Beta x trainer 300

Al is het een oud topic, toch maar even reageren aangezien er nog maar weinig te vinden is over Beta op MF.

Na het verkopen van mijn Husqvarna 310 was ik opzoek naar een nieuwe enduro motor en overwoog ook de Xtrainer. Ik heb toen bij Joppen motoren proef kunnen rijden op een aantal nieuwe Beta modellen: de Beta 350, Beta 450, Beta 300rr en de Xtrainer.
Aanvankelijk wilde ik weer een 4t maar was door de komst van de gebruiksvriendelijke Xtrainer ook wel geïnteresseerd in 2t. Omdat ik ze allemaal achter elkaar kon testen op een akker kon ik de verschillen goed merken.

Mijn oordeel, koop de 300rr.

De Xtrainer was licht, wendbaar en voor een 2t helemaal niet extreem qua vermogensafgifte. En uitermate geschikt voor de kleinere rijder vanwege de compacte bouw en laag zadel. (vooral in vergelijking met KTM/Husqvarna) Vooral tegenover de 4t'en superwendbaar en onderin nog steeds voldoende koppel. De 4t'en vielen dus al af.
Maar de 300rr was qua power en vering superieur t.o.v. de Xtrainer. Voor mij was de X te vriendelijk, onderin wat slomer en bovenin niet die trap in je reet. Daarnaast is de voorvering aan de slappe kant. De X is leuk voor langzamere technische stukken. Ben je wat langer overweeg dan de KTM freeride. Met de X zal je nog steeds prima een OTR kunnen rijden en is goedkoper dan de 300rr maar laatstgenoemde is naar mijn mening een completere motor. Daarnaast heeft de 300rr een regenmapping waardoor hij bijna net zo vriendelijk word als de X.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan