Betaalbare beginnersfiets voor dagelijk woon-werk gebruik

Ik rij nog niet zo heel erg lang motor en had ook veel moeite om een opvolger voor de Soes te vinden. Ik heb toen een lijstje gemaakt met mijn wensen en aangegeven wat ik echt belangrijk vond (was een tip van een vriend), bijv. ketting/cardan, kuip of geen kuip, hoeveel waarde hecht je aan uiterlijk van de motor, enz.
Je kunt al snel een aantal motoren of types wegstrepen.

Er is enorm veel keuze en met zo'n lijstje kom je er vrij snel achter wat voor type motor je zoekt.
 
Ter illustratie:

Top 5 van mijn favorieten:
1. Moto Guzzi Griso
2. Ducati Monster
3. Yamaha Bulldog
4. Cagiva Raport
5. Buell XB naked

Allemaal nakeds........

Top vijf meest hier genoemde verstandige ww fietsen:
1. Yamaha Diversion
2. Suzuki bandit
3. Honda Deauville
4. BMW K/R serie
5. Yamaha Fazer.....

Alleen de genoemde Fazer - vooral de laatste met die lekkere pijpjes onder het zadel - vindt ik echt leuk. De andere... wel aardig en vooral de Div 900 ronduit lelijk (div 600 valt onder wel is wel aardig). Ook niet in de top vijf zittende, maar wel genoemde, TDM en Thundercat vindt ik wel aardig. De TDM zelfs meer dan aardig, heel fraai, maar niet zo fraai als de genoemde nakeds.

Zie mijn dilemma. B|
Qua wind bescherming voldoet geen van mijn favorieten, qua 'liever niet om de paar dagen gedoe met de ketting' voldoen alleen de Bulldog en de Guzzi, maar die zijn me weer te duur. Toch maar een goedkope oude Div of Beamer en doorsparen voor iets leuks voor er bij..... maar twee fietsen vindt ik weer een beetje decadent. Dus: doorsparen voor een Guzzi Griso of Bulldog en voorlopig nog geen ww op de motor dan maar, en af en toe proefrijden en/of iets huren om het niet te verleren.
 
Ter illustratie:

Top 5 van mijn favorieten:
1. Moto Guzzi Griso
2. Ducati Monster
3. Yamaha Bulldog
4. Cagiva Raport
5. Buell XB naked

Allemaal nakeds........

Top vijf meest hier genoemde verstandige ww fietsen:
1. Yamaha Diversion
2. Suzuki bandit
3. Honda Deauville
4. BMW K/R serie
5. Yamaha Fazer.....

Alleen de genoemde Fazer - vooral de laatste met die lekkere pijpjes onder het zadel - vindt ik echt leuk. De andere... wel aardig en vooral de Div 900 ronduit lelijk (div 600 valt onder wel is wel aardig). Ook niet in de top vijf zittende, maar wel genoemde, TDM en Thundercat vindt ik wel aardig. De TDM zelfs meer dan aardig, heel fraai, maar niet zo fraai als de genoemde nakeds.

Zie mijn dilemma. B|
Qua wind bescherming voldoet geen van mijn favorieten, qua 'liever niet om de paar dagen gedoe met de ketting' voldoen alleen de Bulldog en de Guzzi, maar die zijn me weer te duur. Toch maar een goedkope oude Div of Beamer en doorsparen voor iets leuks voor er bij..... maar twee fietsen vindt ik weer een beetje decadent. Dus: doorsparen voor een Guzzi Griso of Bulldog en voorlopig nog geen ww op de motor dan maar, en af en toe proefrijden en/of iets huren om het niet te verleren.

Ik heb een zwarte Fazer, oud model. Ik heb nu een carbon demper er op die hoger gemonteerd is, staat echt super sportief. Ook de zwarte uitlaatbochten zijn vervangen voor RVS bochten en er zitten nu kleine knippers op. Ik heb helaas nog geen foto met de nieuwe uitlaat, maar het is nu echt een stoere fiets geworden. En ook belangrijk natuurlijk, hij rijdt echt super :] :] Ik zou dus zeggen, ga voor de Fazer. Ook al is het een 600cc, hij heeft zat power hoor.
Ik ben niet onbevooroordeeld, maar de Fazer kan ik je echt aanraden! :)
 
you caught me. Beiden lelijk :r alleen ik vindt de PC net iets minder lelijk. Ja: smaak hè, daarover valt niet te twisten. :N


Oke ik zal niet met je twisten. O-)

Maar je voorkeur gaat uit naar ducati-looks.
En dan vindt je deze:
23780551-honda-pc800-pasific-coast.jpg

mooier dan deze: :?
24528355-yamaha-diversion-xj-900-1994.jpg
 
Oke ik zal niet met je twisten. O-)

Maar je voorkeur gaat uit naar ducati-looks.
En dan vindt je deze:
[afbeelding]
mooier dan deze: :?
[afbeelding]

Dat rooie ding vind ik net een soort scooter/ bankstel. Ik vind het niet mooi. Ongetwijfeld zal het lekker rijden. De Div is iig mooier, in mijn optiek.

Maar dan kun je toch beter voor de Fazer gaan (daar gaan we weer :) ), veeeeeeel mooier dan de Diversion!

Als je wat meer geld te besteden hebt dan zou ik voor de Aprillia Tuono gaan. Al is dat niet echt een beginnersfiets. Wel echt super mooi en V-twin en schijnt heel goed te rijden en je zit ook rechtop.
 
Met het aantal kilometers dat je rijdt zou ik je startbedrag een heel stuk verhogen.....

Ik begon ook met het idee van een tweedehands fiets voor woon-werk verkeer, rond de 3500 Eurie (toen nog rond de 8000 gulden). Moest betrouwbaar zijn (dus een Jap....) en minimaal een half kuipje hebben. Is toch wel erg prettig, als je elke dag in weer en wind rijdt.
Toen ik bij dealers ging kijken zag ik fietsen van een jaar of 5 oud met een hoop kilometers voor die prijs. Het ergste wat je kan overkomen is elke dag met een brakke fiets te staan die niet wil starten oid.
Budget maar wat verhoogd om naar jongere fietsen te kijken..... tot bleek dat ik voor 2000 piek meer een nieuwe Fazer had. Nieuwe Fazer 600 gekocht. Na twee jaar en 20.000 km platgereden en een Fazertje 1000 gekocht. Heb ik nu bijna 50.000 km op zitten, het ding heeft nog geen klap verkeerd gegeven en rijdt uitstekend.

Een ketting is bij ww verkeer geen enkel probleem, gewoon een Scottoiler oid er op zetten, geen omkijken naar. M'n eerste ketting ging ruim 40.000 km mee. Qua prijs kan daar geen cardan tegenop. Bovendien vind ik veel cardanfietsen gewoon suffe bakken.

Een Monster is een leuke fiets om naar te kijken (ik was er ook gek van), maar qua betrouwbaarheid, kosten en zithouding zeker niet geschikt om er woon-werk mee te rijden.
Aanraders en niet te duur: Bandit 600/650, Fazer 600, Deauville (wél een wat suffe fiets..) de gekuipte Hornet 600, GSF600/750, RF600. Ook geschikt maar wat duurder en sportiever qua zithouding: Honda CBR600, Thundercat, ZZR600.
 
Oke ik zal niet met je twisten. O-)

Maar je voorkeur gaat uit naar ducati-looks.
En dan vindt je deze:
[afbeelding]
mooier dan deze: :?
[afbeelding]

Eh ja......

Een monster vindt ik heel mooi. Een Div niet zo.... hoewel ik hem wel steeds meer ga waarderen. En over die PC..... een beetje scooter achtig wat ik op zich wel leuk vindt, weer eens wat anders. Maar ook de PC is geen mooie fiets nee. Minste van twee kwaden zeg maar ;)
 
Hoi allen.

Ik ben mij ook aan het oriënteren op een leuke fiets om mee te beginnen. Wat vinden jullie van de Kawasaki GPZ 550 om mee te beginnen? Ik vind hem er best aardig uitzien, geen sloot vermogen maar toch genoeg om te starten denk ik en ik heb er nu één gezien uit '88 voor een paar duiten.
 
Leuke fietsen, hoor, die gpzjes. En inderdaad goed voor beginners.

edit: n.a.v. onderstaande: technisch moet je niet bij mij voor zijn O-)
 
Laatst bewerkt:
Kawasaki GPZ 550

Hier uit een motorboek waarin beoordelingen van gebruikte motoren staan:
-Goed warmrijden is voor deze motor essentieel.
-Volledeige revisies binnen de 40.000 km. zijn beslist geen uitzondering
-Primaire ketting maakt vaak, veel herrie.
-Kwetsbare lager v/d uigaande as v/d versnellingsbak
-Pakkingen v/d uitlaat moeten soms bij herhaling worden vervangen.
-Aandrijfketting is vaak versleten.
-Lagering demperelement (achtervering) zwak.

Dus nog even diep nadenken lijkt me.
 
@voodoo child, Jij rijd toch op een yamaha(als ik naar je prfiel kijk) en dan geloof je dat boek nog??? Maakt niet zoveel uit wat er in staat!! Als de fiets een goede onderhouds history heeft kom je weinig shit tegen!! Vorig eigenaar heeft dan alle (kinderziektes) en of problemen als laten verhelpen!! Afgezien van de YZF moet je echt bij Yamaha zijn!!! Die beesten gaan door tot het bittere eind!! Ken er nu al redelijk wat die tegen de 100Dkm aanzitten of er al overheen zijn!! En daarbij zijn de blokken nog nooit uit elkaar geweest!! En ze rijden er ook niet zachtzinnig mee!! Gewoon een yamaha dus!!!
 
(jeetje wat heb ik het druk *D )

Een kennis van me heeft een TDM 850.... wil er heeeeeeel misschien wel vanaf. Is dat een goede optie?Ja, maar zonder Diversion rijders voor het hoofd te willen stoten, dus bij voorbaat excuses............ ;( ik vindt 'm zo lelijk ;(


Heerlijke motor. Ik heb hem ook als eerste motor gekocht. In het begin had ik mijn handen er wel vol aan, maar het ging. Het leuke is (en dat valt van veel "beginners motoren" niet te zeggen) dat ik er na 3 jaar nog lang niet op uitgekeken ben.

Ding is zeer geschikt voor woon/werk. Lekker veel koppel dus altijd snel weg, niet breed dus makkelijk overal tussendoor. Comfortabele rechtop zit met veel overzicht over het verkeer.... Die dikke twin moet je wel even voorzichtig leren kennen, de klappen komen wel heel anders aan dan die van een lesbrommer. Echter.... een 4-cilinder wil je nooit meer als je het karakter van een twin eenmaal hebt leren kennen.
 
Een monster vindt ik heel mooi. Een Div niet zo.... hoewel ik hem wel steeds meer ga waarderen.

Bwa ... nen div(900) koop je niet omdat ie mooi is ... ça n'importe.

Er telt enkel dattem
genoeg prut heeft: 90Nm en 90Pk is ruimschoots voldoende,
een tank van 24 liter waar je op je sokken 450km ver mee kan
stevige bike is die tegen een ferme stoot kan en nie kapot springt assem omkukelt
betrouwbare mecaniek heeft die alle kinderziekten ontgroeid is en niet kapot gaat
zomer en winter altijd start, ook als het de stenen uit de grond vriest (ooit?)
een cardan heeft die met mits niet mishandeld ook eeuwig meegaat
banaal genoeg is van uiterlijk om wa minder diefstalgevoelig te zijn
en zo weinig op heeft met blingbling, dat een kras meer of min echt niet erg is.
en bijna geen geld meer kost.

een gebruiks fiets dus!
 
Boos B, Voodoo Child en colors, bedankt voor jullie antwoorden :)

Ik heb gemaild naar diegene die de fiets verkoopt. Dit staat er allemaal bij:

Merk: KAWASAKI
Type: GPZ 550
Bouwjaar: 1988
Teller: 57000 Km
Kleur: zwart/rood/oranje

Meeneemprijs,keurige Kawasaki,goed onderhouden.

Als hij de motor nog heeft ga ik morgen een kijkje nemen met mijn vader. Helaas heeft hij geen motorrijbewijs en mag ik er zelf ook nog niet op rijden, dus dat is jammer. Maar, mijn oom mag dit wel en die kan dan a.s. week ook een kijkje nemen en een ritje erop maken. Ik kan nu zelf niets meer dan de buitenkant controleren en zien hoe stationair hij loopt. :P

Edit:
Ik heb hem gekocht :D

kawagpz550.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan