Robinjo
MF veteraan
1200 en 1300 is voor mij eigenlijk dezelfde motor, maar de 1300 is de aller-laatste inderdaad.XJR1300..?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
1200 en 1300 is voor mij eigenlijk dezelfde motor, maar de 1300 is de aller-laatste inderdaad.XJR1300..?
Zouden we kunnen stellen dat bepaalde oudere motoren misschien destijds wat duurzamer in elkaar gezet zijn en dat moderne modellen in een bepaalde prijsklasse meer opgebouwd zijn met het oog op de prijs en milieu ipv de levensduur van de motor?Motoren zoals de suzuki Bandit, honda cbr 600, cb 500 en de fireblade, aprilia rsv (rotax) yamaha fazer, etc zijn erg robuust gebouwd.Je zou volgens dit topic de (voorzichtige) conclusie kunnen trekken dat de beste motor er een is met een niet zo hoog maximaal toerental.
Bijvoorbeeld de bakstenen en de boxers van Bmw.
De St en Gl van Honda.
Lijkt mij dat die ook niet zoveel voor de kiezen krijgen als een een motor die tot veertien duizend toeren mag worden opgejaagd.
Of is deze conclusie te simpel?
Ik denk dat we alleen kunnen stellen dat we van het moderne spul alleen de hoofdpijngevallen weten en nog niet de motoren die het 30 jaar vol houden. Voornamelijk omdat ze nog niet zo oud zijn.Zouden we kunnen stellen dat bepaalde oudere motoren misschien destijds wat duurzamer in elkaar gezet zijn en dat moderne modellen in een bepaalde prijsklasse meer opgebouwd zijn met het oog op de prijs en milieu ipv de levensduur van de motor?Motoren zoals de suzuki Bandit, honda cbr 600, cb 500 en de fireblade, aprilia rsv (rotax) yamaha fazer, etc zijn erg robuust gebouwd.
Ik denk inderdaad dat er nog te weinig moderne motoren zijn met hoge km standen om een conclusie te trekken en ik denk bijv nog steeds aan de Honda NC blokken want die zijn naar mijn gevoel echt in staat om makkelijk bij normaal onderhoud echt 300 k gewoon te kunnen halen en zo zijn er meerdere moderne motoren .Ik denk dat we alleen kunnen stellen dat we van het moderne spul alleen de hoofdpijngevallen weten en nog niet de motoren die het 30 jaar vol houden. Voornamelijk omdat ze nog niet zo oud zijn.
En die andere 85% zijn wel gewoon thuis geraakt?Nu ik erover nadenk; eigenlijk is de Triumph Model H ook een kanshebber..
Er zijn er ooit een 60.000 van geproduceerd, meer dan 15% daarvan rijdt ruim 100 jr later nog rond!
Ik denk net als de CB,s van Honda nog heel veel ……..alleen jammer dat Honda mij niet kan raken met hun designs ,slechte dealernetwerk en arrogantie maar economisch gezien zijn ze onverslaanbaar….Los van het feit of er überhaupt over 100jr nog fossiele brandstof te krijgen is....Ben benieuwd hoeveel NC750x-jes er tegen die tijd nog zijn
Niet veel, maar dat is niet omdat het een slechte motor is. Het is een motor om te gebruiken, een witgoed motor.Los van het feit of er überhaupt over 100jr nog fossiele brandstof te krijgen is....Ben benieuwd hoeveel NC750x-jes er tegen die tijd nog zijn
Die uitdrukking kende ik nog niet, is n goeie...., een witgoed motor.
Jammer dat Honda geen wasmachines maakt.Niet veel, maar dat is niet omdat het een slechte motor is. Het is een motor om te gebruiken, een witgoed motor.
Komt idd dicht in de buurt van perfectie.
Met olie checken stoppen deden ze ooit ook bij Motorrad, bij de lange duur test van een Honda Vtwin. Die liep een paar 1000km verder vast door oliegebrek.Er is iemand die ondertussen 250.000 km op de NC 750 X DCT heeft gereden, zelfs regelmatig onverhard. Dat heeft natuurlijk veel banden- en een paar kettingsets gekost, maar het enige mankement was een defecte waterpomp. Je hoort ook wel eens dat een schakelaartje of een stroomverdeler de geest heeft gegeven, maar het blok is bijna onverwoestbaar. Geen wonder: bij 100 km/u draait hij 3000 tpm en een hij heeft een optimaal werkgebied tussen 2000 en 5000 tpm. De mijne ziet eens per 12.000 km de werkplaats. Het enige dat ik zelf doe is de ketting, de bandenspanning en af en toe tanken. Met olie checken ben ik maar gestopt.
Ze zijn wel log vergeleken met moderne machines.Dit was die man mij. Deze had slechts 73k gelopen en verkeerde in perfecte staat. 3 jaar geleden wegens plaatsgebrek moeten inruilen voor 650 euro. Bekijk bijlage 1843086
Eens, vandaar ook in de buurt van perfectie.Ze zijn wel log vergeleken met moderne machines.
Viel bij mij nog wel mee. Natuurlijk een hoger verbruik dan mijn 900 TDM nu.En ze zijn ook redelijk dorstig als ik mij dat goed herinner.
Jazeker, mijn 900 was ook zuinig. Fijne motor ook, een alleskunner!Viel bij mij nog wel mee. Natuurlijk een hoger verbruik dan mijn 900 TDM nu.
Dat scheelt ruim een kwart.Viel bij mij nog wel mee. Natuurlijk een hoger verbruik dan mijn 900 TDM nu.