Beste motor(en) ooit gemaakt

Je zou volgens dit topic de (voorzichtige) conclusie kunnen trekken dat de beste motor er een is met een niet zo hoog maximaal toerental.
Bijvoorbeeld de bakstenen en de boxers van Bmw.
De St en Gl van Honda.
Lijkt mij dat die ook niet zoveel voor de kiezen krijgen als een een motor die tot veertien duizend toeren mag worden opgejaagd.
Of is deze conclusie te simpel?
Zouden we kunnen stellen dat bepaalde oudere motoren misschien destijds wat duurzamer in elkaar gezet zijn en dat moderne modellen in een bepaalde prijsklasse meer opgebouwd zijn met het oog op de prijs en milieu ipv de levensduur van de motor?Motoren zoals de suzuki Bandit, honda cbr 600, cb 500 en de fireblade, aprilia rsv (rotax) yamaha fazer, etc zijn erg robuust gebouwd.
 
Zouden we kunnen stellen dat bepaalde oudere motoren misschien destijds wat duurzamer in elkaar gezet zijn en dat moderne modellen in een bepaalde prijsklasse meer opgebouwd zijn met het oog op de prijs en milieu ipv de levensduur van de motor?Motoren zoals de suzuki Bandit, honda cbr 600, cb 500 en de fireblade, aprilia rsv (rotax) yamaha fazer, etc zijn erg robuust gebouwd.
Ik denk dat we alleen kunnen stellen dat we van het moderne spul alleen de hoofdpijngevallen weten en nog niet de motoren die het 30 jaar vol houden. Voornamelijk omdat ze nog niet zo oud zijn.
 
Ik denk dat we alleen kunnen stellen dat we van het moderne spul alleen de hoofdpijngevallen weten en nog niet de motoren die het 30 jaar vol houden. Voornamelijk omdat ze nog niet zo oud zijn.
Ik denk inderdaad dat er nog te weinig moderne motoren zijn met hoge km standen om een conclusie te trekken en ik denk bijv nog steeds aan de Honda NC blokken want die zijn naar mijn gevoel echt in staat om makkelijk bij normaal onderhoud echt 300 k gewoon te kunnen halen en zo zijn er meerdere moderne motoren .
 
Er is iemand die ondertussen 250.000 km op de NC 750 X DCT heeft gereden, zelfs regelmatig onverhard. Dat heeft natuurlijk veel banden- en een paar kettingsets gekost, maar het enige mankement was een defecte waterpomp. Je hoort ook wel eens dat een schakelaartje of een stroomverdeler de geest heeft gegeven, maar het blok is bijna onverwoestbaar. Geen wonder: bij 100 km/u draait hij 3000 tpm en een hij heeft een optimaal werkgebied tussen 2000 en 5000 tpm. De mijne ziet eens per 12.000 km de werkplaats. Het enige dat ik zelf doe is de ketting, de bandenspanning en af en toe tanken. Met olie checken ben ik maar gestopt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Los van het feit of er überhaupt over 100jr nog fossiele brandstof te krijgen is....Ben benieuwd hoeveel NC750x-jes er tegen die tijd nog zijn ;)
 
Los van het feit of er überhaupt over 100jr nog fossiele brandstof te krijgen is....Ben benieuwd hoeveel NC750x-jes er tegen die tijd nog zijn ;)
Ik denk net als de CB,s van Honda nog heel veel ……..alleen jammer dat Honda mij niet kan raken met hun designs ,slechte dealernetwerk en arrogantie maar economisch gezien zijn ze onverslaanbaar….
 
Ik ken iemand die meer dan 200.000 km op een 2003 R6 heeft gereden.
Hoofdzakelijk woon-werk,maar ook regelmatig circuitdagen in een snelle groep,tot 100.000 km,vanaf dan werd hij iets meer gespaard.
Motor heeft alleen normaal onderhoud gehad,blok is nooit verder open geweest dan kleppen stellen.
 
Los van het feit of er überhaupt over 100jr nog fossiele brandstof te krijgen is....Ben benieuwd hoeveel NC750x-jes er tegen die tijd nog zijn ;)
Niet veel, maar dat is niet omdat het een slechte motor is. Het is een motor om te gebruiken, een witgoed motor.
 
IMG_20220320_124040_BURST001_COVER.jpg
 
Dit is FJ1200 uit 1991. Met nog maar 51.000 kilometer op de klok. Wat een superfijne machine. Lekker veel koppel bij een laag toerental. Zit ook nog een mooie Krauser kofferset bij, voor de langerij reizen. Super blij mee. Onderhoud gemakkelijk zelf te doen.

Vr groeten,
Jaap.
 
Er is iemand die ondertussen 250.000 km op de NC 750 X DCT heeft gereden, zelfs regelmatig onverhard. Dat heeft natuurlijk veel banden- en een paar kettingsets gekost, maar het enige mankement was een defecte waterpomp. Je hoort ook wel eens dat een schakelaartje of een stroomverdeler de geest heeft gegeven, maar het blok is bijna onverwoestbaar. Geen wonder: bij 100 km/u draait hij 3000 tpm en een hij heeft een optimaal werkgebied tussen 2000 en 5000 tpm. De mijne ziet eens per 12.000 km de werkplaats. Het enige dat ik zelf doe is de ketting, de bandenspanning en af en toe tanken. Met olie checken ben ik maar gestopt.
Met olie checken stoppen deden ze ooit ook bij Motorrad, bij de lange duur test van een Honda Vtwin. Die liep een paar 1000km verder vast door oliegebrek.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Terug
Bovenaan Onderaan