Betaalbare beginnersfiets voor dagelijk woon-werk gebruik

Ik rijd al 3 jaar lang 86 km heen en terug als woon-werk op een fazer 600.
Dat is heel goed te doen.
Ik rijd door weer, wind, regen en sneeuw.
Nooit problemen.

Ook niet met de ketting.
Gewoon goed smeren, ik doe 30k met een kettingset.
Dus laat dat je ook niet weer houden.
 
Ik begon heel lang zaam overtuigd te raken van de voordelen van een Deauville, alleen zijn de prijzen nog redelijk hoog (eerste motor weet je wel dus ik zal nog wel een krasje of deukje oplopen) Tijdens het zoeken viel mijn oog op de Honda PC 800 pacific coast: saai, degelijk, 'slechts' 50 pk, cardan aandrijving, lijkt wel wat op de Deauville..... en is een stuk goedkoper.

Is dat een verstandige aankoop zo'n Honda PC 800 pacific coast? :?

( :r hij is niet mooi maar dat zijn de meeste Cardan fietsen niet)
 
Mijn mening.. (en mijn volgende brommertje)

[me]Mits je rechterhand goeie vriend van je is als beginnersfiets..[/me][me][/me]

Honda Cbr 1000F
(die van mij is een SC21/ 1989)

Met jou budget zou ik gaan voor een SC24 / 1990 - 1996 oid.

Zijn mooie fietsen (mening) :+ om te zien, rijden als een vorst.
Zeer geschikt om mee te toeren :Y , en prima beest om snoeihard mee te :] en je knietje aan de grond te leggen.

Enige nadelen.
- Als je geen vriend van je rechterhand bent als beginner, ga je er wellicht vlot mee op je smoel omdat 135 pk met bergen koppel dan best veel is :(
- Voor dagelijkse snelweg km's zou een flipup ruitje een geschikte keuze zijn.

En ja .. Honda.. betrouwbaar, naaimachine, als jij lief voor hem bent.. is ie lief voor jou..
 
Weet je..... van veel van de genoemde motorfietsen wordt ik qua design niet vrolijk.

Als ik m'n hart laat spreken vindt ik eigenlijk alleen de genoemde Yamaha BT 1100 Bulldog een echt lekker fietsje :P Als ik m'n ratio laat spreken denk ik XJ 900 Diversion, PC 800 Pacific Coast of een 650/700 Deauville.

Alle tips zijn zeer zinvol voor het selectieproces - denk nu serieus aan een Deauville - maar ook verwarrend omdat ik altijd roep een Naked (liefst Italiaans naakt :P ) te willen rijden..... en voor twee fietsen heb ik de euries (nog) niet.

Het leven is keuzes maken '( .............. maar als dit het grootste probleem in mijn leven is, mag ik me gelukkig prijzen *D
 
Laatst bewerkt:
Weet je..... van veel van de genoemde motorfietsen wordt ik qua design niet vrolijk.

Als ik m'n hart laat spreken vindt ik eigenlijk alleen de genoemde Yamaha BT 1100 Bulldog een echt lekker fietsje :P Als ik m'n ratio laat spreken denk ik XJ 900 Diversion, PC 800 Pacific Coast of een 650/700 Deauville.

Alle tips zijn zeer zinvol voor het selectieproces - denk nu serieus aan een Deauville - maar ook verwarrend omdat ik altijd roep een Naked (liefst Italiaans naakt :P ) te willen rijden..... en voor twee fietsen heb ik de euries (nog) niet.

Het leven is keuzes maken '( .............. maar als dit het grootste probleem in mijn leven is, mag ik me gelukkig prijzen *D
:^ Effe een plaatje dan? Om je over te halen?
full
 
Hé... bedankt voor de tip. Dat is nog eens een leuk bijzonder fietsje die je niet op iedere straathoek ziet! Cool. 8-)

Een bekende van me is altijd erg anti Engelse motorfiets ('altijd stuk en altijd olie lekkages')maar ik begijp dat deze wel erg betrouwbaar is? Nogmaals: cool 8-)

Ps. Jammer dat het geen cardanfiets is.

Een Engelse motorfiets altijd stuk. Het is geen Rover.... :)
Er staat bij mij nu 61.000km op de teller waarvan ik er 26.000km zelf erbij gereden heb.

Dit is voor mij mijn eerste motor en ik heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.
Ook nog nooit olie hoeven bij te vullen tussen de beurten door.

In de motorbladen komt de triumph er ook goed vanaf.
In Moto73 hebben ze iedere keer een marathonmotor (meer dan 100.000km) en daar was een keer een sprint 900, met geen problemen, en ook een keer een trophy met 120.000km en ook die kende geen problemen.

Het grote voordeel van Triumph is dat er A een driecilinder blok onder ligt. :} :} :}
en B je er ook als langer persoon prima op kan zitten.

Ik zou dus de Triumph zeker een kans geven.
Ga er eens een keer mee rijden. Ben je wel verkocht....... *O*
 
Koop een oud model GSX600F of GSX750F. Ziet er beter uit dan een Deauville, zijn betrouwbaar, comfortabel en toch sportief. Tot 170 km/h meer dan genoeg windbescherming, daarboven moet je je wat kleiner maken... Zijn bovendien zeker te vinden voor minder dan 2000 euro, en kosten je weinig aan onderhoud.
Edit: verbruik bij snelweggebruik is slechts 1:20, en bij serieus knallen kwam ik nog niet onder de 1:18 uit. Is met m'n nieuwe fiets jammer genoeg wel anders...
 
Laatst bewerkt:
Tussen 2 en 3 duizend, zeg 2500. Over kuipen, cilinders e.d. heb ik nog geen voorkeuren of zaken die ik echt afkeur. Ben nog echt op zoek en aan het inventariseren. Als onervaren rijder weet ik nog helemaal niet wat b.v. rijden in de winter in de praktijk nu echt betekent (koud waarschijnlijk).

Ik dacht zelf eerst aan een Er5 (laatst eentje gezien, maar die was begrenst), CB 500 of GS 500, want die worden vaak aangeduid als ultieme beginnersfietsen (vaak ook in gebruik bij rijscholen). Ik heb geen idee of dat nu handige woon-werk fietsen zijn bij 120 km per dag.

Denk dat een Suzuki Bandit 600S voor jouw het ook erg goed zal doen.
Lekker betaalbaar 2ehands, kunnen veel kilometers maken, en qua verbruik en onderhoud bij dagelijks gebruik absoluut niet duur.

Mocht je in de weekenden wat sportiever willen rijden, kan dat ook prima.
 
Hé... bedankt voor de tip. Dat is nog eens een leuk bijzonder fietsje die je niet op iedere straathoek ziet! Cool. 8-)

Een bekende van me is altijd erg anti Engelse motorfiets ('altijd stuk en altijd olie lekkages')maar ik begijp dat deze wel erg betrouwbaar is? Nogmaals: cool 8-)

Ps. Jammer dat het geen cardanfiets is.
Ik vind dat persoonlijk geen bal uitmaken als het cardan of ketting is. Een ketting hoef je maar af en toe eens te smeren en aanspannen. Dat smeren duurt maar 10 seconden (geen zever) en dat aanspannen zal in het begin iets moeilijker gaan maar daarna ben je al klaar na een minuut.

Voor dat struikelpuntje zou ik een Triumph echt niet laten vallen. Zeker omdat ie iets exclusief heeft (mede dankzij z'n 3-cilinders) ...
 
Honda NTV650, met cardan en een oerdegelijk V-TWIN blok

Kilomterstanden van 200.000 zijn geen uitzonderingen voor deze motoren

:^

ideaal, rij ik ook voor woonwerk verkeer; makkelijke stuur motor, duurzaam, en weinig onderhoud.
 
Zoals ik al in een parallel-thread schreef: De MZ of Kanuni 300 voor het woonwerk verkeer, en dan hou je een schep geld over voor een droomfiets erbij.
De MZ heeft een lelijke tank, maar dat is volgens mij z'n enige nadeel....
Aanschaf goedkoop.
Betrouwbaarheid hoog
Reparatie makkelijk ( alles, behalve big-end, kun je zelf doen)
Onderdelen goedkoop.
Top 120/130 makkelijk, en harder mag toch niet
Lage diefstalgevoeligheid.
En ga maar door!
Groeten,
Eduard.
 
rijdt dagelijks +/- 90 km op m'n sv650s woonwerk.. bevalt prima en erg leuke fiets.. als je ff zoekt zijn er best betaalbare te vinden.. rechtop zitten krijg ik last van m'n rug.. beetje voorover niet, dus dat is heel persoonlijk en zul je zelf moeten ontdekken..
 
...(eerste motor weet je wel dus ik zal nog wel een krasje of deukje oplopen)...

:? B| Daar komt niks van in. Jij blijft gewoon lekker met het rubber onder! Als ik zie hoe bedachtzaam je de aankoop van een motor aanpakt (bv. eerst hier te vragen) lijk je me niet het type dat een grote aantrekkingskracht heeft op krasjes en deuken.

Kocht als beginner in mei afgelopen jaar een bmw r1100rs, 1995, 47kkm, cardan, abs voor ik geloof 3600. Staat nu 64kkm op de klok. Onderdelen voor handvatverwarming ben ik nu bij elkaar aan het verzamelen. Just my $.02. Ben er nog steeds erg tevreden mee en voor wat regen blijf ik niet thuis.
 
Laatst bewerkt:
Een Suzuki GSXF 600 (laatste model) is een aanrader voor woon-werkverkeer. Voldoende windbescherming, niet te veel vermogen, bescheiden benzineverbruik, grote tankinhoud en oerdegelijk. Je moet wel van de ronde vormen houden. (maar die hebben vrouwen ook.... ;) )

Enne... krijg je meer ervaring, dan is er ook best mee te spelen....

full
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat persoonlijk geen bal uitmaken als het cardan of ketting is. Een ketting hoef je maar af en toe eens te smeren en aanspannen. Dat smeren duurt maar 10 seconden (geen zever) en dat aanspannen zal in het begin iets moeilijker gaan maar daarna ben je al klaar na een minuut.

Af en toe smeren? Elke 500km of meer als je flink door de regen hebt gereden. En het smeren zelft kost mij toch al 30 seconden om het goed te doen met een spuitbus, maar dan komt erbij het de motor op bok zetten (of moeilijk doen als je geen bok hebt). Allemaal niet zo'n drama maar het begint toch mega vervelend te worden, zeker als je met een motor lang en ver op vakantie gaat. Dat heb ik een paar keer met een kettingmotor gedaan en dan zit je dus met het punt dat je elke dag moet smeren, maar in het gras van de camping krijg je je motor niet op de bok zodat het achterwiel vrijkomt. Plus dat je met twee bussen spray op stap kan of halverwege moet gaan zoeken naar een motordealer voor neuwe spray. En dat vet springt tegen de onderkant van je motor aan zodat je bij het erafhalen van bagage vaak vuile handen heb.

Op mijn Transalp zit een ketting en daar rij ik woonwerk mee en kleine stukkies, dan is het inderdaad niet zo'n punt. Maar om lange afstanden te rijden vind ik een ketting echt een ramp. Kom je na een hoosbui aan in Groningen voor je werk, kan je daar eerst je ketting gaan smeren om 's middags weer terug te rijden. Nooit meer!
 
neem liever geen fiets met weinig vermogen, je went snel aan het vermogen als je dagelijks rijdt. Dan is een beetje vermogen wel prettig om te hebben.

en ja het uiterlijk is ook belangrijk.

(dus toch die bulldog :9~)
 
Ik rij zelf een Diversion 600 en is wle een leuke beginnersfiets/goedkope w-w fiets opzich vind ik. Hoewel dan een 900 natuurlijk een beter keus is lijkt me.
Het is goedkoop, betrouwbaar, ook goedkoop in onderhoud omdat het een heel simpel blokje is waar ook niet veel aan stuk kan gaan en kan goed tegen pekel (gene spatje roest zit er nog op).
Verder ziet het er opzich ook nog best aardig uit en je houd wel een hoop geld over voor een leuke fiets voor erbij.
Mijn Diversion had ik voor 750eu gehaald met 25kw setje er nog in zelfs, marja dat is dan wel een 600 ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoe beter je leert rijden, hoe minder vermogen je 'nodig' hebt. Je leert ook nog eens veel beter rijden omdat je niet beschikt over 150pk om je uit een lastige situatie te accelereren.

Ik zou prima kunnen leven met 30-50pk voor de woonwerkfiets.

Ketting is trouwens geen nadeel, MITS je een oliesysteempje monteert. En dan eigenlijk nog eentje met computertje die bepaalt hoeveel olie je ketting nodig heeft. Ik heb op mijn ZZR destijds in 16000km tijd niet een keer mijn ketting bij hoeven te spannen, en na die 16k zagen de tandwielen er nog als nieuw uit. Mijn R1100GS heeft toevallig een cardan, maar daarvoor heb ik 'm niet gekocht.

Zo'n Pro-oiler lijkt duur, maar die heb je gauw genoeg weer terugverdiend. Bussen kettingspray zijn ook niet bepaald gratis, en kettingsets al helemaal niet. Met een fles elcheapo 10W40 van de Aldi/bouwmarkt/hema/whatever van 5 euro doe je 30.000-50.000km.

Stop voor veel woonwerkverkeer ook wat geld in kleding. Een pak dat na 2 uur rijden ook nog waterdicht is is heel prettig. Een pak dat na 2 uur rijden nog waterdicht is als het pak al een paar jaar meegaat is helemaal prettig. Evenals een doorwaaijasje voor >25C temperaturen; ritsen in je pak werken echt niet zo goed als je zou willen. En een verwarmd vestje voor <5C temperaturen; dan hoef je niet als Michelinmannetje op de motor.

Honda Deauville (de oude) heb ik zo'n 2000km op rondgetuft. Wat een draak van een fiets is dat; ik kon er maar niet aan wennen. 't zit niet en 't rijd niet. Maargoed, da's persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan