bij het kopen van die eerste motor en algemene tips voor beginners zijn van harte welkom!

Alvast bedankt! :)
 
Proefrijden. Enige zinnige advies. Zo kom je er voor jezelf achter wat je fijn vindt en wat niet. T is net seks :j
Dat dus :^

Licht of zwaar, het maakt volgens mij niet uit. Of je je kan beheersen zit in je hoofd, niet in de cilinders.

Wel zou ik persoonlijk, hetzij een lichte, hetzij een zwaardere, niet meteen een te mooie/dure nemen.
De motor zal wel is tegen de grond kunnen gaan, ja dat kan ook als je reeds ervaring hebt, maar dan is de kans toch kleiner. Maar meer nog omdat je pas begint te rijden, en het type wat je beviel tijdens proefrijden zou na een paar 1000km misschien toch niet het ideale blijken te zijn. Je kan dan later switchen naar een ander tye zonder dat het je teveel gekost heeft.
 
Grappig, maar dit is het zoveelste topic over dit onderwerp en eigenlijk is het net als vragen naar welk type vrouw het beste bij je past.

Motorrijden is heel persoonlijk en wat jij lekker vindt kan een ander niet eens vermoeden.

Mijn eerste baas zei altijd: gewoon proberen.

Succes en rijd voorzichtig, stoer doen leidt tot pijn.
 
Een tip van mij is kijk naar de re-sell value...

Al koop je iets wat klote is, als jij een ''gewilde'' motor hebt ben je er weer zo van af. Denk bij het kopen ook aan het verkopen en dan zal je nooit een miskoop hebben. Dus zoek een motor die ook weer snel verkocht kan worden en niet hard achteruit gaat in waarde.

Als jij nu niet weet wat voor motor je wilt, zou ik gewoon de eerste de beste kopen en er een seizoen op rijden, bevalt het? hou 'm, bevalt t niet? verkoop 'm en je hebt een seizoen aan ervaring meer.

Dat ''test rijden'' vind ik maar niks, na een rondje rijden weet je echt nog niet of iets bij je past of niet. Tenzij je een BMW rijder bent met gele helm en ineens op een hayabusa gaat, maar anders weet je het echt niet na een rondje (VIND IK)
 
Toen ik mijn rijbewijs haalde wist ik wel wat ik wou ; een bakker frame met dik motorblok, of een cb 900 bol dor, of een z1000 r , 900 ss :9
Maar als 18 jarige was dat onbereikbaar dus het werd een cb 400f van 1500 gulden, maar man wat heb ik veel plezier gehad met dat fietsje :Y
Het zit hem in de beleving
 
Ik zou voor een lichte twin gaan

CFy6QiFUIAAyifW.jpg
 
Mijn persoonlijke noot na een stuk of 28 fietsen de laatste 30 jaar......
Ga er eerst maar eens lekker de tijd voor nemen en erover nadenken met welk doel jij de motorfiets wilt gaan gebruiken.
Het is net als uit eten gaan naar een restaurant, waar heb je zin aan: vlees, vis of toch een vegetarisch gerecht.
Je kunt moeilijk alles in ene keer verorberen.
Uiteraard kan je op elke type motorfiets op elke plek ter aarde aankomen.
Maar de manier waarop verschilt behoorlijk en behoeft vast geen uitleg.
Het gaat er dus echt om wat je ideeen zijn straks om wat te gaan doen met de motorfiets die jij gaat aanschaffen.
Zelf heb ik een Honda Grom 125cc fietsje waarmee ik op de zonnige dagen heerlijk kan rondtokkelen om te ontstressen.
Een echt mooi weer fietsje dus waarmee ik toch echt niet mee op vakantie zou gaan.
Maar ondanks de slechts 11pk aan vermogen elke keer als ik erop stap de grootste schik beleef.
Het zit em dus echt NIET in formaat of veel vermogen.
Daarnaast rij ik met een oudere pekelfiets Honda Deauville 700.
Mijn woon/werk fiets en voor de langere afstanden een heerlijk betrouwbaar werkpaard.
Op die manier snijdt voor mij het mes naar 2 kanten toe op motorfietsgebied.
Succes met je keuze straks.
Er is meer dan genoeg keuze voor elk budget.
Door je jaren heen kom jij er al snel genoeg achter met welk type motorfiets jij meer schik hebt.
Het is inderdaad net als met vrouwen en dan doel ik niet op het lichamelijk contact maar wel zozeer met het karakter ervan.
Vr gr
 

Bijlagen

  • 3CE64811-3324-40A3-827A-F74D7204EFB6.jpeg
    3CE64811-3324-40A3-827A-F74D7204EFB6.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 49
  • 89D3F9C7-3B75-45EC-A6AE-79CDD8737680.jpeg
    89D3F9C7-3B75-45EC-A6AE-79CDD8737680.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Gewoon lekker gaan proefrijden en niet afgaan op wat een ander zegt maar je eigen gevoel volgen. Veel vrienden van mij rijden supersport ik dacht dat ik ook een supersport wou gaan rijden totdat ik in plaats van 1 dag een week eentje tot mijn beschikking had. Toen was ik er wel achter gekomen dat het geen kwaad kon om effe andere modellen te proberen. Uiteindelijk heb ik een kawasaki z1000 aangeschaft waar ik geen moment spijt van heb gehad. Dus conclusie is.... ga lekker langs de dealer en probeer van alles uit zou ik zeggen.
 
Hierbij de forum versie
"Howto" om de beste fiets te vinden voor een beginnende motorrijder....
Ga naar de lokale fietsenwinkel/fietsenmaker en vertel de vertegenwoordiger/verkoper/fietsenmaker wat jouw wensen en voorkeuren zijn met betrekking tot de fiets. Luister goed naar het advies en ga proefzitten, bij de betere winkel zal je zelfs een proef-ritje mogen fietsen.
Ga vervolgens op internet zoeken naar goedkope chinese klonen van die fiets.... koop er zo eentje en rij hem binnen 2 weken aan gort.
Ga terug naar de fietsenmaker en vertel je verhaal en probeer je goedkope rammelbak te laten repareren...
Hoor aan dat die goedkope (namaak) troep niet geschikt is en krijg het origineel evt met korting aangeboden.

Zo vind je "de beste fiets voor een beginnende motorrijder"

Ben je op zoek naar de beste motor....
Hierbij de forum versie van de
"Howto" om te bepalen of de motor iets voor jou is of niet....
Zorg ervoor dat je een goede aansprakelijkheids verzekering hebt....
Ga op de motor zitten, en start deze. Laat 'm rustig naar voren rollen en zoek je balans. (Tip, als je je ogen dicht doet ben je meer/beter met je balans bezig)
Vervolgens draai je het gas open, zo vol mogelijk terwijl je de motor in bedwang houd. (vergeet ondertussen niet te schakelen)
Lukt het je niet om de motor in bedwang te houden, dan weet je dat de motor niet geschikt is voor je en dat je op zoek moet naar een andere.

De "echte wereld" versie:
Wat de "beste" is nogal objectief, dit is niet iets wat iemand anders voor jou kan bepalen.
Ik vind dat iedere fiets geschikt is als beste fiets voor de beginnende motorrijder....
Het is namelijk een fiets, en de beginnende motorrijder rijd liever op zijn/haar motor waarschijnlijk.
 
Trap in ieder geval niet in de val dat je naar een bepaald aantal CC's moet toewerken, want dat is niet zo. Meer of minder CC's zegt niets over je vaardigheid of mannelijkheid. Al kies je een 1600CC, een vaardig coureur zal je op een 600CC altijd links en rechts passeren.
Dat gezegd hebbende: koop gewoon iets wat je leuk lijkt voor niet al te veel geld. Maak deze motor je eigen, en kijk daarna eens verder. Misschien weet je het dan nog niet en dan herhaal je deze stap nog eens. En misschien weet je het wel nooit, en blijf je het zo doen. Ik heb zelf na bijna 20 jaar nog steeds geen voorkeur. Ik vind vrijwel iedere motor wel iets hebben. Dus doe ik altijd maar wat. En ik heb nog nooit spijt gehad van een motor :)
 
Trap in ieder geval niet in de val dat je naar een bepaald aantal CC's moet toewerken, want dat is niet zo. Meer of minder CC's zegt niets over je vaardigheid of mannelijkheid. Al kies je een 1600CC, een vaardig coureur zal je op een 600CC altijd links en rechts passeren.
Dat gezegd hebbende: koop gewoon iets wat je leuk lijkt voor niet al te veel geld. Maak deze motor je eigen, en kijk daarna eens verder. Misschien weet je het dan nog niet en dan herhaal je deze stap nog eens. En misschien weet je het wel nooit, en blijf je het zo doen. Ik heb zelf na bijna 20 jaar nog steeds geen voorkeur. Ik vind vrijwel iedere motor wel iets hebben. Dus doe ik altijd maar wat. En ik heb nog nooit spijt gehad van een motor :)

:^

In het verleden een aantal keer meegemaakt dat iemand naar competitieve machine staat te kijken, en dan "ik durf het bijna niet te vragen" En als je dan bijvoorbeeld zegt "dit is een 500cc tweetakt!!" dan krijg je als antwoord: Ooh, och, mijn shopper is een 750cc, daar ben ik niet bang voor.........
Het idee dat meer cilinder inhoud, altijd sneller, zwaarder, sterker is, zit bij heel veel motorrijders in de grijze massa vastgebrand.
 
Ik heb een soortgelijk verhaal gehad, of beter gezegd; ik zit er nog midden in!
Sinds een goede 3 weken mijn rijbewijs. Groot Ducati liefhebber, en kan toch niet wachten om op die Multistrada, Monster, of Hyperstrada te stappen, wat te denken van een triumph speedtriple of een moto guzzi!
Afijn, ik heb er voor gekozen, geheel tegen mijn gevoel in om een " tussen" motor te nemen, ik heb nu in de schuur een bandit 650 SA uit 2005 staan. mooi particulier gekocht, goeie KM's, goeie prijs.
Ik heb een hoop motoren proef gereden, en ben niet persé geremd door "het vermogen". Wel door het feit dat ik bang was de motor "pijn" te doen, door lompigheid, of omdat ik bang was een bocht goed door te gaan. (je leert immers pas vlot en goed rijden zonder instructeur)

Ik ben blij dat ik het gedaan heb, en wel om allerlei redenen. Hoofdzakelijk omdat ik met het in de schuur zetten net ff iets te lomp ben, dat ik de motor afspuit en me realiseer dat die eigenlijk te warm was (na een lange rit), dat ik een bocht neem en net ff te ver terugschakel waardoor ik hem goed op zn lazer gaf...
Zeg niet dat "duurdere" of "droom motoren" bovenstaand niet kunnen handelen, of iets dergelijks...

Afijn, ik ben blij met mijn suzuki nu! Ik leer lekker rijden op een motor die ik vertrouw!
 
Ik heb een soortgelijk verhaal gehad, of beter gezegd; ik zit er nog midden in!
Sinds een goede 3 weken mijn rijbewijs. Groot Ducati liefhebber, en kan toch niet wachten om op die Multistrada, Monster, of Hyperstrada te stappen, wat te denken van een triumph speedtriple of een moto guzzi!
Afijn, ik heb er voor gekozen, geheel tegen mijn gevoel in om een " tussen" motor te nemen, ik heb nu in de schuur een bandit 650 SA uit 2005 staan. mooi particulier gekocht, goeie KM's, goeie prijs.
Ik heb een hoop motoren proef gereden, en ben niet persé geremd door "het vermogen". Wel door het feit dat ik bang was de motor "pijn" te doen, door lompigheid, of omdat ik bang was een bocht goed door te gaan. (je leert immers pas vlot en goed rijden zonder instructeur)

Ik ben blij dat ik het gedaan heb, en wel om allerlei redenen. Hoofdzakelijk omdat ik met het in de schuur zetten net ff iets te lomp ben, dat ik de motor afspuit en me realiseer dat die eigenlijk te warm was (na een lange rit), dat ik een bocht neem en net ff te ver terugschakel waardoor ik hem goed op zn lazer gaf...
Zeg niet dat "duurdere" of "droom motoren" bovenstaand niet kunnen handelen, of iets dergelijks...

Afijn, ik ben blij met mijn suzuki nu! Ik leer lekker rijden op een motor die ik vertrouw!
Had je beter een oude ducati kunnen nemen :Y
 
Goedkope allroad is een goed begin: goedkoop in onderhoud, makkelijk aan te sleutelen, en kan vrijwel overal rijden.
Zit ook rechtop, dus als je rugproblemen hebt kan je die per direct ook ondervinden met hoe comfortabel-of oncomfortabel die is.
 
Toen ik 18 werd ook een oud brikkie gekocht, cb400f.
Nu rij ik nog steeds ouwe brikkies variërend van 350 naar 1100cc.
Frappant detail is dat ik 1x een duurdere fiets heb gekocht en nou net daarmee op m’n plaat ben gegaan. Dus snel weer terug naar de brikkies :P
 
Ik ben begonnen op een 350 2 takt,en heb van alles gereden van klein 50cc tot 1800cc,van off the road
tot toermotor en heb veel plezier en veel ellende meegemaakt met motoren van zowel oud als nieuw.
En ja ook ik ben de nodige keren van de motor af gestuiterd en dat was ook met al jaren ervaring.
Kortom het maakt niet uit wat je koopt,gebruikt of nieuw de kans dat je er een keer vanaf stuitert
blijft aanwezig,zorg dat je goed verzekerd ben en koop gewoon iets wat je leuk vind of het nu 50 of 1000cc
is dat maakt niet uit,het gevaar zit niet in de motor maar in de bestuurder en de overige weggebruikers.Wel zou ik nu als ik zou beginnen
en het budget het toelaat een motor met minimaal ABS en of traction control nemen,zeker als beginner gaat
je dat nog een keer redden van een ongeluk.Mij heeft het al een keer gered van wat anders een zeer zwaar ongeluk
zou zijn geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan