beta 300 2T supermoto

jef0611

MF veteraan
28 apr 2006
5.550
4
omgeving leerdam
Maatje van mij heeft vorig jaar een nieuwe beta 300 enduro gekocht en wil daar een paar sm wielen voor aanschaffen maar nieuw is te duur...


nou ben ik bang dat een gebruikt setje voor een beta lasitg te vinden is?

zal mooi zijn als het zo 1 op 1 past..


iemand een idee?

Mvg Jeffrey
 
Laatst bewerkt:
niet zeker, maar zijn KTM naven niet bijna hetzelfde als die van Beta?
 
Maatje van mij heeft vorig jaar een nieuwe beta 300 enduro gekocht en wil daar een paar sm wielen voor aanschaffen maar nieuw is te duur...


nou ben ik bang dat een gebruikt setje voor een beta lasitg te vinden is?

zal mooi zijn als het zo 1 op 1 past..


iemand een idee?

Mvg Jeffrey

Zal vast toch wel een merk zijn wat overeen komt of bijna overeenkomt..? Als de asmaat het zelfde is is het verder toch een kwestie van een paar busjes draaien?
 
Bij outlawracing kan je vrij goedkoop je originele laten inspaken in goldspeed sm wielen,
dus misschien opzoek naar een krom gereden crosswielen set en daar de naven uit trekken?
 
Diameters van de wielassen zijn hetzelfde. Breedte van de naven weet ik niet.
 
front%20hub-jpeg.JPG


dat is iig hetzelfde als KTM....

En anders bij de Beta dealer gewoon eens een prijs opvragen voor std naven ? Of even bellen met Haan wheels die kunnen dat vast wel maken.

wat rick ook zegt, als de diameters hetzelfde zijn dan zit je goed met KTM wielen/naven

hooguit dat je ergens een busje tussen moet fixen, maar in grote lijnen past het iig dan...
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook de lagers opmeten mocht de asmaat niet hetzelfde zijn kan je de lagers vervangen.

Daarnaast ga ik er ook vanuit dat hij een 320 schijf wil en dus andere remmerij moet hebben, dan moet je adapters gaan maken.

Geen idee hoe handige je bent en ik ben geen banden expert, maar ik zou denken dat je een stuk meer keuze hebt als je de lagers zou vervangen, zelf bussen draait/koopt en een adapter maakt/koopt voor de klauw en schijf.
 
kijk als de assen t zelfde zijn en we hoeven alleen bussen te draaien en eventueel een andapter frezen komen we er wel daar hebben we de middelen wel voor!

bedankt
 
De naafbreedte is belangrijk, niet zozeer de asdikte.... Als de assen van de beta niet heel veel dikker of dunner zijn is t wel op te lossen met andere lagers.
De afstand tussen tandwiel en remschijf moet enigszins kloppen, anders is het een hele tour om je tandwielen in lijn te krijgen. "Allemaal" te doen, maar als je je tandwiel (of remschijf) naar buiten moet brengen krijg je een grote belasting op je bouten en naaf en t is maar de vraag of die dat gaan houden...
Bij je voorwiel is de offset van je remschijf belangrijk (hoe ver hij van het midden van de naaf af staat. Je wil je remschijf in het midden van je klauw hebben en dan is het ook nog handig als je wiel dan enigszins in het midden van je motor staat (en in lijn met je achterwiel....)

Als ktm hetzelfde is, is het geen punt; die wielen zijn er genoeg. Zit er veel verschil in met andere merken/type's dan bestelde ik een paar beta naafjes, wat spaken en 2 velgjes en ging ik me er eens een zaterdag kwaad op zitten maken...
 
Laatst bewerkt:
De naafbreedte is belangrijk, niet zozeer de asdikte.... Als de assen van de beta niet heel veel dikker of dunner zijn is t wel op te lossen met andere lagers.
De afstand tussen tandwiel en remschijf moet enigszins kloppen, anders is het een hele tour om je tandwielen in lijn te krijgen. "Allemaal" te doen, maar als je je tandwiel (of remschijf) naar buiten moet brengen krijg je een grote belasting op je bouten en naaf en t is maar de vraag of die dat gaan houden...
Bij je voorwiel is de offset van je remschijf belangrijk (hoe ver hij van het midden van de naaf af staat. Je wil je remschijf in het midden van je klauw hebben en dan is het ook nog handig als je wiel dan enigszins in het midden van je motor staat (en in lijn met je achterwiel....)

Als ktm hetzelfde is, is het geen punt; die wielen zijn er genoeg. Zit er veel verschil in met andere merken/type's dan bestelde ik een paar beta naafjes, wat spaken en 2 velgjes en ging ik me er eens een zaterdag kwaad op zitten maken...

Dit is de voornaamste reden waarom ik het aanraad om de originele beta naven te pakken en daar sm wielen omheen te spaken, dan blijft de afstand tussen de remschijf en tandwiel hetzelfde e.d., dan hoef je alleen op te meten hoeveel ruimte je tussen de achterbrug hebt en de ketting zodat je weet hoe breed je kan gaan met de sm wielen. Bij het voorwiel hoef je alleen de ruimte tussen de voorvorkpoten op te meten. Ook kan je dan uiteraard de standaard remmerij blijven gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
kijk als de assen t zelfde zijn en we hoeven alleen bussen te draaien en eventueel een andapter frezen komen we er wel daar hebben we de middelen wel voor!

bedankt

klopt.

Ik heb gebruikte Beta SM wielen (Meca Wheels) maar ondertussen veranderd voor KTM............dus niet te koop. Bussen draaien heb ik ook gedaan en gaat prima echter het grootste verschil zit in de remschijf achter. Beta heeft een grotere diameter dan KTM.

Als je KTM wielen koopt zul je een grotere achter remschijf moeten monteren. Ik heb er toen een tijdje naar gezocht maar is uiteindelijk gelukt.

trouwens wel een vet ding die Beta 300 2T.
 
Terug
Bovenaan Onderaan