Beste keuze materiaal windscherm

29 dec 2021
67
56
Hallo iedereen,

Afgelopen maand tijdens de stormachtige dagen heeft mijn windscherm behoorlijk te verduren gehad. het meest extreemste was nadat ik ene vrachtwagen had ingehaald dat mijn windscherm door de plotselinge wind/rukwind behoorlijk heen en weer klapperde (ik heb een toermotor). Nu zie ik dat bij 1 boutgaatje er een scheur is opgetreden denk vanwege de te hoge spanningen op het materiaal icm met de bewegingen. Nu is die scherm ook al vrij oud, motor zelf komt uit 2008. Dus 1+1=2 denk vervangen die hap voordat het scherm afbreekt en mij probeert te onthoofden...

Alleen, welke materiaal is het beste voor een windscherm. Ik zie dat er 2 a 3 verschillende materialen gebruikt wordt. Het gaat mij vooral om duurzaamheid en sterkte.

Dus aan jullie de vraag: welke materiaal is het sterkst/duurzaamst en het beste geschikt voor een windscherm.

Ik hoef niet perse met alle geweld een originele fabrieksscherm, een aftermarket model is ook goed.
 
De kans dat je onthoofd wordt door rondvliegende objecten tijdens dergelijke stormachtige dagen lijkt me groter dan door je eigen windscherm. Nieuwe er op (origineel of aftermarket van V-stream / Puig bijv) en klaar is Kees.
 
De kans dat je onthoofd wordt door rondvliegende objecten tijdens dergelijke stormachtige dagen lijkt me groter dan door je eigen windscherm. Nieuwe er op (origineel of aftermarket van V-stream / Puig bijv) en klaar is Kees.
Zo ver was ik ook, de vraag is:
Welke materiaal is het beste voor een scherm?

Dus nogmaals, het gaat er niet om of ik het moet vervangen en wat er kan gebeuren als een scherm afbreekt. Dat weet ik allemaal wel.

Het gaat erom welk materiaal is de beste keuze!


Ik kom o.a. de volgende materialen tegen:
PMMA kunststof
Polycarbonaat
Acrylaat...
 
Ik heb in mijn studietijd zelf een scherm gemaakt van lexaan. Dat is super sterk.


Ik weet niet of álle polycarbonaat lexaan is. Het scherm dat ik had was sterker dan het stuur waar het op zat.
Goede info!

is er een manier om te achterhalen of elke polycarbonaat lexaan is?
 
PMMA is plexiglas, is makkelijk warm te vormen maar ook gevoelig voor scheuren en spanning. Als het een simpel ruitje is lekker voor lexaan gaan. Onverwoestbaar.
Lexaan is de handelsnaam voor polycarbonaat. Elke kunststoffen handel kan je eraan helpen.
 
Ik zou je adviseren windschermen te kiezen van gerenommeerde merken zoals bijvoorbeeld Puig, SW-Motech, MRA en dergelijk. Dit om de simpele reden dat de windschermen die zij maken keurmerken hebben. Er zijn namelijk instanties die al hebben nagedacht over wat wel/niet veilige materialen zijn en die hebben daar een aanzienlijk uitgebreidere studie van gemaakt dan dat jij vandaag deed. Dus als je het echt zeker wilt weten, zoek naar de keurmerken.
 
Zo ver was ik ook, de vraag is:
Welke materiaal is het beste voor een scherm?

Dus nogmaals, het gaat er niet om of ik het moet vervangen en wat er kan gebeuren als een scherm afbreekt. Dat weet ik allemaal wel.

Het gaat erom welk materiaal is de beste keuze!


Ik kom o.a. de volgende materialen tegen:
PMMA kunststof
Polycarbonaat
Acrylaat...
PMMA, Acrylaat plexiglas en perspex zijn verschillende (merk)namen voor hetzelfde materiaal en naar mijn mening niet/minder geschikt voor een wondscherm, het is nl. niet slagvast.
Lexaan is een merknaam voor polycarbonaat (net als kevlar een merknaam is van een aramidevezel) en wel slagvast, meer geschikt dus.
Het is me niet duidelijk of je een scherm wil kopen of maken?
Bij zelf maken: ondersteun de plaat goed op de plaatsen waar je boort en boor de gaten 0.5mm groter dan de diameter van het boutje dat er door komt.
 
Je suggereert dat je zelf een nieuw scherm wil maken, dat leiden we af uit de vraag welk materiaal je nodig hebt. Dat, of je hebt al een gedegen onderzoek gedaan en hebt uit datgene wat er te koop is verschillende aanbieders gevonden die verschillende materialen gebruiken.

Het antwoord dat je krijgt is: in plaats van zelf te knutselen, kun je beter iets kant en klaar kopen. Dat is geen verkeerd of non-antwoord, maar juist iets vooruitstrevender en iets verder gedacht. Wat ik net al zeg: in plaats van zelf te knutselen is het een beter idee om een nieuwe te kopen. Liefst van een gerenommeerd bedrijf.

Als dat niet de bedoeling is en je zou wél zelf aan het werk willen, dan is het misschien wel leuk om dat er bij te zeggen, in plaats van zo te reageren op mensen die het goed met je voor hebben, maar van mening zijn dat je beter een andere weg kunt behandelen. Er is niks op tegen om zelf aan de slag te gaan, maar kan wellicht wel moeilijker en niet goedkoper worden. Ze proberen je voor frustratie te behoeden, dat is alles. En je hebt gegarandeerd goed resultaat als je gewoon iets koopt.
 
Zo ver was ik ook, de vraag is:
Welke materiaal is het beste voor een scherm?

Dus nogmaals, het gaat er niet om of ik het moet vervangen en wat er kan gebeuren als een scherm afbreekt. Dat weet ik allemaal wel.

Het gaat erom welk materiaal is de beste keuze!


Ik kom o.a. de volgende materialen tegen:
PMMA kunststof
Polycarbonaat
Acrylaat...
Ik snap je frustratie, maar ik denk dat mensen het antwoord geven wat je nodig hebt, en niet waar je om vraagt.

Koop een ruit van een degelijk merk zoals puig en die hebben het onderzoek gedaan naar wat het beste materiaal is.

En waarschijnlijk is dat iets van polycarbonaat, maar het zou ook best kunnen zijn dat het een net iets andere samenstelling is die beter werkt op de motor. Helemaal omdat je zelf niet gaat knutselen zou ik niet naar het specifieke materiaal kijken, maar meer naar de track record van een bepaald merk. Al weten hun van stro en kak een degelijk scherm te maken, als het goed is, is het goed.
 
Ik snap je frustratie, maar ik denk dat mensen het antwoord geven wat je nodig hebt, en niet waar je om vraagt.

Koop een ruit van een degelijk merk zoals puig en die hebben het onderzoek gedaan naar wat het beste materiaal is.

En waarschijnlijk is dat iets van polycarbonaat, maar het zou ook best kunnen zijn dat het een net iets andere samenstelling is die beter werkt op de motor. Helemaal omdat je zelf niet gaat knutselen zou ik niet naar het specifieke materiaal kijken, maar meer naar de track record van een bepaald merk. Al weten hun van stro en kak een degelijk scherm te maken, als het goed is, is het goed.
Gefrustreerd ben ik niet, wellicht had ik mijn vraag anders moeten formuleren en wat meer info moeten verschaffen. Zie het als een leermomentje, neemt alle frustratie ook weg :]


Ik heb ondertussen op een aantal websites zo'n VStream scherm gezien die van polycarbonaat zijn.

De website van Nr1motor toont de volgende info voor de Vstream:
HxB = 64x60 cm. ZTechnik neemt een grote toerfiets en maakt het nog beter met het VStream windscherm. De hele dag rijcomfort wordt compleet geleverd met 6.0mm dik polycarbonaat duurzaamheid en Quantum krasvastheid. Als je de ultieme touring scherm wilt, dit is het! De Z2453 is een hoger en breder versie van de Z2452, voor langere rijders of voor degenen die extra bescherming willen tegen de wind. State-of-the-art Quantum hard-polycarbonaat materiaal geeft deze voorruiten uitstekende krasbestendigheid en slagvastheid ongeevenaard door welke windscherm fabrikant wereldwijd. En net als alle ZTechnik polycarbonaat voorruiten, worden ze ondersteund door een 3-jaar garantie tegen breuk


is wel iets prijziger dan de andere scherm (merk Bullster) maar denk dat deze scherm een goede keuze zal zijn, ook vanwege het materiaal! De Bullster is namelijk gemaakt van hoogwaardig PMMA kunststof en als ik het goed begrepen heb is dit grof gezegd/kort door de bocht "gewoon kunststof" en minder sterk dan polycarbonaat.

trouwens, ik lees ook goede reviews over de VStream scherm, dus een miskoop zal het niet zijn dan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan