Beste navigatie offroad

Buellbloke

Gedigitaliseerde lul
27 jan 2011
9.541
4.192
Hallo,

Voor mijn rallymotor build ben ik op zoek naar een goed navigatiesysteem.

Vereisten zijn (voor zover ik weet wat nodig is):

- groot scherm
- goed offroad
- goed on road
- mogelijkheid om TET routes e.d. te laden.

Suggesties of tips m.b.t. zaken om rekening mee te houden?

Prijs is niet echt een overweging.
 
Dan zou ik toch voor de Garmin GPSMAP 276Cx gaan.
Lees de gebruiksmogelijkheden op Waypoint of MrGPS.
 
Dat ziet er inderdaad goed uit, fijn iok dat er knoppen op zitten i.p.v. touchscreen
 
Iemand ervaring met de Garmin Overlander?

Touchscreen, maar 7" scherm en oogt hufterproof, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten...?
 
Naast de genoemde opties:
- Garmin Montana 700(i). De i heeft meteen een inreach communicatie
- Carpe-iter (met de afstandbediening aan het stuur). Wellicht zowel de mooiste, als de duurste oplossing.

Voor de Carpe-iter kijk ook is naar
 
Mag ik dit topic een beetje hacken? Als mede ktm 790 rijder 😆

Nadat mijn iphone het begeven heeft, na 3 jaar mede dienst te doen als navigatie op de motor met trillingsdemper. Ben ik ook opzoek naar iets nieuws voor navigatie en ook vooral off road.

Mijn keuze viel op de zumo xt, maar daar heb ik helemaal geen verstand van, heb altijd met apps gewerkt, scenic. Of mijn keuze valt op een rugged gsm, samsung xcover pro, met drive mode dashboard app. "Zelfde" systeem als de carpe iter, ik wil alleen geen €1000,- betalen 😅. Nu natuurlijk, waar doe je goed aan?

Ik heb nu zolang een android te leen en heb hier de drive mode dashboard app opgezet, de onbetaalde versie dus heb alleen NL kaart kunnen downloaden, om er al eens kennis mee te maken.

Vooral de kaart is super gedetailleerd, zelfs paden waarvan je verwacht dat ze er niet op staan, staan erop. Op 1 dag tijd al zoveel nieuws ontdekt in de buurt, had ik nooit gedacht. Eenmaal aan het rijden loopt de gps ook soepel, mooi 3d beeld en duidelijk de paden in moeilijkheidsgraden te zien. Tet route, gpx bestanden, super easy te openen, de app zoekt eigenlijk zelf al naar de gpx bestanden op de gsm. Je kunt er naartoe navigeren, maar dan opent de app zelf een navigatie programma op je gsm, google maps bijvoorbeeld, kan jezelf keuze in maken, app blijft lopen op de achtergrond.

Eigenlijk is het een 2de dashboard, waar je snelkoppelingen in kan plaatsen van navigatie apps, voor rondritten, terug naar huis of van a naar b. Maar dan ook de optie om gpx tracks te rijden met hun "eigen" super gedetailleerde kaart, waar je eigenlijk nog meer tracks/trails kan ontdekken lijkt me.

Ik ben erg onder de indruk van de app, dat in combi met een navigatie app, lijkt me dat je dan al ver op weg bent.

Maar kan zo'n zumo xt hier tegenop? Of is een zumo xt beter? Is de kaart van de zumo xt net zo gedetailleerd? Je hebt ook de garmin montana, maar daar reikt mijn verstand ook niet ver voor, daar ik altijd alles met de gsm deed. Ik wil ook niet meer kwijt zijn als €400,-
 
OsmAnd+ is een zeer goede app voor GPX routes met een zeer gedetailleerde OSM kaarten. Ook TET of ander off-road routes zijn geen probleem.
Zaken als Kronkelwegen, file meldingen en flits meldingen doet OsmAnd niet. Voor dergelijke routes kun je de TomTom Go app gebruiken die d jammer genoeg niet geschikt is voor off—road.
 
OsmAnd+ is een zeer goede app voor GPX routes met een zeer gedetailleerde OSM kaarten. Ook TET of ander off-road routes zijn geen probleem.
Zaken als Kronkelwegen, file meldingen en flits meldingen doet OsmAnd niet. Voor dergelijke routes kun je de TomTom Go app gebruiken die d jammer genoeg niet geschikt is voor off—road.
Ik heb osmand al een paar keer gedownload, maar snap er weinig van, ook heel omslachtig lijkt het.

Tomtom go heb ik op de iphone, was erg gemakkelijk om snel terug de weg naar huis te vinden als je ergens beland bent waar je het niet kent. Eens uitzoeken of ik die ook op een android kam zetten zonder weer meteem voor kosten op te draaien.
 
TomTom Go zal heeft ook de kronkelwegen optie en de mogelijkheid om tracks te laden via MyDrive net als de TomTom Rider.
Een spannende rondrit plannen dan weer niet maar dit kun je ook via MyDrive. Ook ITN routes en een track opnemen kan de GO App niet.
 
Ik wil de weg vinden over het reguliere wegennetwerk, TeT routes rijden en naar Afrika o.i.d. knallen over shitwegen...wat heb ik dan bodig?
 
Mee eens. Het meest veelzijdig is een waterdichte Android telefoon. TomTom app of Kurviger voor de kronkelwegen, 1000 apps om tracks te rijden (ik gebruik ook Osmand maar er zijn er zo veel) en Maps voor A naar B met verkeersinfo, Flitsmeister eventueel voor de palen/mobiele controles. Een TomTom apparaat of Garmin doen dat niet allemaal tegelijk voor je. iPhones rammelen stuk (even kort door de bocht). Als je echt een groot scherm wil kan je een waterdichte Android tablet overwegen.
Ik gebruik al jaren een oude Samsung S5 Active met Osmand op m'n "boneshaking" 640 ook door heftige Marokko pistes en die is gewoon niet kapot te krijgen. Tegenwoordig heten die XCover dacht ik. Maar er zijn veel "rugged" telefoons. Vroeger jarenlang Garmins gebruikt maar ik heb nooit meer omgekeken. Teveel gedoe met bugs, omslachtig (je moest altijd ook een laptop meenemen om routes/tracks bij te laden), ouderwets aandoende software.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn drz een waterdichte telefoon (Blackview/Ali) die ik heb gekoppeld aan knopjes op mijn stuur. Qua app gebruik ik toch uiteindelijk veel Osmand. (en Kurviger voor lekkere asfaltbochten).

Minpunt van zo'n traditionele navigatie unit is dat de software wat verouderd is, en weinig uitbreidbaarheid kent. Dat heb je met de verschillende apps op android toch minder.

En de knoppies op je stuur zijn echt heel fijn. Als je handig bent met een soldeerbout en 3d printer kun je dit zelf maken. Ik heb wat dingen hier neergezet: Navigation Setup – JaxeADV

 
Hoi!

Over twee weken vertrek ik naar zuid europa met een xr250r mee in de bus om daar te gaan offroaden.
Nu heb ik helaas het probleem dat wanneer ik 1 keer de bocht om ga ik al verdwaald ben8)7
Ik heb dus navigatie nodig en wil ook TET route's rijden. Mijn plan is dat op mijn andtoid telefoon te doen en nu ben ik al wat aan het rotzooien geweest met de osmand app maar als halve digibeet zijnde kom ik er niet uit.

Is er ergens een goede uitleg of een insgructievideo te vinden hoe je tet routes kunt rijden via je android telefoon en hoe je de gpx bestanden dan kunt uploaden.

Wellicht zijn er ook gemakkelijkere apps dan de osmand app?

De tet routes zelf kan ik via de TET app of website downloaden maar hoe ik er vervolgens mee kan navigeren heb ik nog niet uitgedoktert.
 
Hoi!

Over twee weken vertrek ik naar zuid europa met een xr250r mee in de bus om daar te gaan offroaden.
Nu heb ik helaas het probleem dat wanneer ik 1 keer de bocht om ga ik al verdwaald ben8)7
Ik heb dus navigatie nodig en wil ook TET route's rijden. Mijn plan is dat op mijn andtoid telefoon te doen en nu ben ik al wat aan het rotzooien geweest met de osmand app maar als halve digibeet zijnde kom ik er niet uit.

Is er ergens een goede uitleg of een insgructievideo te vinden hoe je tet routes kunt rijden via je android telefoon en hoe je de gpx bestanden dan kunt uploaden.

Wellicht zijn er ook gemakkelijkere apps dan de osmand app?

De tet routes zelf kan ik via de TET app of website downloaden maar hoe ik er vervolgens mee kan navigeren heb ik nog niet uitgedoktert.
Osmand is een soort zwitsers zakmes: er zit echt van alles in!. Ik heb wat tips&tricks hier neergezet die voor mij werken: Osmand tips & tricks – JaxeADV.

Qua gebruik is hte vooral een kwestie van proberen. Besef dat een track (zoals tet) niet meer is dan een lijntje op de kaart waar je overheen moet rijden. Een track is in de basis niet routeerbaar. (om het verwarrend te maken heeft Osmand wel de mogelijkheid om 'turn-by-turn' instructies te geven op basis van een track 🤯).

Er zijn er wel wat zaken te vinden op youtube, bv van Nomad Sweden of op het kanaal van osmand zelf. Deze is ook wel fijn:
 
Ja, dat is echt handig, ik gebruik het graag ;) - maar het is wel uniek voor Osmand hoe ze dat doen. (en een beetje magisch)
 
Terug
Bovenaan Onderaan