Beste manier van starten Yamaha xj900 1985

T. De Jong

Rookie
14 apr 2019
9
11
Ik heb een mooi oud beestje waar ik al helemaal verliefd op ben maar merk dat ze wat anders kwa starten. Loopt allemaal verder prima, maar kreeg hem vanmorgen niet aan. Bleek dat ik met zo'n motor absoluut niet met gas erbij moet starten. Nou hoor ik ook verhalen over starten met de choke.

Het zal ongetwijfeld een domme vraag zijn, maar ben nog echt een rookie xD (net een week mn rijbewijs)
hoe start ik het beste, voordat ik de hele boel sloop? Had m uit frustratie helemaal verzopen terwijl iemand m met de choke spelend zo aankreeg;lekker wat rook erbij ;) moet ik m nu gewoon normaal starten zonder gas? Of moet ik standaard iets met de choke doen?
 
Elke motor, nieuw of oud, start je zonder de gashendel aan te raken.

Choke is sterk afhankelijk van de temperatuur (voornamelijk van het blok) warm is geen choke, -10 is choke vol open.

Koud blok op warme dagen als deze is vaak ook geen of maar een heel klein beetje choke.
 
Als er enige vervuiling in de carbs optreedt is het meestal zo dat je met een heel kort tikje (1,5 seconde) de motor start... zonder choke, teminste, zo heb ik er twee staan. Ze slaan af, maar na 3 of 4 keer blijven ze lopen...
 
Ff spelen met het gas zodra hij/zij tekenen van leven begint te geven en als hij aan de pruttel blijft rustig weg rijden. Stationair draaien is killing met koude motor. Bij mijn XJ600S div bleken de inlaat rubbers uitgedroogd, toen ik zelfs in hoogzomer de choke moest gebruiken om te starten.
 
Stationair draaien is niet killing voor een koude motor. De start is altijd nog het moment van de meeste slijtage.

Starten en direct wegrijden is ook slecht. Even een paar seconden de tijd geven om de olie rond te pompen en dan rustig gaan rijden, daarbij mag je prima al wat toeren maken maar niet plotseling (dus hoge belasting).

Als je koelwater op temperatuur is dan volgt de olie ook wel snel en kan je wat sneller gas geven en het volledige toerenbereik gebruiken.
 
Zodra je je blok rustig belast, warmt het sneller op, stationair draaiend geeft de oliepomp nauwelijks oliedruk en krijgt dus minder olie door het blok gepompt. Daarbij heeft TS een luchtgekoeld blok, dus geen koelwater dat de olie op kan warmen
 
Stationair draaiend met koude olie heb je zo maar 3 bar of meer oliedruk. Oliedruk lampje gaat sowieso pas boven de 0,4 bar uit. Koekblik motor fabrikanten stellen dat een oliedruk van 0,5bar stationair bij een hete motor voldoende is.

Waar iedereen die wijsheid toch vandaan haalt dat je stationair nauwelijks oliedruk hebt?
 
Heb ook ooit een XJ 900 gehad. Moest inderdaad bij koude motor met de choke gestart worden. Bij koud weer de choke op de 2e stand, bij warm weer heel even op de 1e stand. Even experimenteren welke stand en wanneer de choke eraf kan.

Frans
 
Stationair draaiend met koude olie heb je zo maar 3 bar of meer oliedruk. Oliedruk lampje gaat sowieso pas boven de 0,4 bar uit. Koekblik motor fabrikanten stellen dat een oliedruk van 0,5bar stationair bij een hete motor voldoende is.

Waar iedereen die wijsheid toch vandaan haalt dat je stationair nauwelijks oliedruk hebt?
Oude engelse motoren?
 
Oude engelse motoren?

God o god nu voel je jezelf wel heel superieur zeker?

We hadden het hier niet over een veredelde grasmaaimachine motor waar altijd een territorium olieplasje onder ligt maar over normale huidige motoren.

Wel met je tijd mee gaan ipv ergens blijven hangen in de vorige eeuw voor de 1e wereldoorlog.

Ik weet het is een schok maar we zijn inmiddels zo'n 100 jaar verder in ontwikkeling
 
Bij een Virago, Dragstar of Bulldog, allen van Yamaha, is de choke een by-pass systeem waarbij je beslist niet aan de gashendel mag komen tijdens het starten.
Dus als dat bij de XJ ook zo is, dan starten met volledige choke open en op de startknop drukken, loslaten als de motor loopt en de choke een stuk terugduwen zodat de motor rustiger loopt.
 
God o god nu voel je jezelf wel heel superieur zeker?

We hadden het hier niet over een veredelde grasmaaimachine motor waar altijd een territorium olieplasje onder ligt maar over normale huidige motoren.

Wel met je tijd mee gaan ipv ergens blijven hangen in de vorige eeuw voor de 1e wereldoorlog.

Ik weet het is een schok maar we zijn inmiddels zo'n 100 jaar verder in ontwikkeling
Carburateurs zijn ook iets van de vorige eeuw.
 
Bij een Virago, Dragstar of Bulldog, allen van Yamaha, is de choke een by-pass systeem waarbij je beslist niet aan de gashendel mag komen tijdens het starten.
Dus als dat bij de XJ ook zo is, dan starten met volledige choke open en op de startknop drukken, loslaten als de motor loopt en de choke een stuk terugduwen zodat de motor rustiger loopt.
Hoe werkt een Bypass systeem? Filmpje doet het bij mij niet.
 
In mijn ervaring is een choke echt fysiek óf extra brandstof of minder lucht.

Alles wat daar buiten valt heet geen choke meer. Zo ken ik van Suzuki de "fast idle" wat dus niets meer is dan, jawel echt waar, hoger stationair lopen.

Hier ook geen idee wat een bypass systeem is. 2 sproeiers ofzo? 1 voor warme en 1 voor koud stationair waarbij de warme "ge-bypassed" wordt bij inschakelen choke?
 
God o god nu voel je jezelf wel heel superieur zeker?

We hadden het hier niet over een veredelde grasmaaimachine motor waar altijd een territorium olieplasje onder ligt maar over normale huidige motoren.

Wel met je tijd mee gaan ipv ergens blijven hangen in de vorige eeuw voor de 1e wereldoorlog.

Ik weet het is een schok maar we zijn inmiddels zo'n 100 jaar verder in ontwikkeling
Rare reactie, maar ik doelde erop dat sommigen denken dat er stationair niet genoeg oliedruk is, doordat zij of hun vader een oude motor had en daar was het bekend dat het niet zo was.
Elke motor waar enige vorm van engineering in zit zal voldoende oliedruk hebben op stationair toerental, zelfs met hete olie. (Ervan uitgaande dat het stationaire toerental overeenkomt met het toerental dat de fabrikant voorschrijft)
Ik heb namelijk al gehoord dat mensen hun toerental 2-300 lager zetten om een beetje verbruik te besparen.
 
Bij omdraaien contactslot hoor je klikken van de brandstofpomp.
Bij langer stilstaan enkele keren sleutel draaien totdat je het klikken niet meer hoort. (dan zijn de vlotterkamers weer gevuld)
Daarna........................

Bij mijn Yamaha FZ (1985) altijd starten zonder gas geven.
Als 't erg koud is, trek ik de choke iets uit. Bij lopen indrukken en overnemen met het gas.

Noot:
Langere tijd ook gehad dat ie nooit ECHT goed wilde starten. Hierboven al aangegeven van verouderde inlaat-rubbers.(rubber was hard)
Deze rubbers vervangen, maar ook carb-revisie gedaan oa lekke vlotterkamers en verteerde O-ringen ect
Nu sinds 2 jaar dat deze problemen zijn aangepakt altijd DIRECT LOPEN! (had dat veel eerder moeten doen)
 
Laatst bewerkt:
Bij omdraaien contactslot hoor je klikken van de brandstofpomp.
Bij langer stilstaan enkele keren sleutel draaien totdat je het klikken niet meer hoort. (dan zijn de vlotterkamers weer gevuld)
Daarna........................

XJ900 heeft (in ieder geval in die tijd) geen brandstofpomp. Gewoon een ouderwetse vacuum benzinekraan.

Als hij langer stil heeft gestaan helpt het weleens om hem eerst op 'PRI' te zetten om de vlotterkamers weer te vullen met verse benzine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan